Avgassystem, Sugmotor (Volvo 850)

ELGBAiZ
30 november 2011 · 98 Inlägg

Hur grovt system borde jag köra på som max utan att tappa allt för mycket effekt och ändå få ett skönt, halvdovt morr på tomgång och rivigt ljud vid höga varv? 2,5" eller 3" system? Vilket märke? Tänkte mera att köra efter katalysatorn.

Senast redigerat av ELGBAiZ (30 november 2011)

teamvolvoracing Trucker
30 november 2011 · 1 220 Inlägg

2,5" och endast en fullflödes dämpare längst bak bör funka. Men våran allas 850 guro Marlboroman kommer väl snart med bra tips om hur och vad. Med tanke på att det är en sugmotor så måste du ha ett visst mottryck för att inte tappa effekt

Senast redigerat av teamvolvoracing (30 november 2011)

Vissa är bara bättre än andra!
ELGBAiZ
30 november 2011 · 98 Inlägg

teamvolvoracing skrev:
2,5" och endast en fullflödes dämpare längst bak bör funka. Men våran allas 850 guro Marlboroman kommer väl snart med bra tips om hur och vad. Med tanke på att det är en sugmotor så måste du ha ett visst mottryck för att inte tappa effekt

Okej, ja jag har pratat med folk och dom säger 2,5" så det blir nog det :-)

Hermanssons_Garage
30 november 2011 · 2 415 Inlägg

släng på ett extraktorgrenrör och på med en riktigt sportkatt och 2,5" system och 2 fullflödesdämpare dovt och fint ljud då!

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
ELGBAiZ
30 november 2011 · 98 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:
släng på ett extraktorgrenrör och på med en riktigt sportkatt och 2,5" system och 2 fullflödesdämpare dovt och fint ljud då!

Vart kan man köpa dessa fullflödesdämpare och extraktorgrenrör då? 100cell sportkatt eller?

Hermanssons_Garage
30 november 2011 · 2 415 Inlägg

ELGBAiZ skrev:

Tryck_o_pys skrev:
släng på ett extraktorgrenrör och på med en riktigt sportkatt och 2,5" system och 2 fullflödesdämpare dovt och fint ljud då!

Vart kan man köpa dessa fullflödesdämpare och extraktorgrenrör då? 100cell sportkatt eller?

ferrita kan du handla på!
http://www.ferrita.com/butik_kopia.php


Katt: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/avg … index.html

jag vet inte hur mycket du kan handla för eller lägga pengar på detta. men ger dig ett tips iallafall smile

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Hermanssons_Garage
30 november 2011 · 2 415 Inlägg

Extraktor finns nog inte till Sugmotorn, men det är inte så svårt och bygge ett enkelt grenrör

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Driftar_N
30 november 2011 · 227 Inlägg

teamvolvoracing skrev:
2,5" och endast en fullflödes dämpare längst bak bör funka. Men våran allas 850 guro Marlboroman kommer väl snart med bra tips om hur och vad. Med tanke på att det är en sugmotor så måste du ha ett visst mottryck för att inte tappa effekt

Man tappar ingen effekt på att gå upp i storlek på avgas, speciellt inte där bak.
Eller du kanske kan hänvisa till någon bromsning eller liknande som påvisar att man tappar effekt med ett grovt avgas på en sugmotor?

Hermanssons_Garage
30 november 2011 · 2 415 Inlägg

Driftar_N skrev:

teamvolvoracing skrev:
2,5" och endast en fullflödes dämpare längst bak bör funka. Men våran allas 850 guro Marlboroman kommer väl snart med bra tips om hur och vad. Med tanke på att det är en sugmotor så måste du ha ett visst mottryck för att inte tappa effekt

Man tappar ingen effekt på att gå upp i storlek på avgas, speciellt inte där bak.
Eller du kanske kan hänvisa till någon bromsning eller liknande som påvisar att man tappar effekt med ett grovt avgas på en sugmotor?

tror nog du tappar effekt om du slänger på ett 3" utan några dämpare osv. bara raka rör på en sugmotor

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Driftar_N
30 november 2011 · 227 Inlägg

Tror duger inte wink
Sett flertalet sugisar som ökat endel i effekt genom att gå från extraktorgrerör och vanligt avgas till extraktorgrenrör med typ 70-80cm tratt från 2,5 till 5"
Det är ett extremt exempel men principen är densamma.

Enda nackdelen med ett grovt system är ljudnivån blir högre.

En standard bil kan dock upplevas slöare utan ljuddämpare då man tydligare hör hur slö den är wink
Jag har inte sett några bromspapper eller andra tester som visar på mindre effekt med större avgasssystem.

Hermanssons_Garage
30 november 2011 · 2 415 Inlägg

Driftar_N skrev:
Tror duger inte wink
Sett flertalet sugisar som ökat endel i effekt genom att gå från extraktorgrerör och vanligt avgas till extraktorgrenrör med typ 70-80cm tratt från 2,5 till 5"
Det är ett extremt exempel men principen är densamma.

Enda nackdelen med ett grovt system är ljudnivån blir högre.

En standard bil kan dock upplevas slöare utan ljuddämpare då man tydligare hör hur slö den är wink
Jag har inte sett några bromspapper eller andra tester som visar på mindre effekt med större avgasssystem.

där har du nog en poäng! men vi säger att iallafall att bilen KÄNNS slöare vid större avgasystem på en sugis smile

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Xoff Volvo tönt... =)
30 november 2011 · 2 344 Inlägg

jag är inte säker på att det passar, men GLT motorerna har ju ett ganska hyffsat "extraktor" orginal, men jag hade nog funderat på att hitta mig en GLT bil istället, ganska mkt mer effekt i dem, och de kostar inte mkt mer än en vanlig SE idag...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
F4S4N CAD-konstruktör
30 november 2011 · 1 392 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:

Driftar_N skrev:
Tror duger inte wink
Sett flertalet sugisar som ökat endel i effekt genom att gå från extraktorgrerör och vanligt avgas till extraktorgrenrör med typ 70-80cm tratt från 2,5 till 5"
Det är ett extremt exempel men principen är densamma.

Enda nackdelen med ett grovt system är ljudnivån blir högre.

En standard bil kan dock upplevas slöare utan ljuddämpare då man tydligare hör hur slö den är wink
Jag har inte sett några bromspapper eller andra tester som visar på mindre effekt med större avgasssystem.

där har du nog en poäng! men vi säger att iallafall att bilen KÄNNS slöare vid större avgasystem på en sugis smile

Hehe ja det låter ju bra mycket snabbare än vad det är big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Marlboroman
30 november 2011 · 8 229 Inlägg

Till att börja med så gäller det att bestämma sig lite för vad man ska prioritera. Ett 2,5" med en dämpare bör vara dem bästa kompromissen, men inte den bästa lösningen ur alla synvinklar. Om man ljudet är det viktigaste så är det 3" som gäller. Visst kan man labba med olika dämpare på 2,5" men i regel så ger 3" det bästa ljudet. Men å andra sidan brukar 3" kunna ge upphov till ett drygt resonansljud i motorvägsfart som man slipper med 2,5".

Vad det gäller effekten, eller egentligen vridmomentet om man ska vara noga så blir det lite knepigare att reda ut. Vad gäller själva grenröret så finns det ingen mening med att byta ut det då det är ruskigt bra. Inte ens BTCC-grenrören ger någon större skillnad ens på dem varvtal det är optimerat för. Det man däremot måste se till att bygga bort är strypningen efter katalysatorn. Där finns en hel del att hämta. Sen lär man bestämma sig för om man är intresserad av toppeffekt eller av bättre momentkurva över en större del av registret.

Med ett 3" kan man mycket väl ta ut högre toppeffekt, men det straffar sig istället på låg och melllanregister. Där kan ett 2,5" ge bättre resultat, men utan ökning av toppeffekten. Sen är det ju inte bara trördinmensionen som bestämmer hela slutresultatet. Antalet dämpare, deras konstruktion och placering samt hur systemet i övrigt är draget och om strypningen tagit bort spelar in också.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ELGBAiZ
1 december 2011 · 98 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:

ELGBAiZ skrev:

Tryck_o_pys skrev:
släng på ett extraktorgrenrör och på med en riktigt sportkatt och 2,5" system och 2 fullflödesdämpare dovt och fint ljud då!

Vart kan man köpa dessa fullflödesdämpare och extraktorgrenrör då? 100cell sportkatt eller?

ferrita kan du handla på!
http://www.ferrita.com/butik_kopia.php


Katt: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/avg … index.html

jag vet inte hur mycket du kan handla för eller lägga pengar på detta. men ger dig ett tips iallafall smile

Jag har en simonsdämpare, är inte det fullflödesdämpare?

ELGBAiZ
1 december 2011 · 98 Inlägg

Marlboroman skrev:
Till att börja med så gäller det att bestämma sig lite för vad man ska prioritera. Ett 2,5" med en dämpare bör vara dem bästa kompromissen, men inte den bästa lösningen ur alla synvinklar. Om man ljudet är det viktigaste så är det 3" som gäller. Visst kan man labba med olika dämpare på 2,5" men i regel så ger 3" det bästa ljudet. Men å andra sidan brukar 3" kunna ge upphov till ett drygt resonansljud i motorvägsfart som man slipper med 2,5".

Vad det gäller effekten, eller egentligen vridmomentet om man ska vara noga så blir det lite knepigare att reda ut. Vad gäller själva grenröret så finns det ingen mening med att byta ut det då det är ruskigt bra. Inte ens BTCC-grenrören ger någon större skillnad ens på dem varvtal det är optimerat för. Det man däremot måste se till att bygga bort är strypningen efter katalysatorn. Där finns en hel del att hämta. Sen lär man bestämma sig för om man är intresserad av toppeffekt eller av bättre momentkurva över en större del av registret.

Med ett 3" kan man mycket väl ta ut högre toppeffekt, men det straffar sig istället på låg och melllanregister. Där kan ett 2,5" ge bättre resultat, men utan ökning av toppeffekten. Sen är det ju inte bara trördinmensionen som bestämmer hela slutresultatet. Antalet dämpare, deras konstruktion och placering samt hur systemet i övrigt är draget och om strypningen tagit bort spelar in också.

Har inte tänkt att trimma bilen något, utan bara fixa ett schysst ljud som inte låter allt för mycket "a-traktor" om du förstår vad jag menar? Ett sportigt dovt ljud med schysst morr vid höga varv. Vill inte tappa allt för mycket effekt utan vill ju helst ligga kvar på mina 126hk..

Marlboroman
1 december 2011 · 8 229 Inlägg

Om jag hade varit du hade jag kikat på ett 2,5" coh sen kanske ändrat lite med dämparna om ljudet inte vart riktigt rätt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ELGBAiZ
1 december 2011 · 98 Inlägg

Marlboroman skrev:
Om jag hade varit du hade jag kikat på ett 2,5" coh sen kanske ändrat lite med dämparna om ljudet inte vart riktigt rätt.

Något speciellt märke du har i åtanke? Vad för dämpare? Fullflöde eller?

Marlboroman
1 december 2011 · 8 229 Inlägg

Det är väl snarast plånboken som får avgöra omd et blir simons eller ferrita. Och troligen komemr det sluta med att du bara har bakre dämparen kvar. Och den kan ju behöva bytas beroende på vad du äer ute efter för ljud till en annan storlek eller utformning.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ELGBAiZ
1 december 2011 · 98 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det är väl snarast plånboken som får avgöra omd et blir simons eller ferrita. Och troligen komemr det sluta med att du bara har bakre dämparen kvar. Och den kan ju behöva bytas beroende på vad du äer ute efter för ljud till en annan storlek eller utformning.

Ja, det är ju sant. Men har kollat lite då min polare har köpt ett Simons system, det verkar inte va av den bästa kvalitén faktiskt. Han har haft det i ungefär 6 månader och det har redan börjat rosta, även fast dem som sålde det sa att det var rostfritt och det stod även "Stainless Steel" på det. Man blir lite fundersam när sådant händer...
Så det lutar väl mot Ferrita mer nu efter man har sett det där systemet..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang