Ett problem man får på E36or när man ställer upp cambern är att hubbarna hamnar längre ut från diffen vilket då drar med sig drivaxlarna ur diffen och man tappar drivning och olja börjar läcka ut. Har länge klurat på hur jag ska fixa problemet och tanken var först att göra en spacer att ha mellan drivaxeln och diffen. Men har även tänk länge på att byta till en 188 diff för att få lite lägre utväxling då 320is ligger jävligt högt i varv när man cruisar motorväg.
Ska man byta från 168 diff (vilket sitter på 320) till 188 så måste man byta bakre delen av kardan, diffen i sig, drivaxlar och hubbar. Allt detta för att 188 diffen är både bredare, längre och har större diameter mellan bulthålen än 168.
Jag fick idén att använda drivaxlarna som är till 168 diffen (längre än 188 drivaxlarna), och sedan ha 188 diffen som är bredare än 168 diffen. Det skulle då göra att jag slipper ha en spacer mellan drivaxel och diff då 188 diffens bredd kompenserar för det.
Så jag fick köpa en 188 diff och bakre delen av kardan till en väldigt bra peng. Splinesen på kardan va tyvärr vridna och gick inte att använda, så slutade med att jag använde min egna kardan. Utväxlingen på den här diffen är 2,93 jämfört med min tidigare på 3,45, så borde bli lite bättre i alla fall!

![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17778791_10211313241859008_1656917334_o_zpsmtbmhkol.jpg]()
Såhär blev glipan med 168 drivaxlarna och 188 diff utan omgjorda medbringare. Betydligt bättre än det var tidigare!
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17776992_10211313239898959_645382605_o_zpss4uoioyj.jpg]()
Satte upp 168 medbringarna i svarven
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17778864_10211313238578926_945243299_o_zpsnmls4dmb.jpg]()
Svarvade en bra yta att styra på
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17693203_10211313238418922_548894373_o_zpsqbqxhg60.jpg]()
Delade sedan så jag fick dessa bitarna
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17776994_10211313223258543_1981711341_o_zpspxeig0b5.jpg]()
Satte upp 188 medbringarna
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17778692_10211313224418572_1970182895_o_zpsqb7cedk2.jpg]()
Svarvade ner flänsen och svarvade upp det inre hålet för att matcha styrningen på 168 medbringaren
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17778940_10211313228218667_713632612_o_zpsf9hjccwk.jpg]()
Blästrade av de båda delarna
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17761700_10211313227098639_1576139325_o_zps7ad9frxu.jpg]()
Och det här är då principen för att få allting att funka. Delen som går in i diffen är från 188 diffen och flänsen är från 168 för att passa till drivaxlarna
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17777015_10211313230818732_2021263426_o_zpsllahst7f.jpg]()
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17759249_10211313229098689_352048499_o_zpsisjvvdkx.jpg]()
Sedan va det bara att kräma på TIG:en och smälta ihop skiten!
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17778931_10211313223298544_1419924053_o_zpsae2ux1uz.jpg]()
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17797473_10211313222778531_2035251749_o_zpsjjuyv37z.jpg]()
Slängde på lite färg
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17522076_10211313227178641_896426620_o_zpsnr1ddp71.jpg]()
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17761703_10211313229898709_1180233691_o_zpsily49efw.jpg]()
Allting färdigmonterat. Blev svinabra!
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17776568_10211313228738680_153712368_o_zpsc9quemup.jpg]()
Eftersom 188 diffen är längre än 168 så innebär det att kardanen ska vara kortare till 188 diffen. Det går att ta bakre delen av kardan som ska vara till 188 diffen, men student och fattig som jag är så valde jag att korta av min nuvarande istället för att köpa en ny.
Så markerade upp och märkte med röravskäraren 3cm där jag skulle korta av. Sedan tog jag en vanlig bågfil och kapade igenom det sista
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17778620_10211313229018687_1640093568_o_zpsgakemekp.jpg]()
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17778851_10211313228618677_1413584043_o_zps5krc3zox.jpg]()
Svarvade en hylsa som går på insidan av kardanen för att styra så det blir rakt igen
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17776601_10211313230778731_1891296825_o_zps9agvfiq2.jpg]()
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17500464_10211313230338720_257461054_o_zpsdjtntg7n.jpg]()
Och lite svets på det så va saken biff!
![http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/17778746_10211313230458723_946600840_o_zpsueal9iyh.jpg]()