Dimljus + halvljus, folk blinkar. Rätt eller fel?

tisting
26 december 2011 · 60 Inlägg

Aerocombi skrev:
Ni som kör med halvljus o dimljus bli då inte förbannade när jag möter er med helljus på, för det är vad som kommer att hända om vi möts cool

Jag håller med till fullo.
Det kan inte vara så svårt att fatta då.big_smile

xXSammy
26 december 2011 · 6 570 Inlägg

Vem har sagt att alla dimljus pekar rätt också?

perryboy skrev:
Kör med dimljusen på..

perryboy skrev:
du saaben!Dimljus är det fulaste jag vet!

Usement paradox.

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2011 · 13 742 Inlägg

johnny blade skrev:
Jag blir mycket mer bländad av dimljus och xenonljus idag än när jag tog körkort för snart 20 år sedan.Ögonen blir helt enkelt känsligare för ljus.
Det händer,om än sällan,att dimljus inte bländar så värst mycket.Det kan bero på att dom enstaka är rätt inställda.
Xenonlysen bländar nästan alltid,dom är både för skarpa och har för mycket "avstickande" ljus,det kanske beror på trasigt,skitigt eller allmänt dåligt glas framför.Vad vet jag.

xenon tycker jag är överlag det jag blir bländad av och bilar som har vanliga lampor fel monterad

min bror fick någon snilleblixt som vanligt och beställde ett h4 xenon kitt till min gamla vento
skulle nog spränga biljäveln om jag mötte den för fy FAN vad starkt ett h4 55watts xenon kit lyser på halljuset =/

men det är oftast dom som har det orginal som jag blir bländad mest av

spoilerljus har jag sällan blivit bländad av av 100bilar med dimljus på kanske jag blivit bländad av 2

av 100 bilar med vanliga  lampor med släckta dimljus så är det nog 5 av 100 som bländar då oftast bara 1ljus som bländar

och
15 av 100 med xenon orginal blir jag bländad av

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
OSkar000
26 december 2011 · 198 Inlägg

Dimljus som speglar sig i en blöt eller snötäckt vägbana bländar en hel del. Bättre sikt vetefasen om jag vågar påstå att det bli. Ljuset kommer för nära bilen och jag upplever det som att man ser sämre 15-20 meter längre fram med dimljuset och halvljuset på eftersom ögonen tror det är ljusare än vad det är pga det kraftigare ljuset nära bilen. Kommer man i 90 så är det ganska oviktigt att se bra 1-2 meter framför bilen, för det som dyker upp där har du redan krockat med innan du satt foten på bromsen. Det som är en bit längre fram har du däremot större nytta av att se, då har du i alla fall en chans att hinna reagera innan det är för sent.

Volvo_Mannen Volvoskadad
26 december 2011 · 6 017 Inlägg

De är ju gött med nyare bilar, typ min mercedes. Där man inte kan tända dimbakljuset utan att tända dimstrålkastarna. Liksom hur ofta ser man bättre med bara dimstrålkastare fram? En gång på 5.5 år med körkort har jag varit med om de. Men använt dimbakljus betydligt oftare.

Jonas
jonTe
26 december 2011 · 5 710 Inlägg

Sådana här trådar har vi sett förr.....det brukar spåra iväg och det slutar med låsning.
Håll diskussionen på en bra nivå.....

mvh Moderator

MVH Jonas
..............
Danne_nkpg Lastbilschaufför
26 december 2011 · 257 Inlägg

När jag jobbar (kör lastbil och sitter högt upp) och möter folk med Dimljus/halvljus och speciellt om det är blöt vägbana på nattetid, får dom smaka helljus av mig! Det om något bländar ju för fan äcklig mycket då.

Four Rings To Rule Them All
Pierre_r Lastbilsmekaniker
26 december 2011 · 729 Inlägg

Halvljus + dimljus + våt vägbana = Bländande som fan ännu roligare är det när man möter en sån mupp på ett backkrön man ser fan ingenting fast man tittar i dikeskanten på sin sida. Om jag ser att mupparna har dimljus+ halvljus så skiter jag helt enkelt i att blända av mina 2x100w extraljus.

De heter ju faktiskt DIMljus och ska bara användas vid DIMMA.

Blir muppen sur och stoppar mig har jag ett fälgkors jag inte tvekar att använda på deras dimljus.

Senast redigerat av Pierre_r (26 december 2011)

perryboy
26 december 2011 · 45 Inlägg

discokapten skrev:

perryboy skrev:
Jag har en fundering!
Brukar mötas av låtsas poliser på vägarna, som blinkar åt mig!
Jag nämligen på dimljus, mörkar kvällar och nätter då jag kör bil, på vägar som saknar vägstängsel och är olycksdrabbade.

Är det inte bara bra att man får lite extra sikt på sidorna? Tycker själv inte att dimljus bländar...



.... Svar?

Jag har själv en fundering!
Brukar mötas av låtsaspoliser på vägarna som blinkar åt mig!
Jag har nämligen på helljus, dimljus och mina mina 3 extraljus på då jag kör bil, på vägar som saknar vägstängsel och olycksdrabbade. (För du är skitduktig och stänger av dina dimljus när du kommer till en väg med vägstängsel va?)

Är det inte bara bra att jag ser 2-300 meter längre och mycket mer på sidorna? Tycker själv inte att det bländar.

haha smile

IceEyes Varningar: För många..
26 december 2011 · 2 552 Inlägg

Aerocombi skrev:
Ni som kör med halvljus o dimljus bli då inte förbannade när jag möter er med helljus på, för det är vad som kommer att hända om vi möts cool

Då kan du räkna med att du får svar tillbaka med helljus och extraljus smile

Folk får blinka, gestikulera och ha vilka åsikter de vill angående dimljus, jag slår inte av mina.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
perryboy
26 december 2011 · 45 Inlägg

Pierre_r skrev:
Halvljus + dimljus + våt vägbana = Bländande som fan ännu roligare är det när man möter en sån mupp på ett backkrön man ser fan ingenting fast man tittar i dikeskanten på sin sida. Om jag ser att mupparna har dimljus+ halvljus så skiter jag helt enkelt i att blända av mina 2x100w extraljus.

De heter ju faktiskt DIMljus och ska bara användas vid DIMMA.

Blir muppen sur och stoppar mig har jag ett fälgkors jag inte tvekar att använda på deras dimljus.

Får akta mig för rambo då

perryboy
26 december 2011 · 45 Inlägg

Haha det är roligt att höra, hur ett par ljus kan uppröra så många!
Roligt att dimljusen bara bländar i Sverige av alla länder i världen smile

Keller Hamster
26 december 2011 · 817 Inlägg

Pierre_r skrev:
Halvljus + dimljus + våt vägbana = Bländande som fan ännu roligare är det när man möter en sån mupp på ett backkrön man ser fan ingenting fast man tittar i dikeskanten på sin sida. Om jag ser att mupparna har dimljus+ halvljus så skiter jag helt enkelt i att blända av mina 2x100w extraljus.

De heter ju faktiskt DIMljus och ska bara användas vid DIMMA.

Blir muppen sur och stoppar mig har jag ett fälgkors jag inte tvekar att använda på deras dimljus.

Håller med dig där.

Dock är det rätt intressant att folk gett mig helljus när jag kört med dimljus (fram) när det varit dimma. Både i kombination med halvljus och med p-ljus...

Sen som någon skrev, många bilar i dag har den idiotiska konstruktionen att man måste tända främre dimljus för att kunna ha igång bakre dimljus.

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
discokapten Kapten på disco!
26 december 2011 · 1 729 Inlägg

IceEyes skrev:

Aerocombi skrev:
Ni som kör med halvljus o dimljus bli då inte förbannade när jag möter er med helljus på, för det är vad som kommer att hända om vi möts cool

Då kan du räkna med att du får svar tillbaka med helljus och extraljus smile

Folk får blinka, gestikulera och ha vilka åsikter de vill angående dimljus, jag slår inte av mina.

Jag har lite svårt att förstå hur du resonerar, om nu folk tycker att det bländar (vilket flera i tråden OCH bestlutsfattare på vägverkat uppenbarligen har gjort) varför ska du vara den där "tuffa" killen som tvärt emot bättre vetande absolut ska ha dimljusen på? Argument som "alltid retar det någon" är inte vad jag säger, utan varför ska just du sticka ut? Tycker du att din bil är tråkig att kolla på så du lär ha en olaglig ljuskombination för att få uppmärksamhet? Förklara gärna!

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
zippo Drygare än Yes
26 december 2011 · 112 Inlägg

Ska ju inte vara så svårt att inse att Dimljus ska användas vid dimma.
Men riktigt irriterad blir man när folk ska va tuffa och kör med dimljus och då har bakre dimljuset tänt på köpet.

Allt som allt så stör det mest bara och är ganska respektlöst mot sina medtrafikanter.

Audi S4 "Bi-Turbo Avant" (1998)
Brådhis * Voff voff *
26 december 2011 · 10 279 Inlägg

Nu brukar jag iofs aldrig ha mina dimljus igång nattetid ihop med halvljus eftersom jag inte ser poängen med det...

Men alltid i så´na här trådar skriver folk att dimljus bländar nå´t fruktansvärt och att dom blinkar med sina helljus(!) på dessa bilister. Varför blinkar ni inte med dimljusen istället? Sannolikt lättare att förstå och av reaktionerna att döma så lär nog den mötande märka dom? Eller handlar det helt enkelt om att få vara ännu jävligare tillbaka? Ja, jag vet att inte alla har dimljus på sina bilar, men ni förstår nog poängen...

Min personliga åsikt är för övrigt att bländningen från hemmakonverterat xenon är ett långt mycket större problem än dimljus, men inte försöker jag läxa upp eller tillrättavisa dom för det. Så´nt får utbildade och betalda poliser göra.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (26 december 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
perryboy
26 december 2011 · 45 Inlägg

Brådhis skrev:
Nu brukar jag iofs aldrig ha mina dimljus igång nattetid ihop med halvljus...

Men alltid i så´na här trådar skriver folk att dimljus bländar nå´t fruktansvärt och att dom blinkar med sina helljus(!) på dessa bilister. Varför blinkar ni inte med dimljusen istället? Sannolikt lättare att förstå och av reaktionerna att döma så lär nog den mötande märka dom? Eller handlar det helt enkelt om att få vara ännu jävligare tillbaka? Ja, jag vet att inte alla har dimljus på sina bilar, men ni förstår nog poängen...

Min personliga åsikt är för övrigt att bländningen från hemmakonverterat xenon är ett långt mycket större problem än dimljus, men inte försöker jag läxa upp eller tillrättavisa dom för det. Så´nt får utbildade och betalda poliser göra.

//Brådhis

Där sa du något vettigt. Det är något som verkligen bländar det

Aerocombi Xenoholic
26 december 2011 · 2 559 Inlägg

IceEyes skrev:

Aerocombi skrev:
Ni som kör med halvljus o dimljus bli då inte förbannade när jag möter er med helljus på, för det är vad som kommer att hända om vi möts cool

Då kan du räkna med att du får svar tillbaka med helljus och extraljus smile

Folk får blinka, gestikulera och ha vilka åsikter de vill angående dimljus, jag slår inte av mina.

Då hoppas jag att du möter mig i "Subban" wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
carlssoon
26 december 2011 · 144 Inlägg

perryboy skrev:
Jag har en fundering!
Brukar mötas av låtsas poliser på vägarna, som blinkar åt mig!
Jag nämligen på dimljus, mörkar kvällar och nätter då jag kör bil, på vägar som saknar vägstängsel och är olycksdrabbade.

Är det inte bara bra att man får lite extra sikt på sidorna? Tycker själv inte att dimljus bländar...



.... Svar?


Rubriken redigerad till en godkänd
mvh jonTe/moderator

Jag är en av dom som bländar tillbaka med alla lampor jag har. Bländar någon mig som kör med olaglig ljuskombination bländar jag tillbaka. Lite för att markera att den som kör så gör fel, samt som en hämnd då det sticker till rätt bra i ögonen vid tex våt vägbana.

Skriver en gång till så att du förstår. Halvljus + dimljus är olaglig ljuskombination.

Muttley
26 december 2011 ·

perryboy skrev:
Haha det är roligt att höra, hur ett par ljus kan uppröra så många!
Roligt att dimljusen bara bländar i Sverige av alla länder i världen smile

Kan bero på att sverige är säkerhetstänkande och går framåt, många av de andra länderna har nog ingen säkerhet.  Titta tex thailand där de troligtvis inte finns någon säkerhet alls.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang