4841
Sök

Bmw E36 328 dör ibland när man kopplar och är slö? *!FELET HITTAT!* Hjälp, med ett annat fel tack!

476 Inlägg
29 januari 2012
SKaffa mig en 328i -95 igår och verkar vara samma problem med den :\ föregående ägare sa dock bara att den var orolig på tomgången när den var kall, men så var det ju inte big_smile

tänkte börja kolla om det är några sprickor i slangar osv smile

Vad kostar kamaxelgivaren från bmw då ?

MvH Alexander

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

102 Inlägg
29 januari 2012
Har hittat felet på min med va inte kamaxel eller vevaxel givaren.
Min drog tjuvluft via vevhusventen nån ventil i den som va kass.

Va lite lat lämnade faktiskt in bilen på en verkstad som fick fel söka den grundligt.

186 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Okej men då är min fråga hur funkade din, var den svårstartad, gick att dra ur, drack mycket soppa?

dARKiE
5 031 Inlägg
30 januari 2012
För 1000e gången åk in till bmw och be dem koppla upp bilen. kostar max 500kr och du slipper lägga dyra pengar på andra saker som fungerar. + kolla slangar efter sprickor osv.  Så får du igång bilen direkt

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

186 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
jaja carsoft funkar bara jag gått tag i drivrutinerna som en länkat ska prova imorgon funkar det inte, så åker jag in till min kompis skola så får han felsöka nu när jag har 20pin obd kabel. Men jag undrade bara, men det är kamaxel givaren är jag 99% i och med att jag bytte till schmiedmanns givare och den gick hur dåligt som helst då så reklamera. Men ska köpa hos BMW nästa gång. Jag återkommer med svar när jag hittat felet.

102 Inlägg
1 februari 2012
Ahlen93 skrev:
Okej men då är min fråga hur funkade din, var den svårstartad, gick att dra ur, drack mycket soppa?

Hej

Nej min va inte svår startad den starta hur lätt som helst.
Den gick att varva hur men nu efter att luft läckan e fixad så har jag fått 50hk till.
Drack mycket soppa nja 1.1 liter centrala gbg och ganska tung högerfot.

Min hade störst problem med att hålla tomgång den kunde dö lite när som.

Min hade fel kod att den gick för magert via lamda värden.

lycka till.

186 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
Har nu varit på min kompis skola och felsökt bilen men de var samma som när jag skulle felsöka på toyota bilen får kontakt med felsökaren men bilen slår ifrån så går ej att felsöka hmm
Så förmodligen går det inte heller felsöka hos Bmw heller, men de är en skrot nära där jag bor som hade 2st e36 328or ståendes så jag tänkte skruva av kamaxelgivare från en utav dom och byta, då borde jag ju se om de är felet för antar att den på skroten har äkta bmw givare och att den inte var trasig när den kördes till skroten men jag tänkte på om man skulle skruva av vevaxelgivaren också ifall de ej funkar me kamaxelgivaren. Men vart sitter den på E36 328? Men vanos kan inte göra att den krånglar så här eller? Han på schmiedmann och en fordonslärare var helt säkra på att de var kamaxelgivare ioch med att man får stå lite länge på starten för att han ska starta och att han dör när man motorbromsar och kopplar.
Är på resa just nu men så fort jag kommer hem ska jag försöka åka till den skroten och skruva av vev och kamgivare. Får ge 100kr/st om dom sitter kvar. Men känns ju som att de borde vara kamgivaren. Jag köpte ju en på schmiedmann och bytte men den var ju fel på och efter en dag börja ju varräknaren hoppa och han dog hursomhelst och hände inget när man gasade. Men innan en dag gått då givaren helt lade av var den ju precis som innan fick stå lite länge på starten och dog när jag motorbromsade och kopplade? Är de förmodligen den då eller vad tror ni i och med att den var likadan när jag bytte till schmiedmann givare i början som med gamla givaren, men sen helt balla ur, Kan de vara så att givaren jag har nu bara ger en liten signal? han på schmiedmann sade att bilen går in i ett säkerhetssystem när den inte får rätt impulser från givaren, men hur kunde då varvräknare börja hoppa och bilen dö hur som helst och inte gasa ur eller något?

Tacksam för svar!

DEVIL
1 171 Inlägg
15 mars 2012
Kan nog utesluta kamaxelgivaren då den inte är svårstartad, och att den inte har en oroligtomgång.

bmw m power

186 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
Legosoldaten: Den är svårstartad och när jag motorbromsar och kopplar så är tomgången väldigt orolig om den inte bara dör vill säga sjunker ofta till 400varv men tomgångsmotorn orkar upp varvet till 800 endå.
Så du fattade nog fel den är svårstartad man får alltid stå på starten lite längre än normalt och ibland så kör man på startmotorn så går den igång men dör direkt.
Måste väll ändå va kamgivaren då? skit att jag fick en defekt av schmiedmann, ska skruva av den där från skroten när jag kommer hem från resan och byta för att se om de är felet.
Vart sitter vevaxelgivaren då?

25 Inlägg
16 mars 2012
Den behöver inte vara svårstartad för att det ska vara kamaxelgivaren. Finns flera syndrom. Men är den orolig på tomgång och dör vid koppling i "rullning" så är det förmodligen kamaxelgivare. En sak som inte är dum att göra innan är att uppgradera vevhusventilation, vilken är kass på både bmw och vissa saabar. Kan vara nån ventil som läcker.

Ny Olja, stift, filter, kamaxelgivare och vevhusvent så kommer det bli som en ny bil sen. Vet att det kostar en del men har man BMW så har man.

186 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
Bmw är ju inte så dyra i delar så länge du har en äldre BMW och inte köper alla delar på BMW, har bytt olja och filter för några veckor sedan men ska rycka den där kamaxelgivaren från skroten och förhoppningsvis är de de som är felet och troligen det också. Men vadå skulle en ventil i vevhusventilationen kunna göra att den dör, de tror ja väll inte men ska byta kamaxelgivare först är ju tydligen ett vanligt fel på M52 sen ska jag byta vevaxelgivare om det inte funkar. Men aldrig hört talas om att bilen skulle kunna gå att köra som vanligt med trasig vevaxelgivare, som den går att köra nu. Den är ju trögstartad och dör när man kopplar och motorbromsar och den känns lite tveksam när man drar ur den precis som att den inte orkar dra ut fullt som att något ligger och motar lite men släpper sen.
Borde väll vara kamaxelgivare? smile
Senast redigerat av Ahlen93 (16 mars 2012)

186 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
Kan man på något sätt mäta "strömmen" på givaren när motorn är igång?
Hur gör man då och vad bör "strömmen" ligga på?

186 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Har mätt resistansen på kamaxelgivaren med multimeter nu och de vara två olika mätningar på stiften på givaren man skulle mäta, det ena värdet skulle ligga på ca: 12ohm och det andra på ca: 0.4ohm men det är den som är felet för det ena värdet var bra låg på 11,9ohm och det andra glappa och visa olika men mestadels runt 0,1ohm då de skulle vara 0.4ohm men ibland visa det inget eller 4ohm så gött att hittat felet, ska rycka en givare från skroten imorgon så får vi se!

186 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
Okej var nog inget fel på den tidigare givaren, har tagit en från skroten och bytt nu, precis likadan som innan och den från skroten var äkta siemens bmw givare. Går seriöst nötter på den här jävla bilen nu asså menmen ska försöka hitta felet. Kanske endå är någon spricka i någon slang jag ej hittat för bilen går ju skitfint på kallstart när choken är i sjunker skitfint tomgången när jag kopplar men så fort den blir varm så börjar den dö när jag kopplar. Så jag och min polare kollade två utav stiften igår och de visade sig att dom är väldigt vita, bilen får alltså fel bränsle/luft blandning. slangen till ODB är tejpad kan ju vara så att tidigare ägare har tejpat för att en kabel gått av kanske därför den krånglar när jag ska felsöka. Iallafall ska kolla om någon kabel är av, annars ska jag nog in till BMW och se om dom kan felsöka annars får jag väll prova byta tändstiften funkar inget av de får jag väll antagligen försöka sälja den med felet. FYFAN vad jag hatar oärliga säljare asså iefterhand skulle man fan stämt han för att sälja den utan att berätta felet som fanns.

102 Inlägg
3 april 2012
Ahlen93 skrev:
Okej var nog inget fel på den tidigare givaren, har tagit en från skroten och bytt nu, precis likadan som innan och den från skroten var äkta siemens bmw givare. Går seriöst nötter på den här jävla bilen nu asså menmen ska försöka hitta felet. Kanske endå är någon spricka i någon slang jag ej hittat för bilen går ju skitfint på kallstart när choken är i sjunker skitfint tomgången när jag kopplar men så fort den blir varm så börjar den dö när jag kopplar. Så jag och min polare kollade två utav stiften igår och de visade sig att dom är väldigt vita, bilen får alltså fel bränsle/luft blandning. slangen till ODB är tejpad kan ju vara så att tidigare ägare har tejpat för att en kabel gått av kanske därför den krånglar när jag ska felsöka. Iallafall ska kolla om någon kabel är av, annars ska jag nog in till BMW och se om dom kan felsöka annars får jag väll prova byta tändstiften funkar inget av de får jag väll antagligen försöka sälja den med felet. FYFAN vad jag hatar oärliga säljare asså iefterhand skulle man fan stämt han för att sälja den utan att berätta felet som fanns.

Jag hade ju som sagt nån backventil i vevhusventen som va kass.
Lämnade in den på verkstad och dom felsökte och fixa felet.
Det jag mins va att jag hade fel koder på bränsle blandning. så kanske e samma sak?
mins dog när den va varm lite när som. tomgången va sämre varm en kall m.m

186 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
precis, har en kompis jag kommer att felsöka hos, men kan du länka skiss från realoem eller liknande var den backventilen sitter? smile

102 Inlägg
4 april 2012
Ahlen93 skrev:
precis, har en kompis jag kommer att felsöka hos, men kan du länka skiss från realoem eller liknande var den backventilen sitter? smile

vet faktist inte då det va en verkstad som gjorde fel sök och byte.
men dom bytte hela vevhusvent när dom ändå va igång.

75 Inlägg
4 april 2012
Har du sprutat med startgas runt insuget osv? Låter väldigt mycket som tjuvluft tycker jag!

186 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
Jag har provat men ska prova med startgas igen är faktiskt troligt att det skulle kunna vara de någonting med att den får fel bränsle/luftblandning är de ju uppenbart eftersom när man drar ur den känns den lite smått tveksam

186 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
Provade med startgas utan något svar men luftburken är ju ivägen väldigt mycket för slangarna så jag får nog ta bort luftburken och försöka bygga någon provisorisk kona av wellpapp eller något som jag fäster på luftmassemätaren så att startgas inte kommer in där, vakumläcka brukar inte de känneteckna att dom är trögstartade också eller har jag fått de om backfoten? för man får alltid stå lite längre på starten än normalt sen händer det ibland att den startar och dör direkt? fan finns ju en hel historia med slangar är det alla slangar som går ner till vevhusventilationen man ska kolla och dem som går från gasspjället naturligtvis, jag har bytt slangen från lmm till tomgångsmotor tidigare men de hjälpte inte. Har någon något bra tips hur man kan komma åt alla slangar? Är ju somsagt inte mycket plats över på en 328 hehe smile
Ska kanske tilläggas att när motorn står på tomgång och man lyssnar på den med huven öppen låter de som att de pyser luft någonstans kring insuget?
Kanske ska vara så?
Tacksam förhjälp, ska lösa detta!
Senast redigerat av Ahlen93 (8 april 2012)

Sök