Hur är det att köra automat med turbo?

juhaaan
3 februari 2012 · 619 Inlägg

Har fått en ganska bra erbjudande på en Nissan S14 som har automatlåda. Då jag bara har kört lättlastbil med automat så vet jag inte hur det är att köra bil med automat låda. Hur är det då att köra automat med turbo? Är det helt värdelöst? Är det stor "skillnad" mellan manuell förutom att man inte behöver växla då? Försvinner känslan ?

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
dadooo
3 februari 2012 · 841 Inlägg

känslan försvinner om det är s14 som är i frågan, enligt mitt tycke, men prova den, om den faller dig i smaken så köp eftersom det är ju från person till person hur den vill ha o känenr för det

Volkswagen Golf R32 "vr6an" (2006)
Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
Nissan r33 "PLASTIDIP" (1996)
plankan
3 februari 2012 ·

Vissa gillar att "jobba" med bilen -

andra när bilen gör jobbet åt en smile

Tycker som insändaren innan skrev.... testa smile

juhaaan
3 februari 2012 · 619 Inlägg

Den är ca 50 mil bort så är en bit

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
peter_1976 JDM
3 februari 2012 · 2 201 Inlägg

Det är ju både och. Skönt att slippa växla alltid. Men som ovan skrivit så vill vissa jobba med växelspaken.
Sen beror det ju på växlelåda o växellåda, vet inte om nissan har så du kan växla manuellt utan koppling eller helautomat. Det är ju lättare att varva ur med en manuell.

Senast redigerat av peter_1976 (3 februari 2012)

Dunken
3 februari 2012 ·

Det beror väl lite på också vad det är tänkt med bilen? Ska du ha den som bruksis eller som projektbil?

Mitt tycke är iaf att automat med turbo är grymt, inget suckande mellan växlarna utan det skjuter på hela tiden pedalen är nertryckt.

Sen finns ju alltid möjligheten att köra den manuellt, men det innebär att du får sitta och dra i spaken hela tiden som en manuell.

Och det går att varva ur en automat på växlarna om man kör den manuellt, dock kanske inte på högsta växeln beror ju lite på orken i motorn då..smile

Nackdelen är ju om man väljer att gå upp i effekt, frågan är ju då om lådan vill vara med i matchen då?! och isf vad går gränsen vad lådan klarar?
//Dunken

juhaaan
3 februari 2012 · 619 Inlägg

Dunken skrev:
Det beror väl lite på också vad det är tänkt med bilen? Ska du ha den som bruksis eller som projektbil?

Mitt tycke är iaf att automat med turbo är grymt, inget suckande mellan växlarna utan det skjuter på hela tiden pedalen är nertryckt.

Sen finns ju alltid möjligheten att köra den manuellt, men det innebär att du får sitta och dra i spaken hela tiden som en manuell.

Och det går att varva ur en automat på växlarna om man kör den manuellt, dock kanske inte på högsta växeln beror ju lite på orken i motorn då..smile

Nackdelen är ju om man väljer att gå upp i effekt, frågan är ju då om lådan vill vara med i matchen då?! och isf vad går gränsen vad lådan klarar?
//Dunken

Har väl tänkt den som brukis. Det låter bra det, har väl inte tänkt trimma=)

Drar dom mycket mer när man kör auto?

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Dunken
3 februari 2012 ·

Beror helt på körsätt, jag kör min Gråa under litern i stan vid lugn körning.
Men ligger oftast på ca 1.05 i stan och 0.74 på landsväg.
//Dunken

Senast redigerat av Dunken (3 februari 2012)

crille_86 Fartdåre =)
3 februari 2012 · 147 Inlägg

Det är en 4-stegs automatlåda, går ej att "växla" med den tyvärr.

Mvh

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!
BMW 325i Touring "Bettan 2" (2006)
peter_1976 JDM
3 februari 2012 · 2 201 Inlägg

crille_86 skrev:
Det är en 4-stegs automatlåda, går ej att "växla" med den tyvärr.

Mvh

Det jag menade var typ en dsg eller dyligt. Men misstänkte oxå att s14 inte har sån låda

culan06 I En Gran Nära Dig
3 februari 2012 · 303 Inlägg

underbart att köra, kan vara lite irriterande ibland att det inte växlar som man vill men men, känslan tycker jag  inte försämras mkt jämfört med manuell, visst är den slöare men du får konstant drag, går att sladda bra med när man fått in vanan.

Pontiac Firebird 1989.
Dunken
3 februari 2012 ·

crille_86 skrev:
Det är en 4-stegs automatlåda, går ej att "växla" med den tyvärr.

Mvh

Vidareutveckla gärna svaret, har svårt att tro på det svaret..wink
//Dunken

juhaaan
3 februari 2012 · 619 Inlägg

Det "roliga" med turbo försvinner inte med automat då?

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
peter_1976 JDM
3 februari 2012 · 2 201 Inlägg

inte mer med automat en än sugmotor tycker jag.

juhaaan
3 februari 2012 · 619 Inlägg

peter_1976 skrev:
inte mer med automat en än sugmotor tycker jag.

Vad menar du tongue

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
peter_1976 JDM
3 februari 2012 · 2 201 Inlägg

det blir inte tråkigare på en automat än en sugmotor. Jag själv gillar automat. Jag har ju själv automat på min, förvisson växlar jag oftast manuellt

juhaaan
3 februari 2012 · 619 Inlägg

aha okej! Hur är det om man vill få upp laddet, gör man det på samma sätt ? Är helt ny med turbo

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Spelis
4 februari 2012 · 1 926 Inlägg

Beror väl lite på tillfället.. Säg att du är på bilträff och sitter i en kö eller bara strösar ett par varv på stan - då är automat riktigt skönt.

Men vid buskörning föredrar jag manuell..


Dock skulle JAG välja en sån bil med manuell låda

saab_sonett Handledare
4 februari 2012 · 1 481 Inlägg

Hade en 855 T5 tidigare med automat. Den var väldigt kvick iväg vid rödljusen. Man märkte ingenting av dipp vid växlingarna. Mycket bekväm att köra. Kickdown vid omkörning funkade bra. Den växlade ned direkt och sedan bar det iväg. Vet inte om den var chippad men den gick väldigt bra enligt dom som provade den. Jag tror det beror på att det var automat med momentomvandlare. Motorn jobbade med högt moment hela tiden. Kolla vilka lådor som är vanligast vid dragrace i superklasserna och stock.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
4 februari 2012 · 5 650 Inlägg

juhaaan skrev:
aha okej! Hur är det om man vill få upp laddet, gör man det på samma sätt ? Är helt ny med turbo

motorn har inget och göra med växelådan .
så ska du trimma skiten så är de precis samma som med en manuell

skillnaden är dock att automaten blir snabbare tills den dagen den pajjar om man gämför med en manuell.
men å andra sidan en trimmad manuell bil med en noob till förare så pajjar vlådan där med så.

hugget som stucket  bara välja de man sj gillar och tycker är bekvämast .

finns inget skönare än och glida automat. kommer nog aldrig köpa en manuell igen men å andra sidan man ska aldrig säga aldrig

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang