5319
Sök

Nya Opel Ampera (Elbil som enligt tillverkaren har en räckvidd på 50mil)

Rallyförare
1 075 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Jag var och skulle provköra denna i torsdags på Svenska bil, tyvärr hade dom ej fått den ännu. Enligt tillverkarens fakta ska den ha en räckvidd på 500km dvs 50 mil...

Det lät ju nästan för bra för att vara sant, läs själva denna annonsen: http://www.blocket.se/goteborg/Opel_Amp … 11&w=3

Amperan har en räckvidd på 4-8mil beroende på körstil och vägmiljön... Sen har den ett inbyggt bensindrivet kraftverk som man kan köra igång för att under färd ladda batterierna, med kraftverket drar bilfan 1.2L/mil bensin så dom sista 450kilometrarna i tillverkarens "räckvidd" kostar dig som tankar runt 800kr, vilket jag anser är jättedåligt och en ren annonsbluff.

Tyvärr har inte Amperan bättre räckvidd än tidigare el-bilar.
Hur svårt ska det vara att göra en elbil som går 500km utan att behöva laddas???
I början av 1900-talet lyckades dom få en elbil att göra över 100km/h, oljebolagen hämmade utvecklingen men med dagens teknik borde vi kunna få en elbil som faktiskt klarar 50mil på en laddning.
Solcellerna NASA använder skulle kunna ge en regäl laddning under gång, dessa solceller är ej tillgängliga för allmänheten men NASA har haft dom sedan 1950-talet... Varför ska allmänheten nöja sig med skitsolceller som knappt laddar nått? Oljebolagen igen som har ett finger med i spelet gissar jag...

Hjultomte
1 500 Inlägg
14 januari 2012
Såg dock jävligt fräck ut faktiskt big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Rallyförare
1 075 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Det var det jag fastnade för, hade haft en räckvidd på 500km som det påstås så hade jag köpt den direkt, utan att tveka, den kostar drygt 400.000 men dom pengarna skulle jag spara ihop fort, kör 8000mil om året, 6000 av dom skulle jag kunna använda Amperan till, dom andra 2000 behöver jag ha Explorern till då det ofta handlar om köksmonteringar och jag behöver kunna få med mig en del skit smile Dessutom tror jag att det kan vara en dålig idé att koppla släpet efter Amperan smile
TooS skrev:
Såg dock jävligt fräck ut faktiskt big_smile

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
14 januari 2012
Problemet är att det enda som är driftsäkert nog att användas i en produktions bil är gamla hedliga bly-batterin. Dessa är tunga och klumpiga.

Alla häftiga batteri tekniker som kommer är för dyra än så länge för endamålet eller saknar stabiliteten.

Kolla bara vad som händer många lipo batterier i radiostyrda bilar när dom överbelastas eller blir skadade.. brinner duktigt.

Solceller är ju en bra ide men kostar fruktansvärt med pengar att tillverka och ger väldigt lite el. Men skulle kunna fungera som ett komplement till den ordinarie laddningen.

Senaste åren har dok batteri utvecklingen gått enormt framåt. Personligen tror jag det behövs ett par år till för att få fram vettiga batterier som inte kostar förmycket att tillverka och har god stabilitet.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 januari 2012
myran skrev:
Problemet är att det enda som är driftsäkert nog att användas i en produktions bil är gamla hedliga bly-batterin. Dessa är tunga och klumpiga.

Alla häftiga batteri tekniker som kommer är för dyra än så länge för endamålet eller saknar stabiliteten.

Senaste åren har dok batteri utvecklingen gått enormt framåt. Personligen tror jag det behövs ett par år till för att få fram vettiga batterier som inte kostar förmycket att tillverka och har god stabilitet.

+1

Skulle aldrig köpa en el-bil nu.
Dom funkar inte alls som det är tänkt, och om ett par år så har dom säkert kommigt på nå annat bättre ändå

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

21 761 Inlägg
14 januari 2012
LiFe är ju stabilare och säkrare än LiPo iaf. Framgångarna med Tesla har väl gjort att man grejar en del med den batteritekniken nu. smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 januari 2012
Allt detta är ju egentligen bara dynga ändå.

Vänta tills dom lyckas få hydrogen-konceptet lite smidigare, då jävlar kommer hela världen förändras.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

3 182 Inlägg
14 januari 2012
jävlar vilket klipp johan 439 900kr för en el bil som i slut ändan du kommer få ladda varje kvart.

1 412 Inlägg
14 januari 2012
Tanken är väl god kanske, men.....

Jag jobbar som truckmek och sköter många eldrivna motviktstruckar som ju har mycket gemensamt med en eldriven bil, och dom är alldeles för känsliga för kyla och blir lätt stående med elfel om dom går i en fuktig eller på annat sätt tufff miljö.

Om man dessutom inte sköter laddningen på bästa sätt så kan man sabba ett nytt batteri ganska snabbt.

Rallyförare
1 075 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Tanken är god men jag snittar 210km/dag och denna klarar 50km på el sen måste bensingeneratorn ta över, då drar bilen 1.2L/mil, bensin.. Det skulle med andra ord i slutändan kosta lika mycket som att köra min Explorer E85 och dessutom vara betydligt sämre för miljön, Amperan kan fungera för den som aldrig åker utanför stan och som bara kör 4-5mil om dagen, inte för oss långmilare...

pukan2 skrev:
jävlar vilket klipp johan 439 900kr för en el bil som i slut ändan du kommer få ladda varje kvart.

Saabifierad
2 031 Inlägg
15 januari 2012
tja ampera är ett stort kliv från Priusen som knappt klarar 3 km med enbart eldrift men med en förbrukning på 1,2 liter milen med motorn igång känns det inget vidare.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 482 Inlägg
16 januari 2012
Jag ser inte räckvidden som det stora problemet med elbilar. Laddtiden är det riktigt stora problemet.

BLT Service
Theracords Music Label

1 171 Inlägg
16 januari 2012
1.2L/100km alltså 0.12L/mil! 27g/km co2!

Iom att man kan använda en liten motor så effektivt som möjligt genom att ladda batterierna blir bränsleförbrukningen så låg.
Senast redigerat av zoopåse (16 januari 2012)

Rallyförare
1 075 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Du menar att jag läst fel? Aj då, då kanske det blir en AMPera i allafall... smile

zoopåse skrev:

Iom att man kan använda en liten motor så effektivt som möjligt genom att ladda batterierna blir bränsleförbrukningen så låg.

1 171 Inlägg
16 januari 2012
Tanka full: 6L bensin. Som att åka moppe fast man kommer längre, åker snabbare och bekvämare. Det bästa är ändå att när bensinen är helt slut åker man fortfarande 5mil till innan man måste tanka.smile

3 148 Inlägg
16 januari 2012
myran skrev:

Kolla bara vad som händer många lipo batterier i radiostyrda bilar när dom överbelastas eller blir skadade.. brinner duktigt.

Solceller är ju en bra ide men kostar fruktansvärt med pengar att tillverka och ger väldigt lite el. Men skulle kunna fungera som ett komplement till den ordinarie laddningen.

Opel Amperas batterier är litium ION batterier på 16kw...
Senast redigerat av viccoA (16 januari 2012)

1 Inlägg
10 april 2012
carnageman skrev:
Du menar att jag läst fel? Aj då, då kanske det blir en AMPera i allafall... smile

zoopåse skrev:

zoopåse skrev:
Tanka full: 6L bensin. Som att åka moppe fast man kommer längre, åker snabbare och bekvämare. Det bästa är ändå att när bensinen är helt slut åker man fortfarande 5mil till innan man måste tanka.smile

Tyvärr så stämmer inget av detta.

Tanken rymmer varken 6 liter vilket man skulle tro om man kom 50 mil och varje mil förbrukade 0,12 liter bensin, eller 8 liter om varje mil förbrukade 0,16 liter bensin. Båda förbrukningssiffrorna förekommer flitigt på olika ställen. Båda är dock en estimerad börbrukning vid normalkörning och innehåller med andra ord väldigt många mil på ren elkörning där energin kommer från väggutaget. Anledningen till att de tagits fram är ju för att man ska ha en förbrukningssiffra för att kunna definera miljöbelastningen.

Letar man specifikt efter bensinförbrukning utan hjälp från batterierna och elnätet så är siffrorna oftast angivna till ca 0,5 liter per mil. Det som verkligen avslöjar Amperan är dock att tankvolymen är hela 35,2 liter. De 50 extra milen kräver med andra ord en bensintank på 35,2 liter vilket ger en bränsleförbrukning på något mer än 0,7 liter per mil.

http://www.opel.se/content/dam/Opel/Eur … -10-24.pdf
Senast redigerat av Hjalmarson (10 april 2012)

Forummoderator
18 530 Inlägg
10 april 2012
Det fanns faktiskt på 90-talet en elbil som var lite för bra. GM EV1. Denna kunde bara leasas och när kunderna ville behålla bilen när kontraktet löpte ut fick de inte detta. I princip samtliga bilar skrotades. Många var helt nya.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ev1_crush5.jpg

1 171 Inlägg
10 april 2012
Dieselsmurfen skrev:
Det fanns faktiskt på 90-talet en elbil som var lite för bra. GM EV1. Denna kunde bara leasas och när kunderna ville behålla bilen när kontraktet löpte ut fick de inte detta. I princip samtliga bilar skrotades. Många var helt nya.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ev1_crush5.jpg

Hur kommer det sig att de mest vansinniga dumheterna blir till när det är ekonomer som är med och bestämmer? Det är som att alla andra värden bara glöms bort och enbart pengarna räknas.

Ja 0,7 kanske är rimligt med tanke på bilens vikt och att det även blir en del förluster i energiomvandlingen. Det är lite fult hur de slingrar sig när det gäller förbrukningssiffororna. Man kan ju inte räkna med att samtidigt tillföra el via laddning om man ska mäta hur mycket bensin bilen drar.

Ingen himmel är så blå som min
2 989 Inlägg
10 april 2012
Perfekt för mig som har 4 mil till jobbet och kan ladda där. Kikar närmre på dom, men är osäker...
http://www.mobilblogg.nu/cache/ttf/0ee8524800eeaeb6d2.jpg
(Leveransklara...)

/Mattias

Sök