4313
Sök

Audi a6 startar inte efter olje"haveri"

17 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Helt plötsligt i veckan började min Audi a6 1.8 -96 olja att rinna ur bilen på väg till jobbet.
Jag har bytt olja för en månad sedan så när olje lampan tändes nära jobbet så tänkte jag att nivån sjunkt efter då jag inte sett att den läker olja (trotts att den står ute och det hade synts tydligt i snön). Men när jag kliver ur bilen ser jag en svart rand bakom min bil... Och när jag kommer hem så är det även en stor pöl med olja på uppfarten och en rand vart jag kört bilen...

Det var en packning ovanför oljefilterhållaren som hade spruckit och den är nu reparerad...

Men bilen startar inte. Den vill inte tända till...
Jag har bytt tändstift då de gamla var full i olja (längst ner på stiften) och ändå tänder den inte riktigt till..

Vad kan ha hänt? är den bara sur och hur kan jag isf starta den? eller är det olja någonstans där det inte borde vara och det gör att den inte startar... eller har något "mer" gått sönder i samma veva som o-ringen...?

Jag försökte även starta bilen på jobbet efter dagens slut (fyll på olja innan) för att köra den till jobb garaget för jag trodde "bara" att oljepluggen hade lossnat när det formligen rann ur oljan ur bilen. men den startade inte då heller och jag bogserade hem den...

17 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Kan tillägga att den luktar bensin när vi försöker starta... kan den vara sur? "bara"
hur startar man en sur bil?

Vi kan inte koppla den till en annan bil tyvärr eftersom bilen står i garaget och det är en uppförsbacke att ta sig ur garaget och jag har ingen hjälp av massa starka armar för tillfället...
Men vi har batteriladdare på och laddar mellan försöken att starta...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 januari 2012
Låter som brunnen tändspole/spolar.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

17 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Det ger gnista. men kan tändspolarna ha pajjat appropå olje läckan?
Den har aldrig varit svår startad förut.

Sök