8489
Sök

Läker olja framsida motor(mot kylaren) Volvo 850 2.5T

249 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Hej!
Tyckte ju jag var så duktig och gjorde ren vevhusventillationen själv på min 850 men nix, den började läka olja kort efter det, tog mig tummen ur röven och tog upp bilen på lyften och bytte oljetrågspackningen men oljeläckaget kvarstår, det är mycket svårt att härleda varifrån läckaget kommer.
Problemet började troligen efter jag tog loss vevhusventillationen och gjorde rent allt och satt tillbaka allt, är det någon som har någon ide varifrån det läker och varför? framsida motor och oljetråg är TOTALT nerdränk i blöt olja. Kan någon slang till vevhusventillationen sitta fel eller löst och medföra att motorn trycker ur sig olja där? Det är inget litet läckage vill jag tillägga, skulle tippa på att man tömmer motorn på 35 mil ungefär..

Tack på förhand

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 november 2011
jag skulle gissa på att det är en slang till oljefällan som lossnat eller liknande, ibland kan det även vara så att man får på nedre slangen på oljefällan lite snett, så tyvär så är det nog bara riva insug igen och kolla efter...

slangarna till/från oljefällan är också fruktansvärt sköra, och går av lätt ifall det suttit några år, så kolla ifall de fortfarande är hela (man får känna genom värme/vibrationsskyddet om det sitter kvar)

249 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
jag har redan bytt en av slangarna som var av plast och utanpå var det skumgummi som gick av på 3 ställen, men du skulle tro att någon slang sitter fel eller löst alltså? smile

249 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Nu har jag suttit och funderat och inte sjutton finns det olja i de två slangarna som går från oljefällan/vevhusventillationen in i blocket (en slang in i övre delen av motorn och en mot tråget). Dessa kanaler är ju ventilleringar som inte ska transportera olja? möjligen att det finns en rökdimma i dessa slangar, men hela framsida motor är dyngsur, oljetrycksgivare? hmm möjlig?? 

Vet att det finns så många skitduktiga killar här som kan svara, snälla skriv lite råd=) alltid roligt att diskutera motorer och problem;)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 november 2011
slangen längst ner på oljefällan sitter ju ganska lågt, så vid en inbroms eller liknande så kan nog olja komma upp där, och klumpen kallas ju oljefälla bara för att det är den som separerar olja från vevhusgaserna, så visst kan det bli olja i burken!

btw så är det 3 slangar, en sitter nästan bara pressad mellan oljefälla och motor i nederdelen.

sedan slog en annan sak mig precis, kan det vara som så att packningen till oljestickan blev skadad? eller saknas? då kan det ju givetvis läcka där då den sitter väldigt långt ner! (bara någon centimeter ovanför normal olje nivå)

men om jag inte är kunnig nog kanske någon annan blir tvungen att svara! wink

249 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Jag är fortfarande fundersam hur det skulle kunna läka ur vevhusventillationen om det skvalpar upp vid en inbromsning om nu inte slangen är helt lös men jag har ju dragit dit allt (vad jag kan minnas)

Visst jag använde vissa gamla slangklammer som var dålig igen, men dom borde inte sitta så löst att det kan läka ut större mängder olja utan att det finns oljetryck som pressar på, för där uppe blir det inget oljetryck om det nu är olja där vill säga.

Fortsätt skriv Xoff för all del! dina svar är jättebra och välbehövliga big_smile
Senast redigerat av robbaxxxx (10 november 2011)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 november 2011
tittade lite på sprängskisser och jag ger mig faktiskt, även undre anslutning till oljefällan sitter väldigt högt upp! så även helt utan slang där tror jag inte den hade spottat så pass mkt!

men det gör ju oljestickan ännu mer aktuellt, då den sitter på framsidan en bit under oljefällan, och oljestickan krabbar man ju med när man river insuget då den sitter skruvad i insuget, så kolla den! och efter som den bara sitter precis strax ovanför oljenivån så är det ju väldigt lätt hänt att den skvalpar över där!

249 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Ja juste oljestickan, fast den har jag ju redan uteslutit i princip då det finns olja 20-25 cm kring den och hela jäkla tråget är dyngsurt undertill och framkant, herregud vad svårt detta är sad

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 november 2011
men olja rinner lätt i fartvind! smile

jag kan inte tänka mig något annat som läcker, har svårt att tro att skarven mellan gördel och block läcker bara för att du fixade vevhusventen...

vad hade du för packning när du bytte på sumpen?

249 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Exakt, det kan inte läcka mellan topplock och block heller för att där går vatten ytterst..

Sök