1978
Sök

Teckna INTE er försäkring hos Salus ansvar!

13 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Jag tecknade en tillfällig helförsäkring hos salusansvar. Det skedde sedan en olycka och salusansvar vägra ta på sitt ansvar för de sa i första hand att jag inte hade tecknat nått Tillfällig helförsäkring utan att de sa att hon på kundtjänst sagt till mig att försäkringen gäller först när trafikskyltarna är färdiga, vilket är rent skitsnack, jag ringde in till kundtjänst igen och sa att jag skulle försäkra en bil på chassinumret och det var inga problem. Alltså jag blir så förbannad, har de inte tänkt betala om nått händer så ska de inte ta emot min försäkring heller.

Mitt inlägg på rejta.se där jag förklara mitt ärende lite mer ingående.
"
Jag tecknade en tillfällig försäkring vid import, sen när en skada sker så säger de att jag inte hade tecknat nån tillfällig försäkring, fast jag stod med i deras data system, vilket inte är möjligt om man inte har tecknat nån försäkring, och de säger då att de spela in alla samtal och skulle återkomma när de avlyssnat det inspelade samtalet, jag visste exakt vad hon hade sagt till mig så jag ville gärna lyssna av det där samtalet för då var det inga oklarheter, sen när de återkommer så säger de då givetvis att de inte har det samtalet inspelat. Ringer man in till kundtjänst och kolla villkoren kring Tillfällig helförsäkring så säger de att den tillfälliga helförsäkringen gäller direkt när man teckna den på chassi numret, enligt skadeansvarig på Salusansvar så skulle den börja gälla först när man fått trafikskyltarna. Kundtjänst säger en annan sak. Varför tror ni på Salus Ansvar att man teckna en helförsäkring för? De kom hela tiden med olika påståenden för att skydda sig själva. Först hade jag inte tecknat nån försäkring alls enligt dom, men när jag sa att jag ringt in till kundtjänst och fått uppgifter på att det står en tillfällig helförsäkring registrerad på bilen, så gäller försäkringen först när man fått trafikskyltarna enligt skadeansvarig. Hoppas ni kan leva med ert samvete och se andra i ögonen. För det här är så lågt man kan komma. Har ni inte tänkt betala ut när det händer nått så ska ni inte ta emot min försäkring i första hand heller. Akta er för Salusansvar! "
Senast redigerat av TVRT350 (28 augusti 2012)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 januari 2012
Vad är det för olycka som hänt med bilen då? Är den inte registrerad så får du väl inte heller köra med bilen, även om den nu är försäkrad.

Ber om ursäkt om jag missförstått något i ditt inlägg nu men det låter ju bara, konstigt?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

13 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Hej

Man får alltid teckna en försäkring fast den inte är registrerad och Salusansvar är en av de som gör det.

Man teckna då på chassinumret, kör bilen hem (i detta fall ifrån Gbg till Småland) och beställer en besiktning. Olyckan skedde innan försäkringspapprena hann skickas ut, hade man fått försäkringspapprena så hade de troligtvis inte kunnat säga nånting.

Bilen var i Sverige när jag ringde kundtjänst och påpekade också detta till henne, hon sa att hon skulle kolla med sin chef om detta var okej, när hon var tillbaka i telefonluren så sa hon att det var okej och så registrerade hon bilen med en Tillfällig helförsäkring.

Bara en sån sak som att de säger att de alltid spela in alla samtal och sen helt plötsligt finns inget band, det var så tätt inpå så jag minns varenda ord som hon på kundtjänst sa, jag sa klart och tydligt att jag skulle köra hem den ifrån Gbg och vilket datum.

Tillfällig försäkring gäller 30 dagar, alltså har man 30 dagar på sig att beställa och genomföra en registreringsbesiktning ifrån då den Tillfälliga försäkringen registrerades.

Olyckan var en frontskada, fick sladd i låg fart vid en sväng när det var våt vägbana och precis vid svängen fanns ett metallräcke där fronten stötte i. Bilen är nu lagad av en engelsman, men Salusansvar tog aldrig på sig försäkringen.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 januari 2012
Då antar jag att du även gjort en tillfällig registrering av fordonet hos transportstyrelsen? Eller vad den registrerad i ett annat land när detta inträffade?

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … id-import/

Nu verkar det ju mer som att du har problem med Salus Ansvar och inte med transportstyrelsen, men ifall du inte läst där så är det nog en bra sak att göra.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

självutnämnd expert
157 Inlägg
19 januari 2012
Själv har jag aldrig haft problem med Salusansvar, hände en incident med förra bilen och då var det inga som helst problem med att fixa skadan. Dock så var det inte import eller liknande
Senast redigerat av Adeno (19 januari 2012)

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk

13 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Ja transportstyrelsen var den registrerad hos

KHRacing
19 januari 2012
Vad jag vet så kan man bara teckna trafik på chassienummer ?

13 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Jag tecknade helförsäkring, ringde även anonymt efteråt och spelade in samtalet och sa att jag hade en import bil i sverige och ville tecka en tillfällig helförsäkring på chassinumret och det var inga problem, salus är nog en av få som gör detta. Bilen stod också försäkrad som helförsäkrad när jag ringde och kollade med kundtjänst.
Senast redigerat av TVRT350 (19 januari 2012)

7 281 Inlägg
19 januari 2012
KHRacing skrev:
Vad jag vet så kan man bara teckna trafik på chassienummer ?

Jag är lite inne på ditt spår också. Så vitt jag vet så går det inte att teckna en helförsäkring på ett oreggat fordon.
Så antagligen har det blivit ett missförstånd om att dom trodde bara att du ville ha en vanlig trafikförsäkring, vilket antagligen är det enda som fbolag kan erbjuda.

13 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
De var engelska trafikskyltar på så de registrerade antingen på dom eller på chassinumret. De var iallafall inga problem att teckna en tillfällig helförsäkring på 30 dagar.

Man skulle spelat in första samtalet, men vem tänker på det. Alla försäkringsbolag spela in sina samtal om det blir problem så de har kött på "sina" ben, nu när det visade sig att det var glasklart att jag hade tecknat en försäkring och även påpekat att bilen redan var i sverige (bilen ska inte vara i sverige när man teckna). Och hon sa att det var inga problem att teckna. Jag var även tydlig med att det skulle vara en helförsäkring.

Skadeansvarige sa att det fanns ett band flera gånger, och att han skulle återkomma när han lyssnat på det, sen helt plötsligt fanns det inget band.........

VD
643 Inlägg
19 januari 2012
Jag tog helförsäkring på chassinr på min evo 8 när jag hämta den..
Fick först ett pris på runt 650kr för 30dagar för halv eller trafik (kommer inte ihåg)
Sa då att jag ville ha helförsäkring och det fixa dom och det blev 1050kr 30 dagar i stället
(länsförsäkringar)
Senast redigerat av Lidborn (19 januari 2012)

KHRacing
19 januari 2012
Omöjligt att teckna en försäkring för svenska vägar, på ett fordons utländska regskyltar säger jag bara

chassinummer går bra. men som sagt sade innan, troligen bara trafik

Fri fart för ett fritt folk!
14 813 Inlägg
19 januari 2012
om dom spelar in samtalet normalt sätt och råkar "tappa" bort det så lär nog ditt inspelade samtal räcka ganska långt i rätten
så dra det vidare

Kör fort så hinner inget hända...

13 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Tror du man får använda sina egna inspelade samtal i rätten? Jag har rätt många inspelade, även där de säger att de spela in samtalen. Detta inträffade för 2010-11 så det var ett tag sen. Men man har en tid på sig att gå vidare med det.

Jag var hos en advokat angående ärendet och han skrev ett brev till salus ansvar, men i brevet skrev advokaten att "ord står mot ord så vi vill ta del av bandet." Just att använda sig av "ord står mot ord" känns som ett dåligt ordval, för då säger han precis som vi inte har nått att gå på, precis som han ger dom en hint om att ni behöver inte vara oroliga, kanske inte advokaten trodde oss eller gjorde ett dåligt jobb, isåfall skulle han sagt det redan innan vi anlitade han. Men som sagt fast det dåliga ordvalet så kanske de inte hade släppt ifrån sig bandet ändå. Gäller visa att man menar allvar.

Men som sagt trodde man hade okej chans på att skriva ett brev, men som sagt har man en advokat som kanske inte tror på en, och man förlora i rätten så får man ju även stå för Salus ansvars rättegångskostnader, men jag säger som dig, det hade nog varit bra chans att man hade fått rätt i rätten.

13 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
"KHRacing"

Det var ingen trafikförsäkring, jag sa tydligt till henne att jag skulle ha helförsäkring.

342 Inlägg
20 januari 2012
TVRT350 skrev:
Tror du man får använda sina egna inspelade samtal i rätten?

Du är alltid välkommen att lägga fram det som bevis i en rättslig process.
Däremot kommer det avgöras vilket bevisvärde det kan tänkas ha.
Men givetvis får du presentera samtalet i sig.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Fri fart för ett fritt folk!
14 813 Inlägg
20 januari 2012
9Femma skrev:
TVRT350 skrev:
Tror du man får använda sina egna inspelade samtal i rätten?

Du är alltid välkommen att lägga fram det som bevis i en rättslig process.
Däremot kommer det avgöras vilket bevisvärde det kan tänkas ha.
Men givetvis får du presentera samtalet i sig.

exakt fri bevistolkning i sverige

tex kan man sätta upp en olaglig övervakningskamera som polisen har rätt att beslag ta

men samtidigt så kan det som filmas på den endå användas som bevis

dom säger i rätten att det ej går!
du spelar upp ett band där dom så fint berättar att det inte är några problem

tror nog domaren sågar idoterna vid fotknölarna

Kör fort så hinner inget hända...

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
20 januari 2012
Min Charger är försäkrad på Salus Ansvar, dom var klart billigast och har riktigt bra villkor. Skär sig motorn får man en ny osv eller vad det nu va. smile Jag blev påbackad, fick ny front och massa grejjer, inga problem alls, är hur nöjd som helst!

2 Inlägg
24 januari 2012
@TVRT350 Hej jag är driftansvarig på SalusAnsvar idag och skulle gärna komma i kontkt med dig för att reda ut detta. Jag har personligen inte varit involverad i detta ärende, men hoppas vi kan komma till någon sorts förståelse.

Kontakta växeln: 08 55 54 50 00 så kopplar dom till mig.

MVH
Niklas Nilsson

KHRacing
24 januari 2012
NIKLAS_NILSSON skrev:
@TVRT350 Hej jag är driftansvarig på SalusAnsvar idag och skulle gärna komma i kontkt med dig för att reda ut detta. Jag har personligen inte varit involverad i detta ärende, men hoppas vi kan komma till någon sorts förståelse.

Kontakta växeln: 08 55 54 50 00 så kopplar dom till mig.

MVH
Niklas Nilsson

Grymt bra utav er att svara så öppet Niklas ! ... Kan du som ansvarig svara på om ni har helförsäkringsmöjligheter på chassienummer vid import, ett simpelt ja eller nej funkar ju.

Sök