Tips på V8 för ca 500-600hk

careau
16 december 2011 · 1 624 Inlägg

Rinnegan skrev:

slowSwede skrev:
Låter ju som ett angenämt problem! wink

Polisen tycker ju dock inte det..


careau skrev:
bb hit och sb dit, köp dig en 2jz o hinka i.

Billigare att få upp en SB i de hästarna än att köpa in och trimma en 2JZ-GTE.
Mest för att det finns så äckligt mycket eftermarknads-delar till SB och BB, otroligt mycket mer än 2JZ marknaden.

jo, det förstår jag också smile

Bmw_Bertil Ljud freak !
16 december 2011 · 928 Inlägg

Rinnegan skrev:

slowSwede skrev:
Låter ju som ett angenämt problem! wink

Polisen tycker ju dock inte det..


careau skrev:
bb hit och sb dit, köp dig en 2jz o hinka i.

Billigare att få upp en SB i de hästarna än att köpa in och trimma en 2JZ-GTE.
Mest för att det finns så äckligt mycket eftermarknads-delar till SB och BB, otroligt mycket mer än 2JZ marknaden.

V8 har alltid varit billiga i optimering !

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
Rinnegan Malleus Malificarum
16 december 2011 · 2 401 Inlägg

Bmw_Bertil skrev:
V8 har alltid varit billiga i optimering !

Jepp, har ju funnits så länge så.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Glesmark
16 december 2011 · 1 938 Inlägg

Merca har väl några moderna v8 på över 5.4 liter eller vad 350 nu motsvarar? Finns även över 6 liters har ja för mig, e alla nya v8 gjorda med alu-block? Vet att min bmw 4.4 har alublock, har även prestandamotorerna detta?

Nybergrobin
16 december 2011 · 2 382 Inlägg

Glesmark skrev:
Merca har väl några moderna v8 på över 5.4 liter eller vad 350 nu motsvarar? Finns även över 6 liters har ja för mig, e alla nya v8 gjorda med alu-block? Vet att min bmw 4.4 har alublock, har även prestandamotorerna detta?

Jag antar att alla moderna åttor har alublcok idag men bland de äldre finns det många högpresterade motorer utan alublock

Glesmark
16 december 2011 · 1 938 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Glesmark skrev:
Merca har väl några moderna v8 på över 5.4 liter eller vad 350 nu motsvarar? Finns även över 6 liters har ja för mig, e alla nya v8 gjorda med alu-block? Vet att min bmw 4.4 har alublock, har även prestandamotorerna detta?

Jag antar att alla moderna åttor har alublcok idag men bland de äldre finns det många högpresterade motorer utan alublock

Antar att utbudet av gjutjärns-v8 med överliggande kamaxlar och 4v/cylinder är rätt begränsat? :o

Rinnegan Malleus Malificarum
16 december 2011 · 2 401 Inlägg

Glesmark skrev:
Antar att utbudet av gjutjärns-v8 med överliggande kamaxlar och 4v/cylinder är rätt begränsat? :o

350 är 5.7 liter.

Och Ford kör numera med aluminiumblock, överliggande kamaxlar och 32ventils teknik på deras motorer.

Chevrolet kör med aluminiumblock i deras prestanda bilar.


Dock så är jag mest imponerad av Chevas truck-motorer. Samma block-arkitektur som deras högprestanda aluminium motorer, men tål mycket mer.
Finns folk som har plockat ut över 900hk på bakhjulen genom att bara slänga på ett turboaggregat på en sådan motor.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Glesmark
16 december 2011 · 1 938 Inlägg

Rinnegan skrev:

Glesmark skrev:
Antar att utbudet av gjutjärns-v8 med överliggande kamaxlar och 4v/cylinder är rätt begränsat? :o

350 är 5.7 liter.

Och Ford kör numera med aluminiumblock, överliggande kamaxlar och 32ventils teknik på deras motorer.

Chevrolet kör med aluminiumblock i deras prestanda bilar.


Dock så är jag mest imponerad av Chevas truck-motorer. Samma block-arkitektur som deras högprestanda aluminium motorer, men tål mycket mer.
Finns folk som har plockat ut över 900hk på bakhjulen genom att bara slänga på ett turboaggregat på en sådan motor.

Vad sitter truckmotorerna i för bilar då, gissar på lastbilar men då tippar jag ju på att de e diesel också..hm? smile
Det som suger me alublock e ju att man inte kan borra i dom utan att skicka iväg å få nytt foder i cylindrarna, sitter ju nikasil på vissa å de e ju svindyrt att få nytt sånt i loppen, annars e de ju toppen ihop me förstärkningsplatta och ordentligt balancerad bottendel. smile

Rinnegan Malleus Malificarum
16 december 2011 · 2 401 Inlägg

Glesmark skrev:
Vad sitter truckmotorerna i för bilar då, gissar på lastbilar men då tippar jag ju på att de e diesel också..hm? smile
Det som suger me alublock e ju att man inte kan borra i dom utan att skicka iväg å få nytt foder i cylindrarna, sitter ju nikasil på vissa å de e ju svindyrt att få nytt sånt i loppen, annars e de ju toppen ihop me förstärkningsplatta och ordentligt balancerad bottendel. smile

LM7/LQ4/LQ9 är bensin motorer.

LQ4 och LQ9 sitter i deras pickisar samt Cadillac Escalade.
LM7 sitter i deras Vanar. smile

Det är endast BMW jag vet utav som kör med nikasil coatade cylinderväggar, Cheva och Ford kör inte med det, de kan man borra hur man än vill. smile
LS1 på 5.7 liter och 347cui är populära att borra och stroka upp till 408cui så.


Men ja, BMW V8'orna gillar inte att bli modifierade, överhuvudtaget.

Senast redigerat av Rinnegan (16 december 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Glesmark
16 december 2011 · 1 938 Inlägg

Rinnegan skrev:

Glesmark skrev:
Vad sitter truckmotorerna i för bilar då, gissar på lastbilar men då tippar jag ju på att de e diesel också..hm? smile
Det som suger me alublock e ju att man inte kan borra i dom utan att skicka iväg å få nytt foder i cylindrarna, sitter ju nikasil på vissa å de e ju svindyrt att få nytt sånt i loppen, annars e de ju toppen ihop me förstärkningsplatta och ordentligt balancerad bottendel. smile

LM7/LQ4/LQ9 är bensin motorer.

LQ4 och LQ9 sitter i deras pickisar samt Cadillac Escalade.
LM7 sitter i deras Vanar. smile

Det är endast BMW jag vet utav som kör med nikasil coatade cylinderväggar, Cheva och Ford kör inte med det, de kan man borra hur man än vill. smile
LS1 på 5.7 liter och 347cui är populära att borra och stroka upp till 408cui så.


Men ja, BMW V8'orna gillar inte att bli modifierade, överhuvudtaget.

Ofasiken, vet att dom övergav nikasilet mot nån ny slags legering typ 97-98, men det jag då undrar är, går kolvarna rakt i aluminiumet på cheva och ford?

Rinnegan Malleus Malificarum
16 december 2011 · 2 401 Inlägg

Glesmark skrev:
Ofasiken, vet att dom övergav nikasilet mot nån ny slags legering typ 97-98, men det jag då undrar är, går kolvarna rakt i aluminiumet på cheva och ford?

De fungerar precis som vilken gjutjärnsmotor som helst, utan problem.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 december 2011 · 7 232 Inlägg

Rinnegan skrev:

Glesmark skrev:
Ofasiken, vet att dom övergav nikasilet mot nån ny slags legering typ 97-98, men det jag då undrar är, går kolvarna rakt i aluminiumet på cheva och ford?

De fungerar precis som vilken gjutjärnsmotor som helst, utan problem.

sitter det stålfoder i alu blocken :S  tycker det låter lustigt ... blir det inte någon reaktion då???

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Nybergrobin
17 december 2011 · 2 382 Inlägg

Rinnegan skrev:

Glesmark skrev:
Ofasiken, vet att dom övergav nikasilet mot nån ny slags legering typ 97-98, men det jag då undrar är, går kolvarna rakt i aluminiumet på cheva och ford?

De fungerar precis som vilken gjutjärnsmotor som helst, utan problem.

Men hur gör man för att förhindra ras då? jag trodde att aluminium mot aluminium betydde ras :S Kör man med någon annan typ av metall i kolvarna eller?

Rinnegan Malleus Malificarum
17 december 2011 · 2 401 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Men hur gör man för att förhindra ras då? jag trodde att aluminium mot aluminium betydde ras :S Kör man med någon annan typ av metall i kolvarna eller?

CHEEVA skrev:
sitter det stålfoder i alu blocken :S  tycker det låter lustigt ... blir det inte någon reaktion då???

Nej det kör givetvis med stålfoder. Aluminium mot aluminium är ju som sagt inte så bra, nej.

Orsaken de använder stålfoder är att det är otroligt mycket billigare än nikasil beläggning, samt att det blir lättare att arbeta med. De kör även med hypereutectiska kolvar.


EDIT- var lite otydlig förut, ursäkta, fick tämligen lite med sömn igår så man fick hjärnsläpp.

Senast redigerat av Rinnegan (17 december 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Team-Adolfsson Gödseldräng
17 december 2011 · 4 529 Inlägg

villken disskusion ^^

jag säger iaf så här

i en 2 ton tung gammal jänk ska de sitta ett tungt stort klumpt gjutjärnsblock wink


utväxlingen i min har jag inte en aning om bilen har gått på strippen med 1200hk (ägaren innan mig) och 100% låst axel har dock bara 295er bak på den för tillfället men tänkte slänga på 315 framöver

ska inte va behagligt o köra en jänk från 76 heller tongue

har en bekant som har en 454 liggande helt komplett för 5000kr men problemet är att motorn har frusit så blocket har spruckit i en kylkanal. går det svetsa ett motorblock ? håller det för de ? riktigt bra pris för den motorn annars smile

Rinnegan Malleus Malificarum
17 december 2011 · 2 401 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
villken disskusion ^^

jag säger iaf så här

i en 2 ton tung gammal jänk ska de sitta ett tungt stort klumpt gjutjärnsblock wink


utväxlingen i min har jag inte en aning om bilen har gått på strippen med 1200hk (ägaren innan mig) och 100% låst axel har dock bara 295er bak på den för tillfället men tänkte slänga på 315 framöver

ska inte va behagligt o köra en jänk från 76 heller tongue

har en bekant som har en 454 liggande helt komplett för 5000kr men problemet är att motorn har frusit så blocket har spruckit i en kylkanal. går det svetsa ett motorblock ? håller det för de ? riktigt bra pris för den motorn annars smile

Att svetsa ihop ett gjutjärnsblock är inte att rekommendera. Det är aldrig någon garanti på att det håller. Det är bättre att hitta ett helt block och utgå ifrån det.

Gick den på strippen med manuell eller automat?

Senast redigerat av Rinnegan (17 december 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 december 2011 · 7 232 Inlägg

går att svetsa men är inte lätt ... då gärna hela blocket ska hålla samma temp när man svetsar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rinnegan Malleus Malificarum
17 december 2011 · 2 401 Inlägg

CHEEVA skrev:
går att svetsa men är inte lätt ... då gärna hela blocket ska hålla samma temp när man svetsar

Samt att man behöver en svetsare som vet vad han gör, vilket kan kosta en del.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Team-Adolfsson Gödseldräng
17 december 2011 · 4 529 Inlägg

Rinnegan skrev:

Team-Adolfsson skrev:
villken disskusion ^^

jag säger iaf så här

i en 2 ton tung gammal jänk ska de sitta ett tungt stort klumpt gjutjärnsblock wink


utväxlingen i min har jag inte en aning om bilen har gått på strippen med 1200hk (ägaren innan mig) och 100% låst axel har dock bara 295er bak på den för tillfället men tänkte slänga på 315 framöver

ska inte va behagligt o köra en jänk från 76 heller tongue

har en bekant som har en 454 liggande helt komplett för 5000kr men problemet är att motorn har frusit så blocket har spruckit i en kylkanal. går det svetsa ett motorblock ? håller det för de ? riktigt bra pris för den motorn annars smile

Att svetsa ihop ett gjutjärnsblock är väl inte att rekommendera. Det är aldrig någon garanti på att det håller. Det är bättre att hitta ett helt block och utgå ifrån det.

Gick den på strippen med manuell eller automat?

jo satt o tänkte på det med.

hm jadu sitter sånt där spakställ i den nu som man bara trycker frammåt eller bakåt när man ska växla men ska tydligen gå lägga den i ett läge så man kan köra automat. är vad han sa till mig iaf har redan köpt ett nytt orginal spakställ så ska rica ur det som sitter i nu.

sitter som en stor klump under bilen som kardan går in igenom nån aning om vad det kan vara ? för jag har inte en aning tongue ser ut som en bakaxel klump fast bra mycket större

SportPilot Ubåtsingenjör
17 december 2011 · 7 232 Inlägg

Rinnegan skrev:

CHEEVA skrev:
går att svetsa men är inte lätt ... då gärna hela blocket ska hålla samma temp när man svetsar

Samt att man behöver en svetsare som vet vad han gör, vilket kan kosta en del.

självklart roll det hade nog till och med min lillebror kunnat räkna ut...

kostnaden är direkt kopplad till vilka kontakter man har , men visst kan det bli dyrt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang