3152
Sök

Denniz - Audi 200 Turbo Quattro 10v | SÅLD!

Audi 200 turbo quattro som kommer att bli en glidarbil med knuff. En 350hk är väl målet, den kommer att vara byggd för att kunna glida sena sommarkvällen utan att skämmas. Därför kommer att bilen att putsas upp och snyggas till.

Turbo?
43 967 Visningar
Projektet avslutat 5 maj 2013
Turbo?
440 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
#61
Alex_92 skrev:
Ser riktigt bra ut fortsätt så big_smile blir det en sväng till ludvika imon? tongue

Tackar Alex! big_smile
Japp så blir det! Måste ju leta efter en kamaxel till audin och annat smått och gått smile

CarpeDiem skrev:
Bra jobbat, grabben smile

Tackar! smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Turbo?
440 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
#62
Update 15/3

Har nu kollat över turbon, polerat den och satt fast wastegate luckan bättre.

http://i39.tinypic.com/rkd0l0.jpg

Polerad, resultatet blev okej och får duga helt enkelt smile

http://i41.tinypic.com/35kjwac.jpg

Fastsättning av WG luckan av förra ägaren, mindre bra gjort då den inte sitter helt fast.

http://i43.tinypic.com/igyo0y.jpg

Min lösning! Den sitter helt fast, men den det finns ett litet spel i luckan om man bänder med en mejsel, men det kanske inte blir så jätte mycket tryck där så det kan pressa ut avgaser igenom wg luckan?


Jag har en del frågor:

Där oljan matas ut ifrån blocket till turbon så är diametern 6mm, men på den nya turbon är ingången 8mm. Så frågan är hur mycket det påverkar om det är 6mm ut ifrån blocket och sedan en slang/rör på 8mm till turbon?

Vilket material borde jag använda som bränsleledning ifrån fuelcell till motorn? (Det ska vara billigt och säkert)

Finns det billigare alternativ till kopplingar än AN?

Väldigt tacksam för svar!
Mvh

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Turbo?
440 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
#63
Update 16/3

Idag kom ett fint litet paket också! big_smile

http://i44.tinypic.com/10qdxsk.jpg

Grenrörs delar! smile Toppflänsen tog i lite, så den måste slipas lite och sen ska jag kolla över så den matchar avgasportarana. Se måste kolektorn passas in emot flänsen och flänsen ska slipas så den ska fördela avgaserna till båda portarna.

http://i39.tinypic.com/334u2dv.jpg

Dra mig baklänges! Var till skroten idag i jakt på en rolig sug kamaxel vilket jag även hittade till min stora förvåning! Kollade motorkoden på varje audi 100 som stod och den sista jag kollade så var det rätt beteckning.
Jag tycker nog att den jätte fin RT kam kan vara värd 200kr wink Får hoppas på att den är roligare än en MC kam nudå! smile

Jag svängde även förbi dahlbäck racing och frågade hur dom tyckte jag skulle göra med topplockspackningen och oljan till turbon smile
Senast redigerat av Denniz_ (16 mars 2012)

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Bounty hunter
671 Inlägg
16 mars 2012
#64
Denniz_ skrev:
Update 16/3

Idag kom ett fint litet paket också! big_smile

http://i44.tinypic.com/10qdxsk.jpg

Grenrörs delar! smile Toppflänsen tog i lite, så den måste slipas lite och sen ska jag kolla över så den matchar avgasportarana. Se måste kolektorn passas in emot flänsen och flänsen ska slipas så den ska fördela avgaserna till båda portarna.

http://i39.tinypic.com/334u2dv.jpg

Dra mig baklänges! Var till skroten idag i jakt på en rolig sug kamaxel vilket jag även hittade till min stora förvåning! Kollade motorkoden på varje audi 100 som stod och den sista jag kollade så var det rätt beteckning.
Jag tycker nog att den jätte fin RT kam kan vara värd 200kr wink Får hoppas på att den är roligare än en MC kam nudå! smile

Jag svängde även förbi dahlbäck racing och frågade hur dom tyckte jag skulle göra med topplockspackningen och oljan till turbon smile

ska bli kul o se hur grenröret blir då jag ska köpa ett sånt kit till min......sen hur det blir me RT kammen,körde RT kam i min sug 5a....drar lite tidigare helt klart men orkar inte hålla hela vägen som NF(orginal)...men bilen kändes klart rappare.....men me turbo ska de tydligare(enligt folk)bättre......


angående RS2 packningen så e det bara att smälla på den på motorn...körde sådan på min A100 10vTQ utan problem..... cool


Turbo?
440 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
#65
Ja jag tyckte kittet var billigt så de var värt att testa! smile

Jasså, får se hur den blir, antar att den måste vara bättre än turbo kammen i vilket fall! smile
Hur va NF kammen då? Eller föresten den kammen borde väl sitta i audi coupe -90 orginal också va?

Jaha, och du fick aldrig problem med att den bakersta cylindern blev för varm? :o Har läst om dom på NA som har de nämligen. Bilen kommer ju gå på strippen och vara en allmän bus och gat bil är tanken wink Så jag vill ju inte att den ska gå varm när man åker en stund med den smile

Jag tänkte iaf höra vad de kostar att stansa ut dom 3 hålen som felar smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

HEAVY METAL
765 Inlägg
16 mars 2012
#66
RT kammen är bra,, har ju en RT i min 100a,, har haft en NF oxå ( alla iofrs utan turbo ) Men tycker gången är bäst i RT motorn, även om hästkrafts antalet är lägre!!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

Bounty hunter
671 Inlägg
16 mars 2012
#67
Denniz_ skrev:
Ja jag tyckte kittet var billigt så de var värt att testa! smile

Jasså, får se hur den blir, antar att den måste vara bättre än turbo kammen i vilket fall! smile
Hur va NF kammen då? Eller föresten den kammen borde väl sitta i audi coupe -90 orginal också va?

Jaha, och du fick aldrig problem med att den bakersta cylindern blev för varm? :o Har läst om dom på NA som har de nämligen. Bilen kommer ju gå på strippen och vara en allmän bus och gat bil är tanken wink Så jag vill ju inte att den ska gå varm när man åker en stund med den smile

Jag tänkte iaf höra vad de kostar att stansa ut dom 3 hålen som felar smile

jo NF heter den A100 och NG i audi 90/80...samma kam idom...hade som sagt NF kam i min A100 10TQ oxå...blev inge större skillnad då MC2 och NF/NG kammarna är snar lika...däremot är det annan kan i MC1 motorn

nä inte vad jag märket...men ska man köra race/stripp kan det va bra o fixa hålen.....


Turbo?
440 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
#68
Engen skrev:
RT kammen är bra,, har ju en RT i min 100a,, har haft en NF oxå ( alla iofrs utan turbo ) Men tycker gången är bäst i RT motorn, även om hästkrafts antalet är lägre!!

Okej, kan nog säkert bli bra i en turbo då smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Turbo?
440 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
#69
bobafett skrev:
Denniz_ skrev:
Ja jag tyckte kittet var billigt så de var värt att testa! smile

Jasså, får se hur den blir, antar att den måste vara bättre än turbo kammen i vilket fall! smile
Hur va NF kammen då? Eller föresten den kammen borde väl sitta i audi coupe -90 orginal också va?

Jaha, och du fick aldrig problem med att den bakersta cylindern blev för varm? :o Har läst om dom på NA som har de nämligen. Bilen kommer ju gå på strippen och vara en allmän bus och gat bil är tanken wink Så jag vill ju inte att den ska gå varm när man åker en stund med den smile

Jag tänkte iaf höra vad de kostar att stansa ut dom 3 hålen som felar smile

jo NF heter den A100 och NG i audi 90/80...samma kam idom...hade som sagt NF kam i min A100 10TQ oxå...blev inge större skillnad då MC2 och NF/NG kammarna är snar lika...däremot är det annan kan i MC1 motorn

nä inte vad jag märket...men ska man köra race/stripp kan det va bra o fixa hålen.....

Okej, har haft en audi coupe smile
Så det blev ingen märkbar skillnad när du bytte? wink

Ja jag tänkte de smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Turbo?
440 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#70
Update 17/3

http://i39.tinypic.com/2e655ah.jpg

Spridarhylsorna monterade och spridarna monterade i fuelrailen, en o-ring till en spridare saknades men en sån fixas lätt.
Testade hur insuget blir med fuelrailen och hur jag ska dra bränsleledningen in i fuelrailen smile

http://i42.tinypic.com/desmbm.jpg

Flänsen till toppen passade mindre bra.... Riktig usel passform på den, dock så går det att kapa bort varenda fläns och få det att passa.

http://i44.tinypic.com/2w1wi2o.jpg

felade en del.

http://i43.tinypic.com/35m4ow8.jpg

Toppflänsen i jämförelse med orginal grenröret.
Senast redigerat av Denniz_ (17 mars 2012)

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Bounty hunter
671 Inlägg
17 mars 2012
#71
passformen va rent jävla skit dålig....surt......vad kör du för fuel rail?


Turbo?
440 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#72
Kapar man loss flänsarna så passar det perfekt om man blandar dom. Vilket inte gör så mycket egentligen wink

Det är ett hemma byggt av förra ägaren, passar riktigt bra i vilket fall! smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Bounty hunter
671 Inlägg
17 mars 2012
#73
okej...men va faan köper man ett som ska passa SÅ ska det passa....men lite snickeri får man väl räkna me då?...köpte du det på grenrör.se?

kommer göra min fuel-rail av en ifrån AAN motorn...det va det jag hade.....använder du spridar hylsor ifrån golf?


Turbo?
440 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#74
Tycker det jag oxå, ska maila dom om att passformen på toppflänsen är usel. Resten jag fick var fint, exakt toppflänsen passar inte om man smackar dit den som den är.
aa, köpte kittet där.

Okej, borde ju funka bra de oxå, vet att de är en som har kortat en fuelrail ifrån en bmw 6.a och fått det att funka.
Nej, hemma snickrat det med smile Men de ska ju passa ifrån golf.

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Bounty hunter
671 Inlägg
17 mars 2012
#75
ja dom ifrån golh va bara att skruva ner i toppen o trycka dit spridarna... tongue


Turbo?
440 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#76
Jaha var det så enkelt tongue Förra ägaren gjorde även dom han tongue

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Bounty hunter
671 Inlägg
Turbo?
440 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#78
aa jag har sett att dom kostar så lite lol

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Bounty hunter
671 Inlägg
18 mars 2012
#79
kom igen nu o börja me grenröret så jag vet hur jag ska göra tongue


Turbo?
440 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#80
Update 18/3

Jahapp tänkte att jag nu har varit sjuk och kommer vara frisk, men då blir man ännu engång förkyld? Jag som aldrig brukar vara sjuk eller förkyld... Aja, bara att kämpa på så mycket man orkar! wink

http://i39.tinypic.com/2rdje55.jpg

Då var flänsarna isär kapade och rätt vända, vilket syns nu att dom passar också smile

http://i44.tinypic.com/15dbfgi.jpg

Börjar lite lätt med bygget av grenröret smile

http://i44.tinypic.com/zoinb.jpg

Kollektorn fast svetsad, blev faktiskt rätt nöjd med svetsarna smile Att ha byggt en epa kan visa resultat ibland wink

http://i42.tinypic.com/xgds7n.jpg
http://i42.tinypic.com/24exq82.jpg

Någon som vet varför det är 2 hål för kylning på varsin sida?
Behöver man kylningen eller kan man plugga den?

Hoppas att man imorron kan få rs2 packningen stansad, ny packbox till kamaxeln och ev. fixa bränsle rör smile
Senast redigerat av Denniz_ (18 mars 2012)

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing


Sök