Termokontakt Saab 9000 -91

Bosse-buss
29 november 2011 · 210 Inlägg

Hej!

Kylfläkten startar inte på min Saab 9000 -91. Är det inte så att om jag kortsluter de två sladdarna på termokontakten så ska fläkten gå igång? Det gör den inte. Även om själva termokontakten skulle vara kass så borde den väl gå igång vid kortslutning av sladdarna? Ansluter jag fläkten direkt till batteriet så går den. Jag hittar en säkring i handsfacket och en i motorrummet och de är hela båda två. Ett relä finns också som väl kan fela antar jag men det går inte att se bara så där.

Senast redigerat av Bosse-buss (29 november 2011)

Garfield
29 november 2011 · 1 019 Inlägg

Helt rätt det du skriver. Det är vanligt att kablarna till termotidkontakten oxiderar av i kontakten som sitter en bit ner. Kolla det! Går att mäta sig fram, när jag hade samma problem hade jordkabeln oxiderat av.

Bosse-buss
29 november 2011 · 210 Inlägg

Garfield skrev:
Helt rätt det du skriver. Det är vanligt att kablarna till termotidkontakten oxiderar av i kontakten som sitter en bit ner. Kolla det! Går att mäta sig fram, när jag hade samma problem hade jordkabeln oxiderat av.

Tack!

Min verkar inte vara originalet för den är skarvad till sladdarna. Dessutom är själva kontakten där var sladdarna är fästa i stiften fylld med något som liknar silikon. Får gröpa ur silikonet och kolla. Men att det skulle vara oxid på stiften verkar ju konstigt eftersom silikonet borde skydda.

Återkommer för en tråd ska avslutas med en ev lösning.

Senast redigerat av Bosse-buss (29 november 2011)

Bosse-buss
30 november 2011 · 210 Inlägg

Det måste vara reläet som felar. Måste åka till Saab eller en skrot för att få tag på det vilket jag inte orkade. Ac har jag men bara en kylfläkt så reläet är tydligen lite speciellt. Jag löste det genom att dra två sladdar från anslutning 5 resp 3 i reläboxen in i kupén och en strömbrytare där. Kylfläkten starar normalt aldrig när jag kör fram och tillbaka till jobbet så min manuella lösning fungerar bra. Economiläget kör jag på ac:n så kondensorn behöver aldrig kylning. En strömbrytare om jag skulle hamna i köer och tempen börjar gå upp fungerar ju.

Senast redigerat av Bosse-buss (30 november 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang