Köpråd: Bil för >80.000kr

mangedif Snäll pöjk
30 oktober 2011 · 703 Inlägg

Verkar inte gå så bra ändå, trodde dom skulle gå bättre. Däremot mkt trevligt ljud! Kan vara värt att provköra en sån ändå! Rx-8 stryker jag helt, även 330 då dessa inte är speciellt ekonomiska för mig..

Ack vet jag förgasarmotorer!
steifan DR!FTT3KN!K3R
30 oktober 2011 · 10 427 Inlägg

En Corolla T-Sport hänger ju av BMW 328i men klarar inte riktigt av 330i. Så värst slöa är dem inte alls.
Testat att köra 323:an mot just den Corollan några gånger men har inte ett suck sad

Evildan
30 oktober 2011 ·

viccoA skrev:

steifan skrev:

mangedif skrev:
BMWn ser ju bra ut men säkert många ex av 330 som är hårt körda? Tror mer på en 320 isåfall och lägga i ett chip.
Har även kollat nu på Chevrolet Colorado -05. Inte för att jag jobbar i skogen eller inom lantbruk men tycker det skulle vara kul tongue, dom drar något över litern milen va?

Även kollat in Toyota Corolla T-sport -02, verkar ganska roliga och Toyota är ju fint märke.

Chip gör nog inte så värst mycket. Men en fräsch 325i (2,5l 192hk) borde man kunna få för under 80k.
Perfekt lagom-motor wink

Corolla T-sport låter fint under huven med sportluftfilter och höga varv cool



Motorn är ruskigt kul, men annars är det väl "bara" en vanlig bil. Schysst med sexväxlat iaf smile

Låter väl kul men äckligt slö verkade den vara...

http://www.bilstart.se/bilfakta/toyota/ … ort/293708
http://www.cars-data.com/en/toyota-coro … specs.html
0-100 8,4s enligt toyotas egna siffror.

Senast redigerat av Evildan (30 oktober 2011)

Aero T16
30 oktober 2011 · 1 327 Inlägg

Saab 9-3 är nog mest bil för pengarna i den prisklassen. Mer uttrustning, snyggare, prisvärd och bränslesnålare än en bmw e46.

Evildan
30 oktober 2011 ·
steifan DR!FTT3KN!K3R
30 oktober 2011 · 10 427 Inlägg

Evildan skrev:

viccoA skrev:

steifan skrev:

Chip gör nog inte så värst mycket. Men en fräsch 325i (2,5l 192hk) borde man kunna få för under 80k.
Perfekt lagom-motor wink

Corolla T-sport låter fint under huven med sportluftfilter och höga varv cool



Motorn är ruskigt kul, men annars är det väl "bara" en vanlig bil. Schysst med sexväxlat iaf smile

Låter väl kul men äckligt slö verkade den vara...

http://www.bilstart.se/bilfakta/toyota/ … ort/293708
http://www.cars-data.com/en/toyota-coro … specs.html
0-100 8,4s enligt toyotas egna siffror.

Lite bättre i tester smile -> http://www.zeperfs.com/fiche367-toyota-corolla-ts.htm

Evildan
30 oktober 2011 ·

steifan skrev:

Evildan skrev:

viccoA skrev:

Låter väl kul men äckligt slö verkade den vara...

http://www.bilstart.se/bilfakta/toyota/ … ort/293708
http://www.cars-data.com/en/toyota-coro … specs.html
0-100 8,4s enligt toyotas egna siffror.

Lite bättre i tester smile -> http://www.zeperfs.com/fiche367-toyota-corolla-ts.htm

när rödvinsstinna fransmän mäter 0-100 med hjälp av hastighetsmätaren ja... wink
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr … sport.html

steifan DR!FTT3KN!K3R
30 oktober 2011 · 10 427 Inlägg

Evildan skrev:

steifan skrev:

Evildan skrev:
http://www.bilstart.se/bilfakta/toyota/corolla/18-t-sport/293708
http://www.cars-data.com/en/toyota-coro … specs.html
0-100 8,4s enligt toyotas egna siffror.

Lite bättre i tester smile -> http://www.zeperfs.com/fiche367-toyota-corolla-ts.htm

när rödvinsstinna fransmän mäter 0-100 med hjälp av hastighetsmätaren ja... wink
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr … sport.html

Fortfarande bara tillverkaruppgifter. Celica T-Sport med lika drivlina ska enligt Toyota göra
0-100 på 7,2s, men gör det på 7,3s i test, lika som Corolla T-Sport dvs http://www.zeperfs.com/en/duel367-369.htm (duell) wink

Ska inte tjata sönder tråden men rätt ska vara rätt wink

tobee
31 oktober 2011 · 735 Inlägg

Har ju ägt både t-sport och 330Ci så kan väl göra en liten sammanfattning kring mina iaktagelser.

Det finns både fördelar och nackdelar med båda bilarna som jag ser det och vilken av bilarna man väljer är en prioriteringsfråga.
Toyotan kommer garanterat ge lägre ägandekostsnader. Den är billigare att försäkra och drar mindre bränsle. I blandad hård körning kör jag t-sporten på 0.85 och 330n gick på ungefär litern. Servicekostnaderna hamnar ungefär på lika. Båda bilarna har kamkedja.

Toyotan är just en Toyota och den strular väldigt lite. Det finns egentligen inga svaga punkter samtidigt som 330 har en del grejer som krånglar lite mer frekvent. Störande saker som exempelvis defekta centrallås(coupe), kamgivare, svaga länkarmar, kupefläkt och så är de enligt mig och flera med mig känsligare mot rostangrepp gentemot medelbilen. Jag har exempelvis aldrig sett en rostangripen corolla E12, men ge mig 10 minuter på stan så lovar jag att jag hittar en E46 med rostangrepp. Och då finns det vad? En E46 på 5 E12or?

Motorn i 330 behöver jag knappast göra någon reklam för, är väl rätt känt att den är en pärla. Låg, mellan och högvarv. Den måste upplevas.
T-sportmotorn är enligt mig också sjukt rolig men den har en del nackdelar. Det är en 1.8. Och beter sig också som en 1.8 under 6200rpm. Den är med andra ord rätt slö i vardagstrafik även fast Toyota har kompenserat detta med låg utväxling. Fördelen är ju såklart att den också drar bränsle som en 1.8 så vad man föredrar är ju en prioriteringsfråga. Den låga utväxlingen gör ju också att den låter en hel del vid motorvägsfart. Inte så skoj. Samtidigt som 330 spinner på ljudlöst fortfarande vid 140. Här är det klasskillnad!

Prestanda och acceleration då? 330n tar toyotan i starten med ett par billängder tack vare rwd, sen är det dött race upp till 180. 180+ har t-sporten inte en chans för i och med att man slänger i 5ans vxl slutar den accelerera tongue Toppfart 225 samtidigt som 330 utan vidare gör 250. T-sporten upplevs som en raket samtidigt som 330 accar jämt och fint utan någon wowkänsla. Och ljudet i tsporten med typhoon. MUMS! T-sporten vinner den matchen. För hur ofta kör man fortare än 180 egentligen ? wink

Men här slutar t-sport enligt mig vara kul. 330 vinner körglädje för övrigt med hästlängder. Styrning, balans, allt.

Senast redigerat av tobee (31 oktober 2011)

tobee
31 oktober 2011 · 735 Inlägg

Här är för övrigt en film där steifans redan länkade t-sport åker rätt jämt med en 330Ci.
0-100 på 8.2s in my ass tongue De siffrorna har toyota skrivit upp rejält för att bilen inte ska konkurrera med Celican som har samma motor

http://www.youtube.com/watch?v=kslsD4CGAXM

Senast redigerat av tobee (31 oktober 2011)

mangedif Snäll pöjk
31 oktober 2011 · 703 Inlägg

Ingen Saab är jag intresserad av. Audin inte min typ. corollan tycker jag känns väldigt gammal i interiören :-\.
Valet kommer stå mellan bmw 320 e46, 118i, 120i, audi tt, corolla t-sport, volvo v70/v50.

Ack vet jag förgasarmotorer!
Rquired Allmänt envis
31 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

mangedif skrev:
Ingen Saab är jag intresserad av. Audin inte min typ. corollan tycker jag känns väldigt gammal i interiören :-\.
Valet kommer stå mellan bmw 320 e46, 118i, 120i, audi tt, corolla t-sport, volvo v70/v50.

Enbart 320i? Då hade jag gått på en 1-serie E87 istället, den lilla sexan dricker mer än de större och kostar lika mycket i drift. Är det försäkringskostnaden som får dig att undvika 325i och 330i? För en del förare blir den markant högre...

Men den lilla sexan som inte är riktigt harmonisk kontra den mycket modernare 1-serie med högre säkerhet, marginellt roligare vägegenskaper och en fin fyra under huven så tycker jag inte sexans härliga karaktär är värt att köra E46 för. Den lilla fyran med Valvetronic är inte i närheten av BMW´s sexor, men den går lika jämnt och tyst som en del tillverkares sexor gör så det är ingen klassisk rusk&skak-fyra vi pratar om. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
mangedif Snäll pöjk
31 oktober 2011 · 703 Inlägg

Vad jag hört är de flesta 325er hårt körda, vill inte ta risken att byta delar. 330 dyr försäkring och verkar svårt att hitta någon med under 15000mil för min budget..
118 föl mig i smaken direkt, måste provköra en bara! är det okej att åka till en firma och säga att man bara vill provköra en bil? :-P
Känns bättre att göra det på en firma än leta upp en privatperson på blocket..

Ack vet jag förgasarmotorer!
ALmo
31 oktober 2011 · 249 Inlägg

Men du, du får ju inte en 118 för 80 lax...hmm

dedline
31 oktober 2011 · 143 Inlägg

Min bil är till salu så har du råd och trimma den eller fixa något litet extra tongue

Volvo 740 T5 "740 T5" (1988)
mangedif Snäll pöjk
31 oktober 2011 · 703 Inlägg

Nu ligger det ingen ute men man kan ju alltid lägga 85 ;-). Måste fan bli av med saaben först bara.. verkar vara trögt på marknaden, sänkte ändå priset 13,000....

Ack vet jag förgasarmotorer!
dedline
1 november 2011 · 143 Inlägg

hehe kan ta din bil och 47 tusen imellan annars:P

Volvo 740 T5 "740 T5" (1988)
mangedif Snäll pöjk
1 november 2011 · 703 Inlägg

Syftar du på din v40?

Ack vet jag förgasarmotorer!
dedline
1 november 2011 · 143 Inlägg

jupp:P

Volvo 740 T5 "740 T5" (1988)
Stofer
1 november 2011 · 738 Inlägg

dedline skrev:
jupp:P

Du menar alltså att du ska ha 60k för en v40??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang