Volvo 740 GL är riktigt trött?

kontra
12 december 2011 · 76 Inlägg

Tjenare

Såg häromdagen att min 740 läckt massor med olja.. Trodde det var tråget som var paj eftersom jag var och nosade i ett dike tidigare i förra veckan.. Men startade upp bilen och såg direkt att det typ rann från oljefiltret så bytte det och det kom ingen olja därifrån mer..

Nog med det och glad var jag som fixat det problemet, trodde jag ...
När jag skulle köra hem bilen från polarens garage så var den riktigt trött och kändes som att den "svarade" dåligt när man tryckte snabbt på gasen..

Sen vid gaspådrag så händer det inte alls mycket mellan 2-3k varv men fram mot 4k börjar den kännas lite piggare..

Tror inte den har värmenypt för körde med bilen i lördags och då kändes den pigg (fram till affären och tillbaka) sen märkte jag det med oljan och kollade och det fanns fortfarande olja i motorn :S

Vad kan detta vara? Har ingen aning :S?

Tack på förhand!

MVH

Mack Forum- och sitemoderator
12 december 2011 · 26 151 Inlägg

Kollat så kamremmen inte kuggat?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
kontra
12 december 2011 · 76 Inlägg

AirOne skrev:
Kollat så kamremmen inte kuggat?

Vad menar du mer "precist" med kuggat? Vi hade loss kamremskåpan för att kolla ifall de fanns olja och skit där inne men det var rent så vi skruvade dit kåpan igen.. Känns ju inte som att det borde hänt nåt med den när vi bara bytt oljefilter :S Bilen gick ju bra innan vi tog in den i garaget :S

Mack Forum- och sitemoderator
12 december 2011 · 26 151 Inlägg

kontra skrev:

AirOne skrev:
Kollat så kamremmen inte kuggat?

Vad menar du mer "precist" med kuggat? Vi hade loss kamremskåpan för att kolla ifall de fanns olja och skit där inne men det var rent så vi skruvade dit kåpan igen.. Känns ju inte som att det borde hänt nåt med den när vi bara bytt oljefilter :S Bilen gick ju bra innan vi tog in den i garaget :S

Hoppar kamremmen en kugg så blir bilen otroligt slö.
Var så jag tänkte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
kontra
12 december 2011 · 76 Inlägg

AirOne skrev:

kontra skrev:

AirOne skrev:
Kollat så kamremmen inte kuggat?

Vad menar du mer "precist" med kuggat? Vi hade loss kamremskåpan för att kolla ifall de fanns olja och skit där inne men det var rent så vi skruvade dit kåpan igen.. Känns ju inte som att det borde hänt nåt med den när vi bara bytt oljefilter :S Bilen gick ju bra innan vi tog in den i garaget :S

Hoppar kamremmen en kugg så blir bilen otroligt slö.
Var så jag tänkte.

Får ta och kolla detta imorn när det är ljust ute.. tongue Hur ser man "enkelt" ifall den hoppat en kugg då? (Tacksam för att du tar din tid smile)

Mack Forum- och sitemoderator
12 december 2011 · 26 151 Inlägg

kontra skrev:

AirOne skrev:

kontra skrev:

Vad menar du mer "precist" med kuggat? Vi hade loss kamremskåpan för att kolla ifall de fanns olja och skit där inne men det var rent så vi skruvade dit kåpan igen.. Känns ju inte som att det borde hänt nåt med den när vi bara bytt oljefilter :S Bilen gick ju bra innan vi tog in den i garaget :S

Hoppar kamremmen en kugg så blir bilen otroligt slö.
Var så jag tänkte.

Får ta och kolla detta imorn när det är ljust ute.. tongue Hur ser man "enkelt" ifall den hoppat en kugg då? (Tacksam för att du tar din tid smile)

Markeringarna stämmer inte, hehe.
Dock är jag inte så kunnig inom området, men har råkat ut för det själv.
Är därför ett svar baserat mest på observation.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
kontra
12 december 2011 · 76 Inlägg

AirOne skrev:

kontra skrev:

AirOne skrev:

Hoppar kamremmen en kugg så blir bilen otroligt slö.
Var så jag tänkte.

Får ta och kolla detta imorn när det är ljust ute.. tongue Hur ser man "enkelt" ifall den hoppat en kugg då? (Tacksam för att du tar din tid smile)

Markeringarna stämmer inte, hehe.
Dock är jag inte så kunnig inom området, men har råkat ut för det själv.
Är därför ett svar baserat mest på observation.

Ska kolla detta imorn men känns inte som att det borde vara orsaken hmm vi får väl se.. smile

Namenlos
17 januari 2012 · 20 Inlägg

Det är en GL, då är man glad fall den orkar ta sig till affären och tillbaka wink Skämt osido, det är alltid nåt krångel med dom bilarna. Man hinner precis fixa deta ena problemet innan ett nytt dyker upp.

Volvo V70 TDI "R-Design" (1997)
kontra
17 januari 2012 · 76 Inlägg

Namenlos skrev:
Det är en GL, då är man glad fall den orkar ta sig till affären och tillbaka wink Skämt osido, det är alltid nåt krångel med dom bilarna. Man hinner precis fixa deta ena problemet innan ett nytt dyker upp.

Haha ja den får agera slithäst wink Det visade sig vara kamremmen som hoppat några kuggar. Men på med en ny och fräsch kamrem så rullar den så fint igen så wink

Namenlos
17 januari 2012 · 20 Inlägg

Hehe, gött att det var lätt fixat. Snart kommer nästa problem wink

Volvo V70 TDI "R-Design" (1997)
kontra
17 januari 2012 · 76 Inlägg

Nästa problem för mig är att sälja den xD

kontra
17 januari 2012 · 76 Inlägg

Navkapsel skrev:

Namenlos skrev:
Det är en GL, då är man glad fall den orkar ta sig till affären och tillbaka wink Skämt osido, det är alltid nåt krångel med dom bilarna. Man hinner precis fixa deta ena problemet innan ett nytt dyker upp.

Vet många som sedan många många år kör beganade 740 GL
Typ aldrig minsta lilla problem med deras bilar... Dock har hela två stycken fått byta tankmätare men det är ingen större operation...

De är riktigt slittåliga bilar faktiskt, sen om någonting händer är det oftast lätt & billigt att fixa tillskillnad från en nyare bil..

Tex ny kamrem + arbete i volvon gav ja 500 för..
I somras havererade ac-kompressorn i saaben, gick lös på 8500... tongue

Mack Forum- och sitemoderator
17 januari 2012 · 26 151 Inlägg

Namenlos skrev:
Det är en GL, då är man glad fall den orkar ta sig till affären och tillbaka wink Skämt osido, det är alltid nåt krångel med dom bilarna. Man hinner precis fixa deta ena problemet innan ett nytt dyker upp.

Dom är vad man gör dom till.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Civic_racing_91
17 januari 2012 · 149 Inlägg

låter som min ska med kolla kamremen, men om den hoppat nåra hack, går den inte sjukt ojämt?hoppar svarar inte på gas o så? det hände på mina gamla 245a,

kontra
17 januari 2012 · 76 Inlägg

AntonVolvo745 skrev:
låter som min ska med kolla kamremen, men om den hoppat nåra hack, går den inte sjukt ojämt?hoppar svarar inte på gas o så? det hände på mina gamla 245a,

Jo precis smile

Civic_racing_91
17 januari 2012 · 149 Inlägg

gick din skapligt bra på tomgången?  min sover med mellan 2-3000 varv sen vaknar vid 4000, o kollat annat med så ska kolla det när jag kommer till garaget ihelgen..

kontra
17 januari 2012 · 76 Inlägg

AntonVolvo745 skrev:
gick din skapligt bra på tomgången?  min sover med mellan 2-3000 varv sen vaknar vid 4000, o kollat annat med så ska kolla det när jag kommer till garaget ihelgen..

Japp den gick stabilt på tomgången och vid gaspådrag svarade den dåligt och hände inget mellan 1000-3000 varv typ. Så låter som att du har samma symptom som jag hade!

Civic_racing_91
17 januari 2012 · 149 Inlägg

måste väl ta bort remskivan för att de att markeringen stämmer på vev axeln va? har för mig det men kan ha fel..

kontra
18 januari 2012 · 76 Inlägg

Jag vet ärligt talat inte, eftersom att jag lämnade bilen till en bekant som fixade det smile

Civic_racing_91
18 januari 2012 · 149 Inlägg

jaha okej=) nått konstigt när min rem på 245an hoppa va att den gick bra enda tills jag stängde av den sen när jag starta nåra timmar senare va det helt fel.. typ hoppat när mortorn va av? inte troligt ehehe,, vad beror detta på? gammal/dålig kamrem eller kan den hoppa vid hård körnig? hadde kört hårt med 245an när de hände.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang