4522
Sök

Värmetålig lamineringsepoxy

Kärnkraftstomte
776 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Finns det någon här som är bättre än jag på det där med att plasta och har bra koll på olika lamineringsepoxy?

Hur hög temperatur tål ett laminat gjort av vanlig lamineringsepoxy
Klarar vanligt standard lamineringsepoxy en viss högstatemperatur men klarar av enstaka toppar (någon eller några minuter med lite högre temperatur?

Är det onödig lyx att beställa värmetålig epoxy för att tillverka en motorkåpa i kolfiber eller borde vanlig epoxy funka?

Även om man laminerar med värmebeständig epoxy finns det sedan någon 2-k klarlack som också tål temperaturen?

Jag vill inte att den blanka ytan på kolfiberkåpan blir matt och ful av värmen.

Går det att köpa värmebeständig epoxy i Sverige?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

612 Inlägg
27 december 2011
När det gäller rumstemperaturhärdande epoxy är maxgränsen på dom jag hittat i området 100-120 grader som högst, men sedan är frågan om tillverkaren och du har samma definition av hur hög temperatur den "tål".

Finns även högtemperaturhärdande epoxy som tål högre temperaturer, men utbudet för privatpersoner verkar vara ganska begränsat. Har för mig att nått kring 400 grader är maxgränsen för epoxy, men då snackar vi om dyra grejer som jag inte har en aning om var man kan köpa...

"Motorkåpa" säger inte så mycket om vilka temperaturer den utsätts för. Nån centimeter från ett glödande grenrör blir det betydligt varmare än kring ett svalt insug eller en måttligt varm ventilkåpa.

Kärnkraftstomte
776 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Kåpan kommer att sitta över insuget typ så någon direkt strålningsvärme är det ju egentligen inte frågan om här iomed att turbo inte finns och grenrören sitter på undersidan. Dock så borde luften i utrymmet bli något högre än i normala fall eftersom att ventilationen iomed motorns placering längst bak i bilen är lite sämre och dessutom sitter ju hela avgassystemet rakt under motorn istället för bakom.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Sök