Köpråd: Schysst turbobil för runt 30 000?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2012 · 13 732 Inlägg

har lite svårt att förstå hur någon kan tycka att en 1.8T är pigg oavsätt chippad eller orginal?!

då har ni tydligen inte testat en pigg fwd turbo bil
provkör så får du en ganska tydlig bild av vad som går bra och inte för dom där trötta 1.8liters maskinerna med sina 150hk kunde man lika gärna skita i att ha ett aggregat
sen har dom börjat rasa i klass med saab 9-5 och 9-3 istort sätt samma problem som saabarna dessutom

tror att en 850turbo är svårslagen faktist en sån med autotech steg3 är inte slö går tillräckligt utan att behöva göra något
men undvik automat

s40 är inte fel heller med rostar som fan

ska det vara en audi är det deras 2.2liters turbo maskin som gäller resten är meningslöst att titta på

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Firecat
4 januari 2012 · 86 Inlägg

Growe skrev:
har lite svårt att förstå hur någon kan tycka att en 1.8T är pigg oavsätt chippad eller orginal?!

då har ni tydligen inte testat en pigg fwd turbo bil
provkör så får du en ganska tydlig bild av vad som går bra och inte för dom där trötta 1.8liters maskinerna med sina 150hk kunde man lika gärna skita i att ha ett aggregat
sen har dom börjat rasa i klass med saab 9-5 och 9-3 istort sätt samma problem som saabarna dessutom

tror att en 850turbo är svårslagen faktist en sån med autotech steg3 är inte slö går tillräckligt utan att behöva göra något
men undvik automat

s40 är inte fel heller med rostar som fan

ska det vara en audi är det deras 2.2liters turbo maskin som gäller resten är meningslöst att titta på

Peka ut nån fyrhjulsdriven bil som inte är slut för under 30 med minst 200 häst? nää just det.
Förutom nån slut gammal S4a med 30k+ mil vem vill ha en sån.

Vem vill ha en 850 framhjulare lagomt till vintern med chip o grejer.. nja.. funkar kanske om du bor i skåne

1.8T/TS är pigga med chip, fast det beror ju på vad man jämför med. Mot för en rs4 är dom rätt slö.....

Senast redigerat av Firecat (4 januari 2012)

Andromeda Rumpmas
4 januari 2012 · 3 860 Inlägg

ZuxE skrev:
jadu johan, du ska ge fan i att köpa volvo och saab iaf, du kanske köper bilen för 30k, men du får då fan lägga ut flera tusenlappar på reservdelar efter köpet wink Så sikta på en audi du!  Eller så får du börja våldta en bmw med turbo? då snackar vi

Japp, köp en VAG 1,8t, de har ju inga motorproblem roll

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Nybergrobin
4 januari 2012 · 2 378 Inlägg

Andromeda skrev:

ZuxE skrev:
jadu johan, du ska ge fan i att köpa volvo och saab iaf, du kanske köper bilen för 30k, men du får då fan lägga ut flera tusenlappar på reservdelar efter köpet wink Så sikta på en audi du!  Eller så får du börja våldta en bmw med turbo? då snackar vi

Japp, köp en VAG 1,8t, de har ju inga motorproblem roll

Säger han som kör saab big_smile

Andromeda Rumpmas
4 januari 2012 · 3 860 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Andromeda skrev:

ZuxE skrev:
jadu johan, du ska ge fan i att köpa volvo och saab iaf, du kanske köper bilen för 30k, men du får då fan lägga ut flera tusenlappar på reservdelar efter köpet wink Så sikta på en audi du!  Eller så får du börja våldta en bmw med turbo? då snackar vi

Japp, köp en VAG 1,8t, de har ju inga motorproblem roll

Säger han som kör saab big_smile

9000 har inga motorproblem. Skottsäker. 1,8t lider av samma problem som saab 9-5, vilket för övrigt är en stor anledning till att jag valde en 9000 istället för en saab 9-5.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
careau
4 januari 2012 · 1 624 Inlägg

Håll er till trådämnet, tråden blir låst snart ;[

LIVINL0UD
4 januari 2012 · 1 582 Inlägg

Kör på en Audi A4 1.8T eller TS quattro så blir du sjukt nöjd över ditt val, speciellt vintertid! smile

Palla och köra en "trimmad" fwd bil på vintertid, jag har liksom svårt att ta mig fram med min VW Golf på 75hk med nya dubbdäck.

Firecat
4 januari 2012 · 86 Inlägg

LIVINL0UD skrev:
Kör på en Audi A4 1.8T eller TS quattro så blir du sjukt nöjd över ditt val, speciellt vintertid! smile

Palla och köra en "trimmad" fwd bil på vintertid, jag har liksom svårt att ta mig fram med min VW Golf på 75hk med nya dubbdäck.

Precis, tar sig fram jävligt bra å är kul å åka på fethäng med quattro

Nybergrobin
4 januari 2012 · 2 378 Inlägg

LIVINL0UD skrev:
Kör på en Audi A4 1.8T eller TS quattro så blir du sjukt nöjd över ditt val, speciellt vintertid! smile

Palla och köra en "trimmad" fwd bil på vintertid, jag har liksom svårt att ta mig fram med min VW Golf på 75hk med nya dubbdäck.

Ah det är ganska hemskt med "trimmad" fwd på vintern hmm  Kör en a4 1,8t på ca 200hk och den är riktigt hemsk i norrlandsvintern

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2012 · 13 732 Inlägg

Firecat skrev:

Growe skrev:
har lite svårt att förstå hur någon kan tycka att en 1.8T är pigg oavsätt chippad eller orginal?!

då har ni tydligen inte testat en pigg fwd turbo bil
provkör så får du en ganska tydlig bild av vad som går bra och inte för dom där trötta 1.8liters maskinerna med sina 150hk kunde man lika gärna skita i att ha ett aggregat
sen har dom börjat rasa i klass med saab 9-5 och 9-3 istort sätt samma problem som saabarna dessutom

tror att en 850turbo är svårslagen faktist en sån med autotech steg3 är inte slö går tillräckligt utan att behöva göra något
men undvik automat

s40 är inte fel heller med rostar som fan

ska det vara en audi är det deras 2.2liters turbo maskin som gäller resten är meningslöst att titta på

Peka ut nån fyrhjulsdriven bil som inte är slut för under 30 med minst 200 häst? nää just det.
Förutom nån slut gammal S4a med 30k+ mil vem vill ha en sån.

Vem vill ha en 850 framhjulare lagomt till vintern med chip o grejer.. nja.. funkar kanske om du bor i skåne

1.8T/TS är pigga med chip, fast det beror ju på vad man jämför med. Mot för en rs4 är dom rätt slö.....

har aldrig kört fast med en 850 någonsin  och jag bor långt ifrån skåne aldrig haft några problem fast det varit djupt med snö   tog jag mig fram med min golf 2:a med 90mm sänkning så är nog en normal hög 850 inte ett problem
visst är det grepp problem när man kan dra loss hjulen i 150 vintertid
men det handlar mer om körstil

det jag vill ha fram är att en 150 eller 180hk 1.8t aldrig kommer bli pigg med bara chip

har kört passat 1.8t med chip och jämför jag så är min 740turbo pigg och den är ybertrött

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Woojen
4 januari 2012 · 1 101 Inlägg

Growe skrev:

Firecat skrev:

Growe skrev:
har lite svårt att förstå hur någon kan tycka att en 1.8T är pigg oavsätt chippad eller orginal?!

då har ni tydligen inte testat en pigg fwd turbo bil
provkör så får du en ganska tydlig bild av vad som går bra och inte för dom där trötta 1.8liters maskinerna med sina 150hk kunde man lika gärna skita i att ha ett aggregat
sen har dom börjat rasa i klass med saab 9-5 och 9-3 istort sätt samma problem som saabarna dessutom

tror att en 850turbo är svårslagen faktist en sån med autotech steg3 är inte slö går tillräckligt utan att behöva göra något
men undvik automat

s40 är inte fel heller med rostar som fan

ska det vara en audi är det deras 2.2liters turbo maskin som gäller resten är meningslöst att titta på

Peka ut nån fyrhjulsdriven bil som inte är slut för under 30 med minst 200 häst? nää just det.
Förutom nån slut gammal S4a med 30k+ mil vem vill ha en sån.

Vem vill ha en 850 framhjulare lagomt till vintern med chip o grejer.. nja.. funkar kanske om du bor i skåne

1.8T/TS är pigga med chip, fast det beror ju på vad man jämför med. Mot för en rs4 är dom rätt slö.....

har aldrig kört fast med en 850 någonsin  och jag bor långt ifrån skåne aldrig haft några problem fast det varit djupt med snö   tog jag mig fram med min golf 2:a med 90mm sänkning så är nog en normal hög 850 inte ett problem
visst är det grepp problem när man kan dra loss hjulen i 150 vintertid
men det handlar mer om körstil

det jag vill ha fram är att en 150 eller 180hk 1.8t aldrig kommer bli pigg med bara chip

har kört passat 1.8t med chip och jämför jag så är min 740turbo pigg och den är ybertrött

Vet inte hur dom tyska 1,8orna är men kan ju garantera att han får ut mer glädje och effekt av en steg 3 Nissan 200 än vad han får utav en ATM steg 3 t5a  smile Nackdelen jag ser med 200a är väll att han skulle ha bilen som vinterbil också då 200an inte är känd för vara bäst emot rost fast samtidigt FWD på vintern är ungefär lika tråkigt som att åka skidor i uppförsbacke

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Rquired Allmänt envis
4 januari 2012 · 12 512 Inlägg

Woojen skrev:

Growe skrev:

Firecat skrev:

Peka ut nån fyrhjulsdriven bil som inte är slut för under 30 med minst 200 häst? nää just det.
Förutom nån slut gammal S4a med 30k+ mil vem vill ha en sån.

Vem vill ha en 850 framhjulare lagomt till vintern med chip o grejer.. nja.. funkar kanske om du bor i skåne

1.8T/TS är pigga med chip, fast det beror ju på vad man jämför med. Mot för en rs4 är dom rätt slö.....

har aldrig kört fast med en 850 någonsin  och jag bor långt ifrån skåne aldrig haft några problem fast det varit djupt med snö   tog jag mig fram med min golf 2:a med 90mm sänkning så är nog en normal hög 850 inte ett problem
visst är det grepp problem när man kan dra loss hjulen i 150 vintertid
men det handlar mer om körstil

det jag vill ha fram är att en 150 eller 180hk 1.8t aldrig kommer bli pigg med bara chip

har kört passat 1.8t med chip och jämför jag så är min 740turbo pigg och den är ybertrött

Vet inte hur dom tyska 1,8orna är men kan ju garantera att han får ut mer glädje och effekt av en steg 3 Nissan 200 än vad han får utav en ATM steg 3 t5a  smile Nackdelen jag ser med 200a är väll att han skulle ha bilen som vinterbil också då 200an inte är känd för vara bäst emot rost fast samtidigt FWD på vintern är ungefär lika tråkigt som att åka skidor i uppförsbacke

Skall nu Audi och SAAB´s problem med oilsludge nämnas så tycker jag man bör nämna 200´s problem med att den brukar slita ut vevlager kvickt också, rosten känns som ett avlägset problem när motorn sannolikt kommer ge sig först...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
SylvesterStallone
4 januari 2012 · 1 433 Inlägg

jag köpte en VR6:a som hade 174hk, var för jävla tråkig så jag turbo konverterade och har numera 300+ det är JÄVLIGT ROLIGT smile   PS har lättat den 300kg också smile

men kan inte tänka mig att 1.8 turbo är pigg heller som nån sa här inne innan
även fast jag hatar volvo med själen kan nog 850 vara valet i detta fallet smile mest bang for the buck känns det som!

Senast redigerat av SylvesterStallone (4 januari 2012)

BMW 730D (2005)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
4 januari 2012 · 1 201 Inlägg

AUDI s4 2.2tq all the way. I med RS2 Prylar o 400hk chippen.

Eller snicka o i med större spridare, byt mappsensorn och ge WGn lite tryck så har bra skjuss i kärran sedan

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2012 · 13 732 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
jag köpte en VR6:a som hade 174hk, var för jävla tråkig så jag turbo konverterade och har numera 300+ det är JÄVLIGT ROLIGT smile   PS har lättat den 300kg också smile

men kan inte tänka mig att 1.8 turbo är pigg heller som nån sa här inne innan
även fast jag hatar volvo med själen kan nog 850 vara valet i detta fallet smile mest bang for the buck känns det som!

det tror jag oxå det eller en audi med 2.2turbon

om man vill ha mest fart för lite pengar
tror volvon är något billigare att trimma då det finns en stor uppsjö av delar

jag har blandade känslor för 850 även om jag har ett antal så finns det vissa saker som talar i mot dom

men jämför med audis 1.8t så är det inget att fundera på
jag var väldigt nära att köpa en passat med 1.8t som var chippad men mage till tröttare bil har jag nästan aldrig varit med om

men audis 2.2 är riktigt trevlig nu har jag bara provkört något orginal lik
och åkt med i en 550hk rs2:a

nu skulle jag personligen inte köpa en 850 för 30K men det är en annan sak
tror t.o.m man kan få en s70 t5 för dom pengarna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
AndreasBlidsberg Äktab Transport - USSR
4 januari 2012 · 175 Inlägg

Fick en bil i huvudet när jag läste ämnet:
Opel Calibra 4x4turbo där har du en bli som både går att leka med
och köra bränsle snålt om du vill de.

Saab 9-3 TTid Aero -09
Volvo 164e -72
Chevrolet 210 2d stolpe blower -55
Alltid Retar Det Någon....
Volvo 164e "E" (1972)
Maxen Teknisk
4 januari 2012 · 328 Inlägg

juhaaan skrev:
Till sommarn så blir det att köpa en ny bil, ska vara med turbo. Men vet inte vilka man ska sikta på. Dom enda jag har lite koll på är Audi a3/a4 1,8T som går helt ok med chip. Nån annan bil som man kan få för runt 30 lök som är helt okej?

Min kombi är till salu... wink

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
granadadr
4 januari 2012 · 7 286 Inlägg

Growe skrev:
har lite svårt att förstå hur någon kan tycka att en 1.8T är pigg oavsätt chippad eller orginal?!

då har ni tydligen inte testat en pigg fwd turbo bil
provkör så får du en ganska tydlig bild av vad som går bra och inte för dom där trötta 1.8liters maskinerna med sina 150hk kunde man lika gärna skita i att ha ett aggregat
sen har dom börjat rasa i klass med saab 9-5 och 9-3 istort sätt samma problem som saabarna dessutom

tror att en 850turbo är svårslagen faktist en sån med autotech steg3 är inte slö går tillräckligt utan att behöva göra något
men undvik automat

s40 är inte fel heller med rostar som fan

ska det vara en audi är det deras 2.2liters turbo maskin som gäller resten är meningslöst att titta på

visst kanske en bra bil,, men aldrig en fwd turbo wink eller iof aldrig en fwd överhuvudtaget wink japp har kört fler olika volvoturbosar, framförallt några S40 chippade wink
obs MIN smak smile wink

Senast redigerat av granadadr (4 januari 2012)

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
granadadr
4 januari 2012 · 7 286 Inlägg

vet förresten ev av en mkt fin å rostfri s40 2,0 T chippad,, wink för rätt peng

SANE
5 januari 2012 · 35 Inlägg

Westergren skrev:

juhaaan skrev:
Vad heter dom 850 är det man ska sikta på ?

Volvo 850/855 Turbo (T5). Ska du ha automat så kolla upp så lådan inte slirar (kan bli dyrt), är lådan nyligen spolad är det ett plus! Manuell är "roligare". Tänk även på att italien-importerna har en 2.0l motor pga att dom har/hade ett annat miljökrav där nere, jämfört med sv-såld osv som har en 2.3l motor. I helhet är det en bra bil.

Var väl inte miljökrav utan deras skatt går efter ett annat system? Som med 960turbo som volvo gjorde till italien och japan. Var för att dom har/hade(?) en speciell skattebetalning

Volvo V70 "Blackie" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang