4842
Sök

Söker billigt ställe att ställa in framvagn

1 314 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#21
dedline skrev:
där jag jobbar tar vi 550 för framvagn.

Vad heter stället då? Lite långt till svalöv dock wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

143 Inlägg
9 november 2011
#22
Motorcenter i svalöv ab tongue


Smålänning
7 887 Inlägg
9 november 2011
#23
RallyMartin skrev:
twin_cam skrev:
Om bilen plogar för mycket med framhjulen (för mycket toe) så kommer hjulen slita snett.

Jag gav 800 för det sist, då körde dom fyrhjulsmätning och framvagnsinställning.

Tog även hänsyn till att bilen är sänkt, och den blev stabil som satan efter.

Tack för tipsen allihopa wink

twin_cam: Vad vad det för firma som du lämna in bilen på då?

Borgholms däckservice på Öland...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 924 Inlägg
9 november 2011
#24
Bimiss skrev:
Pecka i Göteborg på hisingen är bra.

http://lmgtfy.com/?q=Pekkas+framvagnsservice

Jag kan oxå intyga att Pekka's är bra och billiga, Endast 350kr för framvagnsinställning (bak kan man inte göra mkt på de flesta bilar..)
Jag har nog varit där med 6 olika bilar hittills, no problemo!
Pekka har dessutom Drop-in så det är bara ställa sig i kö och själva jobbet tar normalt bara typ 15-20min.

Oslagbart!

~ Life is short, have FUN! ~

1 314 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#25
peegee skrev:
Bimiss skrev:
Pecka i Göteborg på hisingen är bra.

http://lmgtfy.com/?q=Pekkas+framvagnsservice

Jag kan oxå intyga att Pekka's är bra och billiga, Endast 350kr för framvagnsinställning (bak kan man inte göra mkt på de flesta bilar..)
Jag har nog varit där med 6 olika bilar hittills, no problemo!
Pekka har dessutom Drop-in så det är bara ställa sig i kö och själva jobbet tar normalt bara typ 15-20min.

Oslagbart!

Det låter ju bra wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

BILVÅRDSTEKNIKER / REKONDARE
209 Inlägg
10 november 2011
#26
peegee skrev:
Bimiss skrev:
Pecka i Göteborg på hisingen är bra.

http://lmgtfy.com/?q=Pekkas+framvagnsservice

Jag kan oxå intyga att Pekka's är bra och billiga, Endast 350kr för framvagnsinställning (bak kan man inte göra mkt på de flesta bilar..)
Jag har nog varit där med 6 olika bilar hittills, no problemo!
Pekka har dessutom Drop-in så det är bara ställa sig i kö och själva jobbet tar normalt bara typ 15-20min.

Oslagbart!

Varför kan man inte göra så mycket bak ? vi ställer då in bakvagn på alla bilar det går på o det är en del kan jag säga !  o 350kr för att ställa in hjulen  då är det bara framvagn va ? inga laser grejer där inte som kostar runt 1 miljon o köpa...........


Fri fart för ett fritt folk!
14 719 Inlägg
10 november 2011
#27
Roger_ skrev:
peegee skrev:
Bimiss skrev:
Pecka i Göteborg på hisingen är bra.

http://lmgtfy.com/?q=Pekkas+framvagnsservice

Jag kan oxå intyga att Pekka's är bra och billiga, Endast 350kr för framvagnsinställning (bak kan man inte göra mkt på de flesta bilar..)
Jag har nog varit där med 6 olika bilar hittills, no problemo!
Pekka har dessutom Drop-in så det är bara ställa sig i kö och själva jobbet tar normalt bara typ 15-20min.

Oslagbart!

Varför kan man inte göra så mycket bak ? vi ställer då in bakvagn på alla bilar det går på o det är en del kan jag säga !  o 350kr för att ställa in hjulen  då är det bara framvagn va ? inga laser grejer där inte som kostar runt 1 miljon o köpa...........

det kvittar vad utrustningen kostar

en gammal gubbe med optiskutrustning är garanterat bättre än när en yngling som tror dom kan står och ställer skiten efter deras 1miljoners laserutrustning

enda gång jag blivit nöjd med framvagnsinställningen är när den är gjord med gammal optisk utrustning
för dom som äger en sån kan ställa framvagnen och vet hur man ska göra
och dom provkör bilen efteråt

ogillar kraftigt alla idioter som tror dom är bra på att ställa framvagnar och bakvagnar med sina laser utrustningar och dom tar sig inte ens tid och provkör bilen

Kör fort så hinner inget hända...

Smålänning
7 887 Inlägg
10 november 2011
#28
Growe skrev:
Roger_ skrev:
peegee skrev:

Jag kan oxå intyga att Pekka's är bra och billiga, Endast 350kr för framvagnsinställning (bak kan man inte göra mkt på de flesta bilar..)
Jag har nog varit där med 6 olika bilar hittills, no problemo!
Pekka har dessutom Drop-in så det är bara ställa sig i kö och själva jobbet tar normalt bara typ 15-20min.

Oslagbart!

Varför kan man inte göra så mycket bak ? vi ställer då in bakvagn på alla bilar det går på o det är en del kan jag säga !  o 350kr för att ställa in hjulen  då är det bara framvagn va ? inga laser grejer där inte som kostar runt 1 miljon o köpa...........

det kvittar vad utrustningen kostar

en gammal gubbe med optiskutrustning är garanterat bättre än när en yngling som tror dom kan står och ställer skiten efter deras 1miljoners laserutrustning

enda gång jag blivit nöjd med framvagnsinställningen är när den är gjord med gammal optisk utrustning
för dom som äger en sån kan ställa framvagnen och vet hur man ska göra
och dom provkör bilen efteråt

ogillar kraftigt alla idioter som tror dom är bra på att ställa framvagnar och bakvagnar med sina laser utrustningar och dom tar sig inte ens tid och provkör bilen

Min chef är en rejäl bakåtsträvare, det mesta vart bättre förr enligt honom, men en sak som han säger utklassar alla metoder som fanns då, är just laserutrustningen för fyrhjulsmätning och inställning.
Det blir inte lika bra med en optisk utrustning, men är den i bra skick blir det tillräckligt bra.

Man ska inte skylla inkompetens hos mekanikerna på maskinerna.
Fast en mille för sån utrustning verkar väl kraftigt, sist vi kolalde på sån på jobbet kostade en i mellanklass ca 150000, och den är bättre än dom dom kostade 1 mille för 15 år sen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

143 Inlägg
10 november 2011
#29
vi har hawk eye 3d inställning den kostade 450 tusen inklusive montering kalibrering och saxlyft med belysning.


Fri fart för ett fritt folk!
14 719 Inlägg
10 november 2011
#30
twin_cam skrev:
Growe skrev:
Roger_ skrev:

Varför kan man inte göra så mycket bak ? vi ställer då in bakvagn på alla bilar det går på o det är en del kan jag säga !  o 350kr för att ställa in hjulen  då är det bara framvagn va ? inga laser grejer där inte som kostar runt 1 miljon o köpa...........

det kvittar vad utrustningen kostar

en gammal gubbe med optiskutrustning är garanterat bättre än när en yngling som tror dom kan står och ställer skiten efter deras 1miljoners laserutrustning

enda gång jag blivit nöjd med framvagnsinställningen är när den är gjord med gammal optisk utrustning
för dom som äger en sån kan ställa framvagnen och vet hur man ska göra
och dom provkör bilen efteråt

ogillar kraftigt alla idioter som tror dom är bra på att ställa framvagnar och bakvagnar med sina laser utrustningar och dom tar sig inte ens tid och provkör bilen

Min chef är en rejäl bakåtsträvare, det mesta vart bättre förr enligt honom, men en sak som han säger utklassar alla metoder som fanns då, är just laserutrustningen för fyrhjulsmätning och inställning.
Det blir inte lika bra med en optisk utrustning, men är den i bra skick blir det tillräckligt bra.

Man ska inte skylla inkompetens hos mekanikerna på maskinerna.
Fast en mille för sån utrustning verkar väl kraftigt, sist vi kolalde på sån på jobbet kostade en i mellanklass ca 150000, och den är bättre än dom dom kostade 1 mille för 15 år sen.

problemet är inte att en optisk skulle vara bättre eller sämre utan idioten som ställer framvagnen

här i stan verkar det bara vara en hög idioter det blir inte bättre snarare sämre efteråt

dom ställer framvagnen och kör sen inte bilen 1meter

där jag numera ställer hjulinställningen provkörs bilen så bilen går som den ska på vägen annars ändras det lite till

har själv sätt inställningslapparna när dom gjort inställningar på både min och andras bilar och dom ställer dom inom inställningsvärdet men ligger man max åt ena hållet och min åt andra håller eller maxat på båda sidorna så beter sig endå bilen inte korrekt på vägen

menar alltså inte att det är fel på en laser utrustning men folket som i regel använder dom inte förstår ett enda skit utan dom vill tro att dom kan bara

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 719 Inlägg
10 november 2011
#31
dedline skrev:
vi har hawk eye 3d inställning den kostade 450 tusen inklusive montering kalibrering och saxlyft med belysning.

hur mycket pengar är nedlagt på utbildning för användadet av maskinen ?smile

Kör fort så hinner inget hända...

143 Inlägg
10 november 2011
#32
en heldags utb. med genomgång och sånt. det är idiotsäkert sålänge man låser ratten när den är rak. har aldrig lämnat ut någon bil som ratten sitter snett på eller att den drar.


Smålänning
7 887 Inlägg
10 november 2011
#33
Sen kan man vända på steken..

Hade en bil lämnad till en gubbe som skulle ställa, med optiskt instrument och sticka.

Hämtade bilen, och den vart likadan, 500 mil senare va mina då nya vinterdäck slut p.g.a dålig hjulinställning.

Säger inte företagets namn, då han inte tog betalt eftersom det inte va något fel på inställningen enligt hans grejer.

Lämnade på Euromaste här i stan, tog en timme, stod 5 mm fel på bägga sidor, hämtade bilen där och allt va perfekt (Laserutrustning) Dom hade även tagit induktionsvärmaren och närnt och justerat bakaxeln också på in dåvarande Saab OG900
Senast redigerat av twin_cam (10 november 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

143 Inlägg
10 november 2011
#34
jag tror med på laser än optiskt. bara man har kunskapen till och göra det så är det inga problem.


2 924 Inlägg
11 november 2011
#35
Grabbar å töser,
Denna tråden hamnar om vilka som är billigast på framvagnsinställning, don´t forget that wink


De flesta förstår ju att logiken att dyra utrustningar och välutbildad personal inte alltid går hand-i-hand... och att försöka nervärdera många års erfarenhet/hög kompetens med äldre utrustning är under bältet eftersom bilarna konstruktion har varit liknande under måånga år beträffande hjulinställning...

Sen betvivlar jag ju att alla kan hantera alla olika bilar och speciellt många bilar här som har modifieringar i form av t.ex ställbara coilovers, race-hjulvinklar, andra bussningar etc.

~ Life is short, have FUN! ~

231 Inlägg
11 november 2011
#36
lämnade in bilen på ett fordons program här i stan. 200kr 4 hjuls inställning:) vart kanon!

1 314 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
#37
RobinT skrev:
lämnade in bilen på ett fordons program här i stan. 200kr 4 hjuls inställning:) vart kanon!

Kanske kan vara värt att höra med fordonsprogrammet på skolan då wink tack så mycket wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

133 Inlägg
13 november 2011
#38
Här i piteå på fordonsprogrammet så kostar det inget alls att göra en mätning/inställning. Det görs med laser å tar inte särskilt länge. Anledningen till att det kostar gratis? något med skolverket om att skolor inte får ta betalt för arbetet som utförs, då det är i utbildningssyfte. (om nu inte klassen startar ett s.k 'UF'-företag, då får dom ta betalt).

Men de e ju lite långt att åka hit big_smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 719 Inlägg
13 november 2011
#39
dedline skrev:
en heldags utb. med genomgång och sånt. det är idiotsäkert sålänge man låser ratten när den är rak. har aldrig lämnat ut någon bil som ratten sitter snett på eller att den drar.

bra! min erfarenhet är så pass dålig att jag verkligen hatar dom som tror att dom kan

och dom provkör inte ens skiten efteråt

och det är jhu faktist det som avgör allt
eftersom man inte kan stirra sig blinda på tillverkarens siffror heller

väldigt viktigt att dom vet vad dom gör oavsätt vilken utrustning man har

sen finns det olika laser utrustningar och olika optiska utrustningar

där jag ställer min framvagn ställer dom även ambulansers framvagnar osv och dom kör fortfarande en optisk urustning

men han som gör det har gjort framvagns inställningar sedan 1978 så han har STOR koll på hur en bil ska bete sig och inte och han säger exakt hur han upplever bilen ifall man är intreserad

är han inte riktigt nöjd så börjar han om så ingen som stirrar sig blind på att ställa inom gränsvärdena utan oxå där bilen är som bäst
det är faktist så att det är ganska stora toleranser på framvagnarna som kan påverka bilens betende ganska ordenkligt

Kör fort så hinner inget hända...

1 314 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#40
Plundgren skrev:
Här i piteå på fordonsprogrammet så kostar det inget alls att göra en mätning/inställning. Det görs med laser å tar inte särskilt länge. Anledningen till att det kostar gratis? något med skolverket om att skolor inte får ta betalt för arbetet som utförs, då det är i utbildningssyfte. (om nu inte klassen startar ett s.k 'UF'-företag, då får dom ta betalt).

Men de e ju lite långt att åka hit big_smile

Ja, det är lite långt kanske wink Men tackar för tipset ändå smile

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295


Sök