Drivknut Honda Civic

Fismumriken
28 januari 2012 · 533 Inlägg

Hejsan! Inköpte en Honda Civic igår. 94 års modell. Den är importerad från Tyskland. Ägaren innan påstod att det är vänster, att han var 90% säker. Låter på båda sidorna när man svänger, om man sitter inne i kupèn vill säga. Så kanske låter mer åt något håll. Min fråga, är det samma drivknut det gäller, för inre och yttre? Vet ju inte vilken som är dålig. Så passar denna?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … NDA-72584/

Är ingen ABS, så den borde väl funka fint?

Dawnofhonda
28 januari 2012 · 587 Inlägg

Fismumriken skrev:
Hejsan! Inköpte en Honda Civic igår. 94 års modell. Den är importerad från Tyskland. Ägaren innan påstod att det är vänster, att han var 90% säker. Låter på båda sidorna när man svänger, om man sitter inne i kupèn vill säga. Så kanske låter mer åt något håll. Min fråga, är det samma drivknut det gäller, för inre och yttre? Vet ju inte vilken som är dålig. Så passar denna?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … NDA-72584/

Är ingen ABS, så den borde väl funka fint?

det är olika längd på höger å vänster sida
ja om det är  till din bil så då passar det
men bytt båda om du är osäcker

Fismumriken
28 januari 2012 · 533 Inlägg

xr2 skrev:

Fismumriken skrev:
Hejsan! Inköpte en Honda Civic igår. 94 års modell. Den är importerad från Tyskland. Ägaren innan påstod att det är vänster, att han var 90% säker. Låter på båda sidorna när man svänger, om man sitter inne i kupèn vill säga. Så kanske låter mer åt något håll. Min fråga, är det samma drivknut det gäller, för inre och yttre? Vet ju inte vilken som är dålig. Så passar denna?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … NDA-72584/

Är ingen ABS, så den borde väl funka fint?

det är olika längd på höger å vänster sida
ja om det är  till din bil så då passar det
men bytt båda om du är osäcker

Olika längd kan det ju inte vara? Fanns ju bara en som heter "Ytter drivknut". Fanns ingen som hette något med vänster eller höger:S Att den inre inte är lika fick jag reda på idag:)

Dawnofhonda
28 januari 2012 · 587 Inlägg

Fismumriken skrev:

xr2 skrev:

Fismumriken skrev:
Hejsan! Inköpte en Honda Civic igår. 94 års modell. Den är importerad från Tyskland. Ägaren innan påstod att det är vänster, att han var 90% säker. Låter på båda sidorna när man svänger, om man sitter inne i kupèn vill säga. Så kanske låter mer åt något håll. Min fråga, är det samma drivknut det gäller, för inre och yttre? Vet ju inte vilken som är dålig. Så passar denna?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … NDA-72584/

Är ingen ABS, så den borde väl funka fint?

det är olika längd på höger å vänster sida
ja om det är  till din bil så då passar det
men bytt båda om du är osäcker

Olika längd kan det ju inte vara? Fanns ju bara en som heter "Ytter drivknut". Fanns ingen som hette något med vänster eller höger:S Att den inre inte är lika fick jag reda på idag:)

jo motorn är tvärställd så då blir den ena längre än den andra
yttre drivknut ok men då blir det en baggis att byta
men kolla om det är låsbrika så du inte står å slår sönder den inre knuten bara

Senast redigerat av xr2 (28 januari 2012)

Fismumriken
28 januari 2012 · 533 Inlägg

Okej, det är en låsning på den nya så det är väll förmodligen de på den gamla också.

Dawnofhonda
28 januari 2012 · 587 Inlägg

Fismumriken skrev:
Okej, det är en låsning på den nya så det är väll förmodligen de på den gamla också.

japp du måste öppna den för att ta dän den gamla drivknuten sen är det bara att ha i fett i den nya å sen kuter du bara på den nya knuten på den inre

Dawnofhonda
28 januari 2012 · 587 Inlägg

Bullet--- skrev:

xr2 skrev:

Fismumriken skrev:
Olika längd kan det ju inte vara? Fanns ju bara en som heter "Ytter drivknut". Fanns ingen som hette något med vänster eller höger:S Att den inre inte är lika fick jag reda på idag:)

jo motorn är tvärställd så då blir den ena längre än den andra
yttre drivknut ok men då blir det en baggis att byta
men kolla om det är låsbrika så du inte står å slår sönder den inre knuten bara

Angående längden tror jag att du tänker på drivaxlar wink Annars är det ingen skillnad på längden på drivknutarna bara för att motorn är tvärställd.

jo smile ibland svarar man utan att tänka roll

Senast redigerat av xr2 (28 januari 2012)

Fismumriken
29 januari 2012 · 533 Inlägg

Om det är inre som är felet, är det verkstad som gäller?

Det låter från båda sidorna när man svänger, när man sitter i kupén, men det kan väl fortfarande bara vara en sida som är dålig?

Dawnofhonda
29 januari 2012 · 587 Inlägg

Fismumriken skrev:
Om det är inre som är felet, är det verkstad som gäller?

Det låter från båda sidorna när man svänger, när man sitter i kupén, men det kan väl fortfarande bara vara en sida som är dålig?

nä men det är lite mer jobb men om det kommer ett knäppande ljud när du svänger så är dem yttre slut
dem inre går väldigt sällan sönder faktiskt 
nä om det låter från båda så är båda slut även om den ena låter högre än den andra

Fismumriken
29 januari 2012 · 533 Inlägg

Jag vet inte om det låter från båda hållen, väldigt svårt att avgöra när man sitter inne i kupén. Men bilen blir helt körklar efter drivknutarna ändå, så om båda är slut grinar jag inte för det:)

Dawnofhonda
29 januari 2012 · 587 Inlägg

Fismumriken skrev:
Jag vet inte om det låter från båda hållen, väldigt svårt att avgöra när man sitter inne i kupén. Men bilen blir helt körklar efter drivknutarna ändå, så om båda är slut grinar jag inte för det:)

smile

engolf
29 januari 2012 · 3 235 Inlägg

Gummidamasker är den svaga punkten där, torkar ut och skpricker, sen kommer smuts,vatten, sand in och förstör knuter rätt fort. Man kan blåsa rent drivknuten för att få ut skiten, sen in med nytt fett och ny damask, i många fall försvinner oljudet helt, eller delvis, och billigt är det också. Finns delbara damasker att köpa för en billig slant, har fungerat klockrent för mig ett antal gånger att rädda "dåliga" drivknutar.

Fismumriken
29 januari 2012 · 533 Inlägg

engolf skrev:
Gummidamasker är den svaga punkten där, torkar ut och skpricker, sen kommer smuts,vatten, sand in och förstör knuter rätt fort. Man kan blåsa rent drivknuten för att få ut skiten, sen in med nytt fett och ny damask, i många fall försvinner oljudet helt, eller delvis, och billigt är det också. Finns delbara damasker att köpa för en billig slant, har fungerat klockrent för mig ett antal gånger att rädda "dåliga" drivknutar.

Han jag köpte bilen av hade precis bytt damask på högersidan. Han märkte det väl med en gång antar jag. Eller när det började knacka i andra drivknuten. För den högra var inte kass då. Och när han väl bytt damask så ställde han ner bilen. Så han var bomsäker på att det bara skulle vara den vänstra.

Btw, går ratten trögare med dålig drivknut, eller är det ingen servo?^^

Dawnofhonda
29 januari 2012 · 587 Inlägg

Fismumriken skrev:

engolf skrev:
Gummidamasker är den svaga punkten där, torkar ut och skpricker, sen kommer smuts,vatten, sand in och förstör knuter rätt fort. Man kan blåsa rent drivknuten för att få ut skiten, sen in med nytt fett och ny damask, i många fall försvinner oljudet helt, eller delvis, och billigt är det också. Finns delbara damasker att köpa för en billig slant, har fungerat klockrent för mig ett antal gånger att rädda "dåliga" drivknutar.

Han jag köpte bilen av hade precis bytt damask på högersidan. Han märkte det väl med en gång antar jag. Eller när det började knacka i andra drivknuten. För den högra var inte kass då. Och när han väl bytt damask så ställde han ner bilen. Så han var bomsäker på att det bara skulle vara den vänstra.

Btw, går ratten trögare med dålig drivknut, eller är det ingen servo?^^

nä din bil har ingen servo drivknuten ska inte påverka styrningen

Fismumriken
29 januari 2012 · 533 Inlägg

xr2 skrev:

Fismumriken skrev:

engolf skrev:
Gummidamasker är den svaga punkten där, torkar ut och skpricker, sen kommer smuts,vatten, sand in och förstör knuter rätt fort. Man kan blåsa rent drivknuten för att få ut skiten, sen in med nytt fett och ny damask, i många fall försvinner oljudet helt, eller delvis, och billigt är det också. Finns delbara damasker att köpa för en billig slant, har fungerat klockrent för mig ett antal gånger att rädda "dåliga" drivknutar.

Han jag köpte bilen av hade precis bytt damask på högersidan. Han märkte det väl med en gång antar jag. Eller när det började knacka i andra drivknuten. För den högra var inte kass då. Och när han väl bytt damask så ställde han ner bilen. Så han var bomsäker på att det bara skulle vara den vänstra.

Btw, går ratten trögare med dålig drivknut, eller är det ingen servo?^^

nä din bil har ingen servo drivknuten ska inte påverka styrningen

Okej då vet jag big_smile

Fismumriken
29 januari 2012 · 533 Inlägg

En fråga utan att behöva starta en ny tråd: Kopplingen tar väldigt högt upp, känner inte att den slirar men går det att ändra eller är lamellerna på väg att ta slut?

Fismumriken
29 januari 2012 · 533 Inlägg

Fismumriken skrev:
En fråga utan att behöva starta en ny tråd: Kopplingen tar väldigt högt upp, känner inte att den slirar men går det att ändra eller är lamellerna på väg att ta slut?

Honda Civic 1,3 1994

Senast redigerat av Fismumriken (29 januari 2012)

Dawnofhonda
29 januari 2012 · 587 Inlägg

Fismumriken skrev:
En fråga utan att behöva starta en ny tråd: Kopplingen tar väldigt högt upp, känner inte att den slirar men går det att ändra eller är lamellerna på väg att ta slut?

svårt å säga det beror på hur långt den har gått men kolla om den har hydralisk koppling(automatisk inställning) eller mekanisk(wire) om den har mekanisk så ska den ställas in vart efter den slits

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang