Edit: Sen kan ju säkert äldre motorer ticka av andra anledningar, men har motorn just hydrauliska ventiltryckare/lyftare så kan man misstänka dem.
Ägare av Golf, Kadett och Astra sämre på oljebyten än japanägare?
Edit: Oj, nu blev jag OT.
Men jag drar vidare lite till: Är det några bilar man brukar höra tickande ifrån så tycker jag det är gamla japanska bilar, gärna med spårlöst försvunna skärmkanter och radband eller doftgranar hängandes från backspegeln? Om det sedan beror på att Golf, Astra och Kadett rostat bort helt innan motorn hinner bli sliten eller om det har en annan orsak låter jag vara osagt!
Då fortsätter jag... Det eventuella tickandet från dessa (med undattag från Mitsu. GDI-motorer) är skramlet från backspegelsdekorationen och inget annat.
Ägare av Golf, Kadett och Astra sämre på oljebyten än japanägare?
Edit: Oj, nu blev jag OT.
Men jag drar vidare lite till: Är det några bilar man brukar höra tickande ifrån så tycker jag det är gamla japanska bilar, gärna med spårlöst försvunna skärmkanter och radband eller doftgranar hängandes från backspegeln? Om det sedan beror på att Golf, Astra och Kadett rostat bort helt innan motorn hinner bli sliten eller om det har en annan orsak låter jag vara osagt!
Då fortsätter jag... Det eventuella tickandet från dessa (med undattag från Mitsu. GDI-motorer) är skramlet från backspegelsdekorationen och inget annat.
Visst är det motorerna som låter, som exempel har min gamle Morfar ingenting hängandes från backspegeln men hans Nissan låter ändå som en dieselbil. Eller inte riktigt, den låter värre, som ett rullande kamremshaveri. Den har fått service på märkesverkstad sedan ny, 12.000mil gångna...
Syftet med att påpeka detta är att man rent generellt kan välja mellan moderna och snåla motorer som riskerar att låta lite om de inte får rätt underhåll (Eller är rena måndagsex som ovanstående Nissan...) eller så kan man välja en gammal traktormotor i stil med Volvo: Som tål stryk men som också har klent register och dricker stora mängder bränsle.
Jag väljer en modern och välskött konstruktion, det finns mängder med sådana till salu blandat med rishögarna!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Men jag drar vidare lite till: Är det några bilar man brukar höra tickande ifrån så tycker jag det är gamla japanska bilar, gärna med spårlöst försvunna skärmkanter och radband eller doftgranar hängandes från backspegeln? Om det sedan beror på att Golf, Astra och Kadett rostat bort helt innan motorn hinner bli sliten eller om det har en annan orsak låter jag vara osagt!
Då fortsätter jag... Det eventuella tickandet från dessa (med undattag från Mitsu. GDI-motorer) är skramlet från backspegelsdekorationen och inget annat.
Visst är det motorerna som låter, som exempel har min gamle Morfar ingenting hängandes från backspegeln men hans Nissan låter ändå som en dieselbil. Eller inte riktigt, den låter värre, som ett rullande kamremshaveri. Den har fått service på märkesverkstad sedan ny, 12.000mil gångna...
Syftet med att påpeka detta är att man rent generellt kan välja mellan moderna och snåla motorer som riskerar att låta lite om de inte får rätt underhåll (Eller är rena måndagsex som ovanstående Nissan...) eller så kan man välja en gammal traktormotor i stil med Volvo: Som tål stryk men som också har klent register och dricker stora mängder bränsle.
Jag väljer en modern och välskött konstruktion, det finns mängder med sådana till salu blandat med rishögarna!
Tänkte fixa min Camry till förort-edition ett tag... Snyggt stuk!
Instämmer, rätt underhåll finns ingen anledning att fuska med...
Då fortsätter jag... Det eventuella tickandet från dessa (med undattag från Mitsu. GDI-motorer) är skramlet från backspegelsdekorationen och inget annat.
Visst är det motorerna som låter, som exempel har min gamle Morfar ingenting hängandes från backspegeln men hans Nissan låter ändå som en dieselbil. Eller inte riktigt, den låter värre, som ett rullande kamremshaveri. Den har fått service på märkesverkstad sedan ny, 12.000mil gångna...
Syftet med att påpeka detta är att man rent generellt kan välja mellan moderna och snåla motorer som riskerar att låta lite om de inte får rätt underhåll (Eller är rena måndagsex som ovanstående Nissan...) eller så kan man välja en gammal traktormotor i stil med Volvo: Som tål stryk men som också har klent register och dricker stora mängder bränsle.
Jag väljer en modern och välskött konstruktion, det finns mängder med sådana till salu blandat med rishögarna!
Tänkte fixa min Camry till förort-edition ett tag... Snyggt stuk!
Instämmer, rätt underhåll finns ingen anledning att fuska med...
Det är ett enkelt recept; skärmar tvättade med saltvatten, begagnad "motorolja" från frittösen och något i backspegeln som visar vilken religion du bekänner dig till. En inslagen ruta täckt med Netto-kasse ger den rätta känslan!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Det är ett enkelt recept; skärmar tvättade med saltvatten, begagnad "motorolja" från frittösen och något i backspegeln som visar vilken religion du bekänner dig till. En inslagen ruta täckt med Netto-kasse ger den rätta känslan!