Rost på Golf, hur fixa? :(

sway307
5 september 2006 · 33 Inlägg

Tjena köpte en bil i lördags en Golf CL 1.8 -88 års modell dvs en golf 2

Har inspekterat den lite nogrannare nu och finner ett rosthål och angrepp run domkraft fästet under förarplats.  Början till rosthål i bakre höger respektive vänster hjulhus. En kompis som har tittat på det trodde att det skulle bli 2:or på besiktningen  jag köpte bilen som hade fått nytt avgassystem monterat juli 06  nya sommardäck juli 05 (kvitton finns)och superfin inredning för 9000:- har vi åkt på en nit?     Är rost i hjulhusen enkla att fixa?  och vad kostar det att laga rost hos en bil mekaniker?  om man gör rostbehandligen själv vad bör man ytbehandla den nya delen med för att undvika rost? Och slutligen hur bör man sköta underredet för att hålla det fritt från rost?

tacksam för snabba svar MVH / Jens (orolig)

herr lilltroll bullsmugglare
5 september 2006 · 190 Inlägg

hjulhusen lär väl inte bli nå problem men domkrafts fästet klagar dom nog säkert på..=/ känner du nån som är bra på o svetsa så behöver ju rostlagningen inte bli så dyr, bara o klippa bort plåten o knacka till lite nytt o svetsa dit.

o självklart avslutar du med o täcka över det med underedsmassa=)
finns väl inte nå spec sätt o sköta ett undered vad jag vet, skulle väl vara att man spolar av efter vintern för o få bort allt vägsalt mm.

Dom mekanikerna jag har talat med om rostlagning verkar inte så sugna på o ta in bilarna ens mend dom gör det ju självklart, priset beror väl på hur mycket o hur lång tid det tar o laga..

"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"
Karlzzon The One Evolution
5 september 2006 · 1 627 Inlägg

sway307 skrev:
Tjena köpte en bil i lördags en Golf CL 1.8 -88 års modell dvs en golf 2

Har inspekterat den lite nogrannare nu och finner ett rosthål och angrepp run domkraft fästet under förarplats.  Början till rosthål i bakre höger respektive vänster hjulhus. En kompis som har tittat på det trodde att det skulle bli 2:or på besiktningen  jag köpte bilen som hade fått nytt avgassystem monterat juli 06  nya sommardäck juli 05 (kvitton finns)och superfin inredning för 9000:- har vi åkt på en nit?     Är rost i hjulhusen enkla att fixa?  och vad kostar det att laga rost hos en bil mekaniker?  om man gör rostbehandligen själv vad bör man ytbehandla den nya delen med för att undvika rost? Och slutligen hur bör man sköta underredet för att hålla det fritt från rost?

tacksam för snabba svar MVH / Jens (orolig)

som sagt känner du nån med svets som du kan prata med kan han nog hjälpa dej sen funkar det att grunmåla det sen linolja sen underredsmassa

Fäll ner pungen och landa
sway307
5 september 2006 · 33 Inlägg

Jag som inte kan nått om bilar Grundmåla? är det bara att kasta på en grund färg? (dem finns väll i flera olika färger? sedan linolja  men grundmassa vad är det hur får man dit den?   

hur lång tid tar heal förloppet om bilen skulle vara svetsad och klar?

Karlzzon The One Evolution
5 september 2006 · 1 627 Inlägg

sway307 skrev:
Jag som inte kan nått om bilar Grundmåla? är det bara att kasta på en grund färg? (dem finns väll i flera olika färger? sedan linolja  men grundmassa vad är det hur får man dit den?   

hur lång tid tar heal förloppet om bilen skulle vara svetsad och klar?

grunfärg e de typ hagmans sen linolja kan penslas sprutas  samma med tecktyl som grundmassa heter

Fäll ner pungen och landa
sway307
5 september 2006 · 33 Inlägg

Karlzzon The One skrev:

sway307 skrev:
Jag som inte kan nått om bilar Grundmåla? är det bara att kasta på en grund färg? (dem finns väll i flera olika färger? sedan linolja  men grundmassa vad är det hur får man dit den?   

hur lång tid tar heal förloppet om bilen skulle vara svetsad och klar?

grunfärg e de typ hagmans sen linolja kan penslas sprutas  samma med tecktyl som grundmassa heter

Är det dyrt att köpa dessa saker? jag antar att alla färghandlar har dem?

Hur gör man med Ytlig rost då? har lite yt rost på bakluckan samt skärmar man slipar ner med sandpapper? spacklar med vad? och hur målar man  snyggast över det?

Karlzzon The One Evolution
5 september 2006 · 1 627 Inlägg

sway307 skrev:

Karlzzon The One skrev:

sway307 skrev:
Jag som inte kan nått om bilar Grundmåla? är det bara att kasta på en grund färg? (dem finns väll i flera olika färger? sedan linolja  men grundmassa vad är det hur får man dit den?   

hur lång tid tar heal förloppet om bilen skulle vara svetsad och klar?

grunfärg e de typ hagmans sen linolja kan penslas sprutas  samma med tecktyl som grundmassa heter

Är det dyrt att köpa dessa saker? jag antar att alla färghandlar har dem?

Hur gör man med Ytlig rost då? har lite yt rost på bakluckan samt skärmar man slipar ner med sandpapper? spacklar med vad? och hur målar man  snyggast över det?

bildelsäffärer typ mekonomen brukar ha färger och tecktyl    rosten på bakluckan slipar du ordentligt och sen grundfärg sen köper du en sprejb urk med färg  färgkoden brukar stå i motorrummet

Fäll ner pungen och landa
sway307
5 september 2006 · 33 Inlägg

Karlzzon The One skrev:

sway307 skrev:

Karlzzon The One skrev:
grunfärg e de typ hagmans sen linolja kan penslas sprutas  samma med tecktyl som grundmassa heter

Är det dyrt att köpa dessa saker? jag antar att alla färghandlar har dem?

Hur gör man med Ytlig rost då? har lite yt rost på bakluckan samt skärmar man slipar ner med sandpapper? spacklar med vad? och hur målar man  snyggast över det?

bildelsäffärer typ mekonomen brukar ha färger och tecktyl    rosten på bakluckan slipar du ordentligt och sen grundfärg sen köper du en sprejb urk med färg  färgkoden brukar stå i motorrummet

Helvete, bilen är omlackad. Enligt killen som jag köpte den av så är den "ferrari röd"
om man då skulle hitta rätt färg och sprayar bakluckan. måste man inte ha nån lack eller ytbehandlare eller räcker bara färg?

Senast redigerat av sway307 (5 september 2006)

Karlzzon The One Evolution
5 september 2006 · 1 627 Inlägg

sway307 skrev:

Karlzzon The One skrev:

sway307 skrev:

Är det dyrt att köpa dessa saker? jag antar att alla färghandlar har dem?

Hur gör man med Ytlig rost då? har lite yt rost på bakluckan samt skärmar man slipar ner med sandpapper? spacklar med vad? och hur målar man  snyggast över det?

bildelsäffärer typ mekonomen brukar ha färger och tecktyl    rosten på bakluckan slipar du ordentligt och sen grundfärg sen köper du en sprejb urk med färg  färgkoden brukar stå i motorrummet

Helvete, bilen är omlackad. Enligt killen som jag köpte den av så är den "ferrari röd"
om man då skulle hitta rätt färg och sprayar bakluckan. måste man inte ha nån lack eller ytbehandlare eller räcker bara färg?

är inte 100 beror ju på om bilen är klarlackad innan eller inte

Fäll ner pungen och landa
sway307
5 september 2006 · 33 Inlägg

hur vet man om en bil är klarlackad?

Karlzzon The One Evolution
5 september 2006 · 1 627 Inlägg

sway307 skrev:
hur vet man om en bil är klarlackad?

syns nästan på lackan hör med lackfirma

Fäll ner pungen och landa
Germax
5 september 2006 · 12 086 Inlägg

sway307 skrev:
hur vet man om en bil är klarlackad?

De ser du på djupet i lacken, är de djup, alltså som att de är ett lager genomskinligt på lacken då är de klarlack, kan va svårt o se på en dålig lack men är de metallic är de garanterat klarlack och är de solid lack på en 88 golf tror jag inte de är klarlack på de.

Youngblood Billackerare
5 september 2006 · 737 Inlägg

sway307 skrev:
hur vet man om en bil är klarlackad?

Slipa lite där du ska bättra. Är slipdammet rött så är det en solid färg, dvs. en färg UTAN klarlack. Blir dammet vitt så är det en bas, dvs en färg MED klarlack.

Bra va´? wink

Sedan så tycker jag att du ska åka och prova besikta bilen. Jag menar.. din kompis TROR att det blir en 2:a.. men han vet inte säkert alltså?
Jag skulle provat att besikta bilen. Om den går igenom så kan du antingen skjuta på problemet tills nästa besiktning.. eller fixa till det någon gång under året som går. Du har då längre tid på dig att fixa till det som inte var bra.

Blir det en 2:a så har du ytterligare 1 månad på dig att fixa det..

Senast redigerat av Youngblood (5 september 2006)

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
sway307
6 september 2006 · 33 Inlägg

skitbra tips. Dock vill jag få rosthålet klart innan vintern så det vill jag inte skjuta på. men tänkte besiktiga den efter det är fixat.

Det där med att slipa lite jag har ju en del rost som skall  lagas som är ytlig på bakluckan vid spolarmunstycket ungefär. Vilka saker behöver man för att fixa rost om man inte äger några maskiner?    Fungerar det med vanligt sandpapper och stålborste? och hur skall jag behandla området när det är fritt från rost? vill gärna veta hela arbetsgången så man vet när man skall sätta igång

sway307
10 september 2006 · 33 Inlägg

Så. nu har jag köpt saker, köpte sandpapper 80,120 och 180 5 ark vardera, Plastic paddings sprutspackel, Plastic Paddings Rostskydds primer,Plastic paddings Röda färg,Och Svart färg åt de slitna plast delarna. köpte även en stårborste.

Imorrn börjar rostfixet jag skall då
1.sandpappra bort ALL rost tills plåten är ren,
2. därefter tvätta med T-Röd se till att allt är torrt,
3.spraya på spackel,
4.jämna till om det behövs,
5.därefter torka bort all damm,
6.spraya med rödfärg

Har jag missat nått i denna arbetsgång innan jag sätter igång? den rost jag skall laga är ytrost på baklucka skärmar och dörrar.

Fixar rosthålet nästa vecka.

Tacksam för snabbt svar MVH Jens

Lindström Envis optimist
10 september 2006 · 454 Inlägg

Hej.

Detta ämne har disskuterats en del tidigare. Du kan alltid läsa i den här länken kanske du får lite tips. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=5216

Spontant kan jag säga att du på din lista glömt två saker:

1: Troligvis behöver du något annat spackel än sprutspackel om det är ojämt. Sprutspackel anävnds mest för att få bort ojämnheter typ "slipsår" från sandpapper. Är det ojämt så köp pp100 på typ clas ohlson och spackla med det. Sen kan du använda sprutspackel.

2: När du är nöjd med ytan bör du spraya på med prymer. En del vet jag gör det även före spackel men det har inte jag gjort.

I övrigt så får jag önska lycka till! Fråga om det är något mer du är osäker på men läs gärna länken också.

Senast redigerat av Lindström (11 september 2006)

sway307
11 september 2006 · 33 Inlägg

2: När du är nöjd med ytan bör du spraya på med prymer. En del vet jag gör det även före spackel men det har inte jag gjort.




när jag är nöjd med spacklet altså? och med prymer menar du Rostskydds primer? sedan när det är torrt så blire färgen då?

Lindström Envis optimist
11 september 2006 · 454 Inlägg

Jo precis. Du har säkert en del plåtrena ytor även efter att du spacklat så prymer är ett måste för att unvika rost samt för att färgen ska kunna fastna.

sway307
12 september 2006 · 33 Inlägg

Fan va less ja blir,var till en bil mekaniker igår för att jag skall vill ha hjälp med en motorvärmare han kollar lite snabbt på bilen startar den osv, osså säger han : ja det är ju ingen pärla.

han sa även att rosten som jag tänkte laga var helt meningslöst eftersom den ändå kommer att komma tillbaka eftersom två rost angrepp sitter intill fönster listen så har det krupit in där under och då behövde jag tydligen lyfta ur hela rutan för att laga rosten. Jag som knappt kan tanka, fy fan va lessen ja blir, första bilen och det är bara skit.

Sen säger han: men du kommer ju ändå inte ha bilen längre än två år, hur fan kan han veta det? Jag är inte typen som har oändligt med pengar vart ju tvungen att ta lån för att köpa en bil för 9000:-   och bilen skall även besiktigas innan December.

Jag gillar ju bilen och jag lägger hellre ut resten av pengarna jag tog lån på , på att reparera det som behövs och jag vet ju att det blir billigare att göra det själv. Rosten som var på skärmarna var han helt säger på att var massor av små rosthål. Om jag skulle följa hans råd så skulle jag kasta på plast skärmar från en GTI och inte göra nått åt rosten. Eftersom jag ändå skulle köpa ny bil senare.

Han rekommenderade även att jag INTE skulle använda spray när jag målade på rostlagade områden eftersom det skulle bli så fula stänk,det vart snyggare att pensla på färg. Han tyckte även att rostskydd var onödigt eftersom att glasfiber spacklet var ypperligt rostskydd. Jag är så jävla less att det inte går att beskriva.

Han erbjöd mig dock att få låna hans slip och verktyg om jag gjorde jobbet själv(med rostlagning alltså) men det är fortfarande så jävla tungt har jag åkt på en sånn jävla nit ? hmm

Som detkänns nu så hade det nästan kännts bättre och skitit i körkortet och cykla istället.
vore väldigt tacksam för råd. Jag tänker mot hans inrådan dock laga den rost jag kan. Den vid rutorna vet jag inte hur jag skall göra med

Senast redigerat av sway307 (12 september 2006)

Decibel
12 september 2006 · 2 911 Inlägg

sway307 skrev:
Fan va less ja blir,var till en bil mekaniker igår för att jag skall vill ha hjälp med en motorvärmare han kollar lite snabbt på bilen startar den osv, osså säger han : ja det är ju ingen pärla.

han sa även att rosten som jag tänkte laga var helt meningslöst eftersom den ändå kommer att komma tillbaka eftersom två rost angrepp sitter intill fönster listen så har det krupit in där under och då behövde jag tydligen lyfta ur hela rutan för att laga rosten. Jag som knappt kan tanka, fy fan va lessen ja blir, första bilen och det är bara skit.

Sen säger han: men du kommer ju ändå inte ha bilen längre än två år, hur fan kan han veta det? Jag är inte typen som har oändligt med pengar vart ju tvungen att ta lån för att köpa en bil för 9000:-   och bilen skall även besiktigas innan December.

Jag gillar ju bilen och jag lägger hellre ut resten av pengarna jag tog lån på , på att reparera det som behövs och jag vet ju att det blir billigare att göra det själv. Rosten som var på skärmarna var han helt säger på att var massor av små rosthål. Om jag skulle följa hans råd så skulle jag kasta på plast skärmar från en GTI och inte göra nått åt rosten. Eftersom jag ändå skulle köpa ny bil senare.

Han rekommenderade även att jag INTE skulle använda spray när jag målade på rostlagade områden eftersom det skulle bli så fula stänk,det vart snyggare att pensla på färg. Han tyckte även att rostskydd var onödigt eftersom att glasfiber spacklet var ypperligt rostskydd. Jag är så jävla less att det inte går att beskriva.

Han erbjöd mig dock att få låna hans slip och verktyg om jag gjorde jobbet själv(med rostlagning alltså) men det är fortfarande så jävla tungt har jag åkt på en sånn jävla nit ? hmm

Som detkänns nu så hade det nästan kännts bättre och skitit i körkortet och cykla istället.
vore väldigt tacksam för råd. Jag tänker mot hans inrådan dock laga den rost jag kan. Den vid rutorna vet jag inte hur jag skall göra med

Alltid tråkigt när detta händer, tyvärr är det vanligt med rostdöljning (som endel verkstäder kallar rostlagning) vilket gör att det kanske ser bra ut vid köptillfället, har själv jobbat på Audi´s rekond och där va de ena metoden efter den andra på beg-bilar för att dölja rosten, av samma anledning slutade jag där.

Det jag tycker du ska göra är att försöka fotografera dina rostskador och lägga upp bilderna här så kan du få hjälp och tips hur du hanterar just den skadan och möjligen bedöma om det är någon idé.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang