Dimljus + halvljus, folk blinkar. Rätt eller fel?

Vurtne DEVIL
26 december 2011 · 1 171 Inlägg

AirOne skrev:

Legosoldaten skrev:
Tycker det är rätt töntigt rent ut sagt, folk borde sköta sig själva och skita i vad andra har och inte har. PUNKT SLUT!

Vad exakt är det som är töntigt enligt dig?
Att där finns en lag mot halvljus och dimljus samtidigt?
Eller att folk envisas med att köra med dylikt i alla fall?

Om du kör med halvljus + dimljus och folk blinkar på dig, herregud...

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Power-krille
26 december 2011 · 672 Inlägg

Legosoldaten skrev:
Tycker det är rätt töntigt rent ut sagt, folk borde sköta sig själva och skita i vad andra har och inte har. PUNKT SLUT!

listigt.....så om man blir bländad av nåt som annan har monterat på som du inte har en möjlighet att påverka
hur ska jag kunna sköta det själv?

"Väx inte upp! det är en fälla"
Vurtne DEVIL
26 december 2011 · 1 171 Inlägg

Power-krille skrev:

Legosoldaten skrev:
Tycker det är rätt töntigt rent ut sagt, folk borde sköta sig själva och skita i vad andra har och inte har. PUNKT SLUT!

listigt.....så om man blir bländad av nåt som annan har monterat på som du inte har en möjlighet att påverka
hur ska jag kunna sköta det själv?

Tror inte folk avmonterar eller stänger av för att folk blinkar på dig, det är ju lag på att man inte får ha halvljus+dimljus, och det är mycket annat det är lag på också, men folk skiter fullständigt i lagen nuförtiden.

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2011 · 26 167 Inlägg

Legosoldaten skrev:

Power-krille skrev:

Legosoldaten skrev:
Tycker det är rätt töntigt rent ut sagt, folk borde sköta sig själva och skita i vad andra har och inte har. PUNKT SLUT!

listigt.....så om man blir bländad av nåt som annan har monterat på som du inte har en möjlighet att påverka
hur ska jag kunna sköta det själv?

Tror inte folk avmonterar eller stänger av för att folk blinkar på dig, det är ju lag på att man inte får ha halvljus+dimljus, och det är mycket annat det är lag på också, men folk skiter fullständigt i lagen nuförtiden.

Då är det väl lika bra att alla skiter i lagarna i landet och helt enkelt gör som dom vill. Låt oss släppa ut alla oskattade och obesiktigade bilar på vägarna också när vi ändå håller på. Ta bort alla rödljus för dem är ju bara i vägen. Ta bort hastighetsgränserna för det sinkar ju bara folk..
Låt folk göra precis som dem vill, lagar och bestämmelser är ju ändå onödigt att ha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Power-krille
26 december 2011 · 672 Inlägg

precis, det är ju förbjudet att köra 90 på 70 sträckor också

"Väx inte upp! det är en fälla"
Vurtne DEVIL
26 december 2011 · 1 171 Inlägg

AirOne skrev:

Legosoldaten skrev:

Power-krille skrev:

listigt.....så om man blir bländad av nåt som annan har monterat på som du inte har en möjlighet att påverka
hur ska jag kunna sköta det själv?

Tror inte folk avmonterar eller stänger av för att folk blinkar på dig, det är ju lag på att man inte får ha halvljus+dimljus, och det är mycket annat det är lag på också, men folk skiter fullständigt i lagen nuförtiden.

Då är det väl lika bra att alla skiter i lagarna i landet och helt enkelt gör som dom vill. Låt oss släppa ut alla oskattade och obesiktigade bilar på vägarna också när vi ändå håller på. Ta bort alla rödljus för dem är ju bara i vägen. Ta bort hastighetsgränserna för det sinkar ju bara folk..
Låt folk göra precis som dem vill, lagar och bestämmelser är ju ändå onödigt att ha..

Ja när man ändå ska överdriva så varför inte.

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2011 · 26 167 Inlägg

Legosoldaten skrev:

AirOne skrev:

Legosoldaten skrev:

Tror inte folk avmonterar eller stänger av för att folk blinkar på dig, det är ju lag på att man inte får ha halvljus+dimljus, och det är mycket annat det är lag på också, men folk skiter fullständigt i lagen nuförtiden.

Då är det väl lika bra att alla skiter i lagarna i landet och helt enkelt gör som dom vill. Låt oss släppa ut alla oskattade och obesiktigade bilar på vägarna också när vi ändå håller på. Ta bort alla rödljus för dem är ju bara i vägen. Ta bort hastighetsgränserna för det sinkar ju bara folk..
Låt folk göra precis som dem vill, lagar och bestämmelser är ju ändå onödigt att ha..

Ja när man ändå ska överdriva så varför inte.

För att finna poängen i vad jag menar så är man nog tvungen att göra det ibland, ja.
Vart dra gränsen för vad som är "löjligt" och vad som är vettigt att följa?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Vurtne DEVIL
26 december 2011 · 1 171 Inlägg

AirOne skrev:

Legosoldaten skrev:

AirOne skrev:

Då är det väl lika bra att alla skiter i lagarna i landet och helt enkelt gör som dom vill. Låt oss släppa ut alla oskattade och obesiktigade bilar på vägarna också när vi ändå håller på. Ta bort alla rödljus för dem är ju bara i vägen. Ta bort hastighetsgränserna för det sinkar ju bara folk..
Låt folk göra precis som dem vill, lagar och bestämmelser är ju ändå onödigt att ha..

Ja när man ändå ska överdriva så varför inte.

För att finna poängen i vad jag menar så är man nog tvungen att göra det ibland, ja.
Vart dra gränsen för vad som är "löjligt" och vad som är vettigt att följa?

Som sagt, folk gör som dem vill.. Vill man ha halvljus+dimljus på samtidigt så får dem väl ha det, jag kan ju inte göra så mycket åt saken.

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2011 · 26 167 Inlägg

Legosoldaten skrev:

AirOne skrev:

Legosoldaten skrev:

Ja när man ändå ska överdriva så varför inte.

För att finna poängen i vad jag menar så är man nog tvungen att göra det ibland, ja.
Vart dra gränsen för vad som är "löjligt" och vad som är vettigt att följa?

Som sagt, folk gör som dem vill.. Vill man ha halvljus+dimljus på samtidigt så får dem väl ha det, jag kan ju inte göra så mycket åt saken.

Det är väl ingen som har bett dig att vara en räddande ängel för mänskligheten direkt, men själv lär jag nog aldrig riktigt förstå "hajpen" med att köra med dimljusen på. I dimma, helt okej men i övrigt fattar jag helt enkelt inte varför.
"För att det är snyggt", säger vissa..men..det biter inte på mig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
tisting
26 december 2011 · 60 Inlägg

Det skrivs om vad som är lagligt eller inte i frågan.
*Det är inte lagligt att konvertera halvljus med xenon. (Görs ändå av många)
*Det är inte lagligt att kombinera halvljus + dimljus fram. (Görs ändå av väldigt många)

I USA behöver man inte blända av från hel ljus i vissa delstater, ska vi börja med det här också?
Reglerna kan ju ha med klimat och så vidare att göra då en våt vägbana i mörker kan göra en helt annan effekt på ljus.
Jag skriver bara om vad jag har för åsikt i frågan, som jag även visar med att blinka med mina dimljus och eventuellt helljus när jag möter en som åker med dessa på. Jag vill inte kriga med att ha starkast bländande lampor, (barnen kan ju göra sånt med ficklampor)

Det känns tråkigt att vi som bil intresserade inte kan enas om säkerhet i trafiken, att vi ska behöva rätta varandra om vad som är lagligt eller inte. Vi om några borde ju vara mest måna om klimatet på vägarna.

Jag stör mig mest på de som inte kan hålla hastigheten uppe bara för att de får möte även om det sitter wire mellan körbanorna. Då är ju ni med så många lampor som möjligt lite skyldiga då det förmodligen bländar så pass att vissa blir osäkra.

Så länge det inte förbjuds att ha fler lampor på sin bil fram så kommer denna debatten alltid leva vidare. men jag känner inget medhåll till er som vill bryta mot trafikregler på detta vis.

Lina-
26 december 2011 · 1 213 Inlägg

Konstigt att dom laglösa kallar andra för flera saker i tråden. Har ni fått era körkort i ett cornflakespaket eller har ni glömt bort vad ni fick lära er på teorin?
Vissa kanske menar så fort fått sitt kort, då behöver man inte visa hänsyn & ta ansvar?

Enligt svensk lag då får bara dimljus användas i samband när det e dimma eller kraftig nederbörd, får inte användas när halvljuset e på.
När ni respeklösa visar respekt då får ni respekt av oss andra, men skulle ni jävlas då har vi rätt att blända er tills ni släcker de olagliga ljuset.

Möter jag nån som bländar mig med dimljuset då blinkar till med dimljuset om den funktionen finns på fordonet, skulle fordonet sakna dimljus då blinkar med helljuset. Men om detta inte får den respektlösa att fatta ska stänga av dimljuset då slår på heljuset & släcker inte förs den mötande släckt sina ljus.

Btw tog mitt BE kort för drygt 1½ år sen då tjatades det om hänsyn & ansvar på teorin, samma fenomen idag då jag håller på att ta CE kort.
När CE kortet e fixat då tänkt köra lastbil, dom lastbilarna har 1400 watt när slår på helljuset. Ska bli intressant se om nån då vågar dumma sig & klarar att hålla sig kvar på vägen, om blir tvungen blända nån respektlös med 1400 watt!

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Muttley
26 december 2011 ·

Lina- skrev:
Konstigt att dom laglösa kallar andra för flera saker i tråden. Har ni fått era körkort i ett cornflakespaket eller har ni glömt bort vad ni fick lära er på teorin?
Vissa kanske menar så fort fått sitt kort, då behöver man inte visa hänsyn & ta ansvar?

Enligt svensk lag då får bara dimljus användas i samband när det e dimma eller kraftig nederbörd, får inte användas när halvljuset e på.
När ni respeklösa visar respekt då får ni respekt av oss andra, men skulle ni jävlas då har vi rätt att blända er tills ni släcker de olagliga ljuset.

Möter jag nån som bländar mig med dimljuset då blinkar till med dimljuset om den funktionen finns på fordonet, skulle fordonet sakna dimljus då blinkar med helljuset. Men om detta inte får den respektlösa att fatta ska stänga av dimljuset då slår på heljuset & släcker inte förs den mötande släckt sina ljus.

Btw tog mitt BE kort för drygt 1½ år sen då tjatades det om hänsyn & ansvar på teorin, samma fenomen idag då jag håller på att ta CE kort.
När CE kortet e fixat då tänkt köra lastbil, dom lastbilarna har 1400 watt när slår på helljuset. Ska bli intressant se om nån då vågar dumma sig & klarar att hålla sig kvar på vägen, om blir tvungen blända nån respektlös med 1400 watt!

För att rätta lite.
Får använda dagtid med positionsljus.
NEJ du har ingen rätt alls i lagen att blända mötande för den sakens skull heller.

M1Get
26 december 2011 · 360 Inlägg

Danne_nkpg skrev:
När jag jobbar (kör lastbil och sitter högt upp) och möter folk med Dimljus/halvljus och speciellt om det är blöt vägbana på nattetid, får dom smaka helljus av mig! Det om något bländar ju för fan äcklig mycket då.

Håller fullständigt med!

Knugcab
26 december 2011 · 5 111 Inlägg

Min personliga åsikt är att jag irriteras av dimljusen. Är dock inte den som blinkar.
Men helt ärligt så irriterar de mig. De kanske inte irriterar dig, och i sådana fall tror jag dig också. Det finns inget som säger att dina och mina ögon fungerar likadant. Jag har bland annat brytningsfel och jag har för mig att det sagts att sådant kan ställa till det. (Brukar även köra med instrumentbelysningen maximalt nedskruvad då jag har märkt att det gör mörkerkörningen mycket behagligare, t.ex. Saabs "Night panel" är nog inget som kom bara för att flasha...)

Det konstiga är bara att det finns vissa bilar man väldigt sällan möter med dim+halv igång samtidigt. Tänker bland annat på Volvo 940 och ett flertal Mercedesmodeller. Kanske dessa bilar har tillräckligt bra halvljus för att inte behöva komplettering? Eller beror det möjligen på att dessa bilar har gemensamt att dimljuset sitter i huvudstrålkastaren och att man därmed inte får dessa cooooola ljuspunkter i spoilern?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Lina-
26 december 2011 · 1 213 Inlägg

Dom bilarna du nämnde har inte dåliga halvljus. Som du skrev då vanligt på bilar med dimljus i spoilern på samtidigt som halvljus, tror dom som kör med dimljus & halvljus samtidigt tycker de e tufft.

tkd_rille skrev:
Får använda dagtid med positionsljus.

Jo de vet jag. På många bilar då går det inte ens stänga av positionsljusen.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Aerocombi Xenoholic
26 december 2011 · 2 559 Inlägg

Legosoldaten skrev:
Tycker det är rätt töntigt rent ut sagt, folk borde sköta sig själva och skita i vad andra har och inte har. PUNKT SLUT!

Då är det väl helt ok om jag inte bländar av över huvud taget då.
Sköter ju bara mitt, o jag ser ju bättre med mitt helljus på.
Så då kan man göra så att alla får köra med den belysningen man själv tycker att man behöver/vill lol

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
JsoooN
26 december 2011 · 388 Inlägg

Stör mig ganska rejält på kombinationen halv+dimljus, oftast orkar jag inte bry mig utan sitter och muttrar för mig själv men ibland så tröttnar man bara totalt och slänger på helljuset och backljuset (xenon).. helljuset för att blända under mötet och sedan backljuset för att då förhoppningsvis kunna blända lite i backspegeln på den man mötte.


Nu kommer väl moralkärringar få panik men jag resonerar som så att om du bländar så bländar jag.

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
dfine BMW entusiast
26 december 2011 · 579 Inlägg

driftking199 skrev:
ja kollar ju bort om ja blir bländad men de är väll bara ja som gör de.
så länge ingen spårar me 70watt xenon i halvljuset så är de okej.
har själv 35watt xenon o de är inte många som blinkar o gör dom så slår ja på helljuset tillbaka.
tror mycke handlar om avighet faktisktsmile

Tror du på fullaste allvar att folk blinkar till dig för att dom är avundsjuka på att du har starka lysen på natten?

steifan DR!FTT3KN!K3R
27 december 2011 · 10 427 Inlägg

Åker man med dimljus på när man inte får så är man antingen helt talanglös eller lite efterbliven wink wink

Enda gången jag har tyckt att dimljus har varit bra är antingen i väldigt tät dimma eller
tillsammans med helljuset (på Volvon, dvs kopplat så att det slår av när helljuset bländas av)
när man kör runt på kurviga smala skogsvägar för lite extra sikt åt sidorna när man
ändå inte ser så långt framåt. Skillnad på långa rakor där för mycket ljus nära bilen
inte är särskilt praktiskt.

perryboy
27 december 2011 · 45 Inlägg

steifan skrev:
Åker man med dimljus på när man inte får så är man antingen helt talanglös eller lite efterbliven wink wink

Enda gången jag har tyckt att dimljus har varit bra är antingen i väldigt tät dimma eller
tillsammans med helljuset (på Volvon, dvs kopplat så att det slår av när helljuset bländas av)
när man kör runt på kurviga smala skogsvägar för lite extra sikt åt sidorna när man
ändå inte ser så långt framåt. Skillnad på långa rakor där för mycket ljus nära bilen
inte är särskilt praktiskt.

Så då använder du dem smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang