Audi R8 eller Ferrari F430 - vad tycker forumet?

CarpeDiem German Engineering
16 november 2011 · 9 081 Inlägg

Behåll R8:an, Ferrari är överskattad smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
16 november 2011 · 3 929 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

Backlundaren skrev:
Alla kan ju bara säga smakmässigt över utseende här på garaget eftersom ytterst få har kört båda.

Och min åsikt är utan tvekan att du ska behålla R8an om du är nöjd med den!

@HereComesTrouble Att R8an är en pimpad TT är nog det dummaste jag hört på hela året.

Den ser ut som en TT och går som en TT, dvs en pimpad TT!

schh med din Chevrolet Matiz smile Oh förlåt, Daewoo Matiz! big_smile

Senast redigerat av Thunderbird88 (16 november 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Aerodynamik ...
16 november 2011 · 7 120 Inlägg

Ni som tycker Ferrari är överskattat och dåligt, vad baserar ni det på? Prövat en någon gång?

Emilius Avstängd
16 november 2011 · 1 714 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Råttan är så mycket coolare.
Ferrarin är just bara för finkammade fotbolls stjärnor som skall ha status.
Audi Råtta är för folk som vet vad dom vill ha. Vad för bilar dom vill köra.
Dom som vet vilken form en Cylinder har (just det, cylindrisk. Ej pyramidisk).

Med andra ord, Råttan.
Har dock ej kört en enda utav dom så min åsikt väger nog knappt något alls.
Men utséende mässigt, design, innovation osv. Råttan alla dagar i veckan.

Amen.

Ser jag någon i en Ferrari F430 så tänker jag automatiskt att det är någon fjant som har pengar men inte smak,
tummen mitt i handen, och köper bilen för att imponera på folk snarare än köra den.

Audin däremot hyser jag respekt för, känns som en riktigt vass entusiastbil.

Ferrarin kanske är snabbare men kostar den mer så varför ens bry sig. Trimma R8an istället,
och slipp framstå som en tönt.

Någon sa något om att historien spelar in, och javisst Auto union har väl aldrig tillverkat några snabba bilar,
och Audi är inte direkt kända för framgångsrika fyrhjulsdrivna bilar, några framgångar i rally eller dylikt.
Ferraris historia vad jag vet består väl av en del racingvinster och en jävla massa stekare som visar upp nyckeln med bilens märke på för att få ligga på stureplan.

Adeno självutnämnd expert
16 november 2011 · 157 Inlägg

Ferrarin lätt:)

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk
Tigerofsweden
16 november 2011 · 1 231 Inlägg

utseendemässigt tycker jag helt klart att audin är lite lite lite vassare ... men som någon nämnde så PÅMINNER den på tok för mkt en TT fast lite agressivare och lägre ...
tycker också det finns för jävla många R8'or rullandes,  iaf här var jag bor ... ferrari ser man givetvis också men inte lika ofta.
komfort och utseende = ytterst liten fördel R8

jag har själv kört båda två och tycker 430 är lite brutalare , råare att köra på något sätt ...
tycker helt ärligt att en vanlig RS4 V8 på 420hk i en R8 är lite löjligt, den kunde som skippat från början och smackat i V10 direkt eller V8 med turbo eller liknande...

cheffer
16 november 2011 · 1 422 Inlägg

Emilius skrev:

Thunderbird88 skrev:
Råttan är så mycket coolare.
Ferrarin är just bara för finkammade fotbolls stjärnor som skall ha status.
Audi Råtta är för folk som vet vad dom vill ha. Vad för bilar dom vill köra.
Dom som vet vilken form en Cylinder har (just det, cylindrisk. Ej pyramidisk).

Med andra ord, Råttan.
Har dock ej kört en enda utav dom så min åsikt väger nog knappt något alls.
Men utséende mässigt, design, innovation osv. Råttan alla dagar i veckan.

Amen.

Ser jag någon i en Ferrari F430 så tänker jag automatiskt att det är någon fjant som har pengar men inte smak,
tummen mitt i handen, och köper bilen för att imponera på folk snarare än köra den.

Audin däremot hyser jag respekt för, känns som en riktigt vass entusiastbil.

Ferrarin kanske är snabbare men kostar den mer så varför ens bry sig. Trimma R8an istället,
och slipp framstå som en tönt.

Någon sa något om att historien spelar in, och javisst Auto union har väl aldrig tillverkat några snabba bilar,
och Audi är inte direkt kända för framgångsrika fyrhjulsdrivna bilar, några framgångar i rally eller dylikt.
Ferraris historia vad jag vet består väl av en del racingvinster och en jävla massa stekare som visar upp nyckeln med bilens märke på för att få ligga på stureplan.

Med tanke på att ferrarin är snabbare och mer av en "drivers car" än r8 som är mer bruklig som vardagsbil anser jag det motsatta. Är man ute efter den ultimata körupplevelsen så köper man en Ferrari!

Audin känns helt ärlig lite karaktärslös enligt mig, en kompromiss. Vill man ha en bil för ljudet, för farten, för känslan och för utseendet så är Ferrari ett klart val enligt mig. Vill man ha en tyngre, vardagsanpassad supersportbil så är väl audin ett bättre val men det är absolut inte mer entusiastbil.

Ferrari har mycket mer erfarenhet på det här området. Inte för att Råttan är dålig för det är den absolut inte men den ligger efter f430. Ljudet i en f430 mot audis v8 är en ganska bra skillnad också. Ferrarin låter klart vassare enligt mig smile Det finns väl en anledning till att de som har råd hellre väljer Ferrari. Det är en grymt läcker bil som har en helt annan känsla än de stela tyskarna (Gillar tyska bilar men de får aldrig samma själ och känsla som en riktig supersportbil från italien tycker jag). Att sedan Svensson är avis på att inte kunna ha råd med en egen ferrari och tar ut det på märket blir ju bara missvisande smile

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
SportPilot Ubåtsingenjör
16 november 2011 · 7 232 Inlägg

jadu ... svårt val

jag hade valt r8an tror jag, svårt att säga något utan att ha prov kört båda

är väl iofs inte riktigt rättvist att jämnföra de två bilarna, jämnför ferrarin med en r8 v10 istället

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
16 november 2011 · 3 929 Inlägg

cheffer skrev:

Emilius skrev:

Thunderbird88 skrev:
Råttan är så mycket coolare.
Ferrarin är just bara för finkammade fotbolls stjärnor som skall ha status.
Audi Råtta är för folk som vet vad dom vill ha. Vad för bilar dom vill köra.
Dom som vet vilken form en Cylinder har (just det, cylindrisk. Ej pyramidisk).

Med andra ord, Råttan.
Har dock ej kört en enda utav dom så min åsikt väger nog knappt något alls.
Men utséende mässigt, design, innovation osv. Råttan alla dagar i veckan.

Amen.

Ser jag någon i en Ferrari F430 så tänker jag automatiskt att det är någon fjant som har pengar men inte smak,
tummen mitt i handen, och köper bilen för att imponera på folk snarare än köra den.

Audin däremot hyser jag respekt för, känns som en riktigt vass entusiastbil.

Ferrarin kanske är snabbare men kostar den mer så varför ens bry sig. Trimma R8an istället,
och slipp framstå som en tönt.

Någon sa något om att historien spelar in, och javisst Auto union har väl aldrig tillverkat några snabba bilar,
och Audi är inte direkt kända för framgångsrika fyrhjulsdrivna bilar, några framgångar i rally eller dylikt.
Ferraris historia vad jag vet består väl av en del racingvinster och en jävla massa stekare som visar upp nyckeln med bilens märke på för att få ligga på stureplan.

Med tanke på att ferrarin är snabbare och mer av en "drivers car" än r8 som är mer bruklig som vardagsbil anser jag det motsatta. Är man ute efter den ultimata körupplevelsen så köper man en Ferrari!

Audin känns helt ärlig lite karaktärslös enligt mig, en kompromiss. Vill man ha en bil för ljudet, för farten, för känslan och för utseendet så är Ferrari ett klart val enligt mig. Vill man ha en tyngre, vardagsanpassad supersportbil så är väl audin ett bättre val men det är absolut inte mer entusiastbil.

Ferrari har mycket mer erfarenhet på det här området. Inte för att Råttan är dålig för det är den absolut inte men den ligger efter f430. Ljudet i en f430 mot audis v8 är en ganska bra skillnad också. Ferrarin låter klart vassare enligt mig smile Det finns väl en anledning till att de som har råd hellre väljer Ferrari. Det är en grymt läcker bil som har en helt annan känsla än de stela tyskarna (Gillar tyska bilar men de får aldrig samma själ och känsla som en riktig supersportbil från italien tycker jag). Att sedan Svensson är avis på att inte kunna ha råd med en egen ferrari och tar ut det på märket blir ju bara missvisande smile

Tröttsamt att folk är så sega att dom inte ens vet vad avundsjuka är.
Vet inte hur många gånger jag förklarat här på Garaget vad avundsjuka är.
Avundsjuka är INTE när man ogillar något. Avundsjuka är när man gillar något som en annan har och man själv vill ha. Då ogillar man det inte.
Hur svårt ska det vara?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
SportPilot Ubåtsingenjör
16 november 2011 · 7 232 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

cheffer skrev:

Emilius skrev:

Amen.

Ser jag någon i en Ferrari F430 så tänker jag automatiskt att det är någon fjant som har pengar men inte smak,
tummen mitt i handen, och köper bilen för att imponera på folk snarare än köra den.

Audin däremot hyser jag respekt för, känns som en riktigt vass entusiastbil.

Ferrarin kanske är snabbare men kostar den mer så varför ens bry sig. Trimma R8an istället,
och slipp framstå som en tönt.

Någon sa något om att historien spelar in, och javisst Auto union har väl aldrig tillverkat några snabba bilar,
och Audi är inte direkt kända för framgångsrika fyrhjulsdrivna bilar, några framgångar i rally eller dylikt.
Ferraris historia vad jag vet består väl av en del racingvinster och en jävla massa stekare som visar upp nyckeln med bilens märke på för att få ligga på stureplan.

Med tanke på att ferrarin är snabbare och mer av en "drivers car" än r8 som är mer bruklig som vardagsbil anser jag det motsatta. Är man ute efter den ultimata körupplevelsen så köper man en Ferrari!

Audin känns helt ärlig lite karaktärslös enligt mig, en kompromiss. Vill man ha en bil för ljudet, för farten, för känslan och för utseendet så är Ferrari ett klart val enligt mig. Vill man ha en tyngre, vardagsanpassad supersportbil så är väl audin ett bättre val men det är absolut inte mer entusiastbil.

Ferrari har mycket mer erfarenhet på det här området. Inte för att Råttan är dålig för det är den absolut inte men den ligger efter f430. Ljudet i en f430 mot audis v8 är en ganska bra skillnad också. Ferrarin låter klart vassare enligt mig smile Det finns väl en anledning till att de som har råd hellre väljer Ferrari. Det är en grymt läcker bil som har en helt annan känsla än de stela tyskarna (Gillar tyska bilar men de får aldrig samma själ och känsla som en riktig supersportbil från italien tycker jag). Att sedan Svensson är avis på att inte kunna ha råd med en egen ferrari och tar ut det på märket blir ju bara missvisande smile

Tröttsamt att folk är så sega att dom inte ens vet vad avundsjuka är.
Vet inte hur många gånger jag förklarat här på Garaget vad avundsjuka är.
Avundsjuka är INTE när man ogillar något. Avundsjuka är när man gillar något som en annan har och man själv vill ha. Då ogillar man det inte.
Hur svårt ska det vara?

sen finns det ävem folk som klagar osv på något bara för att de är avis ... dvs de bara öser på med en massa tom snack om att ditten och datten är dåligt, sen kommer dagen de själva har råd och köper samma pryl och då är den bäst i världen. På detta viset funkar det väldigt ofta.

Men man måste inte vara avundsjuk för att ha en åsikt smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
16 november 2011 · 3 929 Inlägg

Jo självklart finns det sådant folk. Men jag har aldrig varit med om det.
Verkar som att så fort någon har en åsikt på garaget så är dom avundsjuka.

Är ni avundsjuk på mig för att t.ex min Lincoln är så jävla ful?
Har ni den åsikten så vill du innerst inne ha den och är så jävla avundsjuk på mig. Är det det ni menar med "svenska avundsjukan"?
Nej, ni tycker bilen är så jävla ful för att den är ful. Ni vill inte ha den för att ni inte vill ha den.
Då är ni inte avundsjuka. Då har ni en åsikt. Eran åsikt är ej avundsjuka utan det är erat tycke.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Emilius Avstängd
16 november 2011 · 1 714 Inlägg

cheffer skrev:

Emilius skrev:

Thunderbird88 skrev:
Råttan är så mycket coolare.
Ferrarin är just bara för finkammade fotbolls stjärnor som skall ha status.
Audi Råtta är för folk som vet vad dom vill ha. Vad för bilar dom vill köra.
Dom som vet vilken form en Cylinder har (just det, cylindrisk. Ej pyramidisk).

Med andra ord, Råttan.
Har dock ej kört en enda utav dom så min åsikt väger nog knappt något alls.
Men utséende mässigt, design, innovation osv. Råttan alla dagar i veckan.

Amen.

Ser jag någon i en Ferrari F430 så tänker jag automatiskt att det är någon fjant som har pengar men inte smak,
tummen mitt i handen, och köper bilen för att imponera på folk snarare än köra den.

Audin däremot hyser jag respekt för, känns som en riktigt vass entusiastbil.

Ferrarin kanske är snabbare men kostar den mer så varför ens bry sig. Trimma R8an istället,
och slipp framstå som en tönt.

Någon sa något om att historien spelar in, och javisst Auto union har väl aldrig tillverkat några snabba bilar,
och Audi är inte direkt kända för framgångsrika fyrhjulsdrivna bilar, några framgångar i rally eller dylikt.
Ferraris historia vad jag vet består väl av en del racingvinster och en jävla massa stekare som visar upp nyckeln med bilens märke på för att få ligga på stureplan.

Med tanke på att ferrarin är snabbare och mer av en "drivers car" än r8 som är mer bruklig som vardagsbil anser jag det motsatta. Är man ute efter den ultimata körupplevelsen så köper man en Ferrari!

Audin känns helt ärlig lite karaktärslös enligt mig, en kompromiss. Vill man ha en bil för ljudet, för farten, för känslan och för utseendet så är Ferrari ett klart val enligt mig. Vill man ha en tyngre, vardagsanpassad supersportbil så är väl audin ett bättre val men det är absolut inte mer entusiastbil.

Ferrari har mycket mer erfarenhet på det här området. Inte för att Råttan är dålig för det är den absolut inte men den ligger efter f430. Ljudet i en f430 mot audis v8 är en ganska bra skillnad också. Ferrarin låter klart vassare enligt mig smile Det finns väl en anledning till att de som har råd hellre väljer Ferrari. Det är en grymt läcker bil som har en helt annan känsla än de stela tyskarna (Gillar tyska bilar men de får aldrig samma själ och känsla som en riktig supersportbil från italien tycker jag). Att sedan Svensson är avis på att inte kunna ha råd med en egen ferrari och tar ut det på märket blir ju bara missvisande smile

Fast nu nämnde ju jag något om att trimma R8an istället också, lägg märke till det.

Utseendet kan man ha delade meningar kring och jag tycker dem flesta nyare ferrari ser ut som skit,
medans R8an är bra snygg.

Fast jag är ju avundsjuk på dem som har råd att köpa R8 men jag är inte avundsjuk på dem som har råd att köpa Ferrari F430 och även gör det, så hur går det där ihop?

Jag kan ärligt säga att jag skulle inte vilja synas i många fler Ferraris än Dino, några andra från runt den tidsåldern och F40.

Resten kanske duger till vinterbilar men inte mer för dem är bara så jävla äckliga,
men det är min personliga åsikt.

SportPilot Ubåtsingenjör
16 november 2011 · 7 232 Inlägg

Har personligt varit med om både och ganska många gånger !


Men nog med OT nu smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
xXSammy
16 november 2011 · 6 576 Inlägg

Ferrari är alltid Ferrari..

Audi är ju..audi?

De/Dem
R8_Sweden
16 november 2011 · 17 Inlägg

Otroligt intressant läsning, tack till alla som tagit sig tid till att svara!

Det har kommit fram massa bra kommentarer, allt från att jämförelsen mellan en R8 V8 och en F430 är orättvis, till att de två bilarna tilltalar två helt olika typer av personer.
Det har även kommit fram kommentarer som jag inte helt håller med om, men jag hade kanske inte förväntat mig att ha helt samma smak som någon som äger en rosa corvette. ;-)
Men det finns säker en väldig massa folk som tycker den är miljoner gånger tuffare och snyggare än både en R8 och en ferrari.

Skälet till att jag ville göra jämförelsen mellan en R8 V8 och F430:n är att jag just nu äger råttan, men blev erbjuden en riktigt fin F430. Efter mycket eftertanke så lutar jag åt att behålla R8:an, även om jag inte har bestämt mig helt ännu. Kanske blir det istället byte till en R8 V10, men jag gillar faktiskt motorljudet bättre i V8:an. Kanske är lösningen att supercharga den?!

Som många har skrivit så kommer valet väl ner till personlig smak. För de allra flesta är Ferrari det ultimata, men när man faktiskt står där och ska "investera" i en bil så blir plötsligt inte valet lika enkelt längre.
Jag har alltid haft en väldig förkärlek till Audis, så även om jag sneglade på Porsche, Lambo, AM och Ferrari så lockade R8:an i slutändan alltid mest. Så kanske är valet inte så svårt för mig egentligen?! :-D

Audi R8 (2008)
Emilius Avstängd
16 november 2011 · 1 714 Inlägg

R8_Sweden skrev:
Otroligt intressant läsning, tack till alla som tagit sig tid till att svara!

Det har kommit fram massa bra kommentarer, allt från att jämförelsen mellan en R8 V8 och en F430 är orättvis, till att de två bilarna tilltalar två helt olika typer av personer.
Det har även kommit fram kommentarer som jag inte helt håller med om, men jag hade kanske inte förväntat mig att ha helt samma smak som någon som äger en rosa corvette. ;-)
Men det finns säker en väldig massa folk som tycker den är miljoner gånger tuffare och snyggare än både en R8 och en ferrari.

Skälet till att jag ville göra jämförelsen mellan en R8 V8 och F430:n är att jag just nu äger råttan, men blev erbjuden en riktigt fin F430. Efter mycket eftertanke så lutar jag åt att behålla R8:an, även om jag inte har bestämt mig helt ännu. Kanske blir det istället byte till en R8 V10, men jag gillar faktiskt motorljudet bättre i V8:an. Kanske är lösningen att supercharga den?!

Som många har skrivit så kommer valet väl ner till personlig smak. För de allra flesta är Ferrari det ultimata, men när man faktiskt står där och ska "investera" i en bil så blir plötsligt inte valet lika enkelt längre.
Jag har alltid haft en väldig förkärlek till Audis, så även om jag sneglade på Porsche, Lambo, AM och Ferrari så lockade R8:an i slutändan alltid mest. Så kanske är valet inte så svårt för mig egentligen?! :-D

Du verkar ju veta vad du vill ha,
och kompressor lät väldigt bra i mina öron wink

SportPilot Ubåtsingenjör
16 november 2011 · 7 232 Inlägg

tänk bara på att den inte är laglig med kompressor wink en r8 v10 låter roligt enligt mig big_smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
cheffer
16 november 2011 · 1 422 Inlägg

R8_Sweden skrev:
Otroligt intressant läsning, tack till alla som tagit sig tid till att svara!

Det har kommit fram massa bra kommentarer, allt från att jämförelsen mellan en R8 V8 och en F430 är orättvis, till att de två bilarna tilltalar två helt olika typer av personer.
Det har även kommit fram kommentarer som jag inte helt håller med om, men jag hade kanske inte förväntat mig att ha helt samma smak som någon som äger en rosa corvette. ;-)
Men det finns säker en väldig massa folk som tycker den är miljoner gånger tuffare och snyggare än både en R8 och en ferrari.

Skälet till att jag ville göra jämförelsen mellan en R8 V8 och F430:n är att jag just nu äger råttan, men blev erbjuden en riktigt fin F430. Efter mycket eftertanke så lutar jag åt att behålla R8:an, även om jag inte har bestämt mig helt ännu. Kanske blir det istället byte till en R8 V10, men jag gillar faktiskt motorljudet bättre i V8:an. Kanske är lösningen att supercharga den?!

Som många har skrivit så kommer valet väl ner till personlig smak. För de allra flesta är Ferrari det ultimata, men när man faktiskt står där och ska "investera" i en bil så blir plötsligt inte valet lika enkelt längre.
Jag har alltid haft en väldig förkärlek till Audis, så även om jag sneglade på Porsche, Lambo, AM och Ferrari så lockade R8:an i slutändan alltid mest. Så kanske är valet inte så svårt för mig egentligen?! :-D

Du verkar som du vill ha en lite mer "soft" bil, dvs Audin (missförstå inte, den är riktigt hårig den med!) Och får du möjlighet att byta upp till v10 så tycker jag du ska göra det smile Den är till och med snabbare än f430 på ringen wink Även om den har lite mer laid back attityd och kanske inte känns lika häftig vid hårdkörning. Då har du ju en riktig motor i äkta superbils stuk smile Aldrig fel att ha lite Lambo med i spelet wink

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
16 november 2011 · 325 Inlägg

Fan vilket underbart dilemma du har haha smile

Utan att egentligen ha varit i närheten avdessa bilar, mer än när de stått still så säger jag lätt Ferrari!!

Glöm inte att en viss Michael Schumacher har varit med och utvecklat den på "F1-vis" Alltså han har pressat den på deras banan, sagt åt ingenjörerna vad som ska ändras osv, tills de blivit nöjda med hur bilen presterar. Runt bana sägs den ju vara lika snabb som Ferrari Enzo tack vare att de gjort på det viset. Det är fan respekt! smile

Den är dessutom klart snyggare. Råttan är skitsnygg framifrån men tyvärr inte bak eller i profil i mitt tycke. Absolut inte ful på något sätt men inte i nivå med Ferrarin.

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
Fredrik_F11 Member of LowMotion
16 november 2011 · 1 705 Inlägg

Jag hade behållt R8:an! (har visserligen inte kört någon av bilarna)
Men redan första gången jag såg den tyckte jag den va riktigt cool! Medans jag har tröttnat på ferrari's Stuk... Ser knappt någon skillnad mellan modellerna och alla låter/ser likadana ut enligt mig!
Enligt mig bland dom vanligaste supersportbilarna:
Lamborghini
R8
Ferrari
....
....
Porsche... tongue

Men självklart är ferrari en cool bil också, men jag hade som sagt behållt R8:an eller köpt en Lambo... smile

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning
BMW F11 "Less is More" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang