5070
Sök

Köpråd Volvo T5

95 Inlägg
27 februari 2012
#41
F4S4N skrev:
volvodrajvor skrev:
F4S4N skrev:

8000Kr för 30hk är ju jäkligt mycket effekt för pengarna dock smile

Ingen som sagt att sotarn körde med fin-ic. Oavsett låter det otroligt med 45hk cool

Låter otroligt ja. Fast har man en flaskhals där så kan det säkert stämma!

Jag har en enklare 45mm IC från KL-racing. Den funkar bra med kylningen men jag har inget direkt att jämföra med. Däremot är den tung som bly och passformen är inte den bästa. Det krävdes lite svetsning för att få den på plats.

Notera att toppeffekten "bara" gick upp 15hk på hjulen men att den behåller hög effekt högre upp i varvregistret och orkar dra till 7000 varv utan att mattas. Det låter otroligt med 45hk vid 6500 varv men det är vad bänken sa(dock bänkad vid två olika tillfällen) och som bekant är det genomsnittseffekten som egentligen är det intressanta måttet vid acceleration och inte toppeffekten. Finns en tråd på stcs.nu om en Saab som verkar ha hög maxeffekt men dålig effektkurva och som inte alls presterar de tider som den borde sett till vikt vs effekt.

Ytterligare plus var att laddtrycket sjönk med 0,2 trots samma luftmassa. Vissa T5or verkar ha större problem med stigande insugstemp än andra och på min gjorde IC-bytet väldigt stor skillnad.

313 Inlägg
27 februari 2012
#42
Sotam skrev:
F4S4N skrev:
volvodrajvor skrev:

Ingen som sagt att sotarn körde med fin-ic. Oavsett låter det otroligt med 45hk cool

Låter otroligt ja. Fast har man en flaskhals där så kan det säkert stämma!

Jag har en enklare 45mm IC från KL-racing. Den funkar bra med kylningen men jag har inget direkt att jämföra med. Däremot är den tung som bly och passformen är inte den bästa. Det krävdes lite svetsning för att få den på plats.

Notera att toppeffekten "bara" gick upp 15hk på hjulen men att den behåller hög effekt högre upp i varvregistret och orkar dra till 7000 varv utan att mattas. Det låter otroligt med 45hk vid 6500 varv men det är vad bänken sa(dock bänkad vid två olika tillfällen) och som bekant är det genomsnittseffekten som egentligen är det intressanta måttet vid acceleration och inte toppeffekten. Finns en tråd på stcs.nu om en Saab som verkar ha hög maxeffekt men dålig effektkurva och som inte alls presterar de tider som den borde sett till vikt vs effekt.

Ytterligare plus var att laddtrycket sjönk med 0,2 trots samma luftmassa. Vissa T5or verkar ha större problem med stigande insugstemp än andra och på min gjorde IC-bytet väldigt stor skillnad.

Då bör man kunna öka laddet med 0,2 och få ännu större effektvinst.

Hur mkt effekt har du vid vilket laddtryck på BF98?

Undrar nämligen hur mkt jag kan vänta mig av min setup. Smått portad K24, gröna spridare, wallbro pump, 3" ferrita, 50mm IC med 65mm anslutningar, 3" inloppsrör, 4" luftfilter med 4" luftslang som leds till luftöppning i fronten, 2,5" tryckrör (raka dragningen), portat japanrör.

Kamaxlar hade gjort en hel del, men din verkar ha dragit på till 7000 varv. Med 16t och original avgas osv dör den efter 5500. Blir antingen vvt-kammar från s70 GLT -99 till -00 eller slipa original hos enem för 3600kr. Då får man 260 grader duration och 9,6mm lyft.  Torpis sa att han gick från 1,2 @ 260 hk till  0,5-0,6 @265 hk med 272 graders kammar slipade på råmnen. Kostar väl närmare 10k nytt då bara, och frågan är hur mindre aggregat som K24 hanterar vassare kammar med tanke på mottryck.
Hör ju bara folk som kör med glt hela tiden.


95 Inlägg
27 februari 2012
#43
volvodrajvor skrev:
Hur mkt effekt har du vid vilket laddtryck på BF98?

Har för mig att den laddar ca1,4 på bf98 men jag kan komma ihåg fel. Men laddtrycket kan väl skilja sig åt beroende på temperatur m.m.?

313 Inlägg
27 februari 2012
#44
Sotam skrev:
volvodrajvor skrev:
Hur mkt effekt har du vid vilket laddtryck på BF98?

Har för mig att den laddar ca1,4 på bf98 men jag kan komma ihåg fel. Men laddtrycket kan väl skilja sig åt beroende på temperatur m.m.?

Okej 340 på veven vid 1,4? med IC+luftfilter.. Om man räknar baklänges och använder siffrorna du sa innan ger det 295 på veven vid 1,6 bar med original luftfilter+IC?

Hoppas iaf att K24 klarar 380 på veven @ BF98 med vassare kammar.


95 Inlägg
28 februari 2012
#45
volvodrajvor skrev:
Sotam skrev:
volvodrajvor skrev:
Hur mkt effekt har du vid vilket laddtryck på BF98?

Har för mig att den laddar ca1,4 på bf98 men jag kan komma ihåg fel. Men laddtrycket kan väl skilja sig åt beroende på temperatur m.m.?

Okej 340 på veven vid 1,4? med IC+luftfilter.. Om man räknar baklänges och använder siffrorna du sa innan ger det 295 på veven vid 1,6 bar med original luftfilter+IC?

Hoppas iaf att K24 klarar 380 på veven @ BF98 med vassare kammar.

Vet inte riktigt hur du räknar. Kika i diagrammen. Den gav som max ca 302hk på hjulen med steg3+IC (kör inte med AMS Elevate-filter) och ca 287hk utan IC. Skillnaden på 45hk var vid 6500 varv men maxeffekten ligger vid ca 5900 varv.


Sök