Tjenare Har jobbat på bmwn och hojjen i helgen, så nu får ni lite att se
Vi börjar väl med bimmern. I höger hjulhus fram så hittade jag lite mera rost.. Som tur va så var det bara ytrost och inget allvarligt.
Så här såg det ut
Slipade bort rosten med en ståltrissa på vinkelharry så att det blev så här fint
Sedan några lager rostborttagare som tog bort det sista man inte kom åt innan. Efter det la jag ett lager blymönja som håller på att torka innan jag kan lägga på ytterligare lager.
Och nu en lite roligare sak! Eftersom att farsgubben har blivit för gammal och grå för att rulla på breda 17"are så har han införskaffat Volvos orginalfälgar till bilen. Det betyder att bmwn kommer få nya pjuks! Tyvärr så är det 5/108 på fälgarna och 5/120 på bmwn, så det blir till att bygga spacers som gör om bultdelningen. Men vi får se hur det går..
Så här ser fälgarna ut i alla fall. Det kommer bli mindre profil på däcken när de åker på bmwn. Tänk på att bilen är upphissad nu, så fälgarna kommer hamna MYCKET längre upp i hjulhuset.
Bra bredd!
Vad tror ni, duger de tills man köper ett par 18"are?
Sen har det hänt lite på hojjen också. Jag höll ju på att bygga en frambroms så att man får stopp på fanskapet om bakbromsen havererar Och NU är den så gott som klar!
Här är behållaren jag ska använda. Väldigt oblank innan den polerades
Eftersom att handtaget som egentligen skulle höra till var borta så fick vi ta ett handtag från en hydraul koppling och modda om lite för att den skulle passa.
Så här såg den ut från början
Efter att lite material slipats bort
Själva behållar delen av handtaget behövdes också filas lite
Sedan behövdes det svetsas en liten klack så att handtaget skulle trycka rätt när man bromsar
Bra blev det också!
Sen fick alla prylar smaka på poleringsmaskin
Slangen jag ska använda har guldeloxerade aluminium nipplar = rejsigt
Tyvärr så var bromsskivan vind så den måste riktas innan jag kan få klart bromsen. Så nu återstår bara riktning av skivan och luftning av bromsen innan den är klar för en provtur! Men det fixas nog nästa helg. Tack å adjö!
Halloj! Motorcykeln har fått en fungerande frambroms nu. Dessvärre så har en packbox som tätar axeln på vattenpumpen gått sönder och kylarvatten har läckt in i växellådan.. Och att hitta en packbox till en så pass gammal motor är lite utmaning
Några bilder på hur frambromsen blev.
Ett nytt luftfilter sitter också på nu.
Jag har också kapat av fotpinnarna/pegsen då de va en aning för långa Före
Efter
Dessa grejer vet jag inte ens vad de heter.. Men i alla fall så har jag kapat av dem och filat till dem. Före
Efter Efter bilden blev tagen så rundades kanten av, så den ser bättre ut nu.
Så här mumsigt såg det ut när jag tog bort kåpan till växellådan..
Det här är packboxen som jävlas med mig
Men kopplingsfjädrarna skulle bytas eller brickas om så att de spänner mer, och oljepluggen skulle bytas. Så det var väl rätt läge för packboxen å ge sig
Och så en helhetsbild
Tog även ett beslut idag, att ta bort ögonlocken från bmwn. Tycker att det ser mycket cleanare ut utan dem. Så vad tycker ni? Före
vare de inte snyggare me ett överliggande avgas på rd:n? bestämt nån lack på den än? vid/röd som gamla dt:n typ?
Jag ska räkna lite på ett avgas till hojen och sedan svetsa i ordning något. Men har inte svetsgas hemma och tiden finns inte just nu. Men det kommer! Förlåt för att jag kanske inte har förklarat det innan men lacken ska vara som den är nu. Hela den här motorcykeln fick jag gratis och det blev mitt första riktiga "projekt". Tanken var att jag skulle få bygga och prova på att göra efter mina egna idéer utan att behöva oroa mig att jag förstör något. Jag ville ha ett ganska rått stuk på denna och det är därför lacken är som den är. Allting är slipat till plåten och sedan klarlackat för att det inte ska rosta.
Har tagit bort njurarna, lyktorna och lite omkring som ska lackas och fixas upp. Ska inhandla lite svets gas och färg någon dag nu så att jag kan svetsa klart skärmarna och lacka alltihop så man kan köra bilen igen. Kommer förhoppningsvis hända lite nu när man snart får sommarlov och har tid att vara nere i garaget å pula
Njurarna borta
Tog bort kromlisten som sitter runt om eftersom de ska (som de flesta e36orna där ute har fått) lite svart färg istället för kromet
Tog bort lyktorna som ska fixas till eftersom de har blivit rätt beskjutna med sten å skit :lol Sen tog jag bort delen som njurarna sitter i. De ska också slipas till och lackas på nytt.
Jag har varit och lämnat tuberna för påfyllning så jag kan svetsa. Han som skulle fylla på var inte där när jag med tuberna i fredags (31/5) men han skulle fylla på dem så att jag kunde hämta dem på måndag (3/6). Jag skulle även fixa lite färg till diverse delar men han jag fick tips om hade bra priser kunde vi inte hitta på någon information om alls. Så vi får se hur vi löser det.
Men nu till det andra som har hänt i garaget
Jag hissade upp bilen och försökte få en uppfattning om hur det blir med dem andra fälgarna. Med lite tur kanske man får på dem utan att det tar i allt för mycket i skärmarna När bilen står på marken så sjunker fjädringen ihop ännu mer.
Fram
Bak, hehe.. När jag hissade upp bilen så ställde jag några träklossar under så att fjädringen skulle sjunka ihop så att man ser hur fälgarna skulle sitte bättre. Problemet var bara att bakfälgen då slog i träklossen Men jag ska fixa en spacer som gör om från 120/5 till 108/5 och prova fälgarna båda fram och bak.
Sen har jag fått tillbaka toppen från planing. Motorn hade kokat när jag köpte den så vi misstänkte att toppen var lite sne, det kan man säga att den var.. 6 tiondelar fick vi ta av för att den skulle bli plan igen Men nu är den riktigt fin!
Sen har jag blästrat en del av motorblocket. Rosten sitter hårt som bara den, tar ett tag att få den ren Men ena sidan är så gott som klar, något ställe som jag missade kvar. Sen ska jag väl försöka hitta någon fin färg till blocket också, lutar mot en svart färg. Vad tycker in om det?
Sen satte jag på speciell tejp som håller för att blästras på över de känsliga ställena.
Satte i någon typ av hårt skumgummi i cylindrarna så att all sand inte skulle blästra ytan inuti cylindrarna.
Sen var det bara att sätta igång! Ena sidan så gott som klar.
Jag har byggt ett avgassystem till motorcykeln. Jag använde uträkningar som fanns att använda på internet men jag tycker ändå att röret blev lite litet.. Ska starta hojjen sen och se hur den går. Går den skit så får jag bygga ett nytt
Började att räkna ut hur alla koner skulle se ut, ritade ut på papper och klippte ut.
Målade av på plåten och klippte ut.
Här är en jävligt användbar lösning om man ska klippa mycket plåt hemma
Sedan var det bara att bocka plåtarna och svetsa allt.
New vs old
Får se hur det funkar när hojjen är startklar.
Tyckte att tanken är lite för stor för att fungera på den här hojjen, så fram med kapskivan
Ska klura lite på hur jag ska få den lite mindre och sedan svetsar jag ihop den igen
Har slipat och spacklat lite också.
Har även fixat lite på ena framskärmen. Jag svetsade om en skärm förut men den blev inge bra. Så den svetsades om
Målade upp vart jag skulle kapa bort den gamla plåten.
Bockade en ny plåt som skulle ersätta.
Punktade fast den nya plåten.
Sen var det bara att svetsa ihop allt.
Helt okej passform blev det också. Lite spackel på det där så!
Hejsan allihopa! Har inte gjort så mycket hittills, har haft annat för mig Men den andra skärmen är påbörjad. Kapat bort det som ska bytas ut och håller på att bocka en ny plåt nu. Tanken till motorcykeln är uppkapad på båda sidorna så att man ser rakt igenom. Tanken är att den ska bli lite mindre och därmed lite mindre vikt på hojen = roligare. Men även skoj att göra lite eget Packboxen till vattenpumpen har jag också fått hem. Ska pressa i den helt eftersom jag inte fick i den helt med verktygen jag har hemma. Men den ska pressas i och nya kopplingsfjädrar som är beställda ska även in i växellådan, så det blir nog bra. Idag beställde jag också hem två stycken insugsventiler och 24 stycken ventiltätningar till toppen. Så när de kommer hem så blir väl det lite jobb på toppen också
Så det är ungefär vad som har hänt än så länge. Återkommer snart igen, hej!
Ett fin fint packet från Motor Nord som innehöll två insugsventiler och tjugofyra ventiltätningar. Alltid kul att få packet, oavsett storlek!
Så nu väntar lite jobb på toppen, så småningom.. Toppen ska också portas vilket blir mitt första portningsjobb i hela mitt liv, så vi hoppas på att det kommer gå bra
Jag har också kapat lite mer i tanken och svetsat ihop ena sidan.
Kapa kapa.
Klippte ut massor av plåtbitar som sedan svetsades fast
Åter igen.. Detta är ingen utställningshoj utan en "gasa och ha roligt"-hoj, därav den i vissa ögon "dåliga" designen
Sen tar jag och drar iväg uppåt i landet en vecka nu. Så det kommer inte bli några fler uppdateringar på ett tag. Men nu samlar jag nya krafter och laddar om tills jag kommer tillbaka igen! Tacohej
Det bästa med att komma hem var att få reda på att jag hade fått delar
Mina kopplingsfjädrar hade kommit hem. Så de åkte på fort som f*n Får hoppas att dem nya håller lite bättre så jag slipper kopplingsslir. Men det är ju klart att det är svårt att hitta kopplingsfjädrar som pallar den sjuka effekten som 125an levererar
Sen skruvades det mesta tillbaka till sin riktiga plats
Ska fixa en ny oljeplugg eftersom den gamla va rätt slut.. Efter det är det bara tanken som måste svetsas ihop för att hojjen ska bli körbar igen
Nu går hojjen! Här får ni ett smakprov på hur den låter med det nya avgassystemet. Notera att farsan håller för mikrofonen i början.. En uppdatering med vad som har gjorts kommer snart! http://www.youtube.com/watch?v=DS9Od4shPSs
Lisjö krom har gjort en ny oljeplugg till mig, helt perfekt blev den! Oljepluggen har lättningshål och ett hål där man kan säkra fast pluggen någonstans runt om för att den inte ska gängas ur. Den är även ursvarvad där packningen ligger så att packningen ska ligga bättre och säkrare. Det tackar vi för!
Eftersom den gamla tanken hade rostat rätt så mycket inuti så ska jag försöka leta rätt på en ny tank. Medans jag är på jakt efter en ny så gjorde jag en ny provisorisk tank som jag kan ha så länge.
Den nya tanken består av en avkapad heliumtub där jag har svetsat på en mutter så jag kan fylla på tanken. Sen har jag svetsat på en plåt där jag har fäst den gamla soppakranen.
Kapade av tuben i rätt längd.
Borrade ett hål på det som blir ovansidan där mutter ska svetsas fast.
Så här var det tänkt att det skulle bli.
Borrade hål och kapade ut för soppakranen i en plåt som sedan kapades så att den kunde svetsas fast på undersidan av tuben.
Tog vinkelharry med ståltrissa (väldigt användbar trissa!) och slipade rent tuben, muttern och plåten så att allt kunde svetsas ihop.
Svetsade på muttern på ovansidan av tuben.
Och så plåten på undersidan.
Såhär blev resultatet. Duger helt klart som provisorisk tank!
För er som missade så har ni en film i inlägget ovan där ni kan höra hur hojjen låter
Min plan var att ta bort den bakre ljuddämparen och bara dra ett rakt rör ut innan jag bygge om avgasröret helt och hållet. Roligt och inte allt för svårt
Började att kapa bort den gamla ljuddämparen och slutröret som jag skulle använda senare.
Sen blev jag ju tvungen att väga det där monstret till ljuddämpare. 12,4 kg låg vikten på, inte dåligt!
Kapade ett rör som skulle ersätta ljuddämparen. Hade ett galvat rör som bara låg och skräpade med ganska så exakt samma mått, så den fick rycka in
Skruva fast grejerna i bilen och försöka få alltihop något centrerat, sen vare bara att punkta fast röret.
Och så helsvetsning.
Sedan gjorde jag en platta som skulle sitta mellan det nya röret och slutröret. Eftersom slutröret inte är runt så blev det en del kapning
Började med att ta en hålsåg och kapa ur en bit.
Sen tog jag resten med en sticksåg med metallblad.
"Lite" putsning blev det självklart.
Provade om det passade på röret och tamefan så funkade det!
Sen kapade jag ut resten så att jag kunde svetsa fast slutröret.
Snedkapade slutröret så det skulle blir rätt lutning.
Sen var det bara att hänga upp igen och punkta vilket senare ledde till helsvetsning
Jag använde det gamla infästningen för ljuddämparen och skapade något eget som verkade kunna hålla upp röret.
Så här blev resultatet. Röret sitter bara snett på bilden eftersom jag hade lite bråttom att få upp det
Så nu låter den lite finare! Längst upp finns en youtube länk där ni kan höra hur den låter
Lite tråkiga nyheterna är att ventilerna jag beställde till min turbomotor blev fel. De är 1mm mindre i diameter än orginal ventilerna. Det skiljer även på andra ställen.
Orginal:
Felbeställda:
Så det blir att skicka tillbaka ventilerna och hoppas att det blir rätt nästa gång
Sen har jag varit ute och knäppt lite kort så ni kan få en helhet av hur bilen står i dagsläget. Enjoy!
Avgasröret är lackat och klart, hoppas den går igenom besiktningen bara
Helhetsbild av hur det blev, glömde lägga upp en i förra uppdateringen.
Mattade upp ytan och sprejade på några lager av biltemas hot paint sprej.
Sen har jag gjort lite research på fälgarna jag hade tänkt att få på.
Fälgarna är alltså ett par MB Italia 012 som verkar vara väldigt sällsynta, hittar knappt nå information om dem eller någonstans där man kan köpa såna. Men jag vet att när de köptes nya så gick däck + fälg på 25k, men det var ett tag sen de inhandlades Men är det någon där ute som har likadana fälgar så säg till!
Fälgarna är 7,5" breda och 17" höga. ET är 40 och efter lite läsning så hittade jag att ET på M3or är 41, alltså LÄR fälgarna passa på min om det inte skulle skilja flera decimeter Problemet är bara att bultdelningen på fälgarna är 5/108 och BMWn har 5/120 orginal. Eftersom det är väldigt lågt ET på fälgarna så blir det kanske lite svårt att göra en spacer som gör om bultdelningen och som man ändå kan få plats med fälgarna utan att de sticker ut en del. Så lösningen blir att borra nya hål mellan de gamla hålen i skivan. Jag ska skruva bort en skiva och kika hur det ser ut, men förhoppningsvis så kommer det gå.
Skivorna och navet är nu bortplockat, ska försöka hinna med att borra om dem ganska så snart nu. Kan ju säga att det blir väldiiiigt tajt mellan skärmkant och däck, så får väl valsa lite eller köra med fint stretch