Turbo laddar mindre?

kontra
27 december 2011 · 76 Inlägg

Tjenare

Har en 9-3 Aero -02a som är trimmad med Steg 2 från BSR..

Bilen gick bra som fan och turbon laddade halvvägs in i den röda markeringen på orginal laddtrycksmätaren..

Men eftersom att jag köpte mig en vinterbil har jag inte kört mkt med saaben det senaste och nu när jag var ute med den så laddade den inte lika mycket som förut.. :S Nu går mätaren precis till början av den röda markeringen..

Vad kan det bero på? Dags att byta luftfilter? (Sitter ett gammalt i) Eller är det något mer avancerat?

Tackar på förhand!

MVH Philip

Westher
27 december 2011 · 139 Inlägg

Hur länge har den stått? Jag märker ju grym skillnad när man ställer fram s70in på våren. Byta olja, ny bensin och stift går det bättre sen. Men jag antar att du inte har haft din stående en längre tid?

Volvo XC60 D4 AWD "PlastTraktorn" (2013)
kontra
27 december 2011 · 76 Inlägg

Westher skrev:
Hur länge har den stått? Jag märker ju grym skillnad när man ställer fram s70in på våren. Byta olja, ny bensin och stift går det bättre sen. Men jag antar att du inte har haft din stående en längre tid?

Nej bilen har inte stått en längre tid, någon vecka max.. Är relativt ny olja i samt stift.. Tycker att filtret "dumpar" konstigare nu när man gasar och sen släpper gasen.. :S

t5-r micke
27 december 2011 · 301 Inlägg

kontra skrev:

Westher skrev:
Hur länge har den stått? Jag märker ju grym skillnad när man ställer fram s70in på våren. Byta olja, ny bensin och stift går det bättre sen. Men jag antar att du inte har haft din stående en längre tid?

Nej bilen har inte stått en längre tid, någon vecka max.. Är relativt ny olja i samt stift.. Tycker att filtret "dumpar" konstigare nu när man gasar och sen släpper gasen.. :S

trasig dumpventil....

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
kontra
27 december 2011 · 76 Inlägg

t5-r micke skrev:

kontra skrev:

Westher skrev:
Hur länge har den stått? Jag märker ju grym skillnad när man ställer fram s70in på våren. Byta olja, ny bensin och stift går det bättre sen. Men jag antar att du inte har haft din stående en längre tid?

Nej bilen har inte stått en längre tid, någon vecka max.. Är relativt ny olja i samt stift.. Tycker att filtret "dumpar" konstigare nu när man gasar och sen släpper gasen.. :S

trasig dumpventil....

Kan det vara det micke? Kan en trasig dumpventil göra så att bilen inte laddar fullt?

t5-r micke
27 december 2011 · 301 Inlägg

kontra skrev:

t5-r micke skrev:

kontra skrev:

Nej bilen har inte stått en längre tid, någon vecka max.. Är relativt ny olja i samt stift.. Tycker att filtret "dumpar" konstigare nu när man gasar och sen släpper gasen.. :S

trasig dumpventil....

Kan det vara det micke? Kan en trasig dumpventil göra så att bilen inte laddar fullt?

trasigt membran så får du läckage på trycksystemet.
har du dessutom original boch i plast kostar den inte mångra hundringar att byta ut.
har den sedan suttit sedan bilen var ny å gått trimmad så kan det va dax att byta ändå

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
kontra
27 december 2011 · 76 Inlägg

t5-r micke skrev:

kontra skrev:

t5-r micke skrev:

trasig dumpventil....

Kan det vara det micke? Kan en trasig dumpventil göra så att bilen inte laddar fullt?

trasigt membran så får du läckage på trycksystemet.
har du dessutom original boch i plast kostar den inte mångra hundringar att byta ut.
har den sedan suttit sedan bilen var ny å gått trimmad så kan det va dax att byta ändå

Det var som fan! Japp det sitter orginal avlastningsventil i den, och vad jag vet så är den inte bytt.. Ska klicka hem en från speedparts med en gång smile Låter ju som att det kan vara detta, med tanke på att luftfiltret "dumpar" på ett annat sätt än förut?

t5-r micke
27 december 2011 · 301 Inlägg

kontra skrev:

t5-r micke skrev:

kontra skrev:

Kan det vara det micke? Kan en trasig dumpventil göra så att bilen inte laddar fullt?

trasigt membran så får du läckage på trycksystemet.
har du dessutom original boch i plast kostar den inte mångra hundringar att byta ut.
har den sedan suttit sedan bilen var ny å gått trimmad så kan det va dax att byta ändå

Det var som fan! Japp det sitter orginal avlastningsventil i den, och vad jag vet så är den inte bytt.. Ska klicka hem en från speedparts med en gång smile Låter ju som att det kan vara detta, med tanke på att luftfiltret "dumpar" på ett annat sätt än förut?

mycket troligt i min värld iaf.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
kontra
27 december 2011 · 76 Inlägg

t5-r micke skrev:

kontra skrev:

t5-r micke skrev:

trasigt membran så får du läckage på trycksystemet.
har du dessutom original boch i plast kostar den inte mångra hundringar att byta ut.
har den sedan suttit sedan bilen var ny å gått trimmad så kan det va dax att byta ändå

Det var som fan! Japp det sitter orginal avlastningsventil i den, och vad jag vet så är den inte bytt.. Ska klicka hem en från speedparts med en gång smile Låter ju som att det kan vara detta, med tanke på att luftfiltret "dumpar" på ett annat sätt än förut?

mycket troligt i min värld iaf.

Tänkte beställa en ny nu, du råkar inte veta vilken av dessa 2 ja ska ha? smile

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- … 01157.html

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … e1895.html

t5-r micke
27 december 2011 · 301 Inlägg

kontra skrev:

t5-r micke skrev:

kontra skrev:
Det var som fan! Japp det sitter orginal avlastningsventil i den, och vad jag vet så är den inte bytt.. Ska klicka hem en från speedparts med en gång smile Låter ju som att det kan vara detta, med tanke på att luftfiltret "dumpar" på ett annat sätt än förut?

mycket troligt i min värld iaf.

Tänkte beställa en ny nu, du råkar inte veta vilken av dessa 2 ja ska ha? smile

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- … 01157.html

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … e1895.html

ingen aning..
jobbar ej med saab...
men närmsta saab åf kan väl ta fram art nr åt dig?

kanske rent av står ett art nr ingjutet på den i din bil?

Senast redigerat av t5-r micke (27 december 2011)

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
kontra
27 december 2011 · 76 Inlägg

Tackar för er hjälp, ska köpa en ny och kolla om det är det som är fel. Men låter ju ytterst troligt. Farsan skulle ringa en kompis med som jobbar / jobbade på saab med dessa motorer.

Jstorm Mekaniker
27 december 2011 · 99 Inlägg

Jag rekommenderar att du köper en kolv-dump i stället så går den aldrig sönder igen!
Den här passar "bolt on"
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/dum … rande.html
Mvh/ Jocke

Xuri One Man Clan
27 december 2011 · 4 287 Inlägg

Jstorm skrev:
Jag rekommenderar att du köper en kolv-dump i stället så går den aldrig sönder igen!
Den här passar "bolt on"
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/dum … rande.html
Mvh/ Jocke

tar han den förstärka bosch dumpen som sitter på aerona så kör han inte sönder den heller.

och jag köper hellre bosch orginal än motsvarand noname ventil för några hundringar mer.

noname ventilerna brukar vara ren skit. otäta från början osv.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Jstorm Mekaniker
27 december 2011 · 99 Inlägg

Xuri skrev:

Jstorm skrev:
Jag rekommenderar att du köper en kolv-dump i stället så går den aldrig sönder igen!
Den här passar "bolt on"
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/dum … rande.html
Mvh/ Jocke

tar han den förstärka bosch dumpen som sitter på aerona så kör han inte sönder den heller.

och jag köper hellre bosch orginal än motsvarand noname ventil för några hundringar mer.

noname ventilerna brukar vara ren skit. otäta från början osv.

Jag har kört med en sån dump i 3 av mina före detta bilar.
Den är grymt fint konstruerad o fungerar kanon, just därför har jag använt den i flera bilar och av den anledningen rekommenderar jag den!
Har du själv haft en sån dump så du kan uttala dig av erfarenhet eller är din kommentar bara tagen ur luften eller bara baserad på rykten?
Mvh/ Jocke

Senast redigerat av Jstorm (27 december 2011)

kontra
27 december 2011 · 76 Inlägg

Tror du jocke att det kan vara så att det är dumpen som är trasig? Eller vad tror du? Någon slang som släppt eller spruckigt?

Jstorm Mekaniker
27 december 2011 · 99 Inlägg

kontra skrev:
Tror du jocke att det kan vara så att det är dumpen som är trasig? Eller vad tror du? Någon slang som släppt eller spruckigt?

Ja då det kan mycket väl vara dumpen, kanske någon slang som har spruckit eller hoppat av som du säger.
Löser du det inte, så är du välkommen det vet du!  wink
Mvh/ Jocke

kontra
27 december 2011 · 76 Inlägg

Jag ska kolla över slangar imorn, sen på eftermiddagen ska jag till trollhättan en sväng och tänkte då dra in på ANA och köpa en ny dump, är det inte det, så hör jag av mig smile Snällt av dig! smile

MVH

Xuri One Man Clan
27 december 2011 · 4 287 Inlägg

Jstorm skrev:

Xuri skrev:

Jstorm skrev:
Jag rekommenderar att du köper en kolv-dump i stället så går den aldrig sönder igen!
Den här passar "bolt on"
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/dum … rande.html
Mvh/ Jocke

tar han den förstärka bosch dumpen som sitter på aerona så kör han inte sönder den heller.

och jag köper hellre bosch orginal än motsvarand noname ventil för några hundringar mer.

noname ventilerna brukar vara ren skit. otäta från början osv.

Jag har kört med en sån dump i 3 av mina före detta bilar.
Den är grymt fint konstruerad o fungerar kanon, just därför har jag använt den i flera bilar och av den anledningen rekommenderar jag den!
Har du själv haft en sån dump så du kan uttala dig av erfarenhet eller är din kommentar bara tagen ur luften eller bara baserad på rykten?
Mvh/ Jocke

Jag tar de ur luften, men har gått över diverse kinestillverkade dumpventiler å de är överlag skit, OK om man moddar dom lite.  min förra kinaventil testade jag 3 dagar sen har jag haft den som hylsa för att knacka fast dreven på axlarna i min växelåda...

orginal bosch funkar precis lika bra å är gjord för att hålla xxxxxx mil.
själv har jag använt bosch orginal dumpventil  typ 2-3000 mil å de funkar super även med laddtryck bortåt 2 bar.....

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Glesmark
27 december 2011 · 1 938 Inlägg

Tycker att du lyssnar om din turbo susar ovanligt mycke, läcker det ut tryck så får den jobba som fasen för att försöka hålla uppe trycket. Håller den inte trycket trots det så skulle det nog höras markant.

kontra
27 december 2011 · 76 Inlägg

Okej , ja och farsan ska felsöka imorn. Ska kolla detta också smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang