7469
Sök

B19A bluddrar och smäller och ingen tomgång när den är kall, går så gott som perfekt när den är varm. Hjälp!

5 941 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
Ja nu är det så här att min 345a med B19A bluddrar och smäller och ingen tomgång när den är kall. Den är jävligt tjurig att få igång när den är kall, pilla med choken och pumpa som fan på gasen innan den hostar igång och går som ett arsel.
När den blivit varm så går den fint förutom att tomgången ligger lågt och går inte att sjustera med tomgångsskruven på insuget.

Varför bluddrar och smäller den när den är kall?

Man hör att den smäller till vid 0.26 i filmklippet här. Dålig kvalité pga att jag filmat med min ZTE Blade.
http://www.youtube.com/watch?v=wsKZvpqJVBw

Hjälp!

460 Inlägg
27 januari 2012
simlar skrev:
Ja nu är det så här att min 345a med B19A bluddrar och smäller och ingen tomgång när den är kall. Den är jävligt tjurig att få igång när den är kall, pilla med choken och pumpa som fan på gasen innan den hostar igång och går som ett arsel.
När den blivit varm så går den fint förutom att tomgången ligger lågt och går inte att sjustera med tomgångsskruven på insuget.

Varför bluddrar och smäller den när den är kall?

Man hör att den smäller till vid 0.26 i filmklippet här. Dålig kvalité pga att jag filmat med min ZTE Blade.
http://www.youtube.com/watch?v=wsKZvpqJVBw

Hjälp!

går det inte justera tomgången? när du startar den kall ska du alltid ha full choke ute tills den går igång. unvik att pumpa på gasen. det låter som den drar tjuvluft nånstans när den ska upp i varv, kollat membranet? att tomgången inte går att ändra tyder på att gängorna är slut antar jag. så där suger han väl också i sig luft.

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

5 941 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
GasGlad1337 skrev:
går det inte justera tomgången? när du startar den kall ska du alltid ha full choke ute tills den går igång. unvik att pumpa på gasen. det låter som den drar tjuvluft nånstans när den ska upp i varv, kollat membranet? att tomgången inte går att ändra tyder på att gängorna är slut antar jag. så där suger han väl också i sig luft.

Jo vet men det går inte att starta med full choke för då verkar den sura ner sig sad Bilen gick bra förra veckan men den går sämre och sämre för varje dag.
Membranet är helt och fint.
Nä finns mycket gängor kvar, testat skruva ut den så långt jag vågade men det gjorde ingen skillnad. Kan skruva in skruven nästan i botten innan tomgången ändras och då går den ned hmm

Testat så tändplattan vrider på sig genom att suga i vakuumslangen som går till vakuumklockan och den vred på sig. Funderar på om det är brytarspetsarna som måste bytas men om det är brytarspetsarna borde den väl gå dåligt hela tiden?

Sök