VW Polo -00 har slutat fungera

zwebb
8 februari 2012 · 9 Inlägg

Hej!
Vill gärna höra med er om ni vet vad som kan ha hänt med min bil.
Bilen i fråga är en VW Polo (6N) från 2000. Har servats varje år innan jag köpte den i juni förra året. Den har bara gått 7800 mil och kamrem och vattenpump byttes i senaste servicen.

För nån månad sedan började bilens oljelampa lysa nån gång ibland i uppförsbacke men slocknade sedan.
Vi har kollat oljenivån som varit normal. Bilen har tidigare ryckt till lite ibland på lägre varv, men inget man lagt märke till direkt.

Häromdagen när jag skulle åka till macken (cirka 10 min dit) var kallt ca 10 grader minus, och bilen hade stått still i cirka 5 dagar. Då hade oljelampan lyst någon sekund o sedan slocknat, men motorn gick lika bra som den brukar.
När jag skulle åka hem ryckte bilen till och hände ingenting när jag gasade och till slut stannade bilen, det luktade bränt innifrån motorrummet.
Försökte starta igen men då började alla lampor på instrumentpanelen att blinka men ingenting hände eller lät när man vred på nyckeln, startmotorn gick inte runt.
Efter det nollställdes tripmätare och klockan

Försökte sen rullstarta bilen, men fick inte igång den.
Idag försökte vi också starta bilen med starthjälp, då gick startmotorn igång men slutade sen och ljudet gick istället över till något otäckt slirande ljud.

Min farbror som är lite mer insatt sa att det kan vara så illa att motorn skurit. Tycker det låter lite märkligt bara med tankte på att bilen gått så lite, och servad varje år.


Vad tror ni? Jag är inte så kunnig så ni får väldigt gärna ge mig råd och tips!

engolf
8 februari 2012 · 3 235 Inlägg

När oljelampan lyser/blinkar är det antingen elfel, eller dåligt oljetryck, och det sistnämnda kan fort leda till motorhaveri.
Försök dra runt motorn for hand, går den inte runt är motorn förmodligen skrot.

titum
8 februari 2012 · 164 Inlägg

om det är 16 ventilaren brukar vevhusventilationen frysa på dem. om det är så och den stannat av det är motorn troligen skrot

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
zwebb
8 februari 2012 · 9 Inlägg

titum skrev:
om det är 16 ventilaren brukar vevhusventilationen frysa på dem. om det är så och den stannat av det är motorn troligen skrot

Ja precis det stämmer! Ajdå... Vad kostar motorbyte då?

engolf
8 februari 2012 · 3 235 Inlägg

Kolla på nätet vad skrotar tar för en motsvarande motor, byte på verkstad kostar nog 4-5 lappar. Det bästa är om du har bilkunnga kompisar som kan hjälpa till.

zwebb
8 februari 2012 · 9 Inlägg

engolf skrev:
Kolla på nätet vad skrotar tar för en motsvarande motor, byte på verkstad kostar nog 4-5 lappar. Det bästa är om du har bilkunnga kompisar som kan hjälpa till.

Okok tack så mycket för ditt svar! smile

zwebb
1 mars 2012 · 9 Inlägg

Hej igen!
Efter felsökning från VW fick de fram att kamremmen hade hoppat. Vi lämnade då in bilen där den servats tidigare och de skruvade upp motorn. De såg då att hela kamaxel-drevet (heter det så?) hade lossnat och att kamaxeln hade gått sönder. Alla ventilerna hade gått sönder också. Kolvarna såg dock intakta ut.

Verkstan vill byta delarna till nya delar och tror sen att det funkar. Enligt dem hade bilen skurit pga. att vevaxel-drevets bult hade lossnat. Kan skicka bilder på drevet om någon vill ha. Det är liksom jack längst in i mitten på drevet.

Hur händer detta? VW trodde inte det var vevhusventilationen som fryst och inte heller den andra verkstaden. Vad ska jag göra? Byta delarna och hoppas det håller, eller byta hela motorn? Nån som vill köpa en trasig polo med jättefint skick? Taklucka å fina sommar och vinter fälgar.

All hjälp uppskattas!


BTW: oljelampan blinkade till förut lite ibland så kanske har med dåligt oljetryck att göra som nått lager kan ha skurit?

Senast redigerat av zwebb (1 mars 2012)

engolf
1 mars 2012 · 3 235 Inlägg

Fick du något prisförslag? Jag tror det blir billigare med en utbytesmotor, delarna och tiden det tar att fixa motorn kan fort kosta mer än en beg. motor.

zwebb
1 mars 2012 · 9 Inlägg

13500:- skulle de ta för arbete och alla utbytesgrejer. Men om nu oljetrycket är dåligt och de reparerar bilen, kan samma fel hända igen då att den skär på samma ställe?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 mars 2012 · 17 486 Inlägg

En gammal riktlinje är att om en reparation kostar mer än hälften av bilens värde så är det inte lönt att reparera den. Upp till var och en givetvis men ser man på det i rena pengar brukar den regeln stämma bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Angeland
2 mars 2012 · 245 Inlägg

köp en motor på en skrot och sen jagar du rätt på en vettig mekare som vill skruva lite på "kvällstid" så har du en fin bil igen

S.v.r
zwebb
2 mars 2012 · 9 Inlägg

Turbo_Davve skrev:
köp en motor på en skrot och sen jagar du rätt på en vettig mekare som vill skruva lite på "kvällstid" så har du en fin bil igen

Om man istället hittar ett renoverat topplock och byter det, kan det fungera lika bra i så fall? Kolvarna såg som sagt hela ut och verkar bara som att toppen fått stryk. Bilen är utan topp nu så för verkstan skulle det bli enklare att bara byta den, och skulle inte kosta lika många arbetstimmar.

zwebb
10 mars 2012 · 9 Inlägg

Börjar bli trött på det här nu!!!
Vi bestämde oss för att göra reparationen hos verkstaden den varit hos tidigare ändå. Igår ringde dem och sa att den var klar, så då hämtade vi den. Det första vi märker är att även fjädringen gått sönder vänster fram.
Och som inte det vore allt så...

Skulle starta bilen idag, gick igång väldigt lätt men den skorrade elakt från motorn typ 10 sekunder innan det vart det vanliga motorljudet. Testade att gasa lite på tomgång och då så börjar oljelampan lysa igen...

Helvete!!! Vad ska jag nu göra? Verkstaden sög så de kommer säkert inte ta ansvar för detta. Ringer dem på måndag iaf, men någon som har förslag på vad jag kan göra utöver detta?

All hjälp uppskattas, sjukt trött på denhär skiten nu!

RobbanForsell
10 mars 2012 · 292 Inlägg

kass oljepump?

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
zwebb
10 mars 2012 · 9 Inlägg

Mycket möjligt. Hur kollar man upp om oljepumpen är dålig?

custom_show
10 mars 2012 · 57 Inlägg

Om du nu har fixat toppen kan de ju vara bra att även byta oljepumpsamt olja och filter, kostar inte många hundralappar,

Frågar man inget får man inget veta.
Anuslainen
10 mars 2012 · 59 Inlägg

zwebb skrev:
Börjar bli trött på det här nu!!!
Vi bestämde oss för att göra reparationen hos verkstaden den varit hos tidigare ändå. Igår ringde dem och sa att den var klar, så då hämtade vi den. Det första vi märker är att även fjädringen gått sönder vänster fram.
Och som inte det vore allt så...

Skulle starta bilen idag, gick igång väldigt lätt men den skorrade elakt från motorn typ 10 sekunder innan det vart det vanliga motorljudet. Testade att gasa lite på tomgång och då så börjar oljelampan lysa igen...

Helvete!!! Vad ska jag nu göra? Verkstaden sög så de kommer säkert inte ta ansvar för detta. Ringer dem på måndag iaf, men någon som har förslag på vad jag kan göra utöver detta?

All hjälp uppskattas, sjukt trött på denhär skiten nu!

VW Polo= Longlife service? 3000 mils intervall på oljebytet?
Om det är så kan det vara ju vara värt att kolla upp hur mycket oljeklet det finns i motorn.

zwebb
10 mars 2012 · 9 Inlägg

ja de renoverade toppen med nytt kamaxelhus, ventiler och kamremssats kanske något mer. De hade bytt oljan också och nivån är på mitten av oljestickan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang