6169
Sök

Varför har Bmw motorna (rakasexan) olje locket på olika ställen på olika modeller?..

Lowlife
809 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
som rubriken lyder ! big_smile  varför har bmw olje locket på olika ställer vissa har det där-fram vissa har det där-bak.. ?...

hehe mest för skojjs skull^^

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 december 2011
Jag antar att du tänker på M5x-serien? M50 har det upp mot vindrutan men från och med M52 sitter det i framkant utav motorn, jag har i alla fall aldrig hört något annat skäl än att det är lite osmidigt att nå fram till oljelocket på en M50.

Många spillde olja som rann ner över motorn och ibland ner på grenröret, är packningen mellan motorkåpan i plast och oljepåfyllningen dålig finns risken att olja rinner in under kåpan och ner till tändspolarna eller till och med ner i tändstiftsbrunnarna.

En ren gissning är helt enkelt att BMW efter 5år med M50 i produktion upptäckte att det var mer praktiskt med locket i framkant. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Lowlife
809 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
Jag antar att du tänker på M5x-serien? M50 har det upp mot vindrutan men från och med M52 sitter det i framkant utav motorn, jag har i alla fall aldrig hört något annat skäl än att det är lite osmidigt att nå fram till oljelocket på en M50.

Många spillde olja som rann ner över motorn och ibland ner på grenröret, är packningen mellan motorkåpan i plast och oljepåfyllningen dålig finns risken att olja rinner in under kåpan och ner till tändspolarna eller till och med ner i tändstiftsbrunnarna.

En ren gissning är helt enkelt att BMW efter 5år med M50 i produktion upptäckte att det var mer praktiskt med locket i framkant. smile

Haha okej! Tacksam för ett bra svar^ har nämligen funderat på detta, men det verkar vara skillnad på coupe och sedan med olje locket, på min sedan satt det fram och nu på min coupe sitter det bak dem är samma årsmodell...

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2011
Kaross skall inte göra någon skillnad på vart oljelocket sitter, det kanske är som så att din sedan var en 1994 med M50 och din Coupé är en 1994 med M52, den nya motorn introducerades nämligen år 1994 som "95 års modell" utav E36. smile

Jag antar att du menade tvärt emot vad du skrev, i och med att det under din bils information är angivet att den har en M52B20 och denna motor skall ha oljelocket framtill? Ett annat alternativ är kanske att det byts kåpa någon gång under bilens livstid? M50TU-kåpan kanske passar på en M52?

Lowlife
809 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
Hmm... Ja mycket möjligt att det är så ^^ min sedan var nästan en 94 och min coupe är en sen 93:a (räknas som 94) har tänkt att det va samma motor som min gamla så tydligen inte, men är inte m50 utan vanos? Eller är hag ute och cyklar?^^, men har för mig jag har sett olje locket där inne på nyare BMW så som e46, e39?...

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 december 2011
ConXraid skrev:
Hmm... Ja mycket möjligt att det är så ^^ min sedan var nästan en 94 och min coupe är en sen 93:a (räknas som 94) har tänkt att det va samma motor som min gamla så tydligen inte, men är inte m50 utan vanos? Eller är hag ute och cyklar?^^, men har för mig jag har sett olje locket där inne på nyare BMW så som e46, e39?...

M50 91-92 är utan Vanos, -93 kom Vanos.

"When innovation meets passion!"

Lowlife
809 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
Lozinmust skrev:
ConXraid skrev:

Så -93 är m52? Eller heter den även m50 ?

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2011
ConXraid skrev:
Lozinmust skrev:
ConXraid skrev:

M50TU heter den, vilket står för technical update och alltså innebär Vanos. Fast är coupén en sen 1993 skall den inte ha en M52 (Då denna presenterades 1994) om inte motorn varit bytt?

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 december 2011
Rquired skrev:
ConXraid skrev:
Lozinmust skrev:

M50TU heter den, vilket står för technical update och alltså innebär Vanos. Fast är coupén en sen 1993 skall den inte ha en M52 (Då denna presenterades 1994) om inte motorn varit bytt?

För att förenkla ytterligare; M52 är med aluminiumblock. M50 är med gjutjärnsblock. M50/M52 som beteckning har inte ett jota med Vanos/TU att göra som så.

"When innovation meets passion!"

Lowlife
809 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
Så jag har en M50TUB20 ?^^ min bil är tillverkad 1993-11-30 :-)

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

1 319 Inlägg
6 december 2011
ConXraid skrev:
Så jag har en M50TUB20 ?^^ min bil är tillverkad 1993-11-30 :-)

M50B20TU Isådanafall. Annars i folkmun säger man bara M50B20 med eller utan vanos big_smile

_----------'

12 086 Inlägg
6 december 2011
Alla M52 har väl vanos dessutom? Är det M54 som har dubbelvanos?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2011
JapMax skrev:
Alla M52 har väl vanos dessutom? Är det M54 som har dubbelvanos?

M52 har enkel Vanos, M52tu har dubbel Vanos och likadant har M54. smile

Sök