Projekt Volvo 740 AERO! [Kent-Uno Racing]

saavo
22 april 2012 · 14 Inlägg

Kul att fler tänker i samma banor som jag,har själv byggt en 242 med saab 2,3t. Triggern på 9000-lådan skickar en sinus-signal till hasighetsmätaren som omvandlar denna till fyrkantsvåg och sänder vidare till ECU:n. Har hittat en sinusgivare som funkar och läser på 5 punkter på medbringaren till kardanen. Har sen micklat dit saabens instrument med volvons mätartavla och det enda som syns är att det är gul nål. Funkar bra,kanske vore nåt för er att göra nåt liknande? mvh Janne

AnderssonM
22 april 2012 · 98 Inlägg

jonnielahti skrev:
hur går det? smile

Tyvärr jävligt sakta, men vi hoppas komma igång snart igen!


Rojpen skrev:
detta ska absolut följas smile spännande med lite mer udda val av motor smile

Roligt att höra, ja de är ju de smile


ChrilleBille skrev:
Vadfan! tongue Har velat göra samma sak för att de skulle va lite speciellt.. Nu känns de inte lika unikt wink Lycka till! Ska bli kul o se diverse lösningar smile Mvh

Haha så tänkte vi med, men sedan vi började har vi hittat ett antal liknande byggen!


MRosenson skrev:
Coolt, pren lagd!

Tack!


Andreashakansson skrev:
Detta är ju ett riktigt grymt bygge smile har suttit å kollat/läst igenom typ allt bara för att det blev intressant smile lycka till pöjkar big_smile

Hehe härligt!


kokoskakan skrev:
kan bli bra deta, ska följas !  smile

Najs! smile

AnderssonM
22 april 2012 · 98 Inlägg

saavo skrev:
Kul att fler tänker i samma banor som jag,har själv byggt en 242 med saab 2,3t. Triggern på 9000-lådan skickar en sinus-signal till hasighetsmätaren som omvandlar denna till fyrkantsvåg och sänder vidare till ECU:n. Har hittat en sinusgivare som funkar och läser på 5 punkter på medbringaren till kardanen. Har sen micklat dit saabens instrument med volvons mätartavla och det enda som syns är att det är gul nål. Funkar bra,kanske vore nåt för er att göra nåt liknande? mvh Janne

Jasså vad kul, vad kör du för låda och övrig setup?

Vi har inte kommit så långt än men har läst lite om den signalen. Vore det inte vara lättare att skippa saabens instrument och ta reda på hur fyrkantsvågen ska se ut och ge den direkt till ECU:n genom t.ex en induktiv givare som går mot en triggerskiva med X-antal kugg på kardanen? Eller rent av använda volvos orginal givare i bakaxeln? Har för mig att jag har läst att de ska gå att programera om hur många signaler ECU:n vill ha per drivhjulsvarv.

saavo
23 april 2012 · 14 Inlägg

Jo,det måste ju förstås gå lika bra! Anledningen till mitt var att jag från början körde med opel-låda och 242:an har ju viremätare.H-mätare tycker ju besiktningen att man skall ha och saabens givare gick att få ihop med ett kadett gsi drev och en distans i omegalådan. Så jag slaktade och tog så mycket kablar och komponener jag behövde från donatorbilen för detta. Men nu blev det BMW ZF i år och dom har ju inget drev i lådan,då blev det så här pga att mätare och el var redan klart. Funkar iaf bra!  Hur ligger ni till? Blir det nåt åka i sommar?

AnderssonM
23 april 2012 · 98 Inlägg

saavo skrev:
Jo,det måste ju förstås gå lika bra! Anledningen till mitt var att jag från början körde med opel-låda och 242:an har ju viremätare.H-mätare tycker ju besiktningen att man skall ha och saabens givare gick att få ihop med ett kadett gsi drev och en distans i omegalådan. Så jag slaktade och tog så mycket kablar och komponener jag behövde från donatorbilen för detta. Men nu blev det BMW ZF i år och dom har ju inget drev i lådan,då blev det så här pga att mätare och el var redan klart. Funkar iaf bra!  Hur ligger ni till? Blir det nåt åka i sommar?

Ja okej då förstår jag varför du gjort så. Eftersom både 900 och og9-3 med t5 tar hastighetssignalen från ABS:en borde de gå att lösa relativit lätt.

Vi ligger dåligt till för att hinna denna sesången, kommer nog vara uppstartad och körbar någon gång i sommar men  de blir ingen seriös körning förens nästa år känns de som.

Jonthengberg
23 april 2012 · 274 Inlägg

Kämpa på! Detta är seriöst ett av de fräckaste jag sett big_smile

Saab 9000 Turbo "Bruksbilen" (1988)
Poppo-
19 augusti 2012 · 51 Inlägg

Hur går det med projektet? Gillar motorvalet starkt iallafall smile

Volvo 745 "M104" (1988)
KBAragger
20 augusti 2012 · 961 Inlägg

ja, du måst fixa en update!!

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
party_boy_no1
30 september 2012 · 60 Inlägg

TJA.Vart hitta du malen till adapterplattan?

AnderssonM
21 november 2012 · 98 Inlägg

Projektet är nu tyvärr till Salu pga tidsbrist!sad

Hoppas att någon annan kommer vilja slutföra det..


http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_740_ … 18&w=1

Toddemannen
20 september 2014 · 664 Inlägg

Tråkigt att det inte blev något mer av bilen.. Tänkte fråga om det behövdes några tråg modifikationer eller var det lugnt? Nu har jag ju iofs en 244...
Har letat rätt mkt men hittar ingen som är mer ingående än att dom fått ned en Saab motor roll

allsing
23 juli 2018 · 1 Inlägg

Vet att det är ett gammalt projekt,men du råkar inte ha ritningarna kvar på adapterplattan
mellan motor o låda?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang