7760
Sök

Mitsubishi Galant V6 4WD -93 "Tappad effekt"

6 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
Hej lång historia kort, i augusti i år körde jag lite olyckligt igenom en djup vattensamling, efter en stunds körning började det låta för jävligt och diverse lampor började lysa. Visade sig att remskivan med tillhörande remmar hade gått sönder, troligtvis var den i dåligt skick redan innan och vattnet gjorde att vulkningen släppte. Nog om det bytte remskiva och fixade nya remmar och starta bilen då gick den lite konstigt, misstände och ville självdö efter en stund. Visade sig att vevaxelgivaren hade fått sig en smäll när remskivan och remmarna slagits av så bytte då även vevaxelgivaren.
Vidare så nästa gång bilen ska provstartas och provköras så känns allt normalt förutom att den känns extremt trött och det är eventuellt lite fördröjning vid gaspådrag. Bilen har vid det här tillfället alltså i princip tappat uppskattningsvis 100 hästar upplevs det som. Gasen i botten på 1ans växel känns som att trycka gasen i botten på 5ans växel. Visst bilen rullar och går jämnt och fint på både tomgång och vid körning men det händer liksom ingenting. Att gasa upp till 50 tar en evighet och det känns inte speciellt trafiksäkert att använda bilen till jobbet etc.

Nu startar en enorm felsökning (september i år) där delar jagas land och rike runt och efterforskningar sker högt och lågt om vad felet kan vara.
Följande saker är bytta eller nyköpta utan att felet blivit avhjälpt:
Tändkablar
Tändstift
Tändspolar
Kamaxelgivare
Gasspjällskontakt
Diverse övriga kontaktstycken antingen rengjorda eller bytta
Luftfilter
Luftmassemätare
Lambdasond
Insug
Generator
Batteri
Katalysator undersökt och allt ser ut o vara i nyskick
Även kört bilen öppet efter grenröret för att utesluta i princip hela avgassystemet

Så nu står man här med hatten i hand och undrar hur en bil kan tappa mer än halva effekten av att det stänker upp lite vatten i motorrummet.
Kan det vara någonting med fyrhjulsdriften som har gått åt?
Kompprov på motorn känns lite overkill med tanke på att allt var tiptop ena dagen och skit nästa.
Bilen läcker inge vatten, finns inge vatten i cylindrarna, den går JÄMNT.

Bensinfiltret är kollat och ser bra ut, ej utbytt men känns lite konstigt att det skulle blivit igensatt över en natt.
Bränsletrycksregulatorn har justerats åt båda håll utan inverkan på felet.

Slut på idéer och ork utan att ta ny hjälp utifrån.

Anledning till att så mycket tid och pengar laggts ner är för att bilen är riktigt fin, fick den riktigt billigt, allt fungerade tiptop innan "olyckan" och den är riktigt ovanlig (en av 38 svensksålda någonsin, varav säkerligen hälften är skrotade vid det här laget).

Tips och hjälp på vad som kan vara orsaken tas emot hjärtligt.

Truckreparatör
221 Inlägg
4 december 2011
Hej!
Om jag vore du så är nog nästa steg att ta ett komp prov på motorn för att utesluta fel på ventiler/kolvringar.
Har du haft otur kan motorn ha sugit i sig vatten och knäckt någon ventil m.m.
Bilen kan gå jämnt även om du har dåligt komp!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
4 december 2011
Kollat så inte kamremen hoppat ett par kugg eller dylikt?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

6 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
freddy_82: kompprov har undvikits till viss del pga att jag ej har kunskap/utrustningen och till viss del pga att sannolikheten har kännts försvinnande liten att motorn helt plötsligt skulle ha gjort sitt i exakt samma sekund som jag körde igenom vattenpölen. Man vill ju gärna härleda orsaken till själva ursprungshändelsen. Det blev mer som ett splash under hela främre vänstra sidan av bilen. Har ej tänkt på att motorn kan ha sugit in vatten någonstanns och att den kan gå så jämnt även fast man skulle ha fått dålig kompression pga splashen. Så det är något jag får titta på. Vart kan vattnet ha läckt in i motorn? Känns som att om det kan läcka in någonstanns borde någonting läcka ut också? Tack för svar

myran: det där var en sak jag och andra som hjälpt till varit inne på så det är intressant att du säger det. Det finns markeringar på drev och kamrem 4st vardera efter ett gammalt kamremsbyte, och dom markeringarna har vi ställt så dom stämmer överrens efter att vi dragit runt motorn en massa i samband med remskivsbytet, och även ställt kamremmen rätt och dragit runt motorn ett varv och markeringarna har fortfarande stämmt överrens.
Tillägg till det är att en annan oberoende person har bedömt det som högst osannolikt att den skulle ha hoppat lite grann i och med hur extremt spännd remmen är. Men jag vet inte, vet inte riktigt hur jag ska kontrollera om den kan ha hoppat eller inte mer än att jag själv kontrollerat att markeringarna för övre dödläge stämmer överrens
Tack för svar

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
4 december 2011
Mickemotor skrev:
freddy_82: kompprov har undvikits till viss del pga att jag ej har kunskap/utrustningen och till viss del pga att sannolikheten har kännts försvinnande liten att motorn helt plötsligt skulle ha gjort sitt i exakt samma sekund som jag körde igenom vattenpölen. Man vill ju gärna härleda orsaken till själva ursprungshändelsen. Det blev mer som ett splash under hela främre vänstra sidan av bilen. Har ej tänkt på att motorn kan ha sugit in vatten någonstanns och att den kan gå så jämnt även fast man skulle ha fått dålig kompression pga splashen. Så det är något jag får titta på. Vart kan vattnet ha läckt in i motorn? Känns som att om det kan läcka in någonstanns borde någonting läcka ut också? Tack för svar

myran: det där var en sak jag och andra som hjälpt till varit inne på så det är intressant att du säger det. Det finns markeringar på drev och kamrem 4st vardera efter ett gammalt kamremsbyte, och dom markeringarna har vi ställt så dom stämmer överrens efter att vi dragit runt motorn en massa i samband med remskivsbytet, och även ställt kamremmen rätt och dragit runt motorn ett varv och markeringarna har fortfarande stämmt överrens.
Tillägg till det är att en annan oberoende person har bedömt det som högst osannolikt att den skulle ha hoppat lite grann i och med hur extremt spännd remmen är. Men jag vet inte, vet inte riktigt hur jag ska kontrollera om den kan ha hoppat eller inte mer än att jag själv kontrollerat att markeringarna för övre dödläge stämmer överrens
Tack för svar

Stämmer markeringarna så sitter förmodligen remen rätt.

Nu kan inte jag dessa motorer men går det ställa tändningen på dessa? Det är inte så att grundtändningen går justera på dessa och har hamnat fel vid byte av givare och remhjul.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

6 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
Det är elektroniskt styrd tändning med varvtals/positionssensor på vevaxeln (crankshaft position sensor el. Vevaxelgivare), det är den givare som hade gått sönder när remskivan gick sönder och den blev utbytt till ny (mitsubishi original del). Om man kan påverka grundtändningen med den genom att monterat dit den fel eller någonting, kanske missat någonting, vet jag ej men det låter logiskt att effektproblemet skulle kunna härledas till någonting man har gjort eller inte gjort vid reparation. Det jag kan säga nu är att om man kopplar birt vevaxelgivaren så blir bilen exakt som den var efter remskive bytet, misständer självdör tappar varv och luktar bensin, så det är ingen tvekan om att den vevaxelgivare som är inbytt fungerar, men som sagt om grundtändningen kan ha påverkats på något vis vet jag ej men det är helt klart intressant!

Truckreparatör
221 Inlägg
4 december 2011
Mickemotor skrev:

Tack för svar

Vissa bilar har sitt luftintag lågt placerat ex saab 9-5 m.m. om man då kör igenom en stor vattensamling kan motorn suga upp vattnet genom luftintaget. och in i motorn. blir det då för mycket vatten i cylindern/cylindrarna så kan mycket gå sönder eftersom att vatten inte är komprimerbart.
Nu vet jag inte hur stor vatten pölen/samlingen var i ditt fall. men en bra indikation på att detta kan ha hänt är om luftfiltret är blött.
Om det bara var en splash så kanske det inte har hänt. men värt att kolla.

En kompression mätare kan man köpa billigt på biltema. Man installerar den istället för tändstiftet på den cylindern man vill mäta kompressionen på. ser till att motorn inte kan starta, och drar på starten ett par varv kollar vad mätaren säger o.s.v.

509 Inlägg
4 december 2011
Felkoder?

6 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
Tror inte att motorn har sugit in vatten genom luftintaget, tänkte på det förut och kontrollerade luftfiltret men det var snustorrt, även snustorrt övriga vitala delar som var lättåtkomliga vid tillfället. Luftfiltret byttes endå ut för säkerhetsskull, finns inge vatten i cylindrarna vad man kunde bedöma med ögat men det kan nog teoretiskt redan ha gjort skada och sedan hunnit dunsta. Vattensamlingen var "medelstor" men bara vänster framdäck som åkte igenom och det blev en redig "splash" så att säga.

6 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
Nico-the-kid skrev:
Felkoder?

Har tittat en del på felkodsavläsare men ej hittat till min bil. Mitsubishi verkstad i västerås har det inte och har i övrigt ingen vidare samarbetsvilja överhuvudtaget gällande min bil, har inga delar, inget engagemang eller koll överhuvudtaget.

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 december 2011
Så där va min numera sålda svarta Passat...Bytte ALLT (LMM, tändspole, gasspjäll, fördelare mm), men felet kvarstod, effekten halverad, drog mycket mer bensin. Övriga symptom var att tomgången var kass första 30 sek men blev bättre ju varmare bilen blev...Som en sista utväg köpte jag en felkodsavläsare, hade 4 felkoder varav en var "Låg tomgång", nähä? Iaf tog bort alla felkoder i syfte att kolla vilka som var återkommande. Vid detta tillfälle var alla originaldelar återmonterade (hade lånat delar i felsökningssyfte från den röda). Blev mycket förvånad när bilen startade med en gång med perfekt tomgång OCH all kraft var tillbaka i motorn! Vet än idag inte vad som var felet, men de som "vet" påstår att det har med spjällhuset att göra. Felet kom totalt 4 gånger de dryga 15000 mil jag hade bilen, men eftersom jag visste att det bara var att ta bort felkoden "Låg tomgång" för att återställa bilen till sitt "vanliga jag" så... Pratade med flera mekar, grundtipset var ett NYTT spjällhus (dyrt!!) då spjällhusen var/är tydligen kända för o spöka ibland. VW ville ta in den för felsökning (felkodsvaläsning, vilket jag kan göra själv!) för 1000kr ungefär, tack men nej tack.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
Har undersökt spjällhus noggrant, ställt olika lägen och skruvat upp tittat så allt beter sig normalt även mätt med multimeter på kontakterna och gasat samtidigt för o se eventuella avvikelser men ingenting som gjort någon skillnad eller avhjälpt felet.

Angående felkoder, nollas dom inte när man kopplar bort batteriet? Som reset med minuskabeln.

Truckreparatör
221 Inlägg
4 december 2011
Det är inte säkert att felkoder försvinner bara för att du tar bort batteriet. du kan åka in till villken större verkstad som helst för att kolla felkoder. behöver inte vara Mitsubishi.

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 december 2011
Precis som Freddy säger, felkoderna försvinner inte bara för att man hänger av batteriet, iaf så gjorde det inte det på min Passat...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök