Rquired
Allmänt envis
7 februari 2012
· 12 512 Inlägg
Vagafraga skrev:
Rquired skrev:
Vagafraga skrev:
Står 525 för 2.5 L maskin, 530i för 3 L och 540 för 4 L? Vad står de resterande siffrorna ochbokstäverna för?
Varför inte e34 eller e36? E30 318 är väl bränslesnåla? Var hittar jag priser på reservdelar (vill jämföra med volvo)? Varför är det svårare att skruva på en bmw än på en volvo?
Enkelt förklarat, första siffran är karosstorlek (3=C-segment, 5=E-segment etc) och dom andra två är motorstorleken även om det inte alltid stämmer till 100%. Sist finns ibland ett "i" vilket står för insprutning och syftar på bensinmotor, d eller TDS står för dieselmotor.
Nästa fråga förstår jag inte, E34 var den modell som förts på tal men E36 är ingen skitbil den heller. 318i E30 är ett lite knepigt val, främst för att det är svårt att hitta en sådan i ok skick idag. Gamla E30 med M10 är inte särskilt snåla i förhållande till effekt, M10 är en mycket gammal men också mycket slittålig motor, och den nyare M40 är visserligen snål men tyvärr en felkonstruktion som inte håller särskilt länge - samma motor finns i E36 och E34 undvik den!
Jag menade e30 istället för e34. Är "M10" något som står istället för "318i" eller?
Är inte e34, e30 och e36 bara karossen och det som kommer efter är motorn? T.ex. e34 318i
Vad är det som gör M40 till felkonstruktion? Källa?
E30 är en mindre modern bil än E34 vars främsta nackdel i mina ögon är lite lömska vägegenskaper i halka, E34, E36, E32 och nyare är enormt mycket bättre på denna punkt och kan på goda grunder kallas för trygga vinterbilar. 318i är en modellbeteckning, Mxx är en motorbeteckning. Under huven på "318i" har sedan 80-talet suttit M10, M40, M43, N46 och så vidare: Olika motorer helt enkelt.
Men modellbeteckningen ändras inte för det, på samma vis som "iPod" alltid haft samma namn trots att tekniken under skalet ändrats radikalt som exempel!
E30 är ingen dålig bil, den är däremot gammal idag och med åldern uppkommer fel. Jag tycker inte Autopower´s begagnatguide för E30 pekar mot otroligt många fel? Dom nämner sex olika grupper av fel varav i princip alla är olika typer av slitage som uppkommer med tiden: Slitna bussningar, rost, plast som spricker, elfel och liknande. Sådana fel inträffar på alla begagnade bilar.
M40 har en felkonstruerad kamaxel, denna belastas på ett sätt som orsakar ett stort slitage vilket med tiden för konsekvenser som att motorn knackar, inte går som den skall eller i värsta fall om man kör tills kamaxeln är helt utsliten så går bilen knappt att köra. Dessutom är M40 en av få BMW-motorer som har en kamrem, och på grund av den felaktigt belastade kamaxeln så har BMW sänkt bytesintervallet till max 4000mil: Eller om du så vill "ofta". En E34 eller E36 med M43-maskinen går snålare, är piggare, håller bättre och har en kamkedja som håller bilens livslängd ut. En sådan tror jag är ett bättre köp på alla sätt och vis, men vill du läsa på om M40 kan du antingen söka på Google eller så nämns motorn i Autopower´s begagnatguide.
För övrigt, är du intresserad av en BMW/Mercedes/Annat istället för en Volvo? Annars känns det som om vi lämnat ämnet ganska kraftigt med de sista inläggen.
Senast redigerat av Rquired (7 februari 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.