Uppgradera saab 9-5 Aero!

SportPilot Ubåtsingenjör
18 maj 2012 · 7 234 Inlägg

mr_z28 skrev:
Vet inte om jag håller med dig om att det räcker till 260Hk med en orginal turbo.
Har provat med steg2 från en känd firma tidigare på en 2.3 och det slutade inte väl.
Prata direkt med killarna på Nordic, Maptun etc så ser du att dom rekomenderar turbobyte.

Dawidzor3 skrev:
Själv på Saab så rekomenderar dom vissa trimföretag som dom tycker är bra... Högst på Listan ligger just Maptun/Nordic.... Ifall du ska steg 1 trimma din 9-5 från 185 HK till 229 eller 235 så behöver du inte byta till TD04 Mitsu turbon. Det räcker så gott och väl med orginala turbon upp till 260 hästar. Sen måste du byta lite annat än bara turbon också smile

vet du om en aero turbo orkar ladda mycket nog för 300 hk ? eller ska vi leta efter annat ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
mr_z28
18 maj 2012 · 47 Inlägg

300Hk går att plocka ut med TD04 men över det så bör man nog börja överväga större.
kolla vad jag gjort med min saab för den effekten, ligger info i profilen.

CHEEVA skrev:

mr_z28 skrev:
Vet inte om jag håller med dig om att det räcker till 260Hk med en orginal turbo.
Har provat med steg2 från en känd firma tidigare på en 2.3 och det slutade inte väl.
Prata direkt med killarna på Nordic, Maptun etc så ser du att dom rekomenderar turbobyte.

Dawidzor3 skrev:
Själv på Saab så rekomenderar dom vissa trimföretag som dom tycker är bra... Högst på Listan ligger just Maptun/Nordic.... Ifall du ska steg 1 trimma din 9-5 från 185 HK till 229 eller 235 så behöver du inte byta till TD04 Mitsu turbon. Det räcker så gott och väl med orginala turbon upp till 260 hästar. Sen måste du byta lite annat än bara turbon också smile

vet du om en aero turbo orkar ladda mycket nog för 300 hk ? eller ska vi leta efter annat ?

Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
kwansa Hmm, vet inte?
18 maj 2012 · 1 775 Inlägg

mr_z28 skrev:
300Hk går att plocka ut med TD04 men över det så bör man nog börja överväga större.
kolla vad jag gjort med min saab för den effekten, ligger info i profilen.

CHEEVA skrev:

mr_z28 skrev:
Vet inte om jag håller med dig om att det räcker till 260Hk med en orginal turbo.
Har provat med steg2 från en känd firma tidigare på en 2.3 och det slutade inte väl.
Prata direkt med killarna på Nordic, Maptun etc så ser du att dom rekomenderar turbobyte.


vet du om en aero turbo orkar ladda mycket nog för 300 hk ? eller ska vi leta efter annat ?

300 är lite i överkant för #5ans avgashus...det går men inte mer =P

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
SportPilot Ubåtsingenjör
18 maj 2012 · 7 234 Inlägg

kwansa skrev:

mr_z28 skrev:
300Hk går att plocka ut med TD04 men över det så bör man nog börja överväga större.
kolla vad jag gjort med min saab för den effekten, ligger info i profilen.

CHEEVA skrev:

vet du om en aero turbo orkar ladda mycket nog för 300 hk ? eller ska vi leta efter annat ?

300 är lite i överkant för #5ans avgashus...det går men inte mer =P

okej låter som om det är bättre att satsa på en annan turbo då? Vilken rekomenderar ni ? samt vilka spridare ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SportPilot Ubåtsingenjör
18 maj 2012 · 7 234 Inlägg

mr_z28 skrev:
300Hk går att plocka ut med TD04 men över det så bör man nog börja överväga större.
kolla vad jag gjort med min saab för den effekten, ligger info i profilen.

CHEEVA skrev:

mr_z28 skrev:
Vet inte om jag håller med dig om att det räcker till 260Hk med en orginal turbo.
Har provat med steg2 från en känd firma tidigare på en 2.3 och det slutade inte väl.
Prata direkt med killarna på Nordic, Maptun etc så ser du att dom rekomenderar turbobyte.


vet du om en aero turbo orkar ladda mycket nog för 300 hk ? eller ska vi leta efter annat ?

får du inte ut mer än 250 hk ? låter lite...

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
20 maj 2012 · 211 Inlägg

mr_z28 skrev:
Aerons turbo passar rakt av bortsett från att du måste byta olje & vattenledningarna. sen måste bilen optimeras för en större turbo.

iron_angel skrev:
Jag kan kanske haka på detta forum då jag har en SAAB 9-5 2,3t som jag chippat. Men nu undrar jag om aerons turbo passar rakt av eller måste man byta grenrör eller göra en adapter?

Oki optimeras förklara?.....Chippet som sitter i nu är ett aerochipp från början som är lite omgjort men att laddtrycket kanske inte stämmer är det rätt uppfattat?. Är olje/vatten ledningarna längre på aeron än 2,3t:an?


Tack för snabbt svar

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
kwansa Hmm, vet inte?
20 maj 2012 · 1 775 Inlägg

iron_angel skrev:

mr_z28 skrev:
Aerons turbo passar rakt av bortsett från att du måste byta olje & vattenledningarna. sen måste bilen optimeras för en större turbo.

iron_angel skrev:
Jag kan kanske haka på detta forum då jag har en SAAB 9-5 2,3t som jag chippat. Men nu undrar jag om aerons turbo passar rakt av eller måste man byta grenrör eller göra en adapter?

Oki optimeras förklara?.....Chippet som sitter i nu är ett aerochipp från början som är lite omgjort men att laddtrycket kanske inte stämmer är det rätt uppfattat?. Är olje/vatten ledningarna längre på aeron än 2,3t:an?


Tack för snabbt svar

Det är någon banjo anslutning som skiljer på gt17 och td04...har för mig att det är vatten IN på turbon....men vågar inte svära på det!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
22 maj 2012 · 211 Inlägg

kwansa skrev:

iron_angel skrev:

mr_z28 skrev:
Aerons turbo passar rakt av bortsett från att du måste byta olje & vattenledningarna. sen måste bilen optimeras för en större turbo.


Oki optimeras förklara?.....Chippet som sitter i nu är ett aerochipp från början som är lite omgjort men att laddtrycket kanske inte stämmer är det rätt uppfattat?. Är olje/vatten ledningarna längre på aeron än 2,3t:an?


Tack för snabbt svar

Det är någon banjo anslutning som skiljer på gt17 och td04...har för mig att det är vatten IN på turbon....men vågar inte svära på det!

Tack för all hjälp och lån av tråd på detta forum

/Jonas

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang