Trasig turbo?"?

stranden95
24 november 2011 · 47 Inlägg

hej!
en volvo s40 t4 av års modell 98 men ladd-mätaren står kvar på 0.3 bar då jag klippt av slangen. vid körning så laddar den enl mätare 1 bar då den med en fungerande mätare ska ladda runt 1.2 bar. är det turbon som gett sig? den har ju gått 20xxx mil. sen får den för dåligt med tryck så de kan slå lågor ur avgas system då den kväver sig med bränsle.. jag tror de är turbon men inte helt säker.....

slangen jag klippt av är bara den som går till turbo trycksmätaren. de är gjort efter test så inte körd så.
mätaren fast på 0.3 bar 1 bar max vid gas på drag- 0.3 = 0.7 bar samt att bilen är chippad så den borde ladda 1.2 ? ganska mycked ladd som saknas sad
någon som har någon ide på vad de kan vara? turbon?

aja tacksamm för svar smile

har hört ett rispande ljud efter avstängning.... så de borde vara turbon?

Senast redigerat av stranden95 (24 november 2011)

Mitsubishi evolution IV "VI powered" (1996)
Volvo s40 t4 bsr steg 3 "till minne av niklas strand" (1998)
SamuelAndersson93
24 november 2011 · 2 Inlägg

Kväver den sej när du gasar på o när laddet kommer? smile

Cadillac DeVille -68 "Dkv.n" (1968)
Cadillac Cupé DeVille "Gulden" (1960)
Volvo V70 D4 "R-Diesel" (2013)
stranden95
24 november 2011 · 47 Inlägg

ja då den tror att de ska komma så och så mycke ladd så kör den in bränsle för de så kommer inte laddet wink de är så jag tror att de är iaf tongue

Mitsubishi evolution IV "VI powered" (1996)
Volvo s40 t4 bsr steg 3 "till minne av niklas strand" (1998)
Airtune Turbotekniker
26 november 2011 · 54 Inlägg

Eftersom du misstänker turboras och har oljud efter avstängningen så montera av insugsrör eller downpipen och kontrollera skicket på turbon. Om oljudet kommer från turbon så brukar den vara ganska glapp eller ha synbara skador på kompressorhjulet.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.
Janneutanb
26 november 2011 · 7 271 Inlägg

Skaffa en mätare som stämmer först.
Eftersom du säger att den stannar vid 0,3 när den är avstängd så fungerar inte den mätaren som den ska.
Vart någonstans kopplar du in mätaren?
Det ska vara efter spjället! Annars riskerar du ännu en trasig mätare.

andino TMR|Team Moisty Racing
26 november 2011 · 454 Inlägg

har du klippt slangen utan att plugga den?

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN
Volkswagen Caddy "Ior" (2011)
Toyota Supra MKIV "Moistness" (1997)
stranden95
26 november 2011 · 47 Inlägg

Brains skrev:
Skaffa en mätare som stämmer först.
Eftersom du säger att den stannar vid 0,3 när den är avstängd så fungerar inte den mätaren som den ska.
Vart någonstans kopplar du in mätaren?
Det ska vara efter spjället! Annars riskerar du ännu en trasig mätare.

bsr monterade den smile så de är bara koppla på en ny smile

Mitsubishi evolution IV "VI powered" (1996)
Volvo s40 t4 bsr steg 3 "till minne av niklas strand" (1998)
stranden95
26 november 2011 · 47 Inlägg

andino skrev:
har du klippt slangen utan att plugga den?

nej nej nej jag klipte den efter att jag provat och ska nu sätta dit en ny mätare smile

Mitsubishi evolution IV "VI powered" (1996)
Volvo s40 t4 bsr steg 3 "till minne av niklas strand" (1998)
stranden95
26 november 2011 · 47 Inlägg

Airtune skrev:
Eftersom du misstänker turboras och har oljud efter avstängningen så montera av insugsrör eller downpipen och kontrollera skicket på turbon. Om oljudet kommer från turbon så brukar den vara ganska glapp eller ha synbara skador på kompressorhjulet.

de kan möjligen finnas något glapp också ... men tror de är lagrena som är slut sad

Mitsubishi evolution IV "VI powered" (1996)
Volvo s40 t4 bsr steg 3 "till minne av niklas strand" (1998)
Airtune Turbotekniker
26 november 2011 · 54 Inlägg

Om lagerna är slut så glappar den alltså, och om det gått tillräckligt långt så slår kompressorhjulet och sedan turbinhjulet i väggarna på husen vilket kan orsaka oljud. Därför som du lätt kan bekräfta lagerras genom att känna på axeln.

In ut så skall det inte glappa alls, sida till sida får det glappa lite då det är en oljefilm som lagerna glider på. Över 0.7mm brukar vara för mycket.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.
stranden95
26 november 2011 · 47 Inlägg

Airtune skrev:
Om lagerna är slut så glappar den alltså, och om det gått tillräckligt långt så slår kompressorhjulet och sedan turbinhjulet i väggarna på husen vilket kan orsaka oljud. Därför som du lätt kan bekräfta lagerras genom att känna på axeln.

In ut så skall det inte glappa alls, sida till sida får det glappa lite då det är en oljefilm som lagerna glider på. Över 0.7mm brukar vara för mycket.

har ingenaning om de för detta ät första gången jag ska riva isär en turbo smile

Mitsubishi evolution IV "VI powered" (1996)
Volvo s40 t4 bsr steg 3 "till minne av niklas strand" (1998)
Diio
7 december 2011 · 570 Inlägg

Skruva loss din downpipe .. 3 muttrar .. stick in handen och känn på turbinhjulet där smile inte svårare än så.. kolla även om det är sprickor och dyligt

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang