Köpråd till kille 19 bast

SportPilot Ubåtsingenjör
22 januari 2012 · 7 232 Inlägg

saabarna är sjukt billiga smile tror nog det kan va ett bra köp ... men räkna med förlust när du säljer

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
PartilleMalm
22 januari 2012 · 318 Inlägg

ärligt talat behöver man nog inte räkna med så mycket förlust då de redan är lågt prissatta:)

Rquired Allmänt envis
22 januari 2012 · 12 512 Inlägg

warne skrev:
intressanta tankar smile vad skulle ni rekomendera för bilar mellan 20-30 tusen? smile gärna med länk till blocket eller liknanade smile tack för svar alla! smile

Jag må vara partisk men hade köpt en BMW 328i, inte den billigaste bilen att äga men jämfört med storlek, komfort och prestanda väldigt billig i drift. Tycker helt enkelt det är den bästa kombinationen av körglädje, komfort och säkerhet i den prisklassen; Kostar från 15.000:- men du får nog gå upp till 20-25.000:- för att kunna hitta ett riktigt fint exemplar.

Kan länka till lite annonser som exempel på modell: http://www.blocket.se/halland?q=bmw+328 … &md=th

Min 328i drack 0.89L/mil i snittförbrukning, och jag har alltid varit lite gasglad samt kör även en del kortare sträckor men det var inte "full attack" heller. 0.65 eller strax däröver i 130km/h och mindre vid landsväg, 2000:-/år i skatt och en tusenlapp för en service inkluderat tändstift (Behövs inte varje gång förstås), olja och alla filter vilket är delar man snabbt och enkelt byter själv.

Ett tips är att hitta en bil med ASC (passivt antisladdsystem), 328i har ett tryggt uppträdande och väldigt fin balans även utan detta men ett stabilitetssystem är aldrig fel oavsett bil och på en bakhjulsdriven bil blir färden lite mer tillbakalutad. Man kan till exempel ge full gas vid en omkörning i halka med ASC utan att bakänden blir orolig, systemet ser till att kraften når marken.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Grantomta
23 januari 2012 · 216 Inlägg

volvo_245_racing skrev:
Har man inte mor och far som har riktigt välbetalda jobb driver eget,jobbar på bank eller jobbar som advokat. eller att man har sparade pengar själv. Så är man glad i att ha något som går framåt. och första bilen av dem första brukar oftast köras skrot ändå. Skulle aldrig vågat sätta mig i en bil för över 15tusen när jag precis tagit körkort. hade klass kompisar som köpte bil på bil mellan 16-18år istället för att lägga pengarna på körkortet och dem flesta har inte körkort än. så du var 17 ½ och hade 52tusen antingen spara du som en tok eller hade välbetalda föräldrar. men alla hade inte sån tur. Så hade jag varit TS så hade jag köpt en för 10papp och vart glad för att ha något som rullade. Men det är mina ord alla tänker inte lika, Vill du lägga 30papp på en första bil så gör det, finns många fina bilar för den prislappen.

ojoj fördom på fördom där ja;)
varför klaga på eget företarare dom som håller Sverige levande,  sen lyckas en egetföretagare så är de ju bara gratulera den har ju garanterat jobbat mer än 8h om dagen räkna på den egna lön skulle bli mer i månaden om du bara jobba 2h extra per dag ist.

Sen ja börja jobba extra å spara när ja va 14 å lär ju inte vart ensam om de så inga problem att spara undan till en fin bil om man vill ha de. Ja la mina pengar på rally så prioiterade ner fin väg bil

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Volvo 940 "voc" (1991)
warne
30 januari 2012 · 78 Inlägg

vad skulle ni välja om ni fick välja på en äldre 93a eller en s40? någon som har bränsleuppgifter på dessa? gärna förbrukning som ni vet om på olika motormodeller smile tack på förhand!

Funkiee Saab älskare!
30 januari 2012 · 4 597 Inlägg

9-3a direkt! roligare, snyggare, rostar myyycket mindre, lättare o trimma, billigare haha ja XD

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
PartilleMalm
30 januari 2012 · 318 Inlägg

Jag kan inte göra annat än att hålla med Funkiee !
Saabarna är lite "udda" inte lika alldaglig som volvon ( no offence volvoägare:) ) sen är den ganska lättmekad faktiskt smile  Volvon vet jag inget om på den punkten dock

Saab ligger långt fram teknikmässigt också !

Skaffa gärna en med SE paket så får du farthållare osv. Aero är ju givetvis att föredra men prislappen går upp ordentligt då.....

Rquired Allmänt envis
30 januari 2012 · 12 512 Inlägg

Så länge det är första generationen 9-3 som det syftas på har Volvo en klar fördel över denna, väghållningen och uppträdandet är under all kritik original hos SAAB medan S40 uppträder klart ok. Jag ser inte nyttan av att SAAB är enklare att trimma när den inte kan uppgöra sig ens med original effekt...

Sedan må SAAB sitta på betydligt mer charm men det är en helt annan sak.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
PartilleMalm
30 januari 2012 · 318 Inlägg

Rquired skrev:
Så länge det är första generationen 9-3 som det syftas på har Volvo en klar fördel över denna, väghållningen och uppträdandet är under all kritik original hos SAAB medan S40 uppträder klart ok. Jag ser inte nyttan av att SAAB är enklare att trimma när den inte kan uppgöra sig ens med original effekt...

Sedan må SAAB sitta på betydligt mer charm men det är en helt annan sak.

Spårigheten från NG900 har ju blivit förbättrad ordentligt, men den är inte perfekt det håller jag med om!
Men 9-3ss ( från 35k) har rätt bra väghållning:) de ska dock vara jävliga att bygga ljud i tongue

Sedan SKA det vara torque steer;)

Senast redigerat av PartilleMalm (30 januari 2012)

Funkiee Saab älskare!
31 januari 2012 · 4 597 Inlägg

den som inte kan hantera att saaben spårar lite är inte en bra förare.....

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Rquired Allmänt envis
31 januari 2012 · 12 512 Inlägg

Funkiee skrev:
den som inte kan hantera att saaben spårar lite är inte en bra förare.....

Det handlar inte om att kunna hantera bilen eller inte utan om att man överhuvudtaget skall behöva "hantera" ett sådant beteende på en så klen familjebil som även en 9-3 med största motorn är.

Men om det gör mig till en så dålig förare är jag uppenbarligen i gott sällskap med Teknikens Värld´s testlag som konstaterade att "Bilens väghållning påminner om en balettdansös med svaga vrister - det är inte bara pinsamt att se utan även en smula sorgligt."

Och under "köregenskaper" skrevs följande efter ett test av 9-3 Aero i Nr 22/2001:
"Ett svidande nederlag för Saab. Strama fjädrar och stötdämpare i Aero-versionen hjälper inte när hjulupphängningar och motorfästen är så slafsiga. Fjädringen sväljer ojämnheter bra, men det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten - särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled - och signalerna till föraren om vad som händer är svåra att tolka. En testförare liknar känslan vid barndomens labyrintspel: hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge. I det här sällskapet duger inte sådant."
(9-3 Aero fick dock beröm på andra punkter, testen finns att läsa på www.teknikensvarld.se)

Men det hela grundar sig säkert i dåliga förare, en ung SAAB-entusiast från Stockholm är säkert en mycket mer opartisk och skicklig förare än ovanstående tomtar från Sverige´s största motormagasin!

PartilleMalm skrev:

Rquired skrev:
Så länge det är första generationen 9-3 som det syftas på har Volvo en klar fördel över denna, väghållningen och uppträdandet är under all kritik original hos SAAB medan S40 uppträder klart ok. Jag ser inte nyttan av att SAAB är enklare att trimma när den inte kan uppgöra sig ens med original effekt...

Sedan må SAAB sitta på betydligt mer charm men det är en helt annan sak.

Spårigheten från NG900 har ju blivit förbättrad ordentligt, men den är inte perfekt det håller jag med om!
Men 9-3ss ( från 35k) har rätt bra väghållning:) de ska dock vara jävliga att bygga ljud i tongue

Sedan SKA det vara torque steer;)

Jo visst 9-3ss är riktigt trevlig att köra, även för dem som tycker att torquesteer är något som borde byggas bort! wink

9-3 är en fin bil det med, men nog har den nackdelar som är värda att nämnas? Särskilt i ett sammanhang där en tredje part påstått att modellen är klart roligare och bättre än Volvo S40 trots ovanstående... egenskap?

Senast redigerat av Rquired (31 januari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Funkiee Saab älskare!
31 januari 2012 · 4 597 Inlägg

eller gasa mer!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Rquired Allmänt envis
31 januari 2012 · 12 512 Inlägg

jonnielahti skrev:
om en framhjulsdriven börjar kännas obehaglig är det bara att släppa gasen ...

Funkiee skrev:
eller gasa mer!

Jaha då begriper jag varför ni tycker SAAB är roligare och bättre än Volvo S40, det är för att den är framhjulsdriven! Eller, vänta nu lite... wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
RD_87 Skrotsamlare
1 februari 2012 · 4 031 Inlägg

S40 rostar ju ganska friskt också, jag kan komma på flera bilar som känns både roligare & kvalitetsmässigt bättre än både S40 & 9-3. S70 känns ju t.ex klart bättre om man kan stå ut med FWD, annars så känns väl BMW som det bästa alternativet.
Jag är inte så hemma på 3-serie men jag gillar de äldre 5 & 7-serie.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
xXSammy
1 februari 2012 · 6 577 Inlägg

Köper hellre en Carisma än en S40..

De/Dem
PartilleMalm
2 februari 2012 · 318 Inlägg

RD_87 skrev:
S40 rostar ju ganska friskt också, jag kan komma på flera bilar som känns både roligare & kvalitetsmässigt bättre än både S40 & 9-3. S70 känns ju t.ex klart bättre om man kan stå ut med FWD, annars så känns väl BMW som det bästa alternativet.
Jag är inte så hemma på 3-serie men jag gillar de äldre 5 & 7-serie.

e30 är trevliga och rätt rappa men det får ju vara 320 eller uppåtsmile

RD_87 Skrotsamlare
2 februari 2012 · 4 031 Inlägg

PartilleMalm skrev:

RD_87 skrev:
S40 rostar ju ganska friskt också, jag kan komma på flera bilar som känns både roligare & kvalitetsmässigt bättre än både S40 & 9-3. S70 känns ju t.ex klart bättre om man kan stå ut med FWD, annars så känns väl BMW som det bästa alternativet.
Jag är inte så hemma på 3-serie men jag gillar de äldre 5 & 7-serie.

e30 är trevliga och rätt rappa men det får ju vara 320 eller uppåtsmile

Jo E30 har jag kört en del men det finns ju inga oförstörda kvar till rimliga pengar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Lowenhart fälg fantast
3 februari 2012 · 1 086 Inlägg

en äldre japanre -94 till 99 kanske , toyota eller liknande med liten motor kommer du undan rätt billigt

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
risodlarn
3 februari 2012 · 577 Inlägg

Beror ju helt på dina intressen kunskapsnivå tillgång till verktyg osv. Men det du gör bäst i är nog att provköra MASSA bilar och sedan köpa den du vill ha. Tänk inte så mycket utan gå på känsla.

Men vill du ha något specifikt. Saab är bra men välj en modell utan turbo.
Volvo är bra men välj inte 3 eller 400 serien. Välj heller inte v/s40. Kan rekommendera v70 typ -90
Om du ska köpa en asiat gå på toyota, corollor är väl i princip odödliga.
Finns bara en tysk bil, BMW resten suger.
Köp inte amerikanskt eller brittiskt eller franskt eller italienskt.

Men framförallt Köp en volvo 700 eller 900 serien. Driver i rätt ände, bensinkostnad kompenseras med att de inte går sönder och slitagedelar är billiga. Det finns alltid tillgång till reservdelar och kunskap runt hörnet. Köper du en med turbo kan du få bra snurr på den billigt. Det räcker med trafikförsäkring. Finner inga skäl till varför det inte är det ultimata valet förutom tycke och smak. Sen så drar ju inte bilen mycket om man ser till storlek, motorstyrka en GL har 182 Nm, man får dra tungt och i en krock mellan en äldre bil och en äldre volvo skulle jag vilja sitta i volvon. Är ganska dugligt i utbyte mot max 0.2l,0.3l mer per mil landsväg.

Men som sagt gå på känsla!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
PartilleMalm
3 februari 2012 · 318 Inlägg

jonnielahti skrev:
köp en 740, då behöver du inte grina över nåra avåkningar smile

BMW menar du då va?big_smile

Ska du köpa SAAB SKA ! du köpa turbo annars är den ju bara slö som vilken tråk fwd som helst!

"en Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor!"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang