Dimljus + halvljus, folk blinkar. Rätt eller fel?

granadadr
26 december 2011 · 7 288 Inlägg

driftking199 skrev:

AirOne skrev:

driftking199 skrev:
fattar inte varför folk ska titta på ens lysen borde dom inte titta på vägen i stället?
möter ja en bil så stirrar ja ju inte sönder mina ögon i dens lysen:S

Det är en mänsklig reaktion att ögat går till det som är ljusast..
Och ibland bländar/distraherar det tillräckligt, oavsett hur mycket man än tittar på vägen.

ja kollar ju bort om ja blir bländad men de är väll bara ja som gör de.
så länge ingen spårar me 70watt xenon i halvljuset så är de okej.
har själv 35watt xenon o de är inte många som blinkar o gör dom så slår ja på helljuset tillbaka.
tror mycke handlar om avighet faktiskt:)

å när den som tycker det är jobbigt kanske har 3 nbb med 55w xenon då??? hehe,,

offtopic mötte en igår som inte slog av helljus,, han fick mkt xenon i nyllet wink tills han slog av wink då slog jag av så klart smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Volvo_Mannen Volvoskadad
26 december 2011 · 6 017 Inlägg

Ni "låtsaspoliser" inser väl att ni är minst lika idiotiska, trafikfarliga och olagliga om ni slår på helljus när ni har möte?

Senast redigerat av Volvo_Mannen (26 december 2011)

Jonas
granadadr
26 december 2011 · 7 288 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Ni "låtsaspoliser" inser väl att ni är minst lika idiotiska, trafikfarliga och olagliga om ni slår på helljus när ni har möte?

om du menar mig så nja,, INTE om denne kör med heljus å extraljus innan wink men dimljus kan jag hålla med dig wink iof så blinkar jag bara på dem med BLÄNDANDE xenondimljus wink så jag byr mig inte så mkt wink

Senast redigerat av granadadr (26 december 2011)

Muttley
26 december 2011 ·

Volvo_Mannen skrev:
Ni "låtsaspoliser" inser väl att ni är minst lika idiotiska, trafikfarliga och olagliga om ni slår på helljus när ni har möte?

Bländar de så jävligt så kan de gå på ett ut. Blinkar man bara till för att tala om att de är något som är fel så kanske vissa fattar. Men går ljuset rakt upp i ögonen så kan de gott få skada sig lite med.  Snällt nej.
De är precis som alla som bländar av EFTER backrönen, fastän man blinkar till flera gånger innan man möts så är folk för lata för att slå av innan.

granadadr
26 december 2011 · 7 288 Inlägg

tkd_rille skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Ni "låtsaspoliser" inser väl att ni är minst lika idiotiska, trafikfarliga och olagliga om ni slår på helljus när ni har möte?

Bländar de så jävligt så kan de gå på ett ut. Blinkar man bara till för att tala om att de är något som är fel så kanske vissa fattar. Men går ljuset rakt upp i ögonen så kan de gott få skada sig lite med.  Snällt nej.
De är precis som alla som bländar av EFTER backrönen, fastän man blinkar till flera gånger innan man möts så är folk för lata för att slå av innan.

håller med,, ibland kan jag MISSA men man försöker ju att blända av innan man möter en bil,,

Muttley
26 december 2011 ·

granadadr skrev:

tkd_rille skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Ni "låtsaspoliser" inser väl att ni är minst lika idiotiska, trafikfarliga och olagliga om ni slår på helljus när ni har möte?

Bländar de så jävligt så kan de gå på ett ut. Blinkar man bara till för att tala om att de är något som är fel så kanske vissa fattar. Men går ljuset rakt upp i ögonen så kan de gott få skada sig lite med.  Snällt nej.
De är precis som alla som bländar av EFTER backrönen, fastän man blinkar till flera gånger innan man möts så är folk för lata för att slå av innan.

håller med,, ibland kan jag MISSA men man försöker ju att blända av innan man möter en bil,,

De gör jag med ibland när mötande kör halvljus hela tiden är de väldigt lätt och missa dem.  Men allt bländande ute i trafiken blir rätt jobbigt för oss som kör yrkestrafik. Vilket inte vanliga förare tänker på.

granadadr
26 december 2011 · 7 288 Inlägg

föressten så är jag förmodligen den enda som fått kommentaren av en Polis att mina dimljus synns för DÅLIGT wink har dem som drl på den blåa wink och de slås av aut när man tänder halvljus så de är lagliga

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
26 december 2011 · 1 163 Inlägg

Aerocombi skrev:
Ni som kör med halvljus o dimljus bli då inte förbannade när jag möter er med helljus på, för det är vad som kommer att hända om vi möts cool

Hoppas du har bättre helljus än mig då, jag ger tillbaka big_smile

~Andy~
tisting
26 december 2011 · 60 Inlägg

Jag har skrivit om detta i blogg delen här: http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=108469
Det blir ganska många mil för mig i min bil.
I helgen blev det inte så mycket bil åkning men jag kom upp i 140 mil. Det är förvånande hur många som inte kan hålla sig till 2 strålkastare framåt vid körning, framför allt när det är blött och kladdigt. Håller även med om att xenon lampor monterade av hemmafixare bländar för mycket. Jag kommer ihåg att REGLERNA för dimljus användning både fram och bak är att de inte får vara tända när man ser andra bilar i sin närhet, bara för att man ska synas innan en annan bil skulle se en när det råder SVÅR dimma. Detta betyder att dimljus både fram och bak ska bländas av när det finns övriga trafikanter i närheten.
Klarar man inte av detta kanske man bör hålla dessa lampor släckta.

Aerocombi Xenoholic
26 december 2011 · 2 559 Inlägg

Andyy90 skrev:

Aerocombi skrev:
Ni som kör med halvljus o dimljus bli då inte förbannade när jag möter er med helljus på, för det är vad som kommer att hända om vi möts cool

Hoppas du har bättre helljus än mig då, jag ger tillbaka big_smile

Vet inte vad du har men mina 525w xenon framåt lyser ju i alla fall bättre än de flesta som jag möter tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Power-krille
26 december 2011 · 672 Inlägg

johnny blade skrev:
Jag blir mycket mer bländad av dimljus och xenonljus idag än när jag tog körkort för snart 20 år sedan.Ögonen blir helt enkelt känsligare för ljus.
Det händer,om än sällan,att dimljus inte bländar så värst mycket.Det kan bero på att dom enstaka är rätt inställda.
Xenonlysen bländar nästan alltid,dom är både för skarpa och har för mycket "avstickande" ljus,det kanske beror på trasigt,skitigt eller allmänt dåligt glas framför.Vad vet jag.

japp kan bara instämma, det är tydligen bara de med dimljus och halvljus som ska se.....

"Väx inte upp! det är en fälla"
Grabber Dagdrömmare
26 december 2011 · 2 836 Inlägg

tisting skrev:
Klarar man inte av detta kanske man bör hålla dessa lampor släckta.

Det klart att man inte kan! Dom måste ju bevisa hur trafik (o)säkra dom är!

Jag må vara svin eller kala det vad ni vill men jag har både dimljus & helljus på min "gris", vet när o hur dessa skall användas o "öga för öga" lagen brukar tillämpas.... lol

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
26 december 2011 · 1 163 Inlägg

Aerocombi skrev:

Andyy90 skrev:

Aerocombi skrev:
Ni som kör med halvljus o dimljus bli då inte förbannade när jag möter er med helljus på, för det är vad som kommer att hända om vi möts cool

Hoppas du har bättre helljus än mig då, jag ger tillbaka big_smile

Vet inte vad du har men mina 525w xenon framåt lyser ju i alla fall bättre än de flesta som jag möter tongue

hmm..

får ut till garaget en runda och bygga lite big_smile

~Andy~
Aerocombi Xenoholic
26 december 2011 · 2 559 Inlägg

Andyy90 skrev:

Aerocombi skrev:

Andyy90 skrev:

Hoppas du har bättre helljus än mig då, jag ger tillbaka big_smile

Vet inte vad du har men mina 525w xenon framåt lyser ju i alla fall bättre än de flesta som jag möter tongue

hmm..

får ut till garaget en runda och bygga lite big_smile

Gör det så kan du komma över på Sveriges framsida så vi kan mötas wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Aerocombi Xenoholic
26 december 2011 · 2 559 Inlägg

Ska fan koppla in en strömbrytare så att man kan slå på backljusen med så man slipper ha de där j a dimljusen i backspeglarna med tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
26 december 2011 · 1 163 Inlägg

Aerocombi skrev:
Ska fan koppla in en strömbrytare så att man kan slå på backljusen med så man slipper ha de där j a dimljusen i backspeglarna med tongue

Haha en polare satte arbetsbelysning bakåt på sin A-traktor för ett par år sedan.. han blev trött på att folk aldrig stängde av helljuset när dem körde om smile

~Andy~
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
26 december 2011 · 1 163 Inlägg

Aerocombi skrev:

Andyy90 skrev:

Aerocombi skrev:

Vet inte vad du har men mina 525w xenon framåt lyser ju i alla fall bättre än de flesta som jag möter tongue

hmm..

får ut till garaget en runda och bygga lite big_smile

Gör det så kan du komma över på Sveriges framsida så vi kan mötas wink

Haha smile

~Andy~
gamlingen
26 december 2011 · 5 198 Inlägg

perryboy skrev:
Haha det är roligt att höra, hur ett par ljus kan uppröra så många!
Roligt att dimljusen bara bländar i Sverige av alla länder i världen smile

Var har nån påstått det ? bara för att ingen lag finns så innebär det inte att dom inte att dom bländar..

Vurtne DEVIL
26 december 2011 · 1 171 Inlägg

Tycker det är rätt töntigt rent ut sagt, folk borde sköta sig själva och skita i vad andra har och inte har. PUNKT SLUT!

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2011 · 26 143 Inlägg

Legosoldaten skrev:
Tycker det är rätt töntigt rent ut sagt, folk borde sköta sig själva och skita i vad andra har och inte har. PUNKT SLUT!

Vad exakt är det som är töntigt enligt dig?
Att där finns en lag mot halvljus och dimljus samtidigt?
Eller att folk envisas med att köra med dylikt i alla fall?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang