Köra till Oslo.

dcay Licenssvetsare
12 februari 2012 · 927 Inlägg

Hej!

Ska åka till Oslo över dagen nästkommande onsdag och vill kolla lite på vilka avgifter som kommer läggas på bensinkostnaden?

Jag vet om att det kostar ca 24;- att åka över gränsen och 30 NOK för att köra med dubb i Oslo, men det ska vara mer vad jag har förstått?

Hur betalar man dessa avgifter?


Mvh Adam

Vikingson avdankad vietnam veteran
12 februari 2012 · 325 Inlägg

Första avgiften betalar du ju vid riksgränsen. Ta med mkt små skrot då det går mkt fortare tycker jag, ang dubb har jag inte hört innan men det kanske finns tullar om du ska in i centrala Oslo likaså smile fyll pungen med 5or och 10or

MeloveGolf Vw trimmare
13 februari 2012 · 2 995 Inlägg

Vikingson skrev:
Första avgiften betalar du ju vid riksgränsen. Ta med mkt små skrot då det går mkt fortare tycker jag, ang dubb har jag inte hört innan men det kanske finns tullar om du ska in i centrala Oslo likaså smile fyll pungen med 5or och 10or

När var du i Norge senast? roll

Finns bara automatiska bomstationer bara köra på Räkningar kommer senare precis som i sverige men det kan ta upp till 8mån fick min förra veckan för att jag körde i bergen juni 2011.

vågar du inte chansa med dubbdäcken så skickar du ett sms: PIGG OSLO [regnr] til 2300 när du är i norge annars finns det automater på en del ställen i oslo dom har orangemarkerade skyltar "oblatautomat"

Finns inga avgifter för att åka över gränsen bara massa bomstationer dvs vägavgift kommer du från svinesund blir det en del och dom börjar på svenska sidan redan den på svenska sidan kan du pröjsa manuellt, men 90% är automatiska då bränner du bara förbi..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
13 februari 2012 · 2 973 Inlägg

Som sagt - inget vid gränsen. Passerar man över Svinesundsbron så kostar den (SEK 24kr per håll). Vägavgifter i Norge (Oslo) kommer faktura hem i brevlådan (till den som äger bilen), ofta efter 6 månader eller så. (Lagom tills man glömt att man var där smile )

I övrigt är det väl bara fortkörning som kan tillkomma - saftiga böter så håll dig lugn. 100km/h på motorväg (döööötrist, jag vet).
Inget snack i mobilen bakom ratten (handsfree går dock bra). Vill du så får man köra traktor på motorvägen också - men ett roterande varningsljus (orange) måste du ha då smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Wick_e
13 februari 2012 · 434 Inlägg

Ang piggdäck(dubbdäck) så kan man köpa endags dispans eller för en hel månad på nästan vilek mack som helst i Oslo.
Sen Tullavgift kommer hem efter någon månad, kostar allt från 15 till 31kr genom tullarna.

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.
Audi A6 2.7t "blåbäret" (2000)
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
13 februari 2012 · 1 898 Inlägg

Va fan, skämtar ni om det där med dubben eller?
Pröjsa för att åka med dubb i hela Oslo eller vadå? ( ^^ ; )

Och Stockholm har bara EN gata det är dubbförbud på och de skiter polisen i, Haha!

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Braathen142
13 februari 2012 · 7 Inlägg

Bommen på svinesund koster 23-24sek husker ikke helt. Også er det en til etter Vestby (E6) mot Oslo som koster 20Nok eller noe rundt der. Resten i selve Oslo er automatiske.
Dubbdekk avgiften hadde jeg ikke betallt. har aldri gjort det der selv och heller aldri hört om noen som har blitt tatt.

Wick_e
13 februari 2012 · 434 Inlägg

Braathen142 skrev:
Bommen på svinesund koster 23-24sek husker ikke helt. Også er det en til etter Vestby (E6) mot Oslo som koster 20Nok eller noe rundt der. Resten i selve Oslo er automatiske.
Dubbdekk avgiften hadde jeg ikke betallt. har aldri gjort det der selv och heller aldri hört om noen som har blitt tatt.

Jag har blivit tagen, syrrans kille blev tagen, 1500nok i böter

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.
Audi A6 2.7t "blåbäret" (2000)
Braathen142
13 februari 2012 · 7 Inlägg

Wick_e skrev:

Braathen142 skrev:
Bommen på svinesund koster 23-24sek husker ikke helt. Også er det en til etter Vestby (E6) mot Oslo som koster 20Nok eller noe rundt der. Resten i selve Oslo er automatiske.
Dubbdekk avgiften hadde jeg ikke betallt. har aldri gjort det der selv och heller aldri hört om noen som har blitt tatt.

Jag har blivit tagen, syrrans kille blev tagen, 1500nok i böter

Såpass ja! Heia Norge! tongue

MeloveGolf Vw trimmare
13 februari 2012 · 2 995 Inlägg

Wick_e skrev:
Sen Tullavgift kommer hem efter någon månad, kostar allt från 15 till 31kr genom tullarna.

Knappast EPCPLC  är slöast i världen.

Tid: 17/07/11 07:28 E18 Mossveien

Fakturan skickades: 12/01/12

har fått dom många gånger men ALDRIG under 5månader längsta tog över 1år..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Wick_e
13 februari 2012 · 434 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Wick_e skrev:
Sen Tullavgift kommer hem efter någon månad, kostar allt från 15 till 31kr genom tullarna.

Knappast EPCPLC  är slöast i världen.

Tid: 17/07/11 07:28 E18 Mossveien

Fakturan skickades: 12/01/12

har fått dom många gånger men ALDRIG under 5månader längsta tog över 1år..

Shit fick mina efter tre månader alla gånger jag åkt så. Men beror väll på å smile

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.
Audi A6 2.7t "blåbäret" (2000)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 februari 2012 · 2 973 Inlägg

Wick_e skrev:
Ang piggdäck(dubbdäck) så kan man köpa endags dispans eller för en hel månad på nästan vilek mack som helst i Oslo.
Sen Tullavgift kommer hem efter någon månad, kostar allt från 15 till 31kr genom tullarna.

Vad snackar du om för tullavgift?? De har jag aldrig betalat..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
MeloveGolf Vw trimmare
14 februari 2012 · 2 995 Inlägg

matteeee skrev:

Wick_e skrev:
Ang piggdäck(dubbdäck) så kan man köpa endags dispans eller för en hel månad på nästan vilek mack som helst i Oslo.
Sen Tullavgift kommer hem efter någon månad, kostar allt från 15 till 31kr genom tullarna.

Vad snackar du om för tullavgift?? De har jag aldrig betalat..

Du har förmodligen åkt förbi en Automatisk bomstation (vägavgift) någon gång dom finns överallt speciellt i Större städer eller sträckor över bergen och på varenda europaväg/motorväg, Man får hem en räkning precis som om du åkt i stockholm

Men det kan ta tid, 1år+ i värsta fall

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
dcay Licenssvetsare
14 februari 2012 · 927 Inlägg

Tack så mycket för alla svar! Nu har jag ju allt på det gröna smile Tips på aktiviteter i Oslo under en Onsdag förresten?

Vikingson avdankad vietnam veteran
14 februari 2012 · 325 Inlägg

dcay skrev:
Tack så mycket för alla svar! Nu har jag ju allt på det gröna smile Tips på aktiviteter i Oslo under en Onsdag förresten?

För att svara på tidigare fråga riktad mot mig.. LÄNGESEN!smile när ja väl åker till Norge är det rudskogen som gäller och brukar inte vara i ett allt för nyktert tillstånd för att minnas resan. wink

Norge har otroligt många roliga aktiviteter! Bl.a. Så kan man försöka leta reda på stans dyraste halv special. Annars har jag även hört att dem startat en aktivitet/guidad tur som heter "smörjakten" mkt spännande!

MeloveGolf Vw trimmare
15 februari 2012 · 2 995 Inlägg

dcay skrev:
Tips på aktiviteter i Oslo under en Onsdag förresten?

Har du mycket pengar? roll

Nä ska man till Norge ska man antingen till Romsdal på tur eller jobba...Men har du mycket pengar så finns det lika mycket aktiviter som i vilken större stad som helst..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
dcay Licenssvetsare
15 februari 2012 · 927 Inlägg

Haha du är en sjuk man emil!

Melovegolf; Nejfan, pluggar så pengar är en bristvara som det är! haha Jo det är klart att det gör, tänkte bara om det var nått speciellt man skulle kolla in:)

Wick_e
15 februari 2012 · 434 Inlägg

Går ju att åka upp till holmenkollen och kolla smile Brukar även finnas en del fina bilar där smile

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.
Audi A6 2.7t "blåbäret" (2000)
dcay Licenssvetsare
16 februari 2012 · 927 Inlägg

Wick_e skrev:
Går ju att åka upp till holmenkollen och kolla smile Brukar även finnas en del fina bilar där smile

Holmenkollen? Det är nån skidbacke eller nått va? Får åka förbi o se om det är nått att ha!wink

Wick_e
16 februari 2012 · 434 Inlägg

dcay skrev:

Wick_e skrev:
Går ju att åka upp till holmenkollen och kolla smile Brukar även finnas en del fina bilar där smile

Holmenkollen? Det är nån skidbacke eller nått va? Får åka förbi o se om det är nått att ha!wink

Holmenkollen är en stor hopp backe, med museum simulator osv. Ganska fin utsikt över staden där ifrån smile

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.
Audi A6 2.7t "blåbäret" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang