6488
Sök

Fyrhjulsdrift förklaring tack

5 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
hejsan,
alltså att audi quattro system är vassa har jag fattat,

men vad är det för skillnad på audi quattro och volvos awd
kommer inte båda från haldex ?

sedan fråga 2. är det olika quattro system i olika audi modeller ?
typ A3 och A6 av nyare modeller ?
vad skiljer dessa system åt isåfall ?
Senast redigerat av edenvsheineken (4 december 2011)

747 Inlägg
4 december 2011
Alla Audi bilar med tvärställd motor använder sig utav Haldex dvs A3, S3, RS3, TT bilarna, Q3.

Från A4 upp till A8 så har det överlag vart torsen med tiden men nu på senare tid har det även utvecklats, mer finns att läsa på Audis egna hemsida om detta.

/ Toni Larsson

Evildan
4 december 2011

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 december 2011
Ja det är skillnad och ja det finns audimodeller med halltech t.ex A3.

Den störsa skillnaden sitter i centerdiffen, fördelningslådan om man så vill. Audi quattro har en torsendiff här vilket fördelar kraften proportioneligt mellan fram och bakaxel. Detta innebär att båda axlarna har konstant drivning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Torsen

Torsensystemet är en diferisialbroms vilket gör att trots att ena axeln tapar grepp kommer andra axeln att tvingas att driva med.

Haldexsystemet utgår från permanent framhjulsdrift och kopplar in drivning på bakaxeln nr hastighetsskillnaden mellan axlara är för stor d.vs framhjulen spinner. Detta innebär att famhjulen defakto behöver tappa greppet innen bahjulen kopplas in. Ädre aldexssystem hade en fördröjning på upp till 1 s innan akaxeln kopplades in vilket gjorde att på vissa hala underlag bev haldexbilar stående med diagonalspinn. Idag är den frdröjningen iprincip att betrakta som helt borta tackvare elektronik vilket gör att de negativa effekterna helt eliminerats.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
4 december 2011
Audi A3 med Halltech?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 december 2011
Förlåt Haldex menar jag.

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

BMW entusiast
579 Inlägg
4 december 2011
edenvsheineken skrev:
hejsan,

Dom lever enbart på gamla meriter, alltså rallybilarna med quattro. Nuförtiden är dom inte alls vassa wink

198 Inlägg
4 december 2011
dfine skrev:
edenvsheineken skrev:
hejsan,

Dom lever enbart på gamla meriter, alltså rallybilarna med quattro. Nuförtiden är dom inte alls vassa wink

Konstigt då att det fortfarande bara är Audi och Subaru som kan bygga vettiga bilar med fyrhjulsdrift...

BMW entusiast
579 Inlägg
4 december 2011
OSkar000 skrev:
dfine skrev:
edenvsheineken skrev:
hejsan,

Konstigt då att det fortfarande bara är Audi och Subaru som kan bygga vettiga bilar med fyrhjulsdrift...

Ja Subaru kan iallafall smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 december 2011
http://causticmonologue.files.wordpress.com/2010/07/user83559_pic44678_1257951331.gif

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Ingen himmel är så blå som min
2 984 Inlägg
5 december 2011
zovix skrev:

Den störsa skillnaden sitter i centerdiffen, fördelningslådan om man så vill. Audi quattro har en torsendiff här vilket fördelar kraften proportioneligt mellan fram och bakaxel. Detta innebär att båda axlarna har konstant drivning.

Torsensystemet är en diferisialbroms vilket gör att trots att ena axeln tapar grepp kommer andra axeln att tvingas att driva med.

Haldexsystemet utgår från permanent framhjulsdrift och kopplar in drivning på bakaxeln nr hastighetsskillnaden mellan axlara är för stor d.vs framhjulen spinner. Detta innebär att famhjulen defakto behöver tappa greppet innen bahjulen kopplas in. Ädre aldexssystem hade en fördröjning på upp till 1 s innan akaxeln kopplades in vilket gjorde att på vissa hala underlag bev haldexbilar stående med diagonalspinn. Idag är den frdröjningen iprincip att betrakta som helt borta tackvare elektronik vilket gör att de negativa effekterna helt eliminerats.

Så många fel i din text att man inte ens orkar rätta dig. Men konstaterar att det mesta är FEL. (och då bortser jag ändå från alla stavfel)

/Mattias

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
5 december 2011
matteeee skrev:
zovix skrev:

Så många fel i din text att man inte ens orkar rätta dig. Men konstaterar att det mesta är FEL. (och då bortser jag ändå från alla stavfel)

Du verkar ju ha koll på läget! Berätta gärna för oss ovetande människor hur det verkligen ligger till. Är nog många med mig som är väldigt nyfikna!

MVH

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 december 2011
matteeee skrev:
zovix skrev:

Ang. Stavfelen så avser jag att skylla ifrån mig på paddan... Ang. Faktafel upplys mig så även jag kan lära mig då det ändå är det forumet är tillför...cool

/Magnus

Ingen himmel är så blå som min
2 984 Inlägg
5 december 2011
Ok då.

"Audi quattro har en torsendiff"
quattro (med litet q!!!) är bara ett namn (ja, ändå ska det vara litet q!!!) på alla Audis bilar med någon form av allhjulsdrift/fyrhjulsdrift. Vilken teknik som sitter i bilen skiljer mellan modeller och år. Det finns flera olika generationer av olika system med Torsen-diffar, det finns med och utan diffspärrar, ett par olika generationer av Haldex-system, något eller några visco-system och ett par helt andra system utöver det.
Audi quattro säger således ganska lite - egentligen.

"Torsensystemet är en diferisialbroms vilket gör att trots att ena axeln tapar grepp kommer andra axeln att tvingas att driva med." (antar att differentialbroms menas)
Nej, om en axel tappar allt grepp på en bil med Torsen mittdiff utan spärr/broms eller EDS/EDL kommer den axeln att snurra och den andra (som har grepp) att stå still. Finns en video på youtube med en A4 B5 sedan med bakhjulen i luften som inte kommer nånstans. (En lätt dutt på bromsen hade dock löst "problemet")

"Haldexsystemet utgår från permanent framhjulsdrift och kopplar in drivning på bakaxeln nr hastighetsskillnaden mellan axlara är för stor d.vs framhjulen spinner."
Den vanligaste missuppfattningen som är helt fel. Man utnyttjar hastighetsskillnaden mellan fram och bakaxel för att skapa ett hydraultryck som används för att föra över kraft till bakhjulen. Men framhjulen behöver definitivt inte spinna för att detta ska ske. Redan när man kör i konstant fart rakt fram byggs ett hydraultryck upp och mjukvaran bestämmer hur mycket kraft som ska skickas till bakaxeln. Lite svårt att inse att fram och bakaxel inte snurrar lika fort fast inga hjul spinner men så är det - dynamikens lagar är inte så lätta att begripa alltid. Bortsett från drivlinans förluster kan en Haldex-koppling överföra 0-100% av drivkraften om det behövs.

"Ädre aldexssystem hade en fördröjning på upp till 1 s innan akaxeln kopplades in vilket gjorde att på vissa hala underlag bev haldexbilar stående med diagonalspinn."
Nej, 1s tar det aldrig. Från stillastående innan hydraultrycket är uppbyggt kan det ta upp till 1/7 varv - men det tar sällan 1s när man har bråttom wink
Diagonalspinn är dock ett problem som kan uppstå om diagonala hjul tappar allt grepp. Men då kan ingen mittdiff i världen hjälpa en utan att ha låsbara diffar eller diffbroms på antingen fram eller bakaxel (eller såklart både och)
Fördröjningen är att betrakta som borta även från stillastående på senare generationer Haldex, helt rätt. men diagonal-problemet kvarstår på bilar som inte har tvärdiff av något slag (Saab 9-3 TurboX har det bak t ex).

Mer orkar jag inte fördjupa mig nu.

/Mattias

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 december 2011
matteeee skrev:
"Torsensystemet är en diferisialbroms vilket gör att trots att ena axeln tapar grepp kommer andra axeln att tvingas att driva med." (antar att differentialbroms menas)
Nej, om en axel tappar allt grepp på en bil med Torsen mittdiff utan spärr/broms eller EDS/EDL kommer den axeln att snurra och den andra (som har grepp) att stå still. Finns en video på youtube med en A4 B5 sedan med bakhjulen i luften som inte kommer nånstans. (En lätt dutt på bromsen hade dock löst "problemet")

Okey, här har vi ett problem...

quattro gen1 - 81-87
Fram - Öppen
Mellan - Öppen (Men går att låsa med manuellt)
Bak - Öppen (Men går att låsa manuellt)

quattro gen2 - 88-94
Fram - Öppen
Mellan - Torsen (upp till 75% kraft överföring till vardera axel)
Bak - Öppen (Men går att låsa manuellt)

quattro gen3 - 88-94
Användes bara på Audi V8, så den hoppar vi över så länge

quattro gen4 - 95-b7 karossen
Fram - Öppen (Med EDL (Electronic Differential Lock)
Mellan - Torsen (upp till 80% kraftöverföring till vardera axel)
Bak - Öppen (Med EDL (Electronic Differential Lock)

Dom du ser så har det aldrig gjorts en quattro som inte kan låsa ihop axlarna, så A4n med bakhjulen i luften var väll trasig isf,
Och här kommer en nyttig video som förklarar det rätt simpelt

1 903 Inlägg
5 december 2011
matteeee skrev:
Ok då.

"Audi quattro har en torsendiff"
quattro (med litet q!!!) är bara ett namn (ja, ändå ska det vara litet q!!!) på alla Audis bilar med någon form av allhjulsdrift/fyrhjulsdrift. Vilken teknik som sitter i bilen skiljer mellan modeller och år. Det finns flera olika generationer av olika system med Torsen-diffar, det finns med och utan diffspärrar, ett par olika generationer av Haldex-system, något eller några visco-system och ett par helt andra system utöver det.
Audi quattro säger således ganska lite - egentligen.

"Haldexsystemet utgår från permanent framhjulsdrift och kopplar in drivning på bakaxeln nr hastighetsskillnaden mellan axlara är för stor d.vs framhjulen spinner."
Den vanligaste missuppfattningen som är helt fel. Man utnyttjar hastighetsskillnaden mellan fram och bakaxel för att skapa ett hydraultryck som används för att föra över kraft till bakhjulen. Men framhjulen behöver definitivt inte spinna för att detta ska ske. Redan när man kör i konstant fart rakt fram byggs ett hydraultryck upp och mjukvaran bestämmer hur mycket kraft som ska skickas till bakaxeln. Lite svårt att inse att fram och bakaxel inte snurrar lika fort fast inga hjul spinner men så är det - dynamikens lagar är inte så lätta att begripa alltid. Bortsett från drivlinans förluster kan en Haldex-koppling överföra 0-100% av drivkraften om det behövs.

"Ädre aldexssystem hade en fördröjning på upp till 1 s innan akaxeln kopplades in vilket gjorde att på vissa hala underlag bev haldexbilar stående med diagonalspinn."
Nej, 1s tar det aldrig. Från stillastående innan hydraultrycket är uppbyggt kan det ta upp till 1/7 varv - men det tar sällan 1s när man har bråttom wink
Diagonalspinn är dock ett problem som kan uppstå om diagonala hjul tappar allt grepp. Men då kan ingen mittdiff i världen hjälpa en utan att ha låsbara diffar eller diffbroms på antingen fram eller bakaxel (eller såklart både och)
Fördröjningen är att betrakta som borta även från stillastående på senare generationer Haldex, helt rätt. men diagonal-problemet kvarstår på bilar som inte har tvärdiff av något slag (Saab 9-3 TurboX har det bak t ex).

Mer orkar jag inte fördjupa mig nu.

Tackar! Några frågetecken uträtade smile

MVH

BMW entusiast
579 Inlägg
5 december 2011
matteeee skrev:

Ett klipp som visar problemet. Testet simulerar att framhjulen inte får fäste (is, snö eller dylikt) och bakhjulen står still och knappt orkar dra upp bilen, sen när bakhjulen inte får fäste står framhjulen still och bakhjulen spinner på. Kolla gärna hela klippet då xDrive demonstreras med en BMW X3.
http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM

För att ni inte ska tro att jag försöker bevisa att BMW är bäst så länkar jag ett till likadant klipp där Subaru testas mot Nissan, Honda, Toyota, och Ford på nästan exakt samma sätt och endast Subaru klarar testet.
http://www.youtube.com/watch?v=ktoGVBR4 … e=youtu.be

Kort och gott, är man ute efter riktig fyrhjulsdrift så finns det bara två val, Bmw eller Subaru smile
http://www.vibilagare.se/autoindex/auto … baru-35195

Audi lever på gamla meriter, det enda quattro gör är att göra en framtung framhjulsdriven bil understyra lite mindre..

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 december 2011
dfine skrev:
Ett klipp som visar problemet. Testet simulerar att framhjulen inte får fäste (is, snö eller dylikt) och bakhjulen står still och knappt orkar dra upp bilen, sen när bakhjulen inte får fäste står framhjulen still och bakhjulen spinner på. Kolla gärna hela klippet då xDrive demonstreras med en BMW X3.

Audi lever på gamla meriter, det enda quattro gör är att göra en framtung framhjulsdriven bil understyra lite mindre..

Ha, i det där klippet är det ju bevisat att dom slagit av ESP (Dvs datorn som i princip styr diffarna)
Ska se om ja hittar länken till det igen

Offroad Racing
3 123 Inlägg
5 december 2011
dfine skrev:
matteeee skrev:

För att ni inte ska tro att jag försöker bevisa att BMW är bäst så länkar jag ett till likadant klipp där Subaru testas mot Nissan, Honda, Toyota, och Ford på nästan exakt samma sätt och endast Subaru klarar testet.
http://www.youtube.com/watch?v=ktoGVBR4 … e=youtu.be

Inte ett helt bra test enligt mig, genom att ta bort drivmöjligheten på tre hjul så krävs det ju förutom att tillräcklig kraft kan nå bakaxeln nåt system som kan bromsa det frirullande bakhjulet, antingen genom riktig diffspärr/broms eller "fejkad" diffbroms där bilens abs bromsar det frirullande hjulet. Skulle gått att få samma effekt på en tvåhjulsdriven bil... Klart bättre på det första testet med ådin o bmwn, det visar effekten på en dålig 4wd på ett helt annat sätt.

För övrigt, esp ska inte ha nåt med 4wd att göra. Det systemet använder färdbromsen för att bromsa det/dom hjul som spinner för att få fäste, en budgetvariant av diffbroms typ... Brukar ofta även strypa effekten på motorn när alla drivhjul spinner.
Senast redigerat av henke_99 (5 december 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 903 Inlägg
5 december 2011
LeafBox skrev:
dfine skrev:

Ha, i det där klippet är det ju bevisat att dom slagit av ESP (Dvs datorn som i princip styr diffarna)
Ska se om ja hittar länken till det igen

läser man kommentarerna till klippet så verkar det vara allmänt känt att BMW fuskade? exakt hur kunde ja inte hitta men många kommentarer handlade om detta tongue

MVH

Sök