3449
Sök

Ställa in fördelare Volvo 740 -88, hur?

040 RedLine
1 219 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Har en Volvo 745 Turbo -88 med b230ft (numera ett fk block) men fortfarande original kabelhärva, dvs hallgivare i fördelaren samt att fördelaren går att vrida på.

Bilen startades upp nu efter blockbyte och starta inte utan gas och dör så fort man släpper gasen, avgassmällar kommer där gott om. Såhär beter den sig:
http://www.youtube.com/watch?v=piI6PXdA … e=youtu.be

Någon som vet hur man ställer in fördelaren (alltså vrider)?

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx
Senast redigerat av BrajjAxx (9 december 2011)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 december 2011
BrajjAxx skrev:
Har en Volvo 745 Turbo -88 med b230ft (numera ett fk block) men fortfarande original kabelhärva, dvs hallgivare i fördelaren samt att fördelaren går att vrida på.

Bilen startades upp nu efter blockbyte och starta inte utan gas och dör så fort man släpper gasen, avgassmällar kommer där gott om.

Någon som vet hur man ställer in fördelaren (alltså vrider)?

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx

med stroblampa
men skulle inte tro att det är det som är problemet
Senast redigerat av turboforssen (9 december 2011)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 december 2011
Med hjälp av en tändinställningslampa. Om man inte har en sådan så får man använda öronen & sedan skaffa en lampa.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

040 RedLine
1 219 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Har en tändningsprovare som man kopplar mellan tändkabel och stift om de kan underlätta?

Men måste finnas någon grundinställning så bilen har tomgång i alla fall... nu går den bara när man gasar...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Nä måste vara något annat som e fel... Bilen e etanolkonverterad, kan de bero på att motorn måste vara helt varm för att den ska gå okej på etanol?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 december 2011
Grundinställning kan man göra med öronen, men för att få det 100% måste du ha det rätta verktyget. Hur är den konverterad? Om det är rätt gjort så ska den gå bra oavsett temp.
Starta upp motorn, vrid fördelaren tills den går vettigt & dra åt, ta bilen & åk till någon som säljer tändinställningslampor & justera sedan på parkeringen.

040 RedLine
1 219 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Grundinställning kan man göra med öronen, men för att få det 100% måste du ha det rätta verktyget. Hur är den konverterad? Om det är rätt gjort så ska den gå bra oavsett temp.
Starta upp motorn, vrid fördelaren tills den går vettigt & dra åt, ta bilen & åk till någon som säljer tändinställningslampor & justera sedan på parkeringen.

Intryckt btr och värre pump, förra ägaren påstod att de va ungeför 4 bar i grundtryck...

För bilen går inte o hålla igång alls.. man måste dra gas och annas dör den på en gång. Har provat koppla ur tomgångsmotorn utan resultat. sad

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 december 2011
Kolla tändningen först, annars är det väl bara att göra om & göra rätt.

040 RedLine
1 219 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Kolla tändningen först, annars är det väl bara att göra om & göra rätt.

har en ny btr liggandes.. bara de att den e tankad med etanol, halvfull hmm haha

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Såhär beter sig bilen hmm känns som den går igång när den börjar få upp tempen lite
http://www.youtube.com/watch?v=piI6PXdA … e=youtu.be

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
9 december 2011
Den går för snålt, att bara klämma ihop btr´n och höja trycket till 4bar gör inte mkt. Ni måste dra dit värre spridare. Eftersom den rullar på etanol så kan ni köra med runt 400-450cc spridare och orginal lmm. 465 cc r-spridare funkar fint, en del som kör med det. Men självklart även mindre. När motorn blir varm så behöver den inte lika mkt bränsle, därför den går bättre då.
Senast redigerat av Marcus_89 (9 december 2011)

040 RedLine
1 219 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Den går för snålt, att bara klämma ihop btr´n och höja trycket till 4bar gör inte mkt. Ni måste dra dit värre spridare. Eftersom den rullar på etanol så kan ni köra med runt 450cc sprdare och orginal lmm. 465 cc r-spridare funkar fint, men även mindre. När motorn blir varm så behöver den inte lika mkt bränsle, därför den går bättre då.

Okej, förra ägaren sa att han hade kört så och den gick som fan (alltså bra)... men frågan e om man kan lita på de wink

Okej så du tror det är det enda problemet?

Alternativet är att sätta dit original btr och tanka 98? smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Vet inte va original spridare levererar men om vi säger att de levererar 315cc vid 3 bar så levererar de 364cc vid 4 bar.

Och nu när du säger de så år det på tok för lite, en etanolbil ska väl ha 40 procent mer bränsle? :p

Eller e ja ute o cyklar nu?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
9 december 2011
BrajjAxx skrev:
Marcus_89 skrev:
Den går för snålt, att bara klämma ihop btr´n och höja trycket till 4bar gör inte mkt. Ni måste dra dit värre spridare. Eftersom den rullar på etanol så kan ni köra med runt 450cc sprdare och orginal lmm. 465 cc r-spridare funkar fint, men även mindre. När motorn blir varm så behöver den inte lika mkt bränsle, därför den går bättre då.

Okej, förra ägaren sa att han hade kört så och den gick som fan (alltså bra)... men frågan e om man kan lita på de wink

Okej så du tror det är det enda problemet?

Alternativet är att sätta dit original btr och tanka 98? smile

Mja, det är frågan. Det tror inte jag. Går alldeles för snålt då.  Ja, det tror jag, för du har orginalspridare nu? Men låter som i filmen att den går snålt. Ja det är alternativet. VIll du så kan du dra i Bf98 i resten av tanken och se om den blir villigare, vilket den absolut borde smile

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
9 december 2011
BrajjAxx skrev:
Vet inte va original spridare levererar men om vi säger att de levererar 315cc vid 3 bar så levererar de 364cc vid 4 bar.

Och nu när du säger de så år det på tok för lite, en etanolbil ska väl ha 40 procent mer bränsle? :p

Eller e ja ute o cyklar nu?

För mig de ligger på runt 300cc ja smile Sen så är det ju 30-40% fetare blanding som gäller, så precis som du säger. Ang vad de flödar vid 4bar så kan det nog stämma rätt bra smile

32 Inlägg
9 december 2011
Nu har vi provat med gröna spridare och orginal btr den startar lättare men går fortfarande inte att hålla igång

040 RedLine
1 219 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Filmklipp med gröna spridare på 3 bar i grundtryck! Därmed levererar dom 413cc.
http://www.youtube.com/watch?v=LO-pjnaW … e=youtu.be

Måste vara något annat som e vajsing, några tips? smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Sök