4207
Sök

Foto, va jobbar du med till vardags?

555 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Efter att ha läst Nordes artikel i greenlightmag.se så blev jag nyfiken på vad alla fotografer på Garaget jobbar med när dom inte fotar och hur många försörjer sig enbart på sitt fotograferande?

Fråga 2 är ni som fått era bilder publicerade, i vilka medier?

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
31 januari 2012
Jag jobbar som bilplåtslagare.

Smoke Tires Not Drugs.

fotointresserad
2 307 Inlägg
31 januari 2012
Kul att du läste den smile

Och eftersom jag är omnämnd i tråden så kan väl jag börja berätta då.
Jag försörjer mig genom att göra just det du såg där. Utbildad och arbetar som frilansande bildjournalist. Skriver alltså reportage samt fotar. Främst ligger fokus på fotandet.

Arbetar främst mot nyhetsmedier. Mina uppdragsgivare är kvällstidningarna, morgontidningar, veckotidningar och olika magasin men kan även vara företag eller privatpersoner.

Kan ta ett exempel på hur min senaste vecka sett ut. Tilläggas ska väl att denna vecka har varit riktigt bra för min del. Inte ofta det ser ut så här. Visserligen är jag nystartad då och har inte försökt nå så bred kundkrets ännu men med medielandskapet idag får man vara glad när det kommer in jobb.
Onsdag: Porträttjobb för facktidning
Torsdag: Arbetspass på lokaltidning
Fredag: Arbetspass på lokaltidning samt sålde ett tidigare skrivet reportage
Lördag: Samtal från bildbyrån Scanpix samt Aftonbladet gällande en jägare som blivit anfallen av en björn. Jobb för den förstnämnda.
Söndag: Samtal från Scanpix samt Expressen för att följa upp gårdagens arbete. Dessvärre på resa denna dag.
Måndag: Arbetspass på lokaltidning
Tisdag: Uppdrag för veckotidning, samt att jag sålde samma rep som jag sålde tidigare i veckan till ytterligare ett magasin.