Rattfylla

mackmeister
11 januari 2012 · 13 Inlägg

Tja,
Gjorde en sjukt dum grej på nyår, skulle skjussa min tjej som var helt borta till min polare som bor 500 meter från festen som vi var på, så jag sprang hem till honom och hämtade min bil, skrapade rutorna dåligt och körde till festen ( dumt som fan jag vet) När jag väl kom till festen var det mycket folk utomhus och alla var fulla som fan ( cirka 30 min för 12 slaget) och många stod ivägen för mig så jag körde över en sten för att komma fram för jag hade brottom och jag ändå inte bryr mig om min bil så mycket (saab 9000 -94).

När jag hoppade ut ur bilen och skulle hämta min tjej, kom det en polis och tog tag i mig ( dom hade tydligen kommit dit 30 sekunder innan jag kom) jag åkte fast blåste 0,57 på polisstationen, dom sa att jag hade ett stigande alkoholvärde ( tog en shot typ 10 min innan jag sprang och hämtade bilen) jag blåste ungefär 40-60 minuter efter jag kört. Jag hade alltså en mindre mängd alkohol i utandningsluften under själva färden än efter.


Då tänkte jag ställa ett par frågor:

är det någon som har varit i ungefär samma situation ? vad blev påföljden för er?

vad tror ni jag kommer få för straff, tror ni att jag kan bli "benådad" till vanlig rattfylla? ( ska fixa en advokat)

sen funderar jag på att ansöka om ett alkolås, är det någon som vet om det spelar någon roll om man ansöker om det före eller efter man fått sin dom? eftersom att jag kan få t.ex. 12 mån spärrtid på körkortet för grovt rattfylleri, men om jag väljer alkolås måste jag ha det i två år. så det skulle ju vara bäst om man kan först få sin dom och sen välja om man vill ta den påföljden eller alkolås. men det får man väl antagligen inte eller ?

väldigt tacksam för svar.

careau
11 januari 2012 · 1 624 Inlägg

mackmeister skrev:
Tja,
Gjorde en sjukt dum grej på nyår, skulle skjussa min tjej som var helt borta till min polare som bor 500 meter från festen som vi var på, så jag sprang hem till honom och hämtade min bil, skrapade rutorna dåligt och körde till festen ( dumt som fan jag vet) När jag väl kom till festen var det mycket folk utomhus och alla var fulla som fan ( cirka 30 min för 12 slaget) och många stod ivägen för mig så jag körde över en sten för att komma fram för jag hade brottom och jag ändå inte bryr mig om min bil så mycket (saab 9000 -94).

När jag hoppade ut ur bilen och skulle hämta min tjej, kom det en polis och tog tag i mig ( dom hade tydligen kommit dit 30 sekunder innan jag kom) jag åkte fast blåste 0,57 på polisstationen, dom sa att jag hade ett stigande alkoholvärde ( tog en shot typ 10 min innan jag sprang och hämtade bilen) jag blåste ungefär 40-60 minuter efter jag kört. Jag hade alltså en mindre mängd alkohol i utandningsluften under själva färden än efter.


Då tänkte jag ställa ett par frågor:

är det någon som har varit i ungefär samma situation ? vad blev påföljden för er?

vad tror ni jag kommer få för straff, tror ni att jag kan bli "benådad" till vanlig rattfylla? ( ska fixa en advokat)

sen funderar jag på att ansöka om ett alkolås, är det någon som vet om det spelar någon roll om man ansöker om det före eller efter man fått sin dom? eftersom att jag kan få t.ex. 12 mån spärrtid på körkortet för grovt rattfylleri, men om jag väljer alkolås måste jag ha det i två år. så det skulle ju vara bäst om man kan först få sin dom och sen välja om man vill ta den påföljden eller alkolås. men det får man väl antagligen inte eller ?

väldigt tacksam för svar.

jag hoppas att du blir av med körkortet smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2012 · 13 748 Inlägg

careau skrev:

mackmeister skrev:
Tja,
Gjorde en sjukt dum grej på nyår, skulle skjussa min tjej som var helt borta till min polare som bor 500 meter från festen som vi var på, så jag sprang hem till honom och hämtade min bil, skrapade rutorna dåligt och körde till festen ( dumt som fan jag vet) När jag väl kom till festen var det mycket folk utomhus och alla var fulla som fan ( cirka 30 min för 12 slaget) och många stod ivägen för mig så jag körde över en sten för att komma fram för jag hade brottom och jag ändå inte bryr mig om min bil så mycket (saab 9000 -94).

När jag hoppade ut ur bilen och skulle hämta min tjej, kom det en polis och tog tag i mig ( dom hade tydligen kommit dit 30 sekunder innan jag kom) jag åkte fast blåste 0,57 på polisstationen, dom sa att jag hade ett stigande alkoholvärde ( tog en shot typ 10 min innan jag sprang och hämtade bilen) jag blåste ungefär 40-60 minuter efter jag kört. Jag hade alltså en mindre mängd alkohol i utandningsluften under själva färden än efter.


Då tänkte jag ställa ett par frågor:

är det någon som har varit i ungefär samma situation ? vad blev påföljden för er?

vad tror ni jag kommer få för straff, tror ni att jag kan bli "benådad" till vanlig rattfylla? ( ska fixa en advokat)

sen funderar jag på att ansöka om ett alkolås, är det någon som vet om det spelar någon roll om man ansöker om det före eller efter man fått sin dom? eftersom att jag kan få t.ex. 12 mån spärrtid på körkortet för grovt rattfylleri, men om jag väljer alkolås måste jag ha det i två år. så det skulle ju vara bäst om man kan först få sin dom och sen välja om man vill ta den påföljden eller alkolås. men det får man väl antagligen inte eller ?

väldigt tacksam för svar.

jag hoppas att du blir av med körkortet smile

AMEN!

förstår inte ens hur man kommer på tanken
lite gallerskakning borde vara på sin plats oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
careau
11 januari 2012 · 1 624 Inlägg

Growe skrev:

careau skrev:

mackmeister skrev:
Tja,
Gjorde en sjukt dum grej på nyår, skulle skjussa min tjej som var helt borta till min polare som bor 500 meter från festen som vi var på, så jag sprang hem till honom och hämtade min bil, skrapade rutorna dåligt och körde till festen ( dumt som fan jag vet) När jag väl kom till festen var det mycket folk utomhus och alla var fulla som fan ( cirka 30 min för 12 slaget) och många stod ivägen för mig så jag körde över en sten för att komma fram för jag hade brottom och jag ändå inte bryr mig om min bil så mycket (saab 9000 -94).

När jag hoppade ut ur bilen och skulle hämta min tjej, kom det en polis och tog tag i mig ( dom hade tydligen kommit dit 30 sekunder innan jag kom) jag åkte fast blåste 0,57 på polisstationen, dom sa att jag hade ett stigande alkoholvärde ( tog en shot typ 10 min innan jag sprang och hämtade bilen) jag blåste ungefär 40-60 minuter efter jag kört. Jag hade alltså en mindre mängd alkohol i utandningsluften under själva färden än efter.


Då tänkte jag ställa ett par frågor:

är det någon som har varit i ungefär samma situation ? vad blev påföljden för er?

vad tror ni jag kommer få för straff, tror ni att jag kan bli "benådad" till vanlig rattfylla? ( ska fixa en advokat)

sen funderar jag på att ansöka om ett alkolås, är det någon som vet om det spelar någon roll om man ansöker om det före eller efter man fått sin dom? eftersom att jag kan få t.ex. 12 mån spärrtid på körkortet för grovt rattfylleri, men om jag väljer alkolås måste jag ha det i två år. så det skulle ju vara bäst om man kan först få sin dom och sen välja om man vill ta den påföljden eller alkolås. men det får man väl antagligen inte eller ?

väldigt tacksam för svar.

jag hoppas att du blir av med körkortet smile

AMEN!

förstår inte ens hur man kommer på tanken
lite gallerskakning borde vara på sin plats oxå

Jag tror minst att han blir av med körkortet, sen vet man aldrig :]

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2012 · 13 748 Inlägg

careau skrev:

Growe skrev:

careau skrev:

jag hoppas att du blir av med körkortet smile

AMEN!

förstår inte ens hur man kommer på tanken
lite gallerskakning borde vara på sin plats oxå

Jag tror minst att han blir av med körkortet, sen vet man aldrig :]

är det 0.57mg/l luft så är det ganska grovt över 1promille i blodet

nu vet man jhu inte vad trådskaparen menar med 0.57 heller smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
mackmeister
11 januari 2012 · 13 Inlägg

om ni inte vet någonting behöver ni inte skriva något, jag vet redan att jag gjort bort mig grovt och sitter i skiten utan jobb osv. av med körkortet blir jag nog i minst 12 månader, men sen vet jag inte vad jag får mer.

Så någon som varit i samma situation eller som VET någonting får gärna svara. och ja om man blåser så är det 0,57 i utandningsluften och över 1 promille i blodet.

careau
11 januari 2012 · 1 624 Inlägg

Vad förväntar du dig egentligen?

mackmeister
11 januari 2012 · 13 Inlägg

ge fan i att svara om du inte vet någonting sa jag.

careau
11 januari 2012 · 1 624 Inlägg

Du skrev;
Då tänkte jag ställa ett par frågor:
är det någon som har varit i ungefär samma situation ? vad blev påföljden för er?
vad tror ni jag kommer få för straff, tror ni att jag kan bli "benådad" till vanlig rattfylla? ( ska fixa en advokat)


Jag skrev;
Jag tror minst att han blir av med körkortet, sen vet man aldrig :]

Ta det som en man och stå för ditt brott.

volvo284
11 januari 2012 · 98 Inlägg

polaren åkte på rattfylla för 2år sedan. han fick fotboja i 6 månader (husarrest) blev av med lappen i 2år. och fick gå på blod prov en gång i veckan för att bevisa att han höll sig nykter. han har nu tagit om körkortet lärt sig sin läxa och är numera helnykterist! ingen som tycker synd om honnom. och jag känner samma sak för dig. hoppas du får ditt straff ! och att allt löser sig !

mackmeister
11 januari 2012 · 13 Inlägg

Det är väl klart jag står för vad jag har gjort, jag undrar vad jag kommer få för straff (fotbojja, fängelse m.m.) . Att jag blir av med körkortet är ju helt uppenbart,onödigt att ens skriva det. Det som man undrar är ju hur många månader etc.

mackmeister
11 januari 2012 · 13 Inlägg

hur gammal var han ? och hur mycket alkohol hade han i sig när han körde ?

careau
11 januari 2012 · 1 624 Inlägg

mackmeister skrev:
Det är väl klart jag står för vad jag har gjort, jag undrar vad jag kommer få för straff (fotbojja, fängelse m.m.) . Att jag blir av med körkortet är ju helt uppenbart,onödigt att ens skriva det. Det som man undrar är ju hur många månader etc.

Jag tror inte det är någon som vet det, det får du nog veta först när utredningen är klar.
Tyvärr så kan nog ingen ge dig ett konkret svar att såhär skall det vara, utan det är bara att vänta och se vad det blir.

mackmeister
11 januari 2012 · 13 Inlägg

nej det är ju självklart olika straff från fall till fall men folk har ju erfarenheter och exempel som dom kan dela med sig av, då kan man få en uppfattning om ungefär vad som kommer hända.

volvo284
11 januari 2012 · 98 Inlägg

careau skrev:

mackmeister skrev:
Det är väl klart jag står för vad jag har gjort, jag undrar vad jag kommer få för straff (fotbojja, fängelse m.m.) . Att jag blir av med körkortet är ju helt uppenbart,onödigt att ens skriva det. Det som man undrar är ju hur många månader etc.

Jag tror inte det är någon som vet det, det får du nog veta först när utredningen är klar.
Tyvärr så kan nog ingen ge dig ett konkret svar att såhär skall det vara, utan det är bara att vänta och se vad det blir.

håller med ! enligt svensk lag dock så är jag ganska säker på att man inte kan få fängelse om man är tidigare ostraffad.. menar inte att man inte åker in om man åker dit för mord. men i ett sådant fall som rattfylla/våldtäkt/vållande till annas död osv..

Tomten Tomten
11 januari 2012 · 1 065 Inlägg

av med kortet och böter gissar jag på.
Ev fotboja om du är straffad sen tidigare.

Alla kan göra sned steg i livet men att köra påverkad är inget sned steg det är så dumt så jag vet inte hur folk ens folk vågar berätta för andra om vad dom gjort.

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
te_wik Forummoderator
11 januari 2012 · 12 813 Inlägg

Det där med alkolås är ju lite knepigt, dyrt som fasen att installera (du måste betala själv), fungerar nog inte så bra på en gammal 9000 utan blir lätt att komma förbi, kostar dessutom mer än vad bilen är värd.

Sen tror jag inte man får köra utomlands heller. Sen att det skulle förkorta spärrtiden avsevärt tror jag inte.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Rquired Allmänt envis
11 januari 2012 · 12 512 Inlägg

Självklart är inte detta någon särskilt klipsk gärning av trådskaparen men jag tycker ni går för hårt åt honom, rattfylla kan knappast påstås höra till en av de värsta sakerna man kan begå när det finns mängder med brott som har ett uppsåt i att göra en annan person illa. Trådskaparen har gjort tvärt om, han försökte hjälpa till även om han gjorde så på ett dumt vis. Att då skriva till exempel "Det är så dumt att jag vet inte hur folk ens folk vågar berätta för andra om vad dom gjort" tycker jag är heltokigt.

Han står för vad han gjort men vill (självklart) veta vad det kan resultera i, vad mer kräver ni? Ogjort kommer det inte att bli hur mycket ni eller han än försöker.

Som svar på din fråga, har jag förstått det rätt så spelar det ingen roll om du hade lägre värde i utandningsluften när du körde och det finns inga förmildrande omständigheter som kan få ner grovt rattfylleri till rattfylleri. Utan det är det värde som mätts upp som gäller.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
te_wik Forummoderator
11 januari 2012 · 12 813 Inlägg

Rquired skrev:
Som svar på din fråga, har jag förstått det rätt så spelar det ingen roll om du hade lägre värde i utandningsluften när du körde och det finns inga förmildrande omständigheter som kan få ner grovt rattfylleri till rattfylleri. Utan det är det värde som mätts upp som gäller.

Det har nog faktiskt tvärtom verkan än vad TS önskar. En stigande alkoholhalt visar att man druckit strax innan man satte sig bakom ratten, och anledningen till varför två mätningar görs är väl just för att kunna ta död på bortförklaringar som "dagen efter körning" eller "det var tre-fyra timmar sen jag drack senast". (Bara egna teorier!)

Tror det ses även hårdare att man tagit sig ett järn strax innan än om det skulle vara ett antal timmar sedan.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Rquired Allmänt envis
11 januari 2012 · 12 512 Inlägg

te_wik skrev:

Rquired skrev:
Som svar på din fråga, har jag förstått det rätt så spelar det ingen roll om du hade lägre värde i utandningsluften när du körde och det finns inga förmildrande omständigheter som kan få ner grovt rattfylleri till rattfylleri. Utan det är det värde som mätts upp som gäller.

Det har nog faktiskt tvärtom verkan än vad TS önskar. En stigande alkoholhalt visar att man druckit strax innan man satte sig bakom ratten, och anledningen till varför två mätningar görs är väl just för att kunna ta död på bortförklaringar som "dagen efter körning" eller "det var tre-fyra timmar sen jag drack senast". (Bara egna teorier!)

Tror det ses även hårdare att man tagit sig ett järn strax innan än om det skulle vara ett antal timmar sedan.




Mvh Tommy

Görs inte två mätningar för att utrustningen på stationen är mer tillförlitlig än den portabla utrustning polisen har med sig? Och kan en tredje mätning (Blodprov) utföras på begäran?

Jag håller med dig, jag tänkte mer på att "uppmätt värde gäller, det går inte att resonera som så att värdet bör ha varit lägre vid tillfället för brottet" rent juridiskt? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang