tobee
31 oktober 2011
· 735 Inlägg
Har ju ägt både t-sport och 330Ci så kan väl göra en liten sammanfattning kring mina iaktagelser.
Det finns både fördelar och nackdelar med båda bilarna som jag ser det och vilken av bilarna man väljer är en prioriteringsfråga.
Toyotan kommer garanterat ge lägre ägandekostsnader. Den är billigare att försäkra och drar mindre bränsle. I blandad hård körning kör jag t-sporten på 0.85 och 330n gick på ungefär litern. Servicekostnaderna hamnar ungefär på lika. Båda bilarna har kamkedja.
Toyotan är just en Toyota och den strular väldigt lite. Det finns egentligen inga svaga punkter samtidigt som 330 har en del grejer som krånglar lite mer frekvent. Störande saker som exempelvis defekta centrallås(coupe), kamgivare, svaga länkarmar, kupefläkt och så är de enligt mig och flera med mig känsligare mot rostangrepp gentemot medelbilen. Jag har exempelvis aldrig sett en rostangripen corolla E12, men ge mig 10 minuter på stan så lovar jag att jag hittar en E46 med rostangrepp. Och då finns det vad? En E46 på 5 E12or?
Motorn i 330 behöver jag knappast göra någon reklam för, är väl rätt känt att den är en pärla. Låg, mellan och högvarv. Den måste upplevas.
T-sportmotorn är enligt mig också sjukt rolig men den har en del nackdelar. Det är en 1.8. Och beter sig också som en 1.8 under 6200rpm. Den är med andra ord rätt slö i vardagstrafik även fast Toyota har kompenserat detta med låg utväxling. Fördelen är ju såklart att den också drar bränsle som en 1.8 så vad man föredrar är ju en prioriteringsfråga. Den låga utväxlingen gör ju också att den låter en hel del vid motorvägsfart. Inte så skoj. Samtidigt som 330 spinner på ljudlöst fortfarande vid 140. Här är det klasskillnad!
Prestanda och acceleration då? 330n tar toyotan i starten med ett par billängder tack vare rwd, sen är det dött race upp till 180. 180+ har t-sporten inte en chans för i och med att man slänger i 5ans vxl slutar den accelerera Toppfart 225 samtidigt som 330 utan vidare gör 250. T-sporten upplevs som en raket samtidigt som 330 accar jämt och fint utan någon wowkänsla. Och ljudet i tsporten med typhoon. MUMS! T-sporten vinner den matchen. För hur ofta kör man fortare än 180 egentligen ?
Men här slutar t-sport enligt mig vara kul. 330 vinner körglädje för övrigt med hästlängder. Styrning, balans, allt.
Senast redigerat av tobee (31 oktober 2011)