4750
Sök

Dålig tomgång! - Volvo 740 GLT 16v 88b aut.

54 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
Tjena!

Har problem med dålig tomgång, så pass att den nästan dör... har hänt någon gång att den har dött med.

Det hela hände igår efter en lång kickdown... där efter så har det gått uselt på tomgång och tänder inte riktigt på alla burkarna, ryster och ligger på 200-500 oftast. Det känns som att den inte tänder ordentligt, det luktar en del bensin med.  Men så fort jag ger gas så går den genast bättre, precis som den ska. Och även när man kör den under lätt / hård accelration. Men när man ligger i jämn fart så börjar den rycka lite och gå tungt för att sedan gå lätt igen... lika spexigt som den gör på tomgång kan man säga.

Vad kan felet vara då?   Det första jag gjorde var att byta tändstift, och det gjorde ingen skillnad. Dom såg för övrigt ok ut efter att ha varit med i ca 1,500 mil.
Jag har aningen igensatt vevhusventilation, kan så pass att oljestickan brukar hoppa upp. Kan det vara så att den har tryckt in olja i fördelaren?

Fick även höra att det kan finnas skit i spjällhuset?  Och att man kanske skulle ta o göra en grundinställning av tomgången?  Men kan man det på 16v med LH-2.4?

Är tacksam för alla hjälp man kan få!

MVH Nicklas

Volvo for Life

8 156 Inlägg
13 januari 2012
Flyttade tråden till Generell felsökning (Motorteknik). Förhoppningsvis så får du fler svar där.
Mvh Moderator Phaetoon.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

54 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
Okey tack Phaetoon.

Hur som haver, har läst ut några felkoder som lyder

Fack -2:
121:signal från luftmassamätare
212:lambdasondsignal
123:signal från kylvätsketempgivare

fack -6:
224:motortempsignal.

Tempgivaren dyker upp på två ställen, jag vill inte utesluta men det kan ju vara den.. eller?

Den går tung och dåligt på tomgång, precis som man har chooken till... men när man varvar upp den går den bättre.
Men den går lika dåligt kall som varm, det som förbyllar mig. eller det kanske det ska göra?

Hade varit gött om någon hade kunnat hjälpa en.
MVH Nicklas.

Volvo for Life

111 Inlägg
15 december 2013
Hur löste du det? smile

54 Inlägg
23 december 2013
Trådstartare
Löste aldrig riktigt det.
Jag bytade mer eller mindre ALLT och det blev ingen vidare för det.
Hade mina misstankar då efter att någon av ventilerna möjligtvis kunde ha fått på fan.. då remmen mest troligen hade hoppat ett par jack.

Volvo for Life

Sök