Du behöver inte ha vinterdäck om:

PoulZen
27 november 2011 · 772 Inlägg

KHRacing skrev:

mingan77 skrev:
börjar bli lite rörigt här inne smile

Inte alls, jag skrev det jag visst, vissa visade sig vara felaktiga, men dessa har
tidigare varit regler. -  Så att som Discokapten kalla mig dum, var rätt dumt av han.
Han skulle ju kunna visa att han är en normal männsika genom att be om ursäkt eller redigera sitt inlägg.

Eftersom jag ej kom in på TS sida så skrev jag ur minnet.

Ja, personliga påhopp är onödigt.
Men många blir irriterade på människor som skriver det dem "vet" som sen inte stämmer.
Mycket som människor tror kommer just från någon som "visste att det var rätt".
Därför är det viktigt med källhänvisning.

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
27 november 2011 · 2 322 Inlägg

så sant så

discokapten Kapten på disco!
27 november 2011 · 1 729 Inlägg

KHRacing skrev:

mingan77 skrev:
börjar bli lite rörigt här inne :)

Inte alls, jag skrev det jag visst, vissa visade sig vara felaktiga, men dessa har
tidigare varit regler. -  Så att som Discokapten kalla mig dum, var rätt dumt av han.
Han skulle ju kunna visa att han är en normal männsika genom att be om ursäkt eller redigera sitt inlägg.

Eftersom jag ej kom in på TS sida så skrev jag ur minnet.

Eftersom du uppenbarligen hade fel så skulle du ha varit tyst, skitenkelt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
KHRacing
27 november 2011 ·

PoulZen skrev:

KHRacing skrev:

mingan77 skrev:
börjar bli lite rörigt här inne smile

Inte alls, jag skrev det jag visst, vissa visade sig vara felaktiga, men dessa har
tidigare varit regler. -  Så att som Discokapten kalla mig dum, var rätt dumt av han.
Han skulle ju kunna visa att han är en normal männsika genom att be om ursäkt eller redigera sitt inlägg.

Eftersom jag ej kom in på TS sida så skrev jag ur minnet.

Ja, personliga påhopp är onödigt.
Men många blir irriterade på människor som skriver det dem "vet" som sen inte stämmer.
Mycket som människor tror kommer just från någon som "visste att det var rätt".
Därför är det viktigt med källhänvisning.

Självklart har du rätt P. men som jag skrev, så skrev jag ur minnet o ej kom in på TS sida.

Dock den mest korkade regeln är faktiskt att saluvagnar ej behöver ha vinterdäck - riktigt korkat tycker jag.

KHRacing
27 november 2011 ·

discokapten skrev:
Eftersom du uppenbarligen hade fel så skulle du ha varit tyst, skitenkelt.

Intressant attityd du ligger inne med, hur vore det med lite ödmjukhet & respekt istället.
Jag hade fel i 4av de faktan jag skrev - Inte i alla. vilka var viktigast ?
Samt att jag ändrade mig inom ett par få minuter efter jag postat.

Senast redigerat av KHRacing (27 november 2011)

alain www.bimmerpower.org
27 november 2011 · 3 995 Inlägg

Rspeter skrev:

FLindgren skrev:
och??

Vad är det som stör dig att Alain sprider information om detta? det är långt ifrån alla som har koll på dessa regler och datum.

*
Rspeter: Tack! det är precis så jag tänkte.

Flindgren: Och? det är inte för att du vet att alla vet.

Det är snart dags att sätta på vinterdäck eller dubbdäck, berör på var man bor och många har glömt vad som gäller därför tänker jag med den inlägg bara hjälpa till.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Hool
27 november 2011 · 1 067 Inlägg

Skitkul om man tvingas köra på vinterdäck om man ska utrikes om man bara har dubbdäck.. Speciellt om man skall till Tyskland där dubbdäck är VERBOTEN!   ..   Låt oss säga att böterna är höga nog för att folk ska stå och peta ut dubben ur sina däck innan man fortsätter resan neutral

Eller åker hem..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Peter_5565
27 november 2011 · 326 Inlägg

Hool skrev:
Skitkul om man tvingas köra på vinterdäck om man ska utrikes om man bara har dubbdäck.. Speciellt om man skall till Tyskland där dubbdäck är VERBOTEN!   ..   Låt oss säga att böterna är höga nog för att folk ska stå och peta ut dubben ur sina däck innan man fortsätter resan neutral

Eller åker hem..

Det är kanske ett sätt att få folk att köpa dubbfritt, vad vet jag. Politiker lever i en annan verklighet än vi andra ibland.

Zwudda Refined
27 november 2011 · 1 770 Inlägg

Bra tråd om den inte som så många andra här på g.org blir så förbannat röriga när alla som har rätt har fel som hade rätt fast det blev fel när de skulle beskriva ett fel som egentligen var ett rätt fel med undantag för ev. fel eller rättelser i texten...

Ja, ni förstår nog...

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
27 november 2011 · 2 322 Inlägg

Zwudda skrev:
Bra tråd om den inte som så många andra här på g.org blir så förbannat röriga när alla som har rätt har fel som hade rätt fast det blev fel när de skulle beskriva ett fel som egentligen var ett rätt fel med undantag för ev. fel eller rättelser i texten...

Ja, ni förstår nog...

som jag sa innan med smile typ

Niklas1987 NO
27 november 2011 · 2 182 Inlägg

Om ingen nämt/rättat å är tillverkninsdatumet 4 siffrigt numer.
ex 1107 betyder att däcket är tillverkat vecka 11 år 2007

ex 2 (3 siffrig med pil i slutet)
159< Vecka 15 år 1999

Finns det ingen pil så är dem jäkligt gamla, å oftast så stor det inget datum på regummerade däck.

Se är det inte 5 år gränsen går, det är 10 år

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
LuCiiifer DrivmedelsTekniker
27 november 2011 · 1 632 Inlägg

Herregud här dyker man in för att läsa om vinterdäck och ser enbart massa tjaffs, lugna ner er big_smile

DuelBall Seg bôvel
27 november 2011 · 322 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Om ingen nämt/rättat å är tillverkninsdatumet 4 siffrigt numer.
ex 1107 betyder att däcket är tillverkat vecka 11 år 2007

ex 2 (3 siffrig med pil i slutet)
159< Vecka 15 år 1999

Finns det ingen pil så är dem jäkligt gamla, å oftast så stor det inget datum på regummerade däck.

Se är det inte 5 år gränsen går, det är 10 år

Jag har regummerade däck (AGI) med datummärkning, lustigt nog med exakt samma datumkod (159) som du gav i ditt exempel.
Hur länge du kan köra på däcken beror helt på förvaring och skötsel, mina dubbdäck är 12 år gamla (Regummerade, stommen är förmodligen från sent 80-tal/tidigt 90-tal eller något sånt) och greppar utmärkt på både snö och is.

Min farbror förvarar sina 4 år gamla friktionsdäck utomhus året runt, har provkört bilen på vinterväglag och jag kan inte säga annat än att de däcken skulle göra mer nytta i form av en gunga på skolgården.

myran Foto/Bilnörd
27 november 2011 · 1 541 Inlägg

Glöm inte att det är alltid upp till polisen att bedöma om det är vinter väglag eller ej.. ovansett om det är 5+ eller 10+

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
trippelturbo Trucker
27 november 2011 · 2 710 Inlägg

myran skrev:
Glöm inte att det är alltid upp till polisen att bedöma om det är vinter väglag eller ej.. ovansett om det är 5+ eller 10+

Haha, de tycker lustigt.
Finns ingen snö i Västerås nu, men massa regn o de är halt för de.. Anses de som vinterväglag eller ej? Nu har man ju nåra dagar på sig o byta till vinterdäck, men blir man tagen, kan man kanske åka dit. Hmm..

Fart missbrukare
RD_87 Skrotsamlare
27 november 2011 · 4 031 Inlägg

Jag har ju en MB -77 som bruksvagn och jag väntar alltid tills riktigt vinterväglag uppträder oavsett om det är i oktober eller kring nyår. Idag var jag glad att sommarpuckna satt på, ösregn och dubb är ju lite halvdant.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Hool
27 november 2011 · 1 067 Inlägg

Brukar skifta när det blir lagligt..   18" sportdäck är inge kul när det är runt nollan

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Andromeda Rumpmas
28 november 2011 · 3 860 Inlägg

Hool skrev:
Skitkul om man tvingas köra på vinterdäck om man ska utrikes om man bara har dubbdäck.. Speciellt om man skall till Tyskland där dubbdäck är VERBOTEN!   ..   Låt oss säga att böterna är höga nog för att folk ska stå och peta ut dubben ur sina däck innan man fortsätter resan neutral

Eller åker hem..

Ett alternativ är ju att köpa dubbfritt som sagt. Men av egen erfarenhet duger de ju på torr asfalt och i snö, men suger rejält på is jämfört med dubbdäck. Dvs att när du som mest behöver vinterdäcken när du kör på en osynlig fläck is i en kurva så sviker de dubbfria långt före de dubbade.

Men det går ju inte att komma ifrån att det är ännu farligare att åka från Umeå till Tyskland vintertid med sommardäck än med dubbfria vinterdäck, eller hur?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
28 november 2011 · 3 860 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Hool skrev:
Skitkul om man tvingas köra på vinterdäck om man ska utrikes om man bara har dubbdäck.. Speciellt om man skall till Tyskland där dubbdäck är VERBOTEN!   ..   Låt oss säga att böterna är höga nog för att folk ska stå och peta ut dubben ur sina däck innan man fortsätter resan neutral

Eller åker hem..

Det är kanske ett sätt att få folk att köpa dubbfritt, vad vet jag. Politiker lever i en annan verklighet än vi andra ibland.

På vilket sätt är det mindre farligt att åka på sommardäck från Norrland till Tyskland i vinterväglag än att åka på dubbfria vinterdäck? Problemet här som jag ser det är att dubbdäck är förbjudna i Tyskland även för utlänningar, inte att vi har vinterdäckslag i Sverige.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
alain www.bimmerpower.org
28 november 2011 · 3 995 Inlägg

Under flera år har jag kört med dubbdäck, där efter lärde jag mig att köra med vinterdäck.
Skillnad är att man kan ta större risker med dubbdäck än det man kan ta med vinterdäck, klart att dubbdäck är bättre på att köra på is men på snön om det inte på djup snön som vissa platser i alperna då dubbdäck eller kedja är obligatoriska på bilar och lastbilar (kedja på lastbilar) man inte behöver dubbdäck.
Jag förstår att folk som bor lite norrut behöver dubbdäck, de kör mycket varje dag men vi som bor mer söder behöver vi inte köpa dubbdäck för att åka till sälen en vecka om året.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang