4207
Sök

Foto, va jobbar du med till vardags?

555 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Efter att ha läst Nordes artikel i greenlightmag.se så blev jag nyfiken på vad alla fotografer på Garaget jobbar med när dom inte fotar och hur många försörjer sig enbart på sitt fotograferande?

Fråga 2 är ni som fått era bilder publicerade, i vilka medier?

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
31 januari 2012
Jag jobbar som bilplåtslagare.

Smoke Tires Not Drugs.

fotointresserad
2 307 Inlägg
31 januari 2012
Kul att du läste den smile

Och eftersom jag är omnämnd i tråden så kan väl jag börja berätta då.
Jag försörjer mig genom att göra just det du såg där. Utbildad och arbetar som frilansande bildjournalist. Skriver alltså reportage samt fotar. Främst ligger fokus på fotandet.

Arbetar främst mot nyhetsmedier. Mina uppdragsgivare är kvällstidningarna, morgontidningar, veckotidningar och olika magasin men kan även vara företag eller privatpersoner.

Kan ta ett exempel på hur min senaste vecka sett ut. Tilläggas ska väl att denna vecka har varit riktigt bra för min del. Inte ofta det ser ut så här. Visserligen är jag nystartad då och har inte försökt nå så bred kundkrets ännu men med medielandskapet idag får man vara glad när det kommer in jobb.
Onsdag: Porträttjobb för facktidning
Torsdag: Arbetspass på lokaltidning
Fredag: Arbetspass på lokaltidning samt sålde ett tidigare skrivet reportage
Lördag: Samtal från bildbyrån Scanpix samt Aftonbladet gällande en jägare som blivit anfallen av en björn. Jobb för den förstnämnda.
Söndag: Samtal från Scanpix samt Expressen för att följa upp gårdagens arbete. Dessvärre på resa denna dag.
Måndag: Arbetspass på lokaltidning
Tisdag: Uppdrag för veckotidning, samt att jag sålde samma rep som jag sålde tidigare i veckan till ytterligare ett magasin.

Och om en vecka kommer ett 5-7 sidor långt reportage i Street & Strip Magazine om ett speciellt driftingbygge till kommande säsong som jag då har skrivit och plåtat.

Så jag jobbar väl inte med något annat än just fotograferandet utan försöker försörja mig genom det.
Kul att höra vad lite fler gör och hur man finansierar sitt intresse?
Senast redigerat av Norde (31 januari 2012)

555 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Kul att höra att det finns folk fortf som lever på foto, men så har du gått
Någon journalistik utbildning tidigare?

Riktigt bra skriver förresten om årets G-org fotograf!

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
1 februari 2012
När kan man klassa sig som fotograf här på gorg? Jag gillar att fota och många verkar gilla mina bilder.

Jag jobbar som säljare/produktutvecklare/utbildare på ett litet företag som bygger specialpåbyggen på lastbil (och lite annat). Elektronik, hydraulik och pneumatik blir det mycket av... Sen fotar jag lite åt jobbet också, men det kan inte klassas som jobb som fotograf direkt.
Vår största produkt:
http://matteeee.jalbum.net/Road-Marking-Equipment/slides/maxi.jpg

/Mattias

fotointresserad
2 307 Inlägg
2 februari 2012
Wonderboy_ skrev:
Kul att höra att det finns folk fortf som lever på foto, men så har du gått
Någon journalistik utbildning tidigare?

Riktigt bra skriver förresten om årets G-org fotograf!

Jupp! Pluggade först ett år på folkhögskola för att lära mig grunderna i foto och gick sedan vidare till universitetsnivå och pluggade bildjournalistik i tre år, examinerades i somras.

Tack smile

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 februari 2012
Wonderboy_ skrev:
Efter att ha läst Nordes artikel i greenlightmag.se så blev jag nyfiken på vad alla fotografer på Garaget jobbar med när dom inte fotar och hur många försörjer sig enbart på sitt fotograferande?

Fråga 2 är ni som fått era bilder publicerade, i vilka medier?

Ser mig inte själv som fotograf men jobbar och har en stadig månadsinkomst från foto/reportage.
1, Jag kör eget sen ett par år med egen verkstad där jag mestadels jobbar med entusiastbilar. Sen har jag investerat i en hjulgrävare på 16-ton och hyr även ut mig på timme som maskinförare, lastbil och buss.
2, Ansvarar för 4 sidor/månad i tidningen Klassiker där jag fotar/skriver mekreportage. Vi har en fast form på upplägget med en stor öppningsbild och 30st beskrivande bilder med text. Gör även andra nedslag i den tidningen samt en del lokala jobb.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök