Sotam skrev:
F4S4N skrev:
volvodrajvor skrev:
Ingen som sagt att sotarn körde med fin-ic. Oavsett låter det otroligt med 45hk

Låter otroligt ja. Fast har man en flaskhals där så kan det säkert stämma!
Jag har en enklare 45mm IC från KL-racing. Den funkar bra med kylningen men jag har inget direkt att jämföra med. Däremot är den tung som bly och passformen är inte den bästa. Det krävdes lite svetsning för att få den på plats.
Notera att toppeffekten "bara" gick upp 15hk på hjulen men att den behåller hög effekt högre upp i varvregistret och orkar dra till 7000 varv utan att mattas. Det låter otroligt med 45hk vid 6500 varv men det är vad bänken sa(dock bänkad vid två olika tillfällen) och som bekant är det genomsnittseffekten som egentligen är det intressanta måttet vid acceleration och inte toppeffekten. Finns en tråd på stcs.nu om en Saab som verkar ha hög maxeffekt men dålig effektkurva och som inte alls presterar de tider som den borde sett till vikt vs effekt.
Ytterligare plus var att laddtrycket sjönk med 0,2 trots samma luftmassa. Vissa T5or verkar ha större problem med stigande insugstemp än andra och på min gjorde IC-bytet väldigt stor skillnad.
Då bör man kunna öka laddet med 0,2 och få ännu större effektvinst.
Hur mkt effekt har du vid vilket laddtryck på BF98?
Undrar nämligen hur mkt jag kan vänta mig av min setup. Smått portad K24, gröna spridare, wallbro pump, 3" ferrita, 50mm IC med 65mm anslutningar, 3" inloppsrör, 4" luftfilter med 4" luftslang som leds till luftöppning i fronten, 2,5" tryckrör (raka dragningen), portat japanrör.
Kamaxlar hade gjort en hel del, men din verkar ha dragit på till 7000 varv. Med 16t och original avgas osv dör den efter 5500. Blir antingen vvt-kammar från s70 GLT -99 till -00 eller slipa original hos enem för 3600kr. Då får man 260 grader duration och 9,6mm lyft. Torpis sa att han gick från 1,2 @ 260 hk till 0,5-0,6 @265 hk med 272 graders kammar slipade på råmnen. Kostar väl närmare 10k nytt då bara, och frågan är hur mindre aggregat som K24 hanterar vassare kammar med tanke på mottryck.
Hör ju bara folk som kör med glt hela tiden.