Vad har ni för temperatur i era garage/verkstäder och hur värmer ni upp det ?

Nybergrobin
11 december 2011 · 2 378 Inlägg

Growe skrev:
hålls på lite olika ställen men tror det är runt 10-15grader något vattenburet system i garaget här hemma

i mekgaraget är det apa kallt ungefär 5grader kallare än ute smile

men en 9kw fläkt fixar värme så man kan ta av sig jackan på 30minuter men 2-3timmar innan man ens vill lägga sig vintertid

har även kört dieselkanon men garaget är lite förlitet så det blir sååå jävla varmt
från -15 till +30 tar inte många minuter
men det är svårt då att få värmen att stanna kvar i garaget eftersom golv tak och väggar inte riktigt blir uppvärmt så fort

så man får slå igång värmen vänta i bilen en halvtimme sen är det liggbart golv

Hur många kw är det på dieselvärmaren? Jag är riktigt sugen på att köra en sådan till garaget på 50-60 m^2 eftersom det är ganska dyrt att köra med 9kw fläkt hela kvällarna

Edit: hur många m^2 har du garaget bör jag tillägga? big_smile  Tänkte så du inte har 200 m^2 eller nått och jag köper liknande dieselvärmare på mina 50-60m^2

Senast redigerat av Nybergrobin (11 december 2011)

Germax
11 december 2011 · 12 086 Inlägg

JonR skrev:

JapMax skrev:
Jag tycker det är fascinerande med alla som värmer upp garage från kylskåpskallt till sommarvärme på en halvtimme med allt från 2kW elfläktar till vedkaminer. Ni måste ha superduperisolering i väggarna och ybereffektiva värmekällor?

Tänkte detsamma!

Med mina 3-4kw tar det typ 2timmar att öka mina 50kvm från 5 till 15 grader! smile

Mitt garage är på 150kvm, en del av en gammal industri. Fördelen är att större delen av garaget ligger under markyta vilket gör att det aldrig blir under 5°. Nackdelen är att det är en väldig massa kall betong i väggarna att värma upp smile

Jag kan köra min 40kW dieselkanon i över 5h och kanske höjt tempen med 10°, så är skeptisk till folks vidunder till värmesystem.

Germax
11 december 2011 · 12 086 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Hur många kw är det på dieselvärmaren? Jag är riktigt sugen på att köra en sådan till garaget på 50-60 m^2 eftersom det är ganska dyrt att köra med 9kw fläkt hela kvällarna

Edit: hur många m^2 har du garaget bör jag tillägga? big_smile  Tänkte så du inte har 200 m^2 eller nått och jag köper liknande dieselvärmare på mina 50-60m^2

Jag vill inte rekommendera dieselkanon utan skorsten, vi har en sådan och kör bara i nödfall. Kan variera hur pass känslig man är men jag får ont i huvet efter en timme när den gått.

Senast redigerat av JapMax (11 december 2011)

Nybergrobin
11 december 2011 · 2 378 Inlägg

JapMax skrev:

Nybergrobin skrev:
Hur många kw är det på dieselvärmaren? Jag är riktigt sugen på att köra en sådan till garaget på 50-60 m^2 eftersom det är ganska dyrt att köra med 9kw fläkt hela kvällarna

Edit: hur många m^2 har du garaget bör jag tillägga? big_smile  Tänkte så du inte har 200 m^2 eller nått och jag köper liknande dieselvärmare på mina 50-60m^2

Jag vill inte rekommendera dieselkanon utan skorsten, vi har en sådan och kör bara i nödfall. Kan variera hur pass känslig man är men jag får ont i huvet efter en timme när den gått.

Ah men det finns skorsten i garaget även om jag måste sätta in ett rör pga tegelstenarna är lite "otät" tongue

loow Jävel
11 december 2011 · 2 018 Inlägg

Ca 45 kv, 22 grader, luftvärmepump.
Om någonting ska lackeras eller värmas upp fortare har vi även elvärme att slå på, men då svettas man som satan.


Edit: Inlägg nr 1337!

Senast redigerat av Plankpojk (11 december 2011)

You got to risk it, to get the biscuit :)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 december 2011 · 13 736 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Growe skrev:
hålls på lite olika ställen men tror det är runt 10-15grader något vattenburet system i garaget här hemma

i mekgaraget är det apa kallt ungefär 5grader kallare än ute smile

men en 9kw fläkt fixar värme så man kan ta av sig jackan på 30minuter men 2-3timmar innan man ens vill lägga sig vintertid

har även kört dieselkanon men garaget är lite förlitet så det blir sååå jävla varmt
från -15 till +30 tar inte många minuter
men det är svårt då att få värmen att stanna kvar i garaget eftersom golv tak och väggar inte riktigt blir uppvärmt så fort

så man får slå igång värmen vänta i bilen en halvtimme sen är det liggbart golv

Hur många kw är det på dieselvärmaren? Jag är riktigt sugen på att köra en sådan till garaget på 50-60 m^2 eftersom det är ganska dyrt att köra med 9kw fläkt hela kvällarna

Edit: hur många m^2 har du garaget bör jag tillägga? big_smile  Tänkte så du inte har 200 m^2 eller nått och jag köper liknande dieselvärmare på mina 50-60m^2

bra fråga faktist inte en aning en bil får plats och man kan öppna alla dörrar huvar och springa runt bilen så det är väll 2meter bredare än en 740 och 3meter längre
men det är ett riktigt draghål
dieselvärmaren är modell stor är en så kallad kanon..tror den är på runt 30kw blir säkert 35-40grader rakt in i fejset efter några sec när man har den i ena änden och står i den andra

efter 10minuter klarar man inte ens vara kvar i rummet
men som sagt det blir utkylt fort när man stänger av
den modellen vi har har termostat oxå

just nu är den dock trasig på något sätt efter vi lånade ut den ett tag

fast vi klarar oss gott med en 9kw fläkt
men då får man åka till pizzan och äta medans den värmer garaget
surt när man har 5mil enkel resa till garaget smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hilmer
11 december 2011 · 1 779 Inlägg

Ca 40kvm vanligt bilgarage, grundvärme med elradiatorer ca 7-10 grader beroende på yttertemp och sen en 9kw byggfläkt att värma med om man ska vara där en längre stund. Har sällan mer än max 15 grader, annars får man ju inget gjort wink

PALLBOCKEN
11 december 2011 · 84 Inlägg

SAAB-Karlsson skrev:

Only-volvo skrev:
Ligger mellan 20-24 grader med element så jag klagar inte:)

å fy fan, nästan för varmt tongue

Ja, över 18-20 grader kan ju bli lite väl varmt, speciellt när det börjar krabba, då hettar det ju till extra så att säga!

PALLBOCKEN
11 december 2011 · 84 Inlägg

Erick skrev:
Har ca 60m2 golvyta i mitt garage och det har jag 8°c i när jag inte är där. Och upp till 20° när jag är där.
Värms med luftvärmepump. Har även en 5kw byggfläkt för snabb uppvärmning upp till lagom temp när jag ska ut och greja. Så fort lagom temp uppnåts håller luftvärmepumpen temperaturen smile Så byggfläkten behöver inte gå så många minuter.

Dålig mobilbild tongue Brukar ställa den så den blåser på tavlan = varma verktyg! #win!
http://dl.dropbox.com/u/6225739/garaget/IMG_8340.jpg

Snyggt! Inte fel med varma verktyg.
Påminner mig om i yngre dar, då man hade tillgång till ett kallgarage där man vintertid nästan fick bryta loss verktygen från golvet..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 december 2011 · 13 736 Inlägg

PALLBOCKEN skrev:

Erick skrev:
Har ca 60m2 golvyta i mitt garage och det har jag 8°c i när jag inte är där. Och upp till 20° när jag är där.
Värms med luftvärmepump. Har även en 5kw byggfläkt för snabb uppvärmning upp till lagom temp när jag ska ut och greja. Så fort lagom temp uppnåts håller luftvärmepumpen temperaturen smile Så byggfläkten behöver inte gå så många minuter.

Dålig mobilbild tongue Brukar ställa den så den blåser på tavlan = varma verktyg! #win!
http://dl.dropbox.com/u/6225739/garaget/IMG_8340.jpg

Snyggt! Inte fel med varma verktyg.
Påminner mig om i yngre dar, då man hade tillgång till ett kallgarage där man vintertid nästan fick bryta loss verktygen från golvet..

förra vintern fick jag och polarn hacka loss flera cm tjockt islager på golvet i garaget..

hade våran 9kw fläkt stog på i 3timmar och stog med spätt slägga och kofot och vålda oss in i garaget

var så där lagom skoj för vi skulle ta ut bilen som stog där inne fastfrysen i golvet

tog nog 5timmar innan vi fått bort den värsta isen och lyckats få upp garageporten
det är dumnt att inte vara i garaget på en hel vinter så när snön började smälta som var ungefär 1meter högt utanför porten så rann allt in i garaget och sen blev det väderomslag igen och allt frös till is smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
PALLBOCKEN
11 december 2011 · 84 Inlägg

Growe skrev:

PALLBOCKEN skrev:

Erick skrev:
Har ca 60m2 golvyta i mitt garage och det har jag 8°c i när jag inte är där. Och upp till 20° när jag är där.
Värms med luftvärmepump. Har även en 5kw byggfläkt för snabb uppvärmning upp till lagom temp när jag ska ut och greja. Så fort lagom temp uppnåts håller luftvärmepumpen temperaturen smile Så byggfläkten behöver inte gå så många minuter.

Dålig mobilbild tongue Brukar ställa den så den blåser på tavlan = varma verktyg! #win!
http://dl.dropbox.com/u/6225739/garaget/IMG_8340.jpg

Snyggt! Inte fel med varma verktyg.
Påminner mig om i yngre dar, då man hade tillgång till ett kallgarage där man vintertid nästan fick bryta loss verktygen från golvet..

förra vintern fick jag och polarn hacka loss flera cm tjockt islager på golvet i garaget..

hade våran 9kw fläkt stog på i 3timmar och stog med spätt slägga och kofot och vålda oss in i garaget

var så där lagom skoj för vi skulle ta ut bilen som stog där inne fastfrysen i golvet

tog nog 5timmar innan vi fått bort den värsta isen och lyckats få upp garageporten
det är dumnt att inte vara i garaget på en hel vinter så när snön började smälta som var ungefär 1meter högt utanför porten så rann allt in i garaget och sen blev det väderomslag igen och allt frös till is smile

Fy f**n !
Det är väl detta som kallas hängivenhet/genuint bilintresse!?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 december 2011 · 13 736 Inlägg

PALLBOCKEN skrev:

Growe skrev:

PALLBOCKEN skrev:

Snyggt! Inte fel med varma verktyg.
Påminner mig om i yngre dar, då man hade tillgång till ett kallgarage där man vintertid nästan fick bryta loss verktygen från golvet..

förra vintern fick jag och polarn hacka loss flera cm tjockt islager på golvet i garaget..

hade våran 9kw fläkt stog på i 3timmar och stog med spätt slägga och kofot och vålda oss in i garaget

var så där lagom skoj för vi skulle ta ut bilen som stog där inne fastfrysen i golvet

tog nog 5timmar innan vi fått bort den värsta isen och lyckats få upp garageporten
det är dumnt att inte vara i garaget på en hel vinter så när snön började smälta som var ungefär 1meter högt utanför porten så rann allt in i garaget och sen blev det väderomslag igen och allt frös till is smile

Fy f**n !
Det är väl detta som kallas hängivenhet/genuint bilintresse!?

hårfin skillnad mellan genuint bilintresse och rent idioti smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
nixon89 klabbarpan
11 december 2011 · 3 041 Inlägg

387 kvm och dieselkanon modell stor. Fryser inte något nämnvärt iaf:-P

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Only-volvo
11 december 2011 · 685 Inlägg

SAAB-Karlsson skrev:

Only-volvo skrev:
Ligger mellan 20-24 grader med element så jag klagar inte:)

å fy fan, nästan för varmt tongue

Ja, ibland så blir det lite för bra. Händer att man får dra ner värmen emellanåt eller att man går ut och kyler ner sig lite:)

No turbo shit - just real power!
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
NIzmO Ollikkala Racing
11 december 2011 · 1 724 Inlägg

Har ca 60 - 65 kvm men vet inte riktigt vilken temperatur det blir när man inte är där men gissar på ungefär samma som ute temperaturen wink , har inte varit där nått nämnvärt nu men har köpt en liten byggfläkt på jula och så är det ett litet element där inne så får se hur lång tid det tar att få vettig värme.
Ska lägga in en termometer och se hur bra isolering det är.

Hade ett nästan lika stort garage för flera år sen som jag sket i att värma på vintern då jag var där några timmar åt gången max så hade man vettiga kläder och rörde på sig så funkade det med wink .

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
11 december 2011 · 2 100 Inlägg

70kvm. Luftvärmepump på 17grader. Golvvärme på 20 smile

Tja!
A_Karlsson
11 december 2011 · 537 Inlägg

Only-volvo skrev:

SAAB-Karlsson skrev:

Only-volvo skrev:
Ligger mellan 20-24 grader med element så jag klagar inte:)

å fy fan, nästan för varmt tongue

Ja, ibland så blir det lite för bra. Händer att man får dra ner värmen emellanåt eller att man går ut och kyler ner sig lite:)

ja, jag har nog hellre lite för kallt än varmt faktiskt, för då kan man ju jobba sig varm smile

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
dasboot
11 december 2011 · 441 Inlägg

Ni som har långt till garaget har inte funderar på att "enkelt" fjärrstyra er värme? Detta med en gsm mottagare med reläutgångar, en kontaktor. Skicka ett sms och värmen hoppar ingång och ett till så stängs den av. Fjärr avläsning av temperatur och möjlighet att styra temperaturen?

Speciellt för er som har långt till garaget, skicka ett sms och det är varmt när ni är framme?

Woojen
11 december 2011 · 1 101 Inlägg

2st Varmlufts pumpar som står å håller de i ca 10 grader sen värmer man på lite till 16 grader vid meckande varmare tycker jag nästan är för jobbigt att mecka i smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
11 december 2011 · 382 Inlägg

200kvm garage med varav 50 kvm har en takhöjd på 5.5 meter. värmer upp det med en luftvärmepump. men har en oljepanna om de blir kallare än -25
+10 när ingen är där och +18 vid mek

Senast redigerat av 4-stroke (11 december 2011)

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang