Audi 100 1.8E -88B - Går lite halvrisigt

K1NG3N
28 december 2011 · 557 Inlägg

Har en Audi 100 1.8E -88B (bilinfo hittar ni längst ner i inlägget). Det är såhär att jag har kört med 15-20L etanol till då 60-65L 95an. Bilen gick markant mycket bättre och lite mindre bränsleförbrukning kunde jag tyda. För någon vecka sedan la jag bara i 95an och nu svartryker den om jag gasar upp den lite grann. Samt att den rusar upp i tomgången ifall den står ett tag. Misstänker att den är beroende av en sup E85. wink Men det måste ju vara något annat också. Vad kan det vara?
Sedan har jag märkt av att de är nåt/några reläer som klickar när jag startar upp bilen när den har stått över natten exempelvis. Vilket jag försöker minnas att jag inte har hört tidigare. Får även nu om bilen har stått över natten gasa upp den lite innan den lägger sig i acceptabel tomgång.

Har bytt lambdan för ca 850mil sedan, gjort service för dryga 300mil sedan, har bytt 2 tempgivare

Felsymtom ;
Svartrycker vid uppvarvning
Dricker lite mer bränsle
Nåt/Några reläer som klickar vid uppstart av bilen
Får hålla lite gas vid uppstart efter en natt ex
Rusar upp i tomgång (ibland)

Har bytt/gjort tidigare ;
Bytt lambdan dryga 850mil sedan
Service dryga 300mil sedan
2 tempgivare, den under intill på termostathuset (vitkontakt(?) tror jag att det var) och den på kylaren

Lite felsökning
Har kollat förgasarflänsen och lambdasonden.

Har vickat lite på luftburken för att se om det är något hål i flänsen men inte då det. Man brukar ju höra ganska snabbt om den tar in luft från den.
Mätte upp lambdan en dag, var så j-vla kallt ute så trodde att multimetern skojade med mig. Visade inte ens 0 på mätarn. Så mätte igen dagen efter och visade även inte då 0 på mätarn. Så provade rycka ur lambdan ur kontakten med bilen igång på tomgång. Bilen gick lite lite lite ner i tomgången men återhämtade sig sedan ganska snabbt igen.

Bilinfo - Audi 100 1.8E -88B. En förgasarinsprutare med motorkod PH och 4B.

Och ja, jag har skrivit i NA-forumet men dom verkar inte vilja svara.

K1NG3N
29 december 2011 · 557 Inlägg

Eventuella fel som jag ska kolla ;
- Tändkablarna
- Ta bort batterikabeln för att nollställa den
- Kolla upp alla vakuum slangar samt förgasarfoten för säkerhetenskull, spraya med startgas
- Kolla tändstiftens kondition

Senast redigerat av TeamNorrland (29 december 2011)

EckeHolmgren T5 & R Fantast
29 december 2011 · 1 279 Inlägg

Hmmm tongue Automat choke på denna?

Erik H
K1NG3N
29 december 2011 · 557 Inlägg

Dieselsmurfe skrev:
Hmmm tongue Automat choke på denna?

Ja det är det.

Wiie fick igång multimetern idag.
http://www.garaget.org/video/114939

Värdena pendlar från 0,2 till just under 0,9. Och tycker inte att det är några drastiska sifferändringar som sker.

Senast redigerat av TeamNorrland (29 december 2011)

K1NG3N
29 december 2011 · 557 Inlägg

jonnielahti skrev:
koppla ur lambdan och se om den går bättre!

Har testat och det sägs även i min den "längre" versionen av felbeskrivningen. Tomgången börjar spöka lite sen lägger den sig sedan i samma tomgång som tidigare.

K1NG3N
29 december 2011 · 557 Inlägg

jonnielahti skrev:
etanol och plast är ju ingen bra kombination så de kan va vad som helst egentligen i förgasaren som gett upp, kolla vevhusventilationen.

Vet det och bilen går betydligt bättre med E85 blandning i tanken. Ser exakt ut likadant som förut. Vad jag kan tyda när jag läser av mätsiffrorna från lambdan så "hoppar" den inte som den ska och den går fet.

K1NG3N
29 december 2011 · 557 Inlägg

Nu har den i sig en skvätt E85 och svart sotar inte.
Här har ni uppmätta världen med E85. http://www.garaget.org/video/114945

K1NG3N
1 januari 2012 · 557 Inlägg

Med E85 i tanken ;
Svartrycker vid uppvarvning - försvinner nästan helt
Dricker lite mer bränsle - dricker mindre bränsle
Nåt/Några reläer som klickar vid uppstart av bilen - vet inte
Får hålla lite gas vid uppstart efter en natt ex <- vanligt med E85 i tanken
Rusar upp i tomgång (ibland) - stabilare tomgång


Frågan återstår ju varför sonden reglerar bättre med E85/bensin blandning än ren bensin?

Senast redigerat av TeamNorrland (1 januari 2012)

EckeHolmgren T5 & R Fantast
1 januari 2012 · 1 279 Inlägg

Sonden kanske fått sig en fylla på E85

Erik H
K1NG3N
1 januari 2012 · 557 Inlägg

börja fan misstänka att bilen är alkis tongue

EckeHolmgren T5 & R Fantast
1 januari 2012 · 1 279 Inlägg

Det är den säkert. Kom på nu min 2,0a har samma problem om den stått ett dygn. Man drar runt nyckeln och den vill inte starta. Släpper nyckeln och drar på igen så startar den. Kan de va nå med automatchoken?

Erik H
K1NG3N
1 januari 2012 · 557 Inlägg

Dieselsmurfe skrev:
Det är den säkert. Kom på nu min 2,0a har samma problem om den stått ett dygn. Man drar runt nyckeln och den vill inte starta. Släpper nyckeln och drar på igen så startar den. Kan de va nå med automatchoken?

Jag släpper inte. Bruka glöda den 3 gånger innan jag startar samt när jag drar på starten så pumpar jag lite på gasen så hoppar den igång smile

K1NG3N
4 januari 2012 · 557 Inlägg

Tankade igen i endast 95an och den går svin jävla dåligt. Har det stått ett par timmar utan motorvärmare så vid gaspådrag så är det som att den håller på att döda sig själv så man får hålla "plattan i botten" och till sist kommer den igång igen.
Frågan man ännu ställer är varför den går så jävla dåligt på ren 95:an och går relativt bättre med 95/E85 blandningen?

K1NG3N
4 januari 2012 · 557 Inlägg

Många säger att min lambda visar korrekta värden med bägge drivmedels sorterna. Men vad jag själv tycker ju att den reagerar ju hälften så segare med 95:an än med E85/95 blandningen vilket som även syns i klippen jag har lagt upp.

K1NG3N
4 januari 2012 · 557 Inlägg

Vet det och jag ids inte heller köpa konvertingssats, enda jag ens skulle idas köpa är alkoholresistentabränsleslangar och en reservförgasare. Nepp ingen inställd tändning.

bearz
5 januari 2012 · 146 Inlägg

Det är väl en Monojetronic insprutning.
Nu kommer jag inte ihåg om Audin var så drabbad men kontakten till insprutare och tempgivare (insugningsluft) fylldes med olja med tiden då oljan från vevhusventilationen följde kablarna och ner i kontakten.
Kontakten sitter under luftfilterhuset.
Borde ju kunna och få ut ev. felkoder (blinkkod med diodprovlampa).

Vcds
K1NG3N
5 januari 2012 · 557 Inlägg

Vet inte hur man gör en sådan.

K1NG3N
5 januari 2012 · 557 Inlägg

Sökte runt på nätet och detta hittade jag.
Ett problem som påverkar Lambdasonden är föroreningar eller förgiftningar av silikon, detta kommer fram som ett vitt pulver på toppen av senorn och kommer minska spänningen av senorn när blandningen är rik. Och detta kommer öka bränslekostnaden samt ökad CO och HC utsläpp. Man kan även se "negativ" spänning bildas om sonden är "förgiftad" av silikon när bilen går magert. Denna s.k förgiftning gör att sensorn får för liten del syre.
Öppningarna i toppen av lambdasonden kan även sota igen/bli igensatta av kol som kommer öka svar tiden från sonden. Detta kommer med föra att sonden blir mer segare att gå från upp och ner å vise versa, istället för att ändringen tar mindre än en sekund. Denna långsamma reaktion kan orsaka en varierande tomgång och tomgångsblandning. Avgasern CO kommer inte vara som den ska och kommer inte vara stadiga när man gör ett utsläppstest.

Min egna utvärdering :
Det som man kan läsa där i texten stämmer ju faktiskt in. Bilen har svajade tomgång och ökad bränslekostnad. CO-halten har ökat drastiskt vilket man kan tyda på marken när bilen är igång.

Så då med andra ord verkar sonden ha sotat igen, men det förklarar ju inte varför den går bättre med E85/95 blandningen.

K1NG3N
7 januari 2012 · 557 Inlägg

Vad tro ni?

-stoffe-
7 januari 2012 · 1 271 Inlägg

den drar juh mer sås när den är så som du säger å etanolen behöver vara mer så där har du nog svaret

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang