Ställbart laddtryck från kupén?

Mack Forum- och sitemoderator
15 januari 2012 · 26 150 Inlägg

robbaxxxx skrev:
Ja exakt grabbar ni har helt rätt men att ladda 1 bar ska inte vara något problem alls på en 940 ft har jag läst om.  Men jag tror att man får bort spikningarna som kan bli uppåt 1 bar genom att montera guldbox och tändchip.. Jag kommer att köra lugnt för det mesta därför tänkte jag ställa wastegaten väldigt lång så den laddar väldigt lite vid vanlig körning, sen om man vill leka lite så ställer jag upp till 0.9-1 bar en stund därefter ställer tillbaka, detta kan inte vara så skadligt om man gör det ibland bara och dessutom med guldboxen och tändchippet?

Då är frågan..vill du att den ska gå optimalt med högt ladd och gå som en påse skit med lågt ladd, eller vill du att den ska gå perfekt med lågt ladd och som en påse skit med högt ladd?
För den lär ju inte ställa om tändningen när du ändrar laddtrycket, av sig själv..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Civilarn
15 januari 2012 · 249 Inlägg

Jag ställer lågt laddtryck genom att gänga på wastegaten, den går hur fint och rent som hellst med 0.4 bar laddtryck, men den går dåligt prestandamässigt. Sen går den även rent med 1 bars ladd så nu förstår jag inte varför den skulle gå som en påse nötter?

Mack Forum- och sitemoderator
15 januari 2012 · 26 150 Inlägg

robbaxxxx skrev:
Jag ställer lågt laddtryck genom att gänga på wastegaten, den går hur fint och rent som hellst med 0.4 bar laddtryck, men den går dåligt prestandamässigt. Sen går den även rent med 1 bars ladd så nu förstår jag inte varför den skulle gå som en påse nötter?

Jag kan citera Andreas34 tidigare i tråden åt dig;

men en 940 klipper vid ca: 1bar, och det som är lurigt med laborerande av laddtryck är att det är inte spikningarna du hör som är farligast. det är dom du inte hör som äter kolvar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Civilarn
15 januari 2012 · 249 Inlägg

Då ställer jag till 1 bar och är säker=)

Mack Forum- och sitemoderator
15 januari 2012 · 26 150 Inlägg

robbaxxxx skrev:
Då ställer jag till 1 bar och är säker=)

Finns dom som spikat sönder motorer med mindre laddtryck också..men go ahead, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Andreas34
15 januari 2012 · 188 Inlägg

inte för att vara elak nu men du har läst, jag bor i en byhåla där typ alla åker volvo och vi har som nöjen på rasterna att pystrimma tongue

strax över 1 bar har du inte så mycket att hämta i effekt på en original snurra, och det smidigaste skulle nog vara att ställa upp laddtrycket direkt för jag tror det nog att det där inte kommer gå som du tänkt dig. för om du ställer grundladdet väldigt lågt kan du kanske få problem med att ställa upp den med pysning.

det finns ingen mening med att köra högre laddtryck för originalturbon kommer endast att flåsa varmluft när du börjar ladda över 1bar.

Jag vill även reda ut det där med boxar, du måste ha en guldbox för att kunna byta chipp för tändningen / alltså guldbox är tändning och denna ska väl sitta vid rattstången.

Bränsleboxen behöver du ju bara köpa ett chipp och sätta i för vad jag vet så går det att byta chipp i alla bränsleboxar, och denna sitter på passagerarsidan men för att vara säker så ta bort boxen och kolla om du kan sätta i chip.

vi du ha lite trevligare gång skulle jag mer säga kam, avgassystem.

Observera att jag sa någon stans mellan 0.7-0.9 beroende på hur mycket du vill chansa, absoluta max är 1bar men då kommer det ofta klippa och det är inge roligt att åka då.
original laddar den väl 0.55 eller något sådant om jag inte minns fel. men nu har jag sagt typ det jag kommer på just nu och nu är det ju upp till dig själv att välja hur du vill göra tongue

Civilarn
15 januari 2012 · 249 Inlägg

Andreas34 skrev:
inte för att vara elak nu men du har läst, jag bor i en byhåla där typ alla åker volvo och vi har som nöjen på rasterna att pystrimma tongue

strax över 1 bar har du inte så mycket att hämta i effekt på en original snurra, och det smidigaste skulle nog vara att ställa upp laddtrycket direkt för jag tror det nog att det där inte kommer gå som du tänkt dig. för om du ställer grundladdet väldigt lågt kan du kanske få problem med att ställa upp den med pysning.

det finns ingen mening med att köra högre laddtryck för originalturbon kommer endast att flåsa varmluft när du börjar ladda över 1bar.

Jag vill även reda ut det där med boxar, du måste ha en guldbox för att kunna byta chipp för tändningen / alltså guldbox är tändning och denna ska väl sitta vid rattstången.

Bränsleboxen behöver du ju bara köpa ett chipp och sätta i för vad jag vet så går det att byta chipp i alla bränsleboxar, och denna sitter på passagerarsidan men för att vara säker så ta bort boxen och kolla om du kan sätta i chip.

vi du ha lite trevligare gång skulle jag mer säga kam, avgassystem.

Observera att jag sa någon stans mellan 0.7-0.9 beroende på hur mycket du vill chansa, absoluta max är 1bar men då kommer det ofta klippa och det är inge roligt att åka då.
original laddar den väl 0.55 eller något sådant om jag inte minns fel. men nu har jag sagt typ det jag kommer på just nu och nu är det ju upp till dig själv att välja hur du vill göra tongue

Jag vet redan att man måste köpa guldboxen för att kunna sätta i tändchippet som styr tändningen. Jag har redan ett bränslechipp i bilen och jag vet att den inte klipper förän runt 1.2 bar så jag har väl en unik modell jag.

Mr_Aira Mr_Aira
15 januari 2012 · 105 Inlägg

ladda 1 bar är inte några problem, motorn håller. men! kopplingen flyger om du börjar ha dålig, samt om man har m46/47 lådan (upp till -95) så håller den lite olika, vet av erfarenhet då en kompis ladda 1bar och sköt 5-7st m47 på en sommar, jag har en M90 men dessa sak man vara försiktiga med att växla fort, 3ans synkring blåser på dom, automat lådorna vet jag inget om, men vet att original turbo med stakar i motorn håller för CA 1 bar, kör själv på chipp 1,2bar å starkare koppling, 98oktan rekommenderas

robbaxxxx skrev:
Ja exakt grabbar ni har helt rätt men att ladda 1 bar ska inte vara något problem alls på en 940 ft har jag läst om.  Men jag tror att man får bort spikningarna som kan bli uppåt 1 bar genom att montera guldbox och tändchip.. Jag kommer att köra lugnt för det mesta därför tänkte jag ställa wastegaten väldigt lång så den laddar väldigt lite vid vanlig körning, sen om man vill leka lite så ställer jag upp till 0.9-1 bar en stund därefter ställer tillbaka, detta kan inte vara så skadligt om man gör det ibland bara och dessutom med guldboxen och tändchippet?

Volvo 940 FTT "Busen" (1995)
Andreas34
15 januari 2012 · 188 Inlägg

robbaxxxx skrev:

Andreas34 skrev:
Massa text

Jag vet redan att man måste köpa guldboxen för att kunna sätta i tändchippet som styr tändningen. Jag har redan ett bränslechipp i bilen och jag vet att den inte klipper förän runt 1.2 bar så jag har väl en unik modell jag.

Okej men då har vi rett ut det, du har alltså redan ett chip, där har du anledningen till att den inte klipper vid 1bar utan i ditt fall 1.2

och sedan det där med att chippa tändning är inte något som är lönt, spikningarna är p.g.a för lite soppa. tändningen hänger med bättre än vad det mesta annat i motorn gör.

men om du tar och bara pyser den till det trycket som tillverkaren rekommenderar till ditt chip så ska det nog inte vara någon fara för motorn eftersom att det är det trycket chipet är gjort för.

driftking199
15 januari 2012 · 322 Inlägg

robbaxxxx skrev:

Andreas34 skrev:
inte för att vara elak nu men du har läst, jag bor i en byhåla där typ alla åker volvo och vi har som nöjen på rasterna att pystrimma tongue

strax över 1 bar har du inte så mycket att hämta i effekt på en original snurra, och det smidigaste skulle nog vara att ställa upp laddtrycket direkt för jag tror det nog att det där inte kommer gå som du tänkt dig. för om du ställer grundladdet väldigt lågt kan du kanske få problem med att ställa upp den med pysning.

det finns ingen mening med att köra högre laddtryck för originalturbon kommer endast att flåsa varmluft när du börjar ladda över 1bar.

Jag vill även reda ut det där med boxar, du måste ha en guldbox för att kunna byta chipp för tändningen / alltså guldbox är tändning och denna ska väl sitta vid rattstången.

Bränsleboxen behöver du ju bara köpa ett chipp och sätta i för vad jag vet så går det att byta chipp i alla bränsleboxar, och denna sitter på passagerarsidan men för att vara säker så ta bort boxen och kolla om du kan sätta i chip.

vi du ha lite trevligare gång skulle jag mer säga kam, avgassystem.

Observera att jag sa någon stans mellan 0.7-0.9 beroende på hur mycket du vill chansa, absoluta max är 1bar men då kommer det ofta klippa och det är inge roligt att åka då.
original laddar den väl 0.55 eller något sådant om jag inte minns fel. men nu har jag sagt typ det jag kommer på just nu och nu är det ju upp till dig själv att välja hur du vill göra tongue

Jag vet redan att man måste köpa guldboxen för att kunna sätta i tändchippet som styr tändningen. Jag har redan ett bränslechipp i bilen och jag vet att den inte klipper förän runt 1.2 bar så jag har väl en unik modell jag.

varför inte bara skruva på stången och åka med 1bar i ladd jämt?
pysventiler och speciellt dom som man har i kupen gör så att man får en peak precis när laddet kommer sen sjunker det= helt värdelöst

Civilarn
15 januari 2012 · 249 Inlägg

I och för sig, det har du rätt i, men jag tänkte på bränsleförbrukningen som redan är felande, 2 liter milen blandad körning liksom, hur kommer den inte vara när jag kör med 1 bar konstant. Jag har läst av felkoder och fick 1-2-1 vilket indikerar på lmm tror jag det var, men det är för dyrt med en lmm för att bara pröva om det är den, bilen går ju som den ska oxå, fast den stannar varje gång man sladdar och slår runt(är en automatare)

Andreas34
15 januari 2012 · 188 Inlägg

Mr_Aira skrev:
ladda 1 bar är inte några problem, motorn håller. men! kopplingen flyger om du börjar ha dålig, samt om man har m46/47 lådan (upp till -95) så håller den lite olika, vet av erfarenhet då en kompis ladda 1bar och sköt 5-7st m47 på en sommar, jag har en M90 men dessa sak man vara försiktiga med att växla fort, 3ans synkring blåser på dom, automat lådorna vet jag inget om, men vet att original turbo med stakar i motorn håller för CA 1 bar, kör själv på chipp 1,2bar å starkare koppling, 98oktan rekommenderas

robbaxxxx skrev:
TEXT

kopplingen är inga fel på, det är tryckplattan som ger upp. köp en ny originalkoppling och en 712 tryckplatta och du är god för strax över 500nm.
likadant med växellådor. m47 är inte så hållbar men om du skjuter m45er gång på gång är det nog bakom spaken felet sitter.
M90 är 3an svaga länken på.

Innehållet i motorn är det heller som sagt inga fel på, det är turbon som inte kan leverera något nämnvärt mer när man kommer upp över 1bar.

Civilarn
15 januari 2012 · 249 Inlägg

Jag har en automatare, ja precis m45an är en fin hållbar 4 växlad låda annars=)

Håller med, skjuter man en m47a sju gånger så är det nog bättre att se över om man ska sluta med att köra bil, hur lyckas man liksom?

Senast redigerat av robbaxxxx (15 januari 2012)

Andreas34
15 januari 2012 · 188 Inlägg

robbaxxxx skrev:
I och för sig, det har du rätt i, men jag tänkte på bränsleförbrukningen som redan är felande, 2 liter milen blandad körning liksom, hur kommer den inte vara när jag kör med 1 bar konstant. Jag har läst av felkoder och fick 1-2-1 vilket indikerar på lmm tror jag det var, men det är för dyrt med en lmm för att bara pröva om det är den, bilen går ju som den ska oxå, fast den stannar varje gång man sladdar och slår runt(är en automatare)

då har du ett fel på den, för när du kör landsväg så använder du ju knappt turbon. är inga problem att åka på litern och lite under med ca 200 häst när turbon laddar.

Civilarn
15 januari 2012 · 249 Inlägg

nej precis, den varvar 2400 varv i 110 och slukar något fruktansvärt med bensin, någon som har några tips på vad det beror på? kommer typ 2 mil om jag tankar 100kr när innan lampan som precis slocknade tänds igen..

Mr_Aira Mr_Aira
15 januari 2012 · 105 Inlägg

m90 höll för han men inte m47 smile
så helt fel kan man inte säga att han är på köra heller smile


robbaxxxx skrev:
Jag har en automatare, ja precis m45an är en fin hållbar 4 växlad låda annars=)

Håller med, skjuter man en m47a sju gånger så är det nog bättre att se över om man ska sluta med att köra bil, hur lyckas man liksom?

Volvo 940 FTT "Busen" (1995)
nixon89 klabbarpan
15 januari 2012 · 3 041 Inlägg

Du behöver ju inte sänka laddet för. Lite daily drivven? Du erhåller ju ändå intte fullt ladd såvida du inte kör med gasen i botten. Onödigt klabb bara.

Ursäkta stavningen, cp x10a...

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Andreas34
15 januari 2012 · 188 Inlägg

robbaxxxx skrev:
nej precis, den varvar 2400 varv i 110 och slukar något fruktansvärt med bensin, någon som har några tips på vad det beror på? kommer typ 2 mil om jag tankar 100kr när innan lampan som precis slocknade tänds igen..

testa dra ur lmm och se vad som händer, är det ingen skillnad så har du ju felet där. kolla även kablage och grejer.

Mr_Aira Mr_Aira
15 januari 2012 · 105 Inlägg

har allt det smile

Andreas34 skrev:

Mr_Aira skrev:
ladda 1 bar är inte några problem, motorn håller. men! kopplingen flyger om du börjar ha dålig, samt om man har m46/47 lådan (upp till -95) så håller den lite olika, vet av erfarenhet då en kompis ladda 1bar och sköt 5-7st m47 på en sommar, jag har en M90 men dessa sak man vara försiktiga med att växla fort, 3ans synkring blåser på dom, automat lådorna vet jag inget om, men vet att original turbo med stakar i motorn håller för CA 1 bar, kör själv på chipp 1,2bar å starkare koppling, 98oktan rekommenderas

robbaxxxx skrev:
TEXT

kopplingen är inga fel på, det är tryckplattan som ger upp. köp en ny originalkoppling och en 712 tryckplatta och du är god för strax över 500nm.
likadant med växellådor. m47 är inte så hållbar men om du skjuter m45er gång på gång är det nog bakom spaken felet sitter.
M90 är 3an svaga länken på.

Innehållet i motorn är det heller som sagt inga fel på, det är turbon som inte kan leverera något nämnvärt mer när man kommer upp över 1bar.

Volvo 940 FTT "Busen" (1995)
Andreas34
15 januari 2012 · 188 Inlägg

Konstigt du tongue går ju inte att jämföra en getrag med en m47.

Mr_Aira skrev:
m90 höll för han men inte m47 smile
så helt fel kan man inte säga att han är på köra heller smile


robbaxxxx skrev:
Jag har en automatare, ja precis m45an är en fin hållbar 4 växlad låda annars=)

Håller med, skjuter man en m47a sju gånger så är det nog bättre att se över om man ska sluta med att köra bil, hur lyckas man liksom?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang