4824
Sök

Golf 2 dator kontakt

Bike
18 december 2011
Trådstartare
har haft lite problem med el delen på min golf 2 så titta på en vag felsökare

http://www.e-ville.com/sv/16-obd-scanne … autel.html

Så står det att det passar min mk2
Men vet någon var detta uttaget sitter som man pluggar in datorn i ?
har titta runt lite men har inte hitta något
så alla tips är uppskattade.

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 december 2011
Du lär inte ha OBD-kontkat på en -90a. Det du behöver är en sk "2+2" adapter. Mitt råd är att skippa manicken du länkar till o köpa en OBD-kabel inkl "2+2" adaptern o köra diagnosen via en laptop.

Denna ser ut att vara "rätt" (dock så verkar inte VAG-Com följa med): http://www.e-ville.com/sv/18-obd-kablar … kabel.html
Senast redigerat av dawwe (18 december 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Bike
18 december 2011
Trådstartare
ok det kan nog fixas
för har redan mjukvaran i datorn för min bil typ.
om jag skaffar denna adaptern kan du ge mig någon ledtråd vart man pluggar in det då ?
har problem med immobilisern och har fått många tips men har läst att med mjukvaran kan man gå förbi den.

4 474 Inlägg
18 december 2011
Mig veterligen fanns det inte "fabriks-immo" till en MK2 från 1990...O om det finns en sådan så är den busenkel att koppla loss då den INTE kommunicerar med styrboxen som en rikitg immo gör. Jag vet inte var kontakten kan sitta men OBD kontakten sitter vid instrumenthuset på min Passat, så jag skulle leta kring instrumenthuset samt under ratten så att säg. Det du förmodligen letar efter är "2+2" kontakten. Annars kan du googla finns säkert info om var kontakten sitter.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Bike
18 december 2011
Trådstartare
har hört det med att det inte är fabriks gjort
men den är fast svetsad i chassiet och sedan lackerad
så vem som en har gjort det är vart väldigt noga

Bild

http://i1104.photobucket.com/albums/h33 … 020681.jpg

Du kan inte ge mig lite tips om hur jag kopplar bort den
har googla och fråga runt men får svar om att jag måste riva ner boxen underifrån
och borra nya hål låter som en jädra massa jobb bara för att få igång bilen igen.

så är super tacksam om du har tips

4 474 Inlägg
18 december 2011
Följ kablarna, de har klippt originalkablarna så de kan bryta strömmen. Sedan är det bara att skarva ihop de klippta kablarna, givetvis skall de ha samma färg/märkning. Gjorde detta på en Audi 80 -93, tog ca 45 min att koppla loss immon o städa ur kablarna, minns jag rätt var det 3 eller möjligen 4 kablar som var "klippta".

Bike
18 december 2011
Trådstartare
har sökt i en vecka nu och blir inte klok på var kablarna går eller vilka som ska klippas
det hänger några lösa framme under ratten med som larm gubbarna greja med för många år sedan
då satte in vanligt larm som tutar

Det är synd att ingen som vet om detta hade kunna komma o fixa det,
hade ju så klart betala för tjänsten.

4 474 Inlägg
18 december 2011
Följ kablarna till/från immon. Koppla loss immon med dess tillbehör (brukar finnas nån slag "nyckelläsare" oxå). Skarva ihop bilens originalkablar så som de var från fabrik. Klart. De lösa kablarna är förmodligen de gamla strömmatningskablarna till det numera urplockade larmet.

Bike
18 december 2011
Trådstartare
har tagit lite kort på kablarna som går hit o dit
och undrar om du kan ge något mer info om du ser det

http://s1104.photobucket.com/albums/h33 … g84/bilen/

igen är jätte tacksam för alla tips.

4 474 Inlägg
18 december 2011
Löjligt små bilder, dessutom till ingen hjälp. Du måste "riva" mer o se vart de tar vägen under instrumentpanelen eller vart de nu går...

16 197 Inlägg
18 december 2011
den startspärren bryter soppapumpen..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bike
18 december 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:

jo det vet jag frågan är bara hur man går förbi den
har fått massa olika svar allt från att borra sönder halva baksätet till kortsluta 2 kablar.

Bike
18 december 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
Löjligt små bilder, dessutom till ingen hjälp. Du måste "riva" mer o se vart de tar vägen under instrumentpanelen eller vart de nu går...

vet detta att det går 2 st klena trådar från boxen i baksätet
en röd och en blå
dom går längs golvet och tittar fram i mitten av bilen strax bakom kod dosan
sedan går den röda till baksidan av där säkringarna sitter den försvinner in bakom den boxen där säkringarna är så gissar att det är rätt, den blåa går fram och försvinner in i massa isolering troligen går den fram i motorn

16 197 Inlägg
18 december 2011
Bike skrev:
evilaudio skrev:

jo det vet jag frågan är bara hur man går förbi den
har fått massa olika svar allt från att borra sönder halva baksätet till kortsluta 2 kablar.

de e ju bara klippa av där den är ihopskarvad med originalkablarna å sen återkoppla som de va från början.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 474 Inlägg
18 december 2011
Så länge startspärren INTE är integrerad med motorns "styrbox" (detta kom först runt 95 på "tyska" bilar, iaf BMW, kallades för EWS) så är det en "barnlek" att koppla loss immon då den är eftermonterad. Som sagt följ bara kablarna till/från immon o koppla loss de där de är skarvade mot bilens elsystem. Därefter skarvar du ihop bilens original kablar, klart.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 december 2011
Diagnoskontakten sitter vid växelspaken.

Ingen mening att koppla upp ett diagnosinstrument då det är busenkelt att blinka fram ev. felkoder med en diod.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 474 Inlägg
18 december 2011
Om jag får gissa....Brunt+rött (vid "sockerbiten") är kablarna som bryter strömmen till bränslepumpen.
Blått,rött,svart är ström resp jord till "den lilla plåtboxen"
I det tjockare grå kabelhöljet så går kablarna till "nyckelläsaren", dvs till den manick som du håller emot din "elektriska nyckel" så immon deaktiveras.

Bike
18 december 2011
Trådstartare
hur vet man om den immobilisern är original eller efter monterad då
för som jag skrev den är fast svetsad i bilen
och efter lackad med rätt färg

Det du skrev om sagt följ bara kablarna till/från immon o koppla loss de där de är skarvade mot bilens elsystem. Därefter skarvar du ihop bilens original kablar, klart.

Kan det vara dom röd och blå som jag visar på en bild ?
för dom går ju från  säkringarna till den säkerhets boxen sedan ur boxen går nya kablar några till bränsle pumpen bak och några fortsätter åt  höger (föraresidan)

Vill bara vara säker på så det är rätt kablar jag rotar och klipper i

Bike
18 december 2011
Trådstartare
ja det stämmer att den lite grövre gråa är den som går fram till kod grejen där man slår sin kod

Den brun röda som du nämner går bakåt till en koppling vid inspektions luckan för bensintanken
sedan fortsätter en gul/röd och en brun bort igenom

se bild

http://i1104.photobucket.com/albums/h33 … CT3396.jpg
är det dom man ska greja med

Ni får ha överseende med mig då jag är rätt osäker inom bil el

4 474 Inlägg
18 december 2011
Men för fan... Den är eftermonterad. Läs mitt föregående inlägg, mina gissningar ligger nog bra nära sanningen.
Å för att förtydliga: Den svarta kabeln är jord, bara att koppla loss. Likaså med den blå respektive röda som går bredvid (gissningar!). Följ sedan den bruna resp röda kabeln tills de möter bilens orignalkablar. Skarva ihop originalkablarna där! Följ det gråa tjocka kabelhöljet, den lär gå till "nyckelläsaren". Du kan låta immon sitta kvar, den gör ingen skada bortkopplad, glöm ej att isolera samtliga lösa kablar.

Sök