3248
Sök

Tankar och funderingar kring ny bil 2012

287 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
ztereoid skrev:
Annars är ju Toyota Celica GT4 runt -95/96 vansinnigt roliga bilar ligger helt rätt i pris också. Dock har de noll komfort...

Vill man ha Komfort, 4WD och Prestanda i en enda bil så ligger nog Audi S8 bra till också...

är inte intresserad av just a8/s8, helt ok men det är för mkt glidar/lyxåk är ute efter nått mer sportigt tex bilar ja nämnt tidigare, just nu så är nästan 335 mest intressant tror jag iaf

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 december 2011
Det finns en 335Xi också, om du är intresserad av att ta bort lite av sportbilskänslan (Läs som: Styrkänsla, "lätt i steget" etc.) i förmån för fyrhjulsdrift som gör den till en dräpare även i halka? En 335Xi är förstås ännu närmre Evo än en 335i. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
13 december 2011
Bmws 4wd är värdelös om du jämför med många andra system, ex nya saab 9-5, evo, subaru, toyota osv

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 december 2011
Funkiee skrev:
Bmws 4wd är värdelös om du jämför med många andra system, ex nya saab 9-5, evo, subaru, toyota osv

Och hur påläst är du? xDrive har sopat mattan med dessa system, till exempel i Teknikens Värld Nr. 25/08 där tidningen skrev ex. citat "BMW och Mercedes är de enda som klättrar obehindrat över våra rullar".

Detta mot SAAB XWD, Subaru 4WD och Audi quattro, rent generellt har jag aldrig läst något annat än att BMW idag har ett av de mest kompetenta 4WD-systemen på marknaden. Men du vet säkert bättre utan källor...

Saab älskare!
4 597 Inlägg
14 december 2011
BMW äger marknaden på allt, finns inget bättre bilmärke smile så TS köp en bmw!!

Ubåtsingenjör
7 375 Inlägg
14 december 2011
Funkiee skrev:
BMW äger marknaden på allt, finns inget bättre bilmärke smile så TS köp en bmw!!

hoppas detta va ironiskt ...bmw är bra bilar helt klart

men om du jämnför bmw med saab... ja då är bmw bättre på exakt alla punkter
Senast redigerat av CHEEVA (14 december 2011)

Turbo lover
555 Inlägg
14 december 2011
Att säga att X-drive är värdelöst är ganska starkt med tanke på att den satte snabbast tid av alla bilar i det här vintertestet http://prod.automotorsport.se/media/bil … 060303.pdf Ja den slog både EVO och Impreza.
Senast redigerat av Turbovin (14 december 2011)

287 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
Turbovin skrev:
Att säga att X-drive är värdelöst är ganska starkt med tanke på att den satte snabbast tid av alla bilar i det här vintertestet http://prod.automotorsport.se/media/bil … 060303.pdf Ja den slog både EVO och Impreza.

hehe lol smile men det lutar dock mest åt rwd(verkar roligare när det gäller bmw)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 december 2011
Funkiee skrev:

Bitter över att ha haft fel? xDrive står sig bevisligen starkt mot konkurrensen liksom BMW generellt står sig starkt gentemot konkurrensen, men det är kanske svårt att erkänna det för sig själv när ens eget favoritmärke stått och balanserat på ruinens brant i 8 månader?

Det är bara löjligt att ha favoriter och hylla dem över allt annat, äras den som äras bör och i detta fallet gjorde du uppenbarligen tvärt om.

287 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
kom på ett annat problem då jag tänkt mig en bil mellan 100-240k-ish, detta är relaterat till bmw har kollat för skojsskull på blocket på 335 men dem flesta verkar vara automat är det helt random elr har det alltid vart så??? är automat tillräckligt kul(manuell är alltid roligare/bättre) men undrar ändå om den är tillfredsställande nog???

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 december 2011
Triple_X skrev:
kom på ett annat problem då jag tänkt mig en bil mellan 100-240k-ish, detta är relaterat till bmw har kollat för skojsskull på blocket på 335 men dem flesta verkar vara automat är det helt random elr har det alltid vart så??? är automat tillräckligt kul(manuell är alltid roligare/bättre) men undrar ändå om den är tillfredsställande nog???

335d finns inte med annat än automatlåda men 335i finns som manuell. BMW´s automat fungerar bra, den är med på noterna och växlar bekvämt och i manuellt läge (Du växlar själv antingen genom att trycka spaken upp/ner eller med paddlar på ratten (tillval) ) så hittar den inte på mycket egna hyss: Men lika roligt och samma kontroll som med en manuell låda får du aldrig.

Om automat är roligt nog kan nog bara du själv pröva och ta beslut om, jag tycker inte att den är det (Tycker inte ens DSG eller liknande lådor är lika roligt/kontrollerbart som en manuell) men hade ändå valt en automatlåda eftersom det är så mycket bekvämare till vardags. smile

287 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
Triple_X skrev:

335d finns inte med annat än automatlåda men 335i finns som manuell. BMW´s automat fungerar bra, den är med på noterna och växlar bekvämt och i manuellt läge (Du växlar själv antingen genom att trycka spaken upp/ner eller med paddlar på ratten (tillval) ) så hittar den inte på mycket egna hyss: Men lika roligt och samma kontroll som med en manuell låda får du aldrig.

Om automat är roligt nog kan nog bara du själv pröva och ta beslut om, jag tycker inte att den är det (Tycker inte ens DSG eller liknande lådor är lika roligt/kontrollerbart som en manuell) men hade ändå valt en automatlåda eftersom det är så mycket bekvämare till vardags. smile

Har kanske inte direkt nån betydelse men man får provköra som du säger/ också gå efter vilken som är i bäst skick osv, men hur är med et jag nämnde tidigare angående priserna kollade på blocket och som det såg ut just nu så var det mest automatare i min prisklass är det slumpmässigt elr, det verkar så men jag vet inte riktigt tongue

Meister
6 763 Inlägg
14 december 2011
1EVOXIN1 skrev:
CHEEVA skrev:
1EVOXIN1 skrev:

Det som gör en GTR speciell är något som många inte förstår och förstår man inte så är det inte värt att lära sig, det måste komma av sig själv.

Angående kunskapen så kolla på bilar som ägs av Japaner i Japan och bilar som ägs av svenskar. Japanerna vet hur de ska ta hand om bilen och de kan alla hemligheter, de hemligheterna måste man lära sig eller upptäcka själv. GTR är annorlunda och känslig, motorn är också speciell pga förbränningsrummen och den del andra grejer.

En som byggt jänkare hela sitt liv eller överladdat BMW kan inte bara slänga sig på en GTR, det förstår ju vem som helst.

okej ... de var ett ganska luddigt svar.

Speciella förbränningsrum har ju inte så mycket med underhållet att göra, och om det är kunskap runt motorbygge eller liknande så finns ju hur mycket information som helst på internet böcker osv så det ser jag inte som något hinder... lite logiskt tänkade och lite kunskap kommer man väldigt långt med . Jag har skruvat med allt möjligt och mig veterligen är det inte SÅ stor skillnad på motorer i överlag..

Det med att om man inte förstår är det inte lönt att lära sig ??!?!?! hur ska man förstå om man inte får lära sig ?!?!

Japaner är väl nogrannare med sina bilar pga ägande kostnaderna i japan, hade vi haft samma kostnader i sverige så hade nog många bilar åkt på skroten.

Förstår verkligen inte varför man måste vara någon överman för att kunna äga en skyline gtr, vill höra lite vad som gör den så speciell och inte bara att den är speciell. Att det är en mycket potent bil vet jag om, är sugen på en gtr eller liknande själv därför jag undrar. Om man inte bara kan "slänga sig över" en gtr vad ska man då göra ? gå någon speciell utbildning?

Skaffa en GTR, så förstår du vad jag menar. Speciell utbildning behövs inte men du måste vara noga med allt.

Vill du ha all information angående underhåll så PMa gärna.

Haha sämsta jag har hört någonsin. De är inga tekniska under direkt. Säg vad som är så speciellt med dom.

345 Inlägg
14 december 2011
Satsa på en Toyota supra, finns inget som klår denna hållbara motor och billiga reservdelar. Fråga på via pm ifall du vill ha mer info om saker och ting kring Supror. smile

Supra Club Sweden

Japanese Engineering
690 Inlägg
14 december 2011
camaro67 skrev:
1EVOXIN1 skrev:
CHEEVA skrev:

okej ... de var ett ganska luddigt svar.

Speciella förbränningsrum har ju inte så mycket med underhållet att göra, och om det är kunskap runt motorbygge eller liknande så finns ju hur mycket information som helst på internet böcker osv så det ser jag inte som något hinder... lite logiskt tänkade och lite kunskap kommer man väldigt långt med . Jag har skruvat med allt möjligt och mig veterligen är det inte SÅ stor skillnad på motorer i överlag..

Det med att om man inte förstår är det inte lönt att lära sig ??!?!?! hur ska man förstå om man inte får lära sig ?!?!

Japaner är väl nogrannare med sina bilar pga ägande kostnaderna i japan, hade vi haft samma kostnader i sverige så hade nog många bilar åkt på skroten.

Förstår verkligen inte varför man måste vara någon överman för att kunna äga en skyline gtr, vill höra lite vad som gör den så speciell och inte bara att den är speciell. Att det är en mycket potent bil vet jag om, är sugen på en gtr eller liknande själv därför jag undrar. Om man inte bara kan "slänga sig över" en gtr vad ska man då göra ? gå någon speciell utbildning?

Skaffa en GTR, så förstår du vad jag menar. Speciell utbildning behövs inte men du måste vara noga med allt.

Haha sämsta jag har hört någonsin. De är inga tekniska under direkt. Säg vad som är så speciellt med dom.

Det är inte ens värt att diskutera med dig då du alltid är så anti-skyline. Förvånar mig att du äger en S14 då du brukar tjata om jänkare.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Meister
6 763 Inlägg
14 december 2011
1EVOXIN1 skrev:
camaro67 skrev:
1EVOXIN1 skrev:

Det är inte ens värt att diskutera med dig då du alltid är så anti-skyline. Förvånar mig att du äger en S14 då du brukar tjata om jänkare.

Jag är inte anti-skyline. Sjukt balla och snabba bilar för vettiga pengar. Skulle jag köpa en bil för att åka bana med så hade en R32 gtr varit ett givet val. Och visst är jag en v8 kille de tänker jag inte sticka under stolen med och en vacker dag åker homo-4:an ur s14 och in kommer en alu v8. Men jag är väldigt nyfiken på  vad som är så speciellt och heligt med skyline jämfört med typ en supra/s14/bmw eller vilken bil som helst

Japanese Engineering
690 Inlägg
14 december 2011
camaro67 skrev:
1EVOXIN1 skrev:
camaro67 skrev:

Jag är inte anti-skyline. Sjukt balla och snabba bilar för vettiga pengar. Skulle jag köpa en bil för att åka bana med så hade en R32 gtr varit ett givet val. Och visst är jag en v8 kille de tänker jag inte sticka under stolen med och en vacker dag åker homo-4:an ur s14 och in kommer en alu v8. Men jag är väldigt nyfiken på  vad som är så speciellt och heligt med skyline jämfört med typ en supra/s14/bmw eller vilken bil som helst

För vanligt-bilfolk är Skyline GTR som vilken japansk sportbil som helst med några extra spoilers och ett bodykit men det är så mycket mer för en person som varit Skyline-entusiast halva livet.

Eftersom ingen litar på mig så säger jag gå och fråga andra Skyline-entusiaster som har flera års erfarenhet, ställ frågor till folk på engelska forum, jag vet en del personer som kan allt om varenda liten del av Skyline GTR PMa mig gärna så får du namn. Känner personer som har lång erfarenhet av Skyline bla en kille på Abbey Motorsports och en kille som byggt flest RB26/RB30 kombinationer än någon annan i världen.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

345 Inlägg
14 december 2011
1EVOXIN1 skrev:
camaro67 skrev:
1EVOXIN1 skrev:

För vanligt-bilfolk är Skyline GTR som vilken japansk sportbil som helst med några extra spoilers och ett bodykit men det är så mycket mer för en person som varit Skyline-entusiast halva livet.

Eftersom ingen litar på mig så säger jag gå och fråga andra Skyline-entusiaster som har flera års erfarenhet, ställ frågor till folk på engelska forum, jag vet en del personer som kan allt om varenda liten del av Skyline GTR PMa mig gärna så får du namn. Känner personer som har lång erfarenhet av Skyline bla en kille på Abbey Motorsports och en kille som byggt flest RB26/RB30 kombinationer än någon annan i världen.

Håll dig till topic istället för att hålla på som du gör.
Senast redigerat av RoberthR (14 december 2011)

Supra Club Sweden

287 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
RoberthR skrev:
1EVOXIN1 skrev:
camaro67 skrev:

Håll dig till topic istället för att hålla på som du gör.

håller med! bra där smile

287 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
Nu så jäklar, på söndag blir det av till E.S.C för att provköra bla evo big_smile

Sök