5656
Sök

Audi a6 -96 "kuggat om" hur?

17 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Vi hade tidigare olje läkage på bilen, det är åtgärdat men bilen startar inte.
Vi har haft in den till en som gjort en felsökning och denne sade att motorn hade kuggat om.
Kan det göra det om man kör några 100 meter med oljelampan lysande? eller kan det ske av någon annan anledning?
Vi har inte haft bilen så länge (2 månader ca) så jag tänker att den kanske varit buskörd eller så förut .. och att detta var droppen för dom där kuggarna och därför hände detta?

Eller varför kuggar en bil om?
Jag minns inte vad själva "hjulen" hette som kuggat men dom satt i motorn (i toppen)  hoppas ni förstår min fråga iallafall..

3 235 Inlägg
19 januari 2012
Du har haft oljeläkage, och körde med lysande oljelampa i ca 100 meter, nu startar inte bilen?
att den kuggar över pga dåligt oljetryck tror jag inte på, men saker kan ju hända. Han menade förmodligen kamremmen som kuggat över, och då öppnar/stänger ventilerna vid fel tidspunkt, och motorn tänder inte. att den inte startar tror jag beror på att dina ventillyftare är tomma för olja, då behöver man dra den på startmotorn en bra stund, eller bogsera igång, vilket är et mer skonsamt alternativ för startmotorn.

17 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
det var inte kamremmen iallafall det vet jag, och vi har försökt bogsera igång den och startkabla igång den utan resultat.
Startmotorn går och går men lixom tänder inte till. (nya tändstift och det ger gnista på alla)
Detta felet uppstod i samband med olje "haveriet" men det känns långsökt att bilen skall ha hunnit bli så pajj av det.
Oljelampan lös och bilen kördes några hundra meter, vad jag inte viste var att den läkte som ett såll! typ rann ur olja ur bilen.. men körde ändå inte nå länge med olje lampan tänd.

Administratör
2 994 Inlägg
3 235 Inlägg
19 januari 2012
Några hundra meter utan oljetryck kan vara dödligt för en motor...

17 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
motor: 1.8 (räcker det?)

2 656 Inlägg
19 januari 2012
Nilsson_84 skrev:
motor: 1.8 (räcker det?)

årsmodell?

17 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Audi a6 1.8 -96 (kombi)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 januari 2012
Det är väl mest troligt 20V motorn vi pratar om. Det finns inte så mycket annat som kan kugga över än kamremmen eller kedjan mellan kammarna på baksidan av toppen. Oavsett vilket så har det samma betydelse, timingen i motorn ändras vilket leder till att motorn inte startar.

Kedjesträckaren är väl dessutom hydraulisk vilket förklarar varför den kuggat över när du körde utan olja.
Kedjan slackar när den tappar trycket.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (19 januari 2012)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Administratör
2 994 Inlägg
19 januari 2012
kedjan som sitter mellan kamaxlarna sträcks med hjälp av oljetryck är kedjan och kamaxlarna slitna kan det kugga över där om du inte har oljetryck....

En kopp av den svarta såsen...

17 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Ok, det blir att laga den för 8000 (vad han som felsökte uppskattade reparationen till)
och hoppas att det bara är det som är felet och att inte något mer uppstår sen...
Känns otroligt surt när vi precis köpt den, men ibland har man otur. Och den kan ju knappast stå ute på gården i hopp om att den ska laga sig själv heller...

Dock blir det aldrig mer audi... Vi hade väldigt otur med förra audin också.. (som vi sålde efter att vi fått byta typ allt i den! För att vi behövde en kombi inte en sedan...) nåja den som köpte den lär ju kunna köra flera tusen mil med den innan den behöver servas!

Tack för era svar iallafall. Då har nog detta hänt iom att oljan rann ur alltså...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 januari 2012
Nilsson_84 skrev:
Ok, det blir att laga den för 8000 (vad han som felsökte uppskattade reparationen till)
och hoppas att det bara är det som är felet och att inte något mer uppstår sen...
Känns otroligt surt när vi precis köpt den, men ibland har man otur. Och den kan ju knappast stå ute på gården i hopp om att den ska laga sig själv heller...

Dock blir det aldrig mer audi... Vi hade väldigt otur med förra audin också.. (som vi sålde efter att vi fått byta typ allt i den! För att vi behövde en kombi inte en sedan...) nåja den som köpte den lär ju kunna köra flera tusen mil med den innan den behöver servas!

Tack för era svar iallafall. Då har nog detta hänt iom att oljan rann ur alltså...

Helt ärligt, otur kan du inte kalla det. Börjar oljelampan lysa och varna ska man stanna motorn direkt, några hundra meter hinner göra mycket skada, på vissa motorer inget alls men andra motorer kan rasa direkt.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

17 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
lite svårt att stanna alla gånger och vi hade nybytt olja och jag trodde bara den hade runnit undan så att nivån var under strecket och varnade därför, min gissning var aldrig att oljan rann ur helt plötsligt.

Men nä det är så klart inte otur, men oflyt kan jag tycka iallafall..

nåja man lär sig något varje dag och denna dag/lärdom kostade det några tusenlappar...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 januari 2012
Nilsson_84 skrev:
lite svårt att stanna alla gånger och vi hade nybytt olja och jag trodde bara den hade runnit undan så att nivån var under strecket och varnade därför, min gissning var aldrig att oljan rann ur helt plötsligt.

Men nä det är så klart inte otur, men oflyt kan jag tycka iallafall..

nåja man lär sig något varje dag och denna dag/lärdom kostade det några tusenlappar...

Okay.

Ja, finns väl inte så mycket annat att göra än att se det som en kostsam men lärorik händelse.

Mvh Tommy

Offroad Racing
3 123 Inlägg
19 januari 2012
Gröna lampor: bra, nåt är som det ska...
Gula lampor: nåt är fel och behöver åtgärdas hyfsat snart (exempelvis när man kommer hem)
Röda lampor: nåt kan vara allvarligt fel, stanna bilen omedelbart o ta reda på vad lampan betyder och varför den tänts. Efter att det gjorts kan man eventuellt (beroende på vad som var fel) köra vidare.
Senast redigerat av henke_99 (19 januari 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök