Rquired
Allmänt envis
31 januari 2012
· 12 512 Inlägg
Funkiee skrev:
den som inte kan hantera att saaben spårar lite är inte en bra förare.....
Det handlar inte om att kunna hantera bilen eller inte utan om att man överhuvudtaget skall behöva "hantera" ett sådant beteende på en så klen familjebil som även en 9-3 med största motorn är.
Men om det gör mig till en så dålig förare är jag uppenbarligen i gott sällskap med Teknikens Värld´s testlag som konstaterade att "Bilens väghållning påminner om en balettdansös med svaga vrister - det är inte bara pinsamt att se utan även en smula sorgligt."
Och under "köregenskaper" skrevs följande efter ett test av 9-3 Aero i Nr 22/2001:
"Ett svidande nederlag för Saab. Strama fjädrar och stötdämpare i Aero-versionen hjälper inte när hjulupphängningar och motorfästen är så slafsiga. Fjädringen sväljer ojämnheter bra, men det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten - särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled - och signalerna till föraren om vad som händer är svåra att tolka. En testförare liknar känslan vid barndomens labyrintspel: hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge. I det här sällskapet duger inte sådant."
(9-3 Aero fick dock beröm på andra punkter, testen finns att läsa på www.teknikensvarld.se)
Men det hela grundar sig säkert i dåliga förare, en ung SAAB-entusiast från Stockholm är säkert en mycket mer opartisk och skicklig förare än ovanstående tomtar från Sverige´s största motormagasin!
PartilleMalm skrev:
Rquired skrev:
Så länge det är första generationen 9-3 som det syftas på har Volvo en klar fördel över denna, väghållningen och uppträdandet är under all kritik original hos SAAB medan S40 uppträder klart ok. Jag ser inte nyttan av att SAAB är enklare att trimma när den inte kan uppgöra sig ens med original effekt...
Sedan må SAAB sitta på betydligt mer charm men det är en helt annan sak.
Spårigheten från NG900 har ju blivit förbättrad ordentligt, men den är inte perfekt det håller jag med om!
Men 9-3ss ( från 35k) har rätt bra väghållning:) de ska dock vara jävliga att bygga ljud i
Sedan SKA det vara torque steer;)
Jo visst 9-3ss är riktigt trevlig att köra, även för dem som tycker att torquesteer är något som borde byggas bort!
9-3 är en fin bil det med, men nog har den nackdelar som är värda att nämnas? Särskilt i ett sammanhang där en tredje part påstått att modellen är klart roligare och bättre än Volvo S40 trots ovanstående... egenskap?
Senast redigerat av Rquired (31 januari 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.