2873
Sök

Ignition cut. bra eller anus?

allätare
193 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
På en original bil har man fuel cut. du bryter altså bränslet när du når varvstoppet. (på en trimmad bil sägs det att den går torrt)

Har du tex som mig en trimmad turbo motor så säger endel att man skyddar motorn om man bryter tändningen ist.
många delade meningar om detta. jag kör själv med Bee-R rev limiter och frågan är om det skadar mer än det "skyddar".

enligt tillverkaren ska bensinen kyla ner och skydda. Dom säger också att "Both Formula 1 and JGTC cars use ignition cutting rev limiters, so it is a fully race proven concept" http://www.neweraparts.com/Default.aspx … oductID=17

jag har somsagt svårt att tro att det skyddar så mycket^^

här testas den http://www.garaget.org/video/112991

någon som vet vad som stämmer?

mvh mattias

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

866 Inlägg
15 november 2011
Föredrar fuel cut. på en turbo motor.. Om  man går på tändningen är risken att turbon och ventiler tar skada då tändningen går på har du bränsle/luft blandning mellan turbo och motor så kan man få en expansion om om det tänds. Turbon,s turbin vingar kan flytta sig (vika sig) . Även kan avgasventilerna tryckas upp av mot trycket så dom kommer i kontakt med kolven eller om der är schims på ovan sidan av tryckaren att dom fyttar på sig. Det har hänt på några Subaru då vänster sidas grenrör är nästan en 1meter långa innan turbon. Har även sätt det på Toyotas 7m gte motorer med eftermarknadsgrenrör. Men en kompressor motor är det inte helt fel då som du säger att det kyler bra och om det tänder bakom motorn i grenrören så det ända som händer att det låter gött :-)

10 287 Inlägg
16 november 2011
Det beror på om man vill ha mjukt eller hårt varvstopp och om man har sekventiell insprutning eller inte. Klipper man soppa till alla cylindrarna så blir det tvärstopp men med en sekvens där man plockar bort  gnista så får man mjukt varvstopp.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

379 Inlägg
21 november 2011
Kör spark cut på alla mina mappade.bilar. aldrig varit med om problem. Låter ju lite fräckare än fuelcut. Mest därför, och att laddtrycket bibehålls med en sorts antilagg då de brinner i grenröret. Avgastemp kan skjuta i höjden så det kan va lurigt dock.
Man får oxå ett distinctare varvstopp med sparkcut, ett snabbare om man kan säga så.

Fuelcut är dock heltklart det snällare alternativet för turbo maskiner som sagt.
Tänk oxå.på att spark cut och katalysator går dåligt ihop.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
22 november 2011
Om man sneglar lite på motorsporten så kör ju väldigt många ign cut. Så som WRC, F1 DTM mm.

Nu kan man iofs inte bara säga att kör DTM de så kan jag köra det i min trimmade 740. Det är ju byggt för det. Men jag menar att bensinen fyller nog sin funktion i långaloppet ändå.

(nu har de ju inte turbo i F1 och DTM. Men även i F1s turbo motorer på 80-talet var det gnista som bröts.)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

379 Inlägg
22 november 2011
Vid riktigt höga effektuttag så har iaf Jag fått för mig att fuelcut kan vara känsligt pga knack risken.

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 november 2011
Webrex skrev:
Vid riktigt höga effektuttag så har iaf Jag fått för mig att fuelcut kan vara känsligt pga knack risken.

Kommer ingen soppa kan det inte knacka.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

379 Inlägg
22 november 2011
Nja, det kan teoretiskt knacka på restgaserna, om man upprepat går av på varvstoppet. Sen finns de alltid en liten mängd soppa kvar i insuget. (Sitter på väggarna i rören tex)

Detta är iaf teorin som jag läst det. Att detta skulle va en anlednig att inte köra fuelcut på en bonnetrimmad maskin tror jag dock inte !

Fuel+spark borde således va det säkraste alternativet. Och detta är standard på de flesta eftermarknadssprut.

1 366 Inlägg
25 november 2011
Japp stämmer, det finns flera exempel på folk som kört Fuel cut som rev limiter som detonerat sin motor pga rester av bränsle eller att de exempelvis kört med NOS som inte strypts helt.
Bägge är klart bäst annars skulle jag def köra ignition cut även om det kan paja katalysatorerna efter ett tag.

Själv kör jag bara på ignition cut även om jag har möjlighet att välja bägge. Anledningen är att jag prioriterar kylning av motorn framför katalysatorernas livslängd.

Webrex skrev:
Nja, det kan teoretiskt knacka på restgaserna, om man upprepat går av på varvstoppet. Sen finns de alltid en liten mängd soppa kvar i insuget. (Sitter på väggarna i rören tex)

Detta är iaf teorin som jag läst det. Att detta skulle va en anlednig att inte köra fuelcut på en bonnetrimmad maskin tror jag dock inte !

Fuel+spark borde således va det säkraste alternativet. Och detta är standard på de flesta eftermarknadssprut.

379 Inlägg
25 november 2011
Och ärligt talat, vem kör med katt? wink

1 366 Inlägg
25 november 2011
precis, min är nog uppeldad vid det här laget. Det är lika bra, den gav ett mesigt ljud och luktade illa. Det blir hund nästa gång

Webrex skrev:
Och ärligt talat, vem kör med katt? wink

42 Inlägg
25 november 2011
Glöm inte heller att vid Fcut så cuttar det inte 100% om du har progressiv cut själv kör jag alltid på Icut

2 Inlägg
4 januari 2012
Jag har kört motorer hundratals timmar med fuelcut i drivande bromsbänk utan mer än det problemet att tändspolarna på vissa motorer kunde ge sig. Tydligen så tålde de inta att tända torrt.. Har du katalysator så kan du få riktiga rusningar i temperaturen i catten när du stänger tändningen. Några sånna så är det stor risk att smälta den, det har jag gjort mer än en gång...

1 366 Inlägg
5 januari 2012
De flesta Styrsystem har dock COT. Cat overtemp protection som skyddar mot just för höga temperaturer i katten. Så jag misstänker att du stängde av det om du lyckades smälta den.... Jag har dock kört med detta avstängt och ignition cut i över 2,5 år utan att jag har några som hellst problem med att gå igenom avgasvärdena på besiktningen.

Men det råder ju skilda åsikter om vad som är bäst och jag tror de flesta kan enas om att strypa bägge måste vara det bästa valet om man är rädd om alla delar.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 januari 2012
Det bästa är ju att hålla sig ifrån varstoppen. En korrekt byggd motor ska ju ändå inte ha max effekt där...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

allätare
193 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
henke_99 skrev:
Det bästa är ju att hålla sig ifrån varstoppen. En korrekt byggd motor ska ju ändå inte ha max effekt där...

hehe jo visst men förklara korrekt byggd?  Ta vilken motor som helst..

Fastän man kör pulssplit extraktor grenrör, ställbara kammar, costom  plenum samt intercooler för att få bäst möjliga flöde. så måste motorn gå på högt varv..  klart man vill få en tidig spoolup men alla brutalt trimmade motorer med fet turbo sticker iväg fort till varvstoppet när den väl fått laddtryck. speciellt när man trimmar en motor med så liten cylinder volym som min 1,8 liter^^

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

Sök