Varför kör inte fler Volvo 300 på vintern?

Soderqvist
7 december 2011 · 660 Inlägg

Hejsan!

Köpte min vinterbil förra veckan, en Volvo 343 -88.. Har varit sugen på en sådan som vinterbil under en lång tid och nu slog jag näven i bordet och köpte en. Nu har jag redan varit ute och tuktat den lite och måste bara fråga er andra då jag att dömma av filmerna här på garaget gissar på att måååååååånga kör 240/740/940 på vintern... Varför inte en Volvo 300?

Sjukt vilka jävla saker man kan göra med denna bil! Viktfördelningen är nästan 50/50 så kontrollen är total och vikten på under 1000 kg gör att bilen är hur lätt som hälst släpper precis när man vill även fast jag endast har en B14 under huven.

Mina tidigare erfarenheter när det kommer till en vinterlekbil är följande
Volvo 240/740/940
Opel Omega A 2.0 (både svetsad och o-svetsad)
Audi Quattro 2,6

Dessa bilar känns som elefanter i jämförelse så jag bara måste fråga er alla... Varför är det inte flera som kör Volvo 300? smile

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Ksj
7 december 2011 · 1 217 Inlägg

Mest för att dom är så groteskt fula, annars hade jag nog behållt min 343 som jag fick när jag fyllde 16 (och som jag sålde en vecka senare pga utseendet).

Saab 900 "2.1an" (1992)
Soderqvist
7 december 2011 · 660 Inlägg

Ksj skrev:
Mest för att dom är så groteskt fula, annars hade jag nog behållt min 343 som jag fick när jag fyllde 16 (och som jag sålde en vecka senare pga utseendet).

Jag håller med dig till 100%, dom är verkligen fula... Dock anser jag att skillnaden i fulhet modellerna i mellan är försumbar. Enligt mig så är 300:an inte så långt ifrån fulhetsmässigt från ex 240/740/940 serien

Tror dom lokala volvoraggarna blev lite snopna nyss när jag bokstavligen dansade runt deras bilar med total kontroll medans dom kastade sina bakarslen runt hela parkeringen i desperata försök att parera sladdarna smile

En annan skillnad jag märkte jämfört med 240/740/940 serien är att min diffar (låser) när det släpper vilket ger riktigt fina ställ nära 75 - 80 grader smile

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
_MaCCe_ Majestas
7 december 2011 · 1 319 Inlägg

Ja men märker ju en stooooor skillnad mellan olika bilar även på vintern när det kommer till att sladda !
Jag har aldrig provkört en volvo 300 serie, men har kört 740, sierra dohc, bmw 525 touring och Toyota corolla ke70 - 83a

Den som jag tycker är roligast är Sierran, dels för att den känns aningen lättare än tex 740 och bmw 5-serien.
Men även för att dom är lite ovanligare än Volvo.

I 525an fanns bra med pulver och komfort men inte mer, så långt ifrån sportig man kan komma.
Stor och tungt as, kändes som om man ratta en stor buss på häng.

Corollan var sjukt busig med sina 900 kg typ, synd att 1,3an bara kunde erbjuda drygt 53 hk ( 1983 wink )
Skulle behövts några hk till.

Sällan jag har sett 300 serien alls faktiskt, en polare har en 360 som rullar på, tror dock det är b18 i den.
får se hur den går i vinter

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Soderqvist
7 december 2011 · 660 Inlägg

_MaCCe_ skrev:
Ja men märker ju en stooooor skillnad mellan olika bilar även på vintern när det kommer till att sladda !
Jag har aldrig provkört en volvo 300 serie, men har kört 740, sierra dohc, bmw 525 touring och Toyota corolla ke70 - 83a

Den som jag tycker är roligast är Sierran, dels för att den känns aningen lättare än tex 740 och bmw 5-serien.
Men även för att dom är lite ovanligare än Volvo.

I 525an fanns bra med pulver och komfort men inte mer, så långt ifrån sportig man kan komma.
Stor och tungt as, kändes som om man ratta en stor buss på häng.

Corollan var sjukt busig med sina 900 kg typ, synd att 1,3an bara kunde erbjuda drygt 53 hk ( 1983 wink )
Skulle behövts några hk till.

Sällan jag har sett 300 serien alls faktiskt, en polare har en 360 som rullar på, tror dock det är b18 i den.
får se hur den går i vinter

Fråga om du får testa, dom har som du kanske vet motorn ifram och växellådan i bak så det är nästan perfekt 50/50 i viktfördelning. Det är riktigt underbart! smile

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
_MaCCe_ Majestas
7 december 2011 · 1 319 Inlägg

Jo, det visste jag sedan innan, det är väl det den vinner så mycket på.
Även att den är lite lättare än 740-940 oxå.

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Soderqvist
7 december 2011 · 660 Inlägg

_MaCCe_ skrev:
Jo, det visste jag sedan innan, det är väl det den vinner så mycket på.
Även att den är lite lättare än 740-940 oxå.

Jo precis och när du har en så pass centrerad mittpunkt på bilen som man får så blir det inte lika kraftigt kast som med exempelvis en 740 utan det blir mera jämnt och fint ungefär som 4x4 men med större attackvinkel om du förstår hur jag menar smile

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Xuri One Man Clan
8 december 2011 · 4 287 Inlägg

tror många skiter  300 serien också bara för att få du tag i en toppenbil som gått dryga 5000mil å stått i varmgarage sedan ny. så har du ändå vattenstänk å fläckar på dina byxor för golvet är upprostat innan vintersäsongen är över tongue

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Ibanezman Skåning
8 december 2011 · 739 Inlägg

Soderqvist skrev:

_MaCCe_ skrev:
Jo, det visste jag sedan innan, det är väl det den vinner så mycket på.
Även att den är lite lättare än 740-940 oxå.

Jo precis och när du har en så pass centrerad mittpunkt på bilen som man får så blir det inte lika kraftigt kast som med exempelvis en 740 utan det blir mera jämnt och fint ungefär som 4x4 men med större attackvinkel om du förstår hur jag menar smile

//Soderqvist

Får man kraftiga kast med 740?
Coolt, det måste studeras närmare smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
MercedesJonnie
8 december 2011 · 3 268 Inlägg

ingen vidare säker är man i dem heller!

Ibanezman Skåning
8 december 2011 · 739 Inlägg

jonnielahti skrev:
ingen vidare säker är man i dem heller!

Jodå, huven kan ju inte flyga upp över framrutan under färd :cool

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Razor8
8 december 2011 · 62 Inlägg

Hade en 360 GLS som ja hann me 2 vintrar. Hade jätte roligt... lol
Saknar den dock....

Senast redigerat av Razor8 (8 december 2011)

Burn Your Rubber, Not Your Soul
Cars can do so much more than drive down the road, they can drive you through life
Ghost_Face
8 december 2011 · 517 Inlägg

300-serien måste nog vara volvos körgladaste bilar någonsin! Det är nästan lite go-cart känsla över dem, dvs. raka motsatsen mot de större syskonen som kränger och gungar omkring på vägen så man nästan blir sjösjuk sad

Sedan är de ju det där med utseendet.... Är man ute efter en snygg bil så får man nog leta vidare, helst efter ett helt annat bilmärke smile

Pim_Pim
8 december 2011 ·

Men vem bryr sig om vinterbilen är "snygg" när man ändå ska vara ute och tukta tongue ?
sierra/3/7/9 serien/omega ingen utav bilarna är ju direkt snygga så det känns ju som att det kvittar, bara det är bakhjulsdrivet typ.

xXSammy
8 december 2011 · 6 577 Inlägg

Skillnaden är att du måste vårda 300an mer än de svenska bilarna.
Svårare att få tag på delar som rör viktiga grejer. t.ex. hastighetsmätare, hjullager, motorfästen m.m

De/Dem
Soderqvist
8 december 2011 · 660 Inlägg

jonnielahti skrev:
ingen vidare säker är man i dem heller!

Ok och vad baserar du det på? Storleken på bilen? Om du sitter inne på någon statestik får du gärna dela med dig! tongue

Malheus skrev:
Skillnaden är att du måste vårda 300an mer än de svenska bilarna.
Svårare att få tag på delar som rör viktiga grejer. t.ex. hastighetsmätare, hjullager, motorfästen m.m

Jo men har du kollat priset på 300-serien? Du kan få en skattad och besiktad körklar bil för 1 500 kr! Är det något man tycker sig behöva vårda? Sen är det inte såå svårt att köra bilen genom en biltvätt varannan vecka och göra en underredsspolning. Igentligen är det inte mera förebyggande som måste göras på en 300 om man jämför med övriga volvos/opels, det är bara det att dom som du kalla dom "Svenska" volvosarna klarar sig några år längre utan underhåll, dock som sagt så slutar du underhålla en 740 så dröjjer det inte länge innan den också rostar bort. En kompis fick sina bakre skärmar helt bortrostade på en vinter (244, B230F -88) då han körde fel ET på fälgarna och skavde bort lite färg som han sket i att bättra på.

Delar finns i överflöd! Kanske inte orginal men 300-serien är såå smart konstruerad så du kan köpa nästa vad som hällst i universalutförande och montera dit smile

Exempel, hjullager är standard.. Dessa sitter monterade på måånga bilar och det är inga specifika lager till just 300-serien så om du måttar upp dom så har SKF lager garanterat på hyllan i rätt dimensioner, finns också listor på nätet på bromsar/nav som passar bult-on eller med mindre mod på 300-serien smile

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
dappe89
8 december 2011 · 172 Inlägg

Jag hade lätt kunnat tänka mig en 300-serie, det som hindrar mig och säkerligen fler från det är den lilla mängd av dessa bilar det finns på blocket.
Bor i södra sverige och här finns det gott om både 740 och 940.

Slash Saabifierad
8 december 2011 · 2 026 Inlägg

Har varit ute efter en Volvo 360 GLT ett tag nu men problemet är att det finns inte särskilt många ute. Går man vidare till vanliga 340 eller 360 finns det inte heller särskilt många. Kollar man på 240/740 finns det hur många som helst.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Fredrik_F11 Member of LowMotion
8 december 2011 · 1 705 Inlägg

Vet inte om jag kommer få hot-mail och bomber utanför dörren nu, men varför inte 400-serien?

Jag har kollat på allt från 300-900 serien och hittat några helt "okej" för under 5000:- Men den som var i absolut bäst skick var 400-serien!
Vet att många säger att det är skitbilar, men är det verkligen så stor skillnad mellan 300-400 serien? förutom utséende osv.. tongue

Senast redigerat av figge_stunter (8 december 2011)

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning
BMW F11 "Less is More" (2012)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 december 2011 · 2 972 Inlägg

figge_stunter skrev:
Vet inte om jag kommer få hot-mail och bomber utanför dörren nu, men varför inte 400-serien?

Jag har kollat på allt från 300-900 serien och hittat några helt "okej" för under 5000:- Men den som var i absolut bäst skick var 400-serien!
Vet att många säger att det är skitbilar, men är det verkligen så stor skillnad mellan 300-400 serien? förutom utséende osv.. tongue

Den driver ju i fel ände för ändamålet i denna tråd....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang