Ok då.
"Audi quattro har en torsendiff"
quattro (med litet q!!!) är bara ett namn (ja, ändå ska det vara litet q!!!) på alla Audis bilar med någon form av allhjulsdrift/fyrhjulsdrift. Vilken teknik som sitter i bilen skiljer mellan modeller och år. Det finns flera olika generationer av olika system med Torsen-diffar, det finns med och utan diffspärrar, ett par olika generationer av Haldex-system, något eller några visco-system och ett par helt andra system utöver det.
Audi quattro säger således ganska lite - egentligen.
"Torsensystemet är en diferisialbroms vilket gör att trots att ena axeln tapar grepp kommer andra axeln att tvingas att driva med." (antar att differentialbroms menas)
Nej, om en axel tappar allt grepp på en bil med Torsen mittdiff utan spärr/broms eller EDS/EDL kommer den axeln att snurra och den andra (som har grepp) att stå still. Finns en video på youtube med en A4 B5 sedan med bakhjulen i luften som inte kommer nånstans. (En lätt dutt på bromsen hade dock löst "problemet")
"Haldexsystemet utgår från permanent framhjulsdrift och kopplar in drivning på bakaxeln nr hastighetsskillnaden mellan axlara är för stor d.vs framhjulen spinner."
Den vanligaste missuppfattningen som är helt fel. Man utnyttjar hastighetsskillnaden mellan fram och bakaxel för att skapa ett hydraultryck som används för att föra över kraft till bakhjulen. Men framhjulen behöver definitivt inte spinna för att detta ska ske. Redan när man kör i konstant fart rakt fram byggs ett hydraultryck upp och mjukvaran bestämmer hur mycket kraft som ska skickas till bakaxeln. Lite svårt att inse att fram och bakaxel inte snurrar lika fort fast inga hjul spinner men så är det - dynamikens lagar är inte så lätta att begripa alltid. Bortsett från drivlinans förluster kan en Haldex-koppling överföra 0-100% av drivkraften om det behövs.
"Ädre aldexssystem hade en fördröjning på upp till 1 s innan akaxeln kopplades in vilket gjorde att på vissa hala underlag bev haldexbilar stående med diagonalspinn."
Nej, 1s tar det aldrig. Från stillastående innan hydraultrycket är uppbyggt kan det ta upp till 1/7 varv - men det tar sällan 1s när man har bråttom
Diagonalspinn är dock ett problem som kan uppstå om diagonala hjul tappar allt grepp. Men då kan ingen mittdiff i världen hjälpa en utan att ha låsbara diffar eller diffbroms på antingen fram eller bakaxel (eller såklart både och)
Fördröjningen är att betrakta som borta även från stillastående på senare generationer Haldex, helt rätt. men diagonal-problemet kvarstår på bilar som inte har tvärdiff av något slag (Saab 9-3 TurboX har det bak t ex).
Mer orkar jag inte fördjupa mig nu.